Gå til innhold
  • Bli medlem

Kroke Fisken


leifen009

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer rett og slett på hva som menes med å kroke fisken? Er det når du kjenner den biter på at du gjere et lite napp med stanga? Kan en ikke nappe sluken ut av kjeften på den med det?
Fisker stortsett med slukk og spinner.
Er det noen som vet sån ca når isen går på vanna rundt Hardangerjøkulen?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når tid isen går er ganske forskjellig fra år til år. vil tippe at det i år ikke kommer til å bli super seint. lengre sør på hardangervidda rundt hårteigen så går ikke isen før tidligst i slutten av juni på tidlig år. for to år siden så ble det ikke isfritt før langt ute i august. Så der må du nok bare sitte å følge med på hvordan smetinga av snøen går.

Tilslag ved fiskebitt har jeg aldri tenkt noe på når det kommer til sluk og spinner fiske. Men ved fluefiske så er det noe helt annet. For ved fluefiske så er det viktig å gi et tilslag, hvis ikke spytter fisken bare flua ut igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

På 11.6.2017 den 17.10, leifen009 skrev:

Hei

Jeg lurer rett og slett på hva som menes med å kroke fisken? Er det når du kjenner den biter på at du gjere et lite napp med stanga? Kan en ikke nappe sluken ut av kjeften på den med det?
Fisker stortsett med slukk og spinner.
Er det noen som vet sån ca når isen går på vanna rundt Hardangerjøkulen?

På forhånd takk for hjelpen.

Med kroking tenker jeg på tilslaget for å få kroken til å sitte i fisken når den tar flue, sluk eller agn. Med mark/agn eller sluk hender det fisken tar kroken så hardt at den kroker seg selv. Andre ganger er den mer forsiktig, og da må det et tilslag til for å få kroken til å sitte godt slik at du ikke mister fisken. Med flue kan den, som nevnt, spytte ut flua, og da er tilslaget nødvendig for å kroke fisken.

Du trenger ikke være bekymret for å nappe sluken ut av kjeften på fisken. Det er større sannsynlighet for å miste fisk om du ikke gjøre et lite tilslag enn å nappe ut sluken. 

20 minutter siden, Abboren skrev:

Når jeg hører om å kroke fisken. Tenker jeg på at den ikke har kroken i munn. Men at du har kroket fisken i hodet,finne eller annet sted på kroppen. Bare meg ?

Du tenker kanskje krøking? Er kanskje forskjell på hva en sier andre steder i landet. Men både på Nord-Vestlandet, og Nordnorge sier de jeg kjenner at fisken er krøket om kroken sitter andre steder enn i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

 

 

Du tenker kanskje krøking? Er kanskje forskjell på hva en sier andre steder i landet. Men både på Nord-Vestlandet, og Nordnorge sier de jeg kjenner at fisken er krøket om kroken sitter andre steder enn i kjeften.

Nei du forklarer det helt likt som hva jeg mener. Å kroke en fisk er om kroken ikke sitter i munnen ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Abboren skrev:

Nei du forklarer det helt likt som hva jeg mener. Å kroke en fisk er om kroken ikke sitter i munnen ,)

Enig med Jan Erik Hansen. Det må være noen dialektforskjeller her.. Det kalles å krøke på Sørlandet også. Å krøke er å røkke til for å se om man kan "huke" en fisk på steder der de står tett. En forferdelig uting, og forbudt i de fleste elver. Når man kroker laksen, så løfter man stanga og gir tilslag. Da festes kroken bedre i munnen på fisken, og den slår seg ikke så lett av.  

Dette er uttrykk som for det meste er brukt i lakseelver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kroke en fisk - tilslag/slippe løsbukt/heve stanga/rykke til osv for å få en fisk som har tatt agn/sluk/spinner/flue/krok av egen fri vilje til å sitte best mulig fast på kroken i munnen

Å krøke en fisk - (noen steder brukes å huke en fisk) - å kroken en fisk utenom munnen. Ikke nødvendigvis med vilje. Bevisst krøking er fisk er når man rykker kroker mot fisk eller steder de står tett i håp om å feste kroken i en fisk. Ubevisst krøking kan forekomme ved at fisken bommer på agnet og kroken setter seg fast utenfor munnen...

(Mvh redaktør for Norges største sportsfiskesider på nett gjennom 10 år) 


Enkelte steder (f.eks i noen lakseelver) har de definert at fisken er å anse som krøket om kroken sitter lenger bak enn hode/gjeller. Mens fisk kroket foran dette ansees som å ha bommet på agn og festet seg. Grunnen til definisjonen er fordi disse stedene gjerne har regler om at fisk som er krøket skal leveres inn/beslaglegges - nettopp for å unngå at folk gjør slik med vilje. I sportsfiskekonkurranser/artsjakt osv opererer gjerne folk med høy selvjustis med at fisken faktisk skal være kroket fra innsiden av munnen og ut for å telle. Dette for å unngå spekulasjoner om krøking. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.