Gå til innhold
  • Bli medlem

Roadtrip til vega


Anbefalte innlegg

Hei :)

Skal på roadtrip fra 14-15 Juli til 22-23 hvor målet er Vega og et par dager der(dra muligens liiitt mer nordover?) . planen er å dra fredag 14 etter jobb eller lørdag på morgenen. og blir en tur på 8-9 dager, men aner ikke hva vi skal gjøre på veien, blir to voksne og en tur glad hund med telt, vil tilbringe en natt her og der og vil ha noen fine gåturer/fjellturer på veien og mye fint utsikt, var på vestlandet i fjor og gikk kjeragbolten og preikestolen og syntes det var helt ypperlig, men nå vil jeg utforske andre deler av landet. vil gjøre det billigst mulig så vil helst telte på fine men gratis plasser, gjerne ved vannet i noen fine fjorder, hvis det er fjorder den veien og :) (lite kjent med dette landet :P ) kunne tenkt meg å ligge et sted hvor man også kan leie en liten båt lett og billig til litt sjøfiske en dag. alt av tips og steder mottas av ruter, destinasjoner og ting som er verdt å få med seg, vil ha minst mulig med omvei opp  mot Vega, men noe kan det bli og eventuelt en rute hjem igjen hvor man kan gjøre litt på veien så det blir en tur hele veien og ikke bare tur opp og strake veien hjem.

takk for svar og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger denne siden jeg vurderer å kjøre TIL Harstad etter tur på vestlandet med mor (da blir det E6...) men bruke masse tid og teltet hjem FRA Harstad TILStavanger igjen etter noen dager I nord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye av den veien  hver sommer, men pleier å ta den som transportetappe. Her er likevel noen muligheter

* Hvis du kjører E6:

  • hva med en tur opp snøhetta eller en annen dagstur/overnattingstur på Dovre? Da får dere dessuten mulighet til å se moskus (men hold avstand)
  • Kanskje det kan friste med en dag med rafting ved Sjoa?

* Hvis du kjører Østerdalen: Forolhogna har lenge stått på min liste. Evt er det en litt lengre omvei til Sølen, men det er også en fin fjelltur

* Og så kjører du kanskje forbi min favoritt-nasjonalpark: Børgefjell. Litt usikker på hva du får ut av en dagstur, men jeg må jo nevne det i alle fall. En mulighet er å kjøre inn til Susendalen og ta en tur opp til Kvigtind. Da må du nok regne 2 dager/en overnatting. 

* Kjører du forbi Tosbotn er du rett ved et annet fantastisk område: Lomsdal Visten. Ta for eksempel turen opp til Bjørnstokk-vatnan

* Torghatten er obligatorisk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer litt på om det blir en slik tur i løpet av sommeren. Jeg har tenkt å få med meg Sognefjellet og (deler av) Helgelandskysten som beskrevet på nasjonale turistveger (muligens ikke de beste stedene å oppsøke om man har skrekk for bobiler i trafikken og turister generelt). Har morro med å tegne ruter på Naf sin ruteplanlegger (planlegging er jo som kjent halve morroa :P ). Den er forøvrig ikke så dum, pleier å krysse av for at jeg vil se naturopplevelser og utsiktspunkter langs veien. Nå skal det sies at jeg er over middels glad i å kjøre bil så noen omveger plager meg ikke.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, virrma skrev:

Jeg kjører mye av den veien  hver sommer, men pleier å ta den som transportetappe. Her er likevel noen muligheter

* Hvis du kjører E6:

  • hva med en tur opp snøhetta eller en annen dagstur/overnattingstur på Dovre? Da får dere dessuten mulighet til å se moskus (men hold avstand)
  • Kanskje det kan friste med en dag med rafting ved Sjoa?

* Hvis du kjører Østerdalen: Forolhogna har lenge stått på min liste. Evt er det en litt lengre omvei til Sølen, men det er også en fin fjelltur

* Og så kjører du kanskje forbi min favoritt-nasjonalpark: Børgefjell. Litt usikker på hva du får ut av en dagstur, men jeg må jo nevne det i alle fall. En mulighet er å kjøre inn til Susendalen og ta en tur opp til Kvigtind. Da må du nok regne 2 dager/en overnatting. 

* Kjører du forbi Tosbotn er du rett ved et annet fantastisk område: Lomsdal Visten. Ta for eksempel turen opp til Bjørnstokk-vatnan

* Torghatten er obligatorisk

tusen takk for svar :D tenker jeg tar E6 oppover og Østerdalen nedover så man får sett mest mulig :) har sett litt stedene og mye interessant, så skal se nærmere på det, Blir ihvertfall en tur til Torghatten :D Hvor langt er det og ca hvor lang tid tar det å gå snøhetta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal opp hit ville jeg benyttet tiden min her oppe. Det er nok å finne på. Torghatten med toppen og hullet er vel obligatorisk, men er unnagjort på en ettermiddag. 

Siden målet med turen er Vega, ville jeg forsøkt å kommet meg et stykke videre utover til Søla. Altså skaffe privat skyss av noe slag. Bestigning av denne toppen er noe for seg selv - der den ligger for seg selv utenfor Vega. Sti opp fra vest.

DSC_1932.JPG

Jeg ville ellers lagt hjemturen via sandnessjøen - kanskje ta en tur på en av de 7 søstre eller Dønnamannen. Jeg var en tur oppover der i dag faktisk, Brønnøysund - sandnessjøen (2 ferjer), og retur via Toventunnellen og E-6 Tosenvegen. Mye turister alderede - og den datoen du ankommer er vel aller verst sånn sett - med Rootsfestivalen.. http://www.rootsfestivalen.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkka oss oppover fra Rørvik til Bodø de siste to ukene. Det er nok bobiler allerede. Vil især anbefale Leka. Flott øy med veldig spesielt landskap og geologi om det interesserer. Herøy og Dønna med tur til Dønnamannen var og en høydare. Fin teltplass ved Haga på stien opp til Dønnamannen. På yttersiden av Vega var det og en fin teltplass rett havet men utilgjengelig nok unna til å holde bobilene unna.

Ta med fiskestang! Middag fikser du lett fra en kai eller bru underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Sondre Antonsen Kalfoss skrev:

tusen takk for svar :D tenker jeg tar E6 oppover og Østerdalen nedover så man får sett mest mulig :) har sett litt stedene og mye interessant, så skal se nærmere på det, Blir ihvertfall en tur til Torghatten :D Hvor langt er det og ca hvor lang tid tar det å gå snøhetta?

Jeg har bare vært på Snøhetta på vinteren. Tror vel standardløsningen er buss inn til Snøheim og så ta turen derfra. Se her: https://www.ut.no/tur/2.2635/

Støtter for øvrig også ideen om å bruke en vesentlig del av tiden i Helgeland. Det er sånn jeg prioriterer selv. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjørt fra Harstad til Verdal nå på 3 dager. Mindre trafikk enn jeg hadde trodd men er mer enn nok bobiler.. noen av fergene - men ikke alle - praktiserer å slippe av personbiler først. Særlig gunstig idag siden veldig svingete vei sørover fra Brønnøysund.. 

vær ops på fergetider  - de går ikke alltid så ofte og med litt ymse mellomrom - også langs selve rv17.

været har vært elendig, 9-10 grader og vind og mye regn, så selv om telt er planen ville jeg sjekket feks Airbnb el for å få tørket opp. 

Mye vann i stien til torghatten idag tidlig (planen var å gå i gårkveld men droppet heldigvis det - selv for en bosatt på Vestlandet var det for mye regn..)

IMG_1333.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.