Gå til innhold
  • Bli medlem

Arvet primus - Primus 210 fra Høvik Verk


HannKatta

Anbefalte innlegg

Hei.
Arvet en primus fra mine besteforeldre på morssiden for en god del år siden.
Har ikke anelse hva primus dette er.
Noen som kan gi litt mer info?

Ser jeg må gnikke den blank igjen.
Forslag til rensemiddel?

IMG_0797.thumb.JPG.e8d6e803ba1da261df92c1c6ad9bbd35.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en periode hvor alle kopierte hverandre, den vanligste var Optimus 00.
Skal du ha den blank så er vanlig metallpuss, eller autosol etc er greit.  Et lag voks gjør at det holder lengre.

Skal du bruke den holder det lenge å vaske den, men det er en del ting som lett kan bli skadet under lagring. På pumpestanga er det en lærpakning som har lett for å bli sprø, en natt nedsenket (delen med pakning) i olje/parafinblanding pleier å gå bra.  Matolje/motorolje eller hva du har er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er enig i at det  ser ut som ein 210, kva for produsent er knekkende likegyldig. 

Sjekk pakningene i begge lokka, dei er identiske.

Pumpestang med lærpakning  settes i olje over natta,  demonter forsiktig da pakning kan være sprø før bløyting. 

Ha litt olje på gjengene og ikkje bruk krefter når du monterer brenner.

Testfyr  og bruk primusen.

Eg bruker 210 hvis eg ikkje er heilt fullstendig kjørt på sekkvekt. .

Veldig enkel å bruke, driftsikker, med ein sjarm  fullt på høyde 111 bråkebrenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnikket noe på den.
Det er preget inn "Primus 210", ja.
Også "Høvik Verk" var preget inn.
Lærpakningen på pumpestanga ser fin ut.
Pakningene i begge lokka ser fine ut.

IMG_0799.JPG

Endret av HannKatta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For å spare litt på gnike arbeidet kan man først rense i "urmakerveske": fx. litt Zalo + sitronsyre + vann. Blandingsforholdet er ikke så kritisk. Er jeg røff drypper jeg litt Zalo på gjenstanden og drysser ganske lite sitronsyre pulver over og koster med oppvaskbørste dyppet i vann.

Den "hemmelige" Original: 125 g grønsåpe, 750 ml vann, 150 ml salmiakk 25%, 25 g sitron eller oxalsyre, 75 ml sprit    Går dog fin med den røffe blanding på grove gjenstander som primus. 

Puss med metallpuss i etterkant.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, HannKatta skrev:

Var en tur på Finn.no for å se hva primuser dem har der.

999 kroner for en støvete og den mangler en bøyle/ben:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94009652

Nå må du huske at prisene på Finn ofte er selgerens våte drøm og kan være svært urealistiske. En bedre pekepinn er å sjekke QXL der det ofte legges ut primuser. Slike som du har går der for langt under 500 hvis de er i orden. For mindre hvis ikke. Mens derimot en Optimus 96 eller 8R selges kjapt med forholdsvis høye priser. De er sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du nevner at du har kjøpt parafin. Dette er nemlig en primus beregnet på parafin og ikke en multifuel som kan kjøres på bensin også.

Trykket på tanken, og dermed også styrken på varmen, reguleres med den lille lufteskruen på tank lokket. Dette går utmerket når du bruker parafin, men om du fyrer på bensin, så sier det fort "BOFF" om du åpner lufteskruen mens brenneren er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, første testforsøket å bruke den gikk ikke bra.
Fylte på parafin.
Forvarmet med rødsprit.
Såg det driplet ut parafin fra dysen.
Ingen suksess.
Mulig jeg må skifte pakning på pumpestangen.
Kankje å sette den i matolje over natten så den sveller opp?
Jeg bare "bløtte" den, mulig det ikke var nok?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gisle Uren said:

Godt du nevner at du har kjøpt parafin. Dette er nemlig en primus beregnet på parafin og ikke en multifuel som kan kjøres på bensin også.

Trykket på tanken, og dermed også styrken på varmen, reguleres med den lille lufteskruen på tank lokket. Dette går utmerket når du bruker parafin, men om du fyrer på bensin, så sier det fort "BOFF" om du åpner lufteskruen mens brenneren er i gang.

Lufteskrue?
Grrr, tenkte ikke på nettopp det. :(

Kankje det var derfor det ikke ble nok trykk?
OK, får prøve igjen. LOL... ;)

 

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha lufteskruen åpen når du forvarmer. Ellers vil varmen fra forvarmingen forårsake at trykket i tanken øker og parafin vil begynne å piple ut dysen og lage en sotete gul flamme . Når forvarmingen er ferdig , eller nesten helt ferdig , stenger du skruen og pumper trykk med pumpen. Så tennes den fine blå flammen du vil ha. Slike primuser er plundrete og egner seg ikke for utålmodige personer. Det er derfor jeg liker dem...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.