Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna eller Niak til meg og bikkja?


AlexE

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal gå til innkjøp av et solotelt til meg og bikkja og denne gangen har jeg virkelig lyst på et Hillebergtelt. Det står mellom Unna og Niak. Niak frister nok mest pga vekt og et lite fortelt til matlaging, men er usikker på om det holder til de virkelige rufsete dagene. Teltet skal brukes vår, sommer og høst. Mest under tregrensa, men mulighet for noen viddeturer. Bikkja skal sove inne i teltet. Noen som har kjennskap til disse teltene som kan komme med noen betraktninger?

På forhånd takk!

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har bare prøvd niak. Det er litt trangt for 2 personer, men kan trygt anbefale det. Forteltet er stort nok til matlaging, men da må sekken ut i regnet.

Hvis du befinner deg i osloområdet neste helg kan jeg ta det med en tur i parken, så får du prøvd selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Niak men ikke Unna, så jeg kan ikke gi deg en adekvat sammenligning mellom disse to. Men jeg kan jo si en del om Niak. 

Teltet ble kjøpt med tiltenkt bruk for soloturer men jeg ønsket også at det skulle kunne brukes på turer hvor samboer eller hund er med.
Fra før har jeg både Hilleberg Jannu (til vinterturer) og Exped Orion Extreme II (til turer hvor vekt ikke er viktig og luksusplass er viktigst).

Niak er veldig pakkvennlig, både med tanke på størrelse og vekt i sekken. Det er svært enkelt og raskt å sette opp, og krever hverken mange plugger eller store plassen for å stå godt. På godværsdager og plant underlag kan man faktisk nøye seg med to plugger (en foran for å strekke ut fortelt fortelt og en bak for lufting/avstand mellom ytter- og innerduk).

Jeg var i begynnelsen litt skeptisk til at innertelt bare har mesh i dør, men dette har ikke vært noe problem. Jeg opplever teltet som et "varmt" telt, grunnet tettvevd mesh. I dette kommer en av mine få innvendinger inn, jeg skulle ønsket at innertelt hadde hatt en lukkbar meshlufting i bakkant opp mot tak. Men jeg tipper Hilleberg har hatt enkelhet og lav vekt i høysetet ved konstruksjon. Dette har dog ikke vært et stort problem for meg, når solsteken står på bør man jo komme seg ut og nyte vær og natur.

Teltet har godt med barduner og står godt i vind. Da jeg i fjor brukte det på en 4 dagers tur på snaufjell hadde jeg 1 døgn med slagregn og vind i 12-14 ms. Teltet stod meget godt og alt var tørt og fint i innertelt. Liggelengden er god for meg, jeg er 183 cm høy og kan fint stekke meg ut uten å komme bort i innerteltsduk i fot- eller hodeende. Samboer og jeg har brukt teltet sammen på tur og det er romslig nok for oss to samt at det har plass til min 80 l. sekk i fortelt. Det krever at man er litt organisert men for et petimeter som meg er ikke dette noe problem.

Teltet er utstyrt med to innerlommer i mesh, hver med et stort rom og et mindre. Her kommer min andre innvendig inn. Meshlommen på dørsiden er sydd i på venstre side når man kommer inn utenfra. Men glidelås i dør åpnes fra høyre. dermed må man åpne mye av dør for å få tilgang til ting man evt. oppbevarer der. Innerlomme på bakvegg er sydd inn på høyre side sett utenfra, og dermed må man åpne innerteltsdør mye for å få tilgang. Litt teit dersom man står ute i mygg og knotthel**te og har glemt knottoljen inne i en av lommene. Det hadde etter mitt syn vært bedre å bare kunne åpne innerdør litt og stukket en hånd inn for å få tak i ting uten å måtte åpne så mye. Men ved at lommen på dørside er plassert til venstre og dør åpnes fra høyre (dobbelt glidelås) kan man enkelt stappe meshdør ned i den minste lommen, hvilket jo også kan ha sine fordeler. Innerdør har for øvrig to strikk og hemper så man kan rulle meshdør til siden og feste denne.

Alt i alt kan jeg varmt anbefale teltet, dette er et supert telt til soloturer og har mulighet for to pers eller 1 pers og hund. Hunden som har vært med er en alaskan husky. Til tross for mine små anmerkninger er dette veldig bra saker.

To bilder av teltet under bruk, krever som sagt lite plass :-)

morgenstemning.jpg

Hilleberg Niak (2).jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Niak holder mer enn godt selv i litt ruskvær på fjellet ☺️
Du skriver ikke hvilken str. det er på hund.
Jeg kikka på både Niak og Unna og havnet på sistnevnte.
Mer enn god nok plass til meg og liten terrier i det! Hadde jeg fortsatt hatt doberman så hadde det blitt Jannu eller Allak.
Da kan jo bikkja bære endel i kløv.
For min del er kombinasjonen Unna og en lett tarp det mest ideèle. Og man skal ikke ha store bikkja for at den ihvertfall kan bære tarpen + litt småtteri i kløven ☺️

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Walle skrev:

Hvor er det øverste bildet tatt?

Herlig utsikt å våkne til :-)

@Walle: Bildet er tatt i våres på nordre Kolsåstopp. Utsikt mot søndre topp, med Setertjern og mast, og utover Bærum samt Oslo i tillegg til fjorden. Kort turrapport:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.