Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt og tarp i kombinasjon


Jivebunny70

Anbefalte innlegg

Marius Engelsen skrev (11 minutter siden):

Eller er det bedre å ta en vanlig tarp å slenge over hele teltet?

Her brukes det og bare en Hilleberg Tarp 10UL til dette formålet, slik som Tubbs. På bildet under har jeg brukt gåstavene, men har i senere tid kjøpt Hilleberg tarp pole også, for å få tarpen høyere i front. Men jeg festet bardunene til tarpen i pluggene til teltet, og ikke i bardunfestene. Å feste direkte i teltet vil kanskje gi mer riv og røsk direkte i teltet fremfor pluggene, om det skal bli vind?

Men har vurdert å kanskje kjøpe en litt mindre tarp til dette formålet. Ser Sydvang har en tarp som bare er 2,9x2,8m, eller 2,3x2,4m alt etter som man ser på målene på den. Og får man senterlinjen på tarpen som er 2,9m ca rett over teltinngangen, så kan det jo kanskje se ut som en fin tarp å bruke. Ikke er den så dyr heller.

IMG_4111redigert.thumb.jpg.8c931ab557dddea8fc5f3dda1568e156.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristian J. Vabø skrev (7 minutter siden):

Her brukes det og bare en Hilleberg Tarp 10UL til dette formålet, slik som Tubbs. På bildet under har jeg brukt gåstavene, men har i senere tid kjøpt Hilleberg tarp pole også, for å få tarpen høyere i front. Men jeg festet bardunene til tarpen i pluggene til teltet, og ikke i bardunfestene. Å feste direkte i teltet vil kanskje gi mer riv og røsk direkte i teltet fremfor pluggene, om det skal bli vind?

Men har vurdert å kanskje kjøpe en litt mindre tarp til dette formålet. Ser Sydvang har en tarp som bare er 2,9x2,8m, eller 2,3x2,4m alt etter som man ser på målene på den. Og får man senterlinjen på tarpen som er 2,9m ca rett over teltinngangen, så kan det jo kanskje se ut som en fin tarp å bruke. Ikke er den så dyr heller.

IMG_4111redigert.thumb.jpg.8c931ab557dddea8fc5f3dda1568e156.jpg

Ser bra ut det der. Jeg har Bergans medium Tarp. Samme mål og ca samme vekt som Hilleberg UL10. Så jeg måtte ut å prøve litt i hagen nå:

BE211AE6-B1D3-43AD-A230-F2CA258D1153.thumb.jpeg.2f36475d91cf6c65a3a9dea41851ba5a.jpegA883197E-BC67-43E8-B032-47C7E439E64E.thumb.jpeg.6f52d76eb7d2ba2fdda83910656aa793.jpeg
 

Hvordan opplever dere vindfanget med en slik løsning? Når det regner blåser det gjerne en del også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Hilleberg UL Tarp 5 bare veier 320 gram, og den er ikke så veldig mye mindre.

Dog, jeg kommer nok til å prøve ut Bergans Tarpen en stund, og når jeg vet akkurat hvordan jeg vil ha det skreddersyr jeg en tarp av ripstop nylon. Mest sannsynlig. Ser man kan spare en del materiale på å kutte en del på hjørnene blandt annet.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (33 minutter siden):

Hvordan opplever dere vindfanget med en slik løsning? Når det regner blåser det gjerne en del også.

Jeg fikk et heftig regnvær og vind på den turen bildet mitt er fra, og ble ikke bedre at vinden snudde. Vinden kom først fra den siden tarpen går ned mot bakken, men i løpet av natta snudde den 180 grader så vinden tok godt tak i tarpen. Endte med at to av bardunene i front løsna, så gikk ut og festet tarpen rett i bakken, uten gåstaver og barduner, fram til neste morgen når finværet kom igjen.

Har og kikket på Tarp 5, men den har litt for sær form syntes jeg, og litt for smal til at man kan både få tak og levegg, slik du har på det ene bildet ditt. Og det kan jo være en fordel om regnet kommer inn fra siden. Ligger en del bilder av Tarp 5-oppsett på Hilleberg-gruppen på Facebook.

Her er et innlegg med mange gode bilder av Unna og Tarp 5:
https://www.facebook.com/photo?fbid=2791075824343520&set=pcb.1107550886263286

Ser jo fint ut med tarp 5 og den veier lite, men syntes det ser ut som den skjermer dårlig for vind/regn fra sidene og er ganske smal over teltåpningen, så kanskje man vil få regn inn der, om det regner bra nok.. Men ser jo perfekt ut for skygge for solen!
Har man en større tarp, ala UL 10 eller den Bergans-tarpen, så kan man jo få både levegg og tak samtidig, og det ser jeg på som en fordel når man skal velge tarp.

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk et heftig regnvær og vind på den turen bildet mitt er fra, og ble ikke bedre at vinden snudde. Vinden kom først fra den siden tarpen går ned mot bakken, men i løpet av natta snudde den 180 grader så vinden tok godt tak i tarpen. Endte med at to av bardunene i front løsna, så gikk ut og festet tarpen rett i bakken, uten gåstaver og barduner, fram til neste morgen når finværet kom igjen.

Har og kikket på Tarp 5, men den har litt for sær form syntes jeg, og litt for smal til at man kan både få tak og levegg, slik du har på det ene bildet ditt. Og det kan jo være en fordel om regnet kommer inn fra siden. Ligger en del bilder av Tarp 5-oppsett på Hilleberg-gruppen på Facebook.

Her er et innlegg med mange gode bilder av Unna og Tarp 5:
https://www.facebook.com/photo?fbid=2791075824343520&set=pcb.1107550886263286

Ser jo fint ut med tarp 5 og den veier lite, men syntes det ser ut som den skjermer dårlig for vind/regn fra sidene og er ganske smal over teltåpningen, så kanskje man vil få regn inn der, om det regner bra nok.. Men ser jo perfekt ut for skygge for solen!
Har man en større tarp, ala UL 10 eller den Bergans-tarpen, så kan man jo få både levegg og tak samtidig, og det ser jeg på som en fordel når man skal velge tarp.

Enig i mye av det du skriver. Er målet å reise lettest mulig, blir nok tarpen trolig hjemme allikevel, så da kan man like greit ha en stor nok tarp.

Bare å feste tarpen rett i bakken hvis det blåser opp mye ja, ikke værre enn det.
 

Tenkte å si at så lenge tarpen ikke er festet i selve teltet er det verste som kan skje at tarpen blåser vekk. Men jeg vil tro man våkner lenge før det siste festet har løsnet. Er den festet i teltet kan man i verste fall skade teltet, så det er kanskje ikke helt optimalt sånn sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk et heftig regnvær og vind på den turen bildet mitt er fra, og ble ikke bedre at vinden snudde. Vinden kom først fra den siden tarpen går ned mot bakken, men i løpet av natta snudde den 180 grader så vinden tok godt tak i tarpen. Endte med at to av bardunene i front løsna, så gikk ut og festet tarpen rett i bakken, uten gåstaver og barduner, fram til neste morgen når finværet kom igjen.

I bare regn med lite vind så står oppsettet greit men har gjort som @Kristian J. Vabø om det har begynt å blåse.
Kjøpte en tarp fra Revir også da den er 2,9X4 meter.  Da får man en halv meter mer plass under tarp om man ikke bruker stang/stav/åre.   Har en DD XL tarp (3X4,5 m) også men den blir for lang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har 2 tarp Keepack 2x3m,+3x4m endast haft den mindre som skydd under tält och provuppsatt den mindre mellan 2 träd och ned mot marken på långsidan,då är den för liten för att ej få krypa in under.

Jag har tänkt anv. dessa i skyddade lägen på vandring eller cykelturer med lite utrustning eller som komplement till tält.

Om man använder tarp ovan trädgränsen vid tex middag/kvällsmat tillredning vid regn och måttligt blåst kan man väl ta ned den innan man går och lägger sig om det ser ut att bli oväder alt att man har justerbar stång och sänker denna och spänner om linor.

Har sett att någon gjort en skydd att sätta över en vandringsstav för att kunna ha en bra sitthöjd och sedan kunnat sänka ned en större tarp mot marken för att minska vindfång.

Ska man alltid undvika att fästa tarpen i tältet för att ej skada detta samt att yttertyget skadas av nötning vid anliggning.

Blir det stor skillnad med minskat fladder och oväsen om man har bågar på tarpens kanter mellan fästpunkterna.

Hur långa tältpluggar har ni till tarp som anv. i vindutsatta lägen,samt längd på linor och dimensioner på dessa? samt ev extra linor från vintertält.

Sett att några drar linor under tarp och fäster i träd eller har lina ovan med några extra fästpunkter med lösa fästen för och nackdelar med detta samt att bara ha linor från kanten av tarpen.

Någon som har bild på myggskydd över öppning på sovsäcks överdrag som man tillverkat själv eller om det finns färdigt att köpa?

En stor fördel med tarp och matlagning borde vara att skador lättare kan undvikas pga kök i små Absider och lättare komma ut vid ev brand samt att man kan använda vedkök,och kunna få en gemensam matplats under tak mellan flera tält.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut av de ideelle mål på tarpen, for min del, ved hjelp av litt leking i skogen med  berganstarpen og flyttbare festekroker.

290 bredde gir bredde nok til at hele inngangen er tørr i regnvær.
230 lengde gir nok tak ut foran teltet til at jeg har ett stort nok tørt område. Da blir ikke vindfanget allverden heller, forhåpentligvis, utsikten blir bedre, og man trenger ikke like mye plass for å sette opp tarpen.

Spiss i fronten sparer ett par barduner, og totalt 6 barduner på duken er nok.

Dette produktet finnes selvfølgelig ikke, så jeg må sy den selv. Bikeshop selger en Naturehike Tarp som ser ut til å ha solide nok fester (bare sett bilder), er 2,9x2,4 meter, og lett. Da blir det ikke mye arbeid å sy den om til dette, faktisk bare å flytte to bardunfester og klippe litt i duken og sy kanten (dvs. jeg kommer nok til å beholde lengden på 240, så blir det mindre arbeid).

Og med en dekdikert telt-tarp, kan barduner tilpasses bruken og det blir minst mulig arbeid å få den på plass :) 

 

503FC22F-DFA3-47AE-A058-0EAF59E2570B.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke sove kondensen. Annet enn at ytterduken vil puste noe dårligere. Men regnvann vil komme inn.  Ytterduken er begrenset vanntett, og når tarpen først har trukket til seg vann vil oppholdstiden øke. Dem fleste stoff vil trekke litt vann og når du har en fuktig tarp liggende over vil det trekke igjennom. Men det er jo først ved skikkelig vått vær du vil merke det. 
hvis ikke du har teltduk av oljehyre da 😊

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskekongen skrev (12 minutter siden):

Problemet er ikke sove kondensen. Annet enn at ytterduken vil puste noe dårligere. Men regnvann vil komme inn.  Ytterduken er begrenset vanntett, og når tarpen først har trukket til seg vann vil oppholdstiden øke. Dem fleste stoff vil trekke litt vann og når du har en fuktig tarp liggende over vil det trekke igjennom. Men det er jo først ved skikkelig vått vær du vil merke det. 
hvis ikke du har teltduk av oljehyre da 😊

Jeg har teltduk av silnylon, den er potte tett og ikke pustende.

Tarpen er også potte tett.

Så dette vil da ikke bli riktig :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.