Gå til innhold
  • Bli medlem

Busstransport Spranget-Rondvassbu. DNTs hegemoni


martin.m

Anbefalte innlegg

Nå tenkes det i baner at DNT muligens skal få adgang til å busse folk inn distansen Spranget og inn til Rondvassbu.
https://www.nrk.no/ho/handverkere-ma-sykle-til-fjells-etter-bilnekt-1.13555530

Nasjonalparkstyret henviser til Snøhetta på Dovre hvor denne type persontransport ble etablert for noen år siden etter at "hytta" der inne ble oppgradert. Det synes dermed, etter min mening, at det har blitt skapt en presedens.

Jeg kjente jeg umiddelbart ble opprørt, ja nesten litt sint, da jeg leste dette i morges. Dette er jo en nasjonalpark, sågar Norges eldste sådanne, og nå skal det altså vurderes å tillate busser innenfor nasjonalparkgrensen? Virkelig? 

Det henvises til at dette "tiltaket" er tenkt for å beskytte villreinstammen som finnes i Rondane. Dette begrunnes i at reinens naturlige frykt for mennesker blir mindre trigget dersom vi sitter inne i en buss. Hva vil dette på sikt ha å si for oss som ikke sykler eller vandrer inn mot Rondvassbu på veien og videre inn. Kan det på sikt bli restriksjoner for oss? Vi som ønsker å benytte stiene eller tenker sporløs ferdsel. Jeg vet jeg nok kanskje strekker strikken litt langt her, men så er det dette med at en liten å og så videre...

Hva tenker Fjellforumfolket?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DNT har drevet og kjørt bagasje og varer på veien inn til Rondvassbu i flere tiår, så motorisert ferdsel langs den veien er ikke noe nytt.

I prinsippet er jeg i mot motorisert ferdsel i nasjonalparker, det være seg bagasje/varetransport, buss eller elsykler, men dersom det virkelig er slik at slike tiltak hjelper til med bevaringen av villreinstammen  er det muligens ett tiltak det man bør støtte opp om. Men det er svært betenkelig med ferdselsrestriksjoner, og jeg er svært usikker på om det faktisk har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Når jeg drar på fjelltur for å telte, vil jeg ikke ha busser som passerer utenfor teltdøra. Diesellukt og støvsky!!!!

Prinsipielt er jeg imot motorisert ferdsel i nasjonalparker og landskapsvern områder. Det bør være strenge restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Arcticpeak skrev:

DNT har drevet og kjørt bagasje og varer på veien inn til Rondvassbu i flere tiår, så motorisert ferdsel langs den veien er ikke noe nytt.

Dette vet jeg, og dette er også grunnen til at blant annet veien inn til Bjørnhollia også finnes og i sin tid ble utbedret. Derav overskriften "DNTs hegemoni".

I likhet med deg mener også jeg at nasjonalparkene skal ha en særstilling for varig vern, det later nå til at det brer om seg at DNT skal ha denne særstillingen og vernes, for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, JanRH said:

Når jeg drar på fjelltur for å telte, vil jeg ikke ha busser som passerer utenfor teltdøra. Diesellukt og støvsky!!!!

Prinsipielt er jeg imot motorisert ferdsel i nasjonalparker og landskapsvern områder. Det bør være strenge restriksjoner.

Jeg er helt enig, men jeg er skeptisk til at det skal skje på bekostning av villreinstanden(hvis det er tilfelle riktig nok). Enda viktigere enn å ta vare på min villmarksfølelse er det å ta vare på selve villmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg er helt enig, men jeg er skeptisk til at det skal skje på bekostning av villreinstanden(hvis det er tilfelle riktig nok). Enda viktigere enn å ta var på min villmarksfølelse er det å ta vare på selve villmarka.

Ja, helt klart. Vi må ta vare på den lille villmarka vi har igjen.

villmark.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg er helt enig, men jeg er skeptisk til at det skal skje på bekostning av villreinstanden(hvis det er tilfelle riktig nok). Enda viktigere enn å ta vare på min villmarksfølelse er det å ta vare på selve villmarka.

Slik jeg ser det så ville det vært naturlig at dersom bekymring vedr. villreinstammen er det overordnede her så burde man da gå igang med langt mer radikale virkemiddel. Altså legge ned Rondvassbu og la veien gro igjen (hvilket grunnet høyfjellsklima ville ta laaang tid). Men det kommer ikke til å skje, såpass virkelighetorientert er jeg jo. Det kan virke som om villreinen brukes som brekkstang, uvisst av hvilken grunn...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Turistindustrien og markedskreftene vinner dessverre over naturvern. Hvordan tjene mest mulig penger!!!! Et annet moment kan være, hvordan tilrettelegge slik at "alle" kommer inn på fjellet.

Det med villreinen kan jeg ikke uttale meg om. I artikkelen henviser de til Dovrefjell og busskjøring til Snøheim.

Edit: Forskere har mang en gang måtte innrømme at konklusjonene i en rapport ikke alltid har vært korrekte. Forskning er IKKE eksakt vitenskap.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel et typisk tilfelle av, "gi lillefingeren, ta hele handa". Må innrømme at villreinen ved veiene rundt forollhogna løper betydelig fortere når de hører en bil sammenlignet med når jeg går i samme området. Enig som tidligere nevnt, at her virker det som om man bruker  "bekymringen for reinen" som skussmål for å få økt belegg på turisthytta. Kapitalismen står høyere enn alt annet vern. Sånn er det dessverre blitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg vi skal være litt forsiktige her. Hva har egentlig Vegard Gundersen i Norsk Institutt for Naturforskning å tjene på å tillate buss?

Jeg er meget sikker på at hans uttalelse er i beste mening, da han og instituttet har samme interesse for å bevare natur og villrein som vi her inne.

 

Jeg liker ikke å gå i forsvarsmodus for motoriserte kjøretøy i slike områder, men jeg syns utsagnene ble vel drøye nå. Samtlige parter har uttrykt at de ønsker løsningen som er best mulig for villrein. Det jeg mener de burde gjort annerledes er å vurdere om de i det hele tatt burde ha trafikk opp der i det hele tatt på denne tida? Alternativene de har vurdert nå virker jo mer å være hvordan de best mulig kan frakte ting opp og ned til hytta med minst mulig forstyrrelse; ikke om de kunne utsatt forstyrrelsen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Thomas E skrev:

Nå syns jeg vi skal være litt forsiktige her. Hva har egentlig Vegard Gundersen i Norsk Institutt for Naturforskning å tjene på å tillate buss?

Jeg er meget sikker på at hans uttalelse er i beste mening, da han og instituttet har samme interesse for å bevare natur og villrein som vi her inne.

 

Jeg liker ikke å gå i forsvarsmodus for motoriserte kjøretøy i slike områder, men jeg syns utsagnene ble vel drøye nå. Samtlige parter har uttrykt at de ønsker løsningen som er best mulig for villrein. Det jeg mener de burde gjort annerledes er å vurdere om de i det hele tatt burde ha trafikk opp der i det hele tatt på denne tida? Alternativene de har vurdert nå virker jo mer å være hvordan de best mulig kan frakte ting opp og ned til hytta med minst mulig forstyrrelse; ikke om de kunne utsatt forstyrrelsen?

Dermed er man inne i den prinsipielle diskusjonen om hvorvidt DNT bør tillates å ha hotell-liknende hytter innenfor verneområder...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dyr reagerer mindre på motoriserte køyretøy enn folk er det vel liten tvil om, men resultatet her er at folk flest får raskare adkomst til eit
nytt bruhovud lengre inn i Rondane som dei kan spre seg ut frå. Det er jo ikkje sånn at når turistane kjem inn til Rondvassbu sett dei seg
på rævva for å nyte utsikta.

Forøvrig kronikk i gd om villrein: https://www.gd.no/debatt/leserinnlegg/villrein/refleksjoner-rundt-villrein/o/5-18-462030

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein skal faktisk ha ganske fagleg gode argument framlagt for kva som gjer at ein tenkjer denne type tiltak no på reinens vegne,  for å ikkje mistenke at reinen her blir brukt som brekkstang for å slå fleire fluger i ein smekk. Når ein kanskje kunne smekka den eine problemfluga på ein annan måte. 

Per dato pågår det så mykje sprøtt i fjellheimen at eg har lagt til sides mine diplomatiske evner til fordel for å sjå det som det faktisk framstår: gjentakande haudelause prioriteringar. Tillita vert stadig meir skrantande. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
10 minutter siden, Tessatroll skrev:

DNT blei nyss tildelt 15 mill ekstra i gåve. Uttalen var i duren "yes, då kan vi få bygd fleire hytter......". Sukk. 

Det virker nesten som målet til DNT er å bygge ut den lille villmarka vi har igjen........ sukk og atter sukk....

Masse penger å tjene på hyttedøgn og ingenting på oss teltere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må legge til at eg synes DNT gjer mykje bra. Men dei gjer ein del eg ikkje skjønar meg på også. 

Likeins naturforvaltninga, same kva form dei kjem i, nasjonalparkstyre/forvalter/senter osv. Men dei har ein arbeidsgjevar dei og, og kanskje kryssande bestillingar og fleire omsyn som skal tas.

Ikkje alltid dei får til beste løysing men beste moglege løysing med den tid/info/makt/ressursar ein har til rådvelde. Det må vi vite. Og passe på. 

Ein eg var på forelesning med i fjor,  er ein veteran og ein kunnskapsbauta innafor norsk naturforvaltning. Han meinar den forvitrar frå innsida, med ei leiing som styrer skuta feil. Presset er enormt. "ikkje tru på noko de blir servert" var bodskapen. Oppløftande. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite til overs for DNT, men kjære venner, dette blir jo bare en tulle/trolle tråd!

@martin.m innleder med overskriften: Busstransport Spranget-Rondvassbu. DNTs hegemoni.
Og saueflokken følger på og fordømmer DNT - slikt vi liker det... Dette til tross for at dette forslag, med alternativ transport, IKKE er DNT sitt! Men er fremsatt av 
forsker Vegard Gundersen i NINA.
Hvordan det går an å finne bevis for DNT sitt overherredømme - ut fra av den vetle artikkel er uforståelig... 
La oss gjerne være kritisk over for DNT, men på rettplass og til rett tid - ellers svekker vi legitimiteten våres...

Her er det jo faktisk slikt at DNT IKKE driver med motorisert ferdsel når det ikke er lov, men de sykler - nået som er 100% i tråd med allemannsretten.


Mener vi at DNT for gjøre for mye inngrep i naturen - (nået jeg mener!) - da er det langtfra alltid DNT en skal sikte på med riflen, men styresmakter og forvaltningsmyndigheter som gir de lov.
DNT og medlemsmasse i DNT ønsker å få så mange folk, stier, hytter og "hverdags-luksus" i naturen som mulig. Det kan en også gjerne kritiserer de for, men ikke unner dekke av en artikkel som dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, @RAS. Og så må vi ikke glemme hva som er forslaget, nemlig å kjøre opp håndverkerne med utstyret sitt, fremfor at de driver og sykler frem og tilbake. Dette er ikke en busslast med cruiseturister som skal opp.

 

Det jeg ikke skjønner er at de i det hele tatt skal opp og ned der nå når hytta er stengt. Kan de ikke vente til sommeren uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er samd i at i alle fall eg tende litt for fort og gløymde både trekke pusten og tenke meg om. At folk reagerar så momentant må dog sjåast i lyst av at ein kanskje har vorte litt matt av alt det rare som går føre seg, for det ER mykje rart som går føre seg i vår naturforvaltning per i dag.

Eg står for at eg synes DNT gjer ein del bra, og ein del eg ikkje likar. Eg har skjønt at dette ikkje er DNT, men dei er jo ein aktør i dette, for det er jo ferdsel til og frå Rondvassbu det er snakk om. Eg skal likevel la være og fordømme saka noko meir utan å sette meg skikkeleg inni den. Heldigvis har me med dagens infrastruktur godt høve til å gjere nettopp det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RAS: Jeg er enig i en del av det du skriver, at jeg muligens rettet skytset noe i gal retning i mitt innledende innlegg i tråden. 
Noe skyldes nok sinnstemning da jeg skrev det (minner meg selv i å trekke pusten samt holde meg unna tastatur neste gang til respirasjonen er stabil).
Noe annet skyldes nok også noe som minner om en sorg, langvarig oppbygget, over hvordan man forvalter en del av sårbar natur, fauna samt flora, her  Norge. 
En av mine sterkeste naturopplevelser i ung alder, da jeg var 11-12 år, da min stefar og jeg var på skitur over Venabygdsfjell øst om Muen. Vi stod på toppen av en av de lange slåpene da vi fikk se en stor villreinflokk krysse langsetter neste slåp og forsvinne i retning mot Rondane. Det var et mektig syn som gjorde stort inntrykk. På denne tiden, 1977/78, var Rv. 27 vinterstengt vinteren igjennom, noe den ikke lenger er i våre dager. Dengang hadde dette noe å si for reinen i et tøft vinterklima.
Som jeg var inne på tidligere, en liten å kan lage en stor elv. Med dette tenker jeg på at det later til at det er fort gjort å glemme at de tilsynelatende små inngrepene man tar over tid skaper ny presedens.
Ergo, disse utbedringer man gjør på Rondvassbu gjør at man tiltrekker nye kunder og ens forventninger økes. Det ser dermed ut som om forvaltningsmyndigheter av denne grunn tenker tanker om bussing. En lik bussing vil på sikt kunne føre til videre utbedring av eksisterende vei. Aktør og forvaltning begynner å gå i tospann. Det later til at andre, mer radikale tanker synes umulig.

Jeg vet at jeg nå kanskje høres ut som en gammel gubbe. Noe jeg antagelig er i ferd med å bli, når jeg våkner grytidlig med tanker kvernende rundt denne tematikken som gjør at jeg ikke får sove videre. Men like fullt, jeg liker dårlig den utviklingen som skjer i Norge vedr. naturforvaltning.
Så jeg er ikke nødvendigvis enig at ikke DNT er uten skyld eller påvirkning for noe av den utvikling som skjer. De, som kommersiell aktør, har relativ stor påvirkning som pressgruppe ovenfor myndigheter sentralt. Dette bundet opp mot en tilsynelatende svak forvaltningsmyndighet som blir politisk styrt gjør at jeg blir oppgitt på vegne av sårbar flora og fauna.

Avslutningsvis; det å omtale andres engasjement og meninger som tull og trolling samt kalle folk for sauer levner deg lite poeng i min bok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@martin.m Jeg lever heldigvis et fint liv uten poeng i folk sine bøker!

Men for at sette ting på rett plass - jeg har ikke omtalt hverken engasjement eller meninger som tull eller trolling. Poenget er at denne artikkel, som faktagrunnlag og avsett, ikke understøtter noen kritikk av DNT - som er det primære tema i tråden ellers.
Når du tar et valg om å innlede med en overskrift: "Busstransport Spranget-Rondvassbu. DNTs hegemoni." - høg puls eller ej, da blir det tull og/eller trolling i mine øre.
DNT sitt overherredømme og evne til å dominerer, eller "kulturelle lederskap som utøves av DNT som den herskende klasse" som hegemoni blir definert i filosofien, har ingen relevans i relasjon til forslaget om busstransport til Rondvassbu. Altså tull eller troll.

Når andre følger etter, for å slippe sine DNT frustrasjoner ut - i samme spor som overskriften (ikke artikkelen) - ja da er det etter min mening enda et bevis på, at vi som mennesker i bunn og grunn bare er som sauen, å liker å følge tråkket til de som ligner på oss - uten nevneverdig refleksjon eller kildekritikk ellers.
For alle har vel lest den samme artikkel, hvor DNT ikke har fått dispensasjon å må sykle, og hvor fagekspertisen og vernemyndighetene antyder at busstransport kan være en løsning (av turister ikke DNT), for å skjerme et dyr som noen har bestemt er verneverdig.

Kom med gode og relevante artikler eller forskningsresultater som setter lys på naturforvaltningens horrible praksis. Eller DNT sin rolle i nedbryting av fri natur! Da skal jeg bli sau i din flokk med en gang! Eller enda bedre stemme i med ulvekoret.

Endret av RAS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at jeg har bygget mine meninger på svermerier o.l., blant annet leste jeg en forskningsrapport (2009-2013) da den ble publisert i 2015.
Du kan jo starte med å lese resultatene fra forskningsrapporten vedr. villrein for området vi diskuterer:
http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2015/1013.pdf

Dersom man ser på resultatene på trekkmønstre så blir jo blant annet veien Spranget-Rondvassbu fremhevet, sammen med rv. 27, som er barriere som forhindrer villreinens tidligere trekk. Det er svært liten utveksling av dyr imellom Rondane.nord og Rondane-sørstammen da de tradisjonelle trekk-korridorene begrenses av disse ferdselsårene. Tilgangen til beiteområder på kvitkrull og reinlav, vinter som sommer, blir også behørig presentert. Dette er sentralt grunnet ulike snømengder i områdene samt beiteområdenes gjenvekst.

Når det gjelder DNT, så virker det som om du ikke vil vedkjenne deg at hyttenettet samt stimerking ikke har noen påvirkning. Rapporten viser blant annet at Rondvassbu har desidert mest belegg av alle hyttene deres i Rondane. Om jeg ikke husker feil så har Rondvassvu dobbelt så mye belegg som f.eks. Bjørnhollia. Rapporten viser også at villreinen påvirkes mer av DNTs hytte- og stinett enn av de fåtall private hytter som finnes i området. Med andre ord, reinens habitat innenfor en nasjonalpark blir begrenset. Jeg tror kanskje ikke det var det Heitkøtter og Barth ønsket da nasjonalparken i sin tid ble etablert. Det er også verdt å merke seg at DNT er medlem av styringsgruppen (fra utvidelse i 2013) som står bak rapporten. Mon tro hva det kom av...

Du kan jo lese igjennom for så å se hvilke konklusjoner som blir gjort, det er interessant lesing. Jeg kan tenke meg at Vegard Gundersen fra NiNa, som er omtalt i artikkel og er en av de som har utarbeidet sluttrapporten, nok har villreinens beste i tankene når han kommer med innspillet om bussing fra Spranget. Uansett ville ikke dette kommet opp som et tema dersom DNT hadde hatt mindre eller annen plassering på sitt hytteanlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2017 den 19.08, RAS skrev:


Når andre følger etter, for å slippe sine DNT frustrasjoner ut - i samme spor som overskriften (ikke artikkelen) - ja da er det etter min mening enda et bevis på, at vi som mennesker i bunn og grunn bare er som sauen, 

Dette er etter mitt syn å konkludere på andre personars motivasjon for å engasjere seg. Du om det.

Eg kan berre føye til at eg er engasjert i DNT, og har mine timar med dugnad for dei. Eg er slik ikkje på leit etter skyts mot DNT, men held i hevd det eg tidlegare har sagt; eg synes dei har gode ting føre seg, og eg synes dei har underlege og mindre gode ting føre seg.

Med omsyn til villreinen her, så kan det sjå ut som at det er ei god løysing å frakte desse handverkerane med buss. Det eg då reagerar på, er at denne kunnskapen har vore kjent i nokre år no, og først no vert dette eine tiltaket sett i verk (med atterhald om at eg ikkje har lest absolutt alt som finnast av informasjon om eventuelle mindre tiltak set iverk).

Eit legitimt spm er jo om ikkje det ville vore ein naturleg konsekvens av denne utgreiinga med påfylgjande rapport, å prøve å ta ned trafikken i området? Slik saka framstår no har ein begrensa seg til å handle  "reaktivt" ved auka trafikk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.