Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakker dere på tur?


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Regner med dette sikkert er tatt opp før, men det er vanskelig å finne, så tips meg gjerne med lenker til tidligere tråder :)

Jeg vurderer om jeg trenger større sekk. Sekken min er på 65l og når jeg er på tur med barna, blir mye hengende utenpå. Jeg ser med fasinasjon på andre som pakker til ukesturer og får alt oppi sekken. Hvordan gjør de det?!! Jeg får ikke til det på 2dagerstur engang!!

Nå har barna fått seg litt større sekker så de kan hjelpe meg litt med lette store ting og de slipper også å ha så mye utenpå sekken, men likevel blir det for lite plass. Vi har ikke noe lettpakkerutstyr, så jeg skjønner at jeg kunne fått bedre plass med det, men å bytte ut alle soveposer og telt med nye 'små', det har jeg ikke råd til. Så jeg tenker på om en større sekk er tingen. Jeg trenger ikke ha med mer, tenker bare at å få det i sekken slik at det ikke trenger dingle utenpå er mye mer komfortabelt. Men er dette bare tull? Å hvor stor sekk skal jeg da isåfall satse på 85l? 95l? 100l? 125l?

Har også spekkulert på en annen ting. Når jeg nå pakker teltet i posen sin og putter det i sekken, fyller det mye av rommet, men det er egentlig mye plass igjen, bare at teltet fyller på en slik måte at det er vanskelig og utnytte resten av plassen. Er det bedre å stappe teltet i sekken uten posen, da får jeg samlet det på en annen måte og får utnyttet resten av rommet bedre. Hva gjør dere? Dette er vel upraktisk om teltet er vått... 

Et annet alternativ er å kjøpe til sidelommer og lommer til hoftebeltet. Jeg har Bergans sekk og ser at de selger begge deler som passer til sekken min.

Hva er hemmeligheten deres? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner att det med teltet. Pakkar difor ting i sekk på same vis som gjennom små luker i kajakk: stapp nedi først, få forma det, og så lukk at rolltopp eller snor eller kva det skal vere. 

Kanskje kan du sy ein litt større telt pose som gjer ikkje blir så kompakt, slik at du kan forme betre? Alternativet er å legge det på toppen, så trykker det i alle ned i staden for å drage bak. 

Men jau: 65 l på tur med kids blir fort lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen hemmelighet, men som du er inne på uten lettpakkerutstyr blir det mye volum. Hvis sekken din har fester for telt event. sovepose på undersiden så får du jo frigjort litt mer volum i sekken.. Det kan vel også være en fordel å ha teltet på utsiden så slipper du å åpne opp sekken for å ta ut teltet hvis det regner. Jeg har satset på lettpakkerutstyr det er en annen verden, men som du er inne på det blir ganske dyrt. På outlet siden til Helsport er det mange gode tilbud. Kanskje et sted du kan sjekke ut hvis det er aktuelt å få tak i et telt med lavere vekt og mye mindre volum. Det finnes også menge liggeunderlag som når de er pakket sammen tar veldig liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kanskje kan du sy ein litt større telt pose som gjer ikkje blir så kompakt, slik at du kan forme betre?

Jeg bruker en ganske stor  tynn rip-stop vanntett pakksekk :)
Da får jeg sommerposen og teltet ved siden av hverandre  i bunn av sekken.
Greit med vanntett teltpose også når alt skal ned i sekken.
Har med en ultra-tynn pakkpose til innertelt eller andre ting som havner øverst i sekken og utafor pack-linern 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Linn Mari said:

Sekken min er på 65l og når jeg er på tur med barna, blir mye hengende utenpå. Jeg ser med fasinasjon på andre som pakker til ukesturer og får alt oppi sekken. Hvordan gjør de det?!

Det er utrolig hvor vanskelig det er å pakke lite. For meg ble det mye enklere etter jeg skrev pakkelister. Bruk gjerne Lighterpack, så kan du enkelt dele inn i kategorier. Husk; første steg i lettpakking (etter å ha skrevet pakkeliste) er ikke å kjøpe nytt, dyrt utstyr, men å legge unødvendige ting hjemme. Jeg startet med å sjekke pakkelistene når jeg kom hjem for ting jeg ikke brukte og la dem igjen hjemme på neste tur. Deretter sjekket jeg pakkelisten for ting jeg brukte, men kunne klare meg uten og la dem igjen hjemme på neste tur. Etter det kjøpte jeg nytt og lettere utstyr.

55 minutes ago, Linn Mari said:

Så jeg tenker på om en større sekk er tingen. Jeg trenger ikke ha med mer, tenker bare at å få det i sekken slik at det ikke trenger dingle utenpå er mye mer komfortabelt. Men er dette bare tull? Å hvor stor sekk skal jeg da isåfall satse på 85l? 95l? 100l? 125l?

Jeg har nesten fobi mot ting som slenger utenpå sekken. Hvis du virkelig trenger alle tingene du har med deg(se ovenfor) ville jeg kjøpt en større sekk, ja. Siden du i dag klarer deg med 65 liter, så kan jeg ikke se for meg at noe mer enn 80 liter er nødvendig. Ungene vil jo også bare bære mer og mer som du sier. Jeg ville personlig gått for en sekk fra Seek Outside. Enormt god ramme som takler tunge bører uten å veie mye. Pluss at de er laget av XPac-stoff som vil si at de er 100% vanntette uten at du trenger å bruke trekk. Unaweep 4800 er 78 liter, men har en ekstra sak man fester utenpå ved behov som gjør den til en 95-liters sekk på 1,5kg.

56 minutes ago, Linn Mari said:

Er det bedre å stappe teltet i sekken uten posen, da får jeg samlet det på en annen måte og får utnyttet resten av rommet bedre. Hva gjør dere? Dette er vel upraktisk om teltet er vått... 

Jeg har hvertfall sluttet å ha teltstengene sammen med selve teltet. Det hjelper på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et gammelt telt, teltduken veier 3,8kg.  Det har jeg pakket et kraftig kompresjonstrekk slik at jeg får plass til det i kløven til den ene hunden min. Kokeutstyr noe mat og gassbrenner gassbokser tar jeg i det andre rommet på kløven. Den andre hunden jeg har, tar hundemat og klær. Det jeg bar selv på siste tur var en dunsovepose , liggeunderlag,teltstenger  en god bok og fluestang. Var en firedagers tur. Ser du har hund, så en kløv til den hadde jeg skaffet meg før jeg hadde skaffet meg større sekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg pakker sekken slik at jeg får tilgang til det jeg trenger først, uten å måtte tømme hele sekken. Tar også hensyn til at jeg trenger noe under rast. 

Har liten dunpose som havner langt nede. Teltet har jeg lett tilgjengelig, også klær for dårlig vær.

Å pakke sekken slik at vektfordelingen blir riktig er også viktig. "Ta med minst mulig, men tilstrekkelig", er en kunst :) Med barn blir 65l for for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og definitivt billigste er å begynne å redusere på ting man tar med seg, svært ofte er det mye man tar med seg på tur som er i "kjekt-å-ha" og "sånn-i-tilfelle" kategoriene.

Man kan også se på om det er mulig å pakke ting mer kompakt, ofte er det store tomrom i blant annet kjelesett og lignende som kan fylles opp, når jeg legger igjen kaffekjelen (jeg drikker ikke kaffe likevel) så får jeg god plass til primusen og en gassboks oppe i Trangiasettet mitt.

Jeg pleier ofte å pakke teltet på utsiden av sekken, da det tar uforholdsmessig stor plass på utsiden. Med 65 liter sekk og 2 sidelommer slik at det totalt er 77 liter sekk har jeg med alt jeg trenger på familieturen, inkludert ett Keron 4 telt. Da bærer barna (6 og 8 år) og kona sine egne soveposer, spisesett og litt klær. Er det mye klær som behøves på turen bærer jeg og kona noe av klærne til ungene. Jeg og kona bærer 2 liggeunderlag hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevener handler det om å ta med det man trenger, og legge "kjekt å ha" ting igjen hjemme. Hadde f.eks en tendens til å ta med 2-3 kniver + leatherman på de første turene jeg var på. Nå er jeg nede i en god kniv og en micro-leatherman fra Gerber. Har også hatt en tendens til å ta med for mye kjøkkenutstyr, har nå redusert dette til en Solo Stove med 1.8L kokekar + en liten lettvekts tur stekepanne. Har også klart å redusere volum med å ta med færre klær, bruker mye ull som luftes ofte.

 

Trenger stort sett kun ha teltet, fiskestangen og "bamse" liggeunderlag utenpå sekken. Får som regel plass til alt i min Lowe Alpine Cerro Torre 75+20 sekk for oppunder 2 ukers tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med barn på tur så blir det fort mye volum og vekt ja. I utgangspunktet om du mest skal frakte på ryggen så ville jeg kjøpt en stor sekk med ramme. Disse kan bæres mer behagelig med høy vekt (20-30kg) i forhold til de uten ramme. Da tenker jeg først å fremst fottur som kanskje uansett ikke har så altfor lange etapper siden det er barn med i bildet. Med typisk 3-4 personers telt så blir det ganske stort, når jeg har med store telt så pakkes det aldri oppi sekken men på toppen eller under bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, sturela skrev:

Det er lett å ta med mye unødvendig hvis du har plass til det i sekken

Stemmer bra for meg. Har pleid å slepe med meg en 80 liters sekk selv på turer med en enkelt overnatting. Nå har jeg byttet til en 40 liters (jadda, jeg er litt inspirert av disse "bushcraft" -filmene på YouTube, hehe) bare for å tvinge meg selv til å vurdere bedre hva jeg trenger i forhold til "kjekt å ha". Liggeunderlag og sovepose blir dermed hengende på utsiden, men resten av utstyret får god plass i den lille sekken.

Nå er det jo slik at med en 80 litters sekk går i alle fall soveposen oppi sekken, men det føltes faktisk litt pinlig å gå forbi naboene på vei til ei enkelt overnatting i nærområdet pakket som en NPL traver. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange nyttige svar :)

Har laga meg ei liste i xl inspirert av Lighterpack og skal starte med å skrelle vekk ting jeg ikke trenger. Tenkte også at jeg kan låne meg en større sekk, bare for å teste litt. 

Angående hunden og kløv, jeg har kjøpt kløv til hunden, så vi er i ferd med å trene henne opp til å bære, men har lest meg til at jeg må ta det litt rolig i starten, så hun skal ikke bære så mye i sommer. Men sin egen mat har jeg tenkt at hun kan bære :) 

Nå er det endelig straks skoleferie og ikke minst ferie i fritidsaktivitetene til barna som opptar endel helger, så nå blir det endelig tid til turer :):):) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har blitt steike flink til å pakke etter hvert, jeg har stadig plass til overs når jeg har pakket. Men jeg pakker jo i kajakk. Tror bare på skøy jeg skal veie tingene neste gang, og se hvor mye dette utgjør i kilo. Jeg skjønner ikke helt hvordan dere kan klare dere med så lite som disse pakklistene byr på. Kan bli et interessant prosjekt å komme seg på tur til fots en dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

På sommer og godt vær trenger man jo ikke stort,har kun det jeg går i til meg og barna  5 og 8 år) og jakke+regnbukse+truse+badebukse og ekstra bukse.. Har og med ekstra sokker til barna og matpose (så hvis dem blir våte på beina bruker jeg de) Telt bd firstlight liggeunderlag 2 bamse på utsiden av sekken. Og så mat + 3 soveposer får fint alt i 65 liter sekk får 2 dager.... men så reiser jeg ikke på tur lengre med barn hvis det ikke er meldt fint vær ;) og ja kort må jo spille kort :)

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.