Gå til innhold
HannKatta

Arvet primus - Primus 210 fra Høvik Verk

Anbefalte innlegg

Hei.
Arvet en primus fra mine besteforeldre på morssiden for en god del år siden.
Har ikke anelse hva primus dette er.
Noen som kan gi litt mer info?

Ser jeg må gnikke den blank igjen.
Forslag til rensemiddel?

IMG_0797.thumb.JPG.e8d6e803ba1da261df92c1c6ad9bbd35.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutes ago, kajakkpadler1 said:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Må da til Ørsta.
Får prøve på Kiwi eller Europris først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den minner meg veldig om en av de gamle parafinbrennerne fra Primus.
Men de har det vel vært enten ett skilt eller prentet navn på ☺️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en periode hvor alle kopierte hverandre, den vanligste var Optimus 00.
Skal du ha den blank så er vanlig metallpuss, eller autosol etc er greit.  Et lag voks gjør at det holder lengre.

Skal du bruke den holder det lenge å vaske den, men det er en del ting som lett kan bli skadet under lagring. På pumpestanga er det en lærpakning som har lett for å bli sprø, en natt nedsenket (delen med pakning) i olje/parafinblanding pleier å gå bra.  Matolje/motorolje eller hva du har er OK.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg er enig i at det  ser ut som ein 210, kva for produsent er knekkende likegyldig. 

Sjekk pakningene i begge lokka, dei er identiske.

Pumpestang med lærpakning  settes i olje over natta,  demonter forsiktig da pakning kan være sprø før bløyting. 

Ha litt olje på gjengene og ikkje bruk krefter når du monterer brenner.

Testfyr  og bruk primusen.

Eg bruker 210 hvis eg ikkje er heilt fullstendig kjørt på sekkvekt. .

Veldig enkel å bruke, driftsikker, med ein sjarm  fullt på høyde 111 bråkebrenner. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gnikket noe på den.
Det er preget inn "Primus 210", ja.
Også "Høvik Verk" var preget inn.
Lærpakningen på pumpestanga ser fin ut.
Pakningene i begge lokka ser fine ut.

IMG_0799.JPG

Endret av HannKatta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur på Finn.no for å se hva primuser dem har der.

999 kroner for en støvete og den mangler en bøyle/ben:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

For å spare litt på gnike arbeidet kan man først rense i "urmakerveske": fx. litt Zalo + sitronsyre + vann. Blandingsforholdet er ikke så kritisk. Er jeg røff drypper jeg litt Zalo på gjenstanden og drysser ganske lite sitronsyre pulver over og koster med oppvaskbørste dyppet i vann.

Den "hemmelige" Original: 125 g grønsåpe, 750 ml vann, 150 ml salmiakk 25%, 25 g sitron eller oxalsyre, 75 ml sprit    Går dog fin med den røffe blanding på grove gjenstander som primus. 

Puss med metallpuss i etterkant.

Elgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, HannKatta skrev:

Var en tur på Finn.no for å se hva primuser dem har der.

999 kroner for en støvete og den mangler en bøyle/ben:

Nå må du huske at prisene på Finn ofte er selgerens våte drøm og kan være svært urealistiske. En bedre pekepinn er å sjekke QXL der det ofte legges ut primuser. Slike som du har går der for langt under 500 hvis de er i orden. For mindre hvis ikke. Mens derimot en Optimus 96 eller 8R selges kjapt med forholdsvis høye priser. De er sjeldnere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde denne fra Europris:

Se bilder...
WP_20170613_19_43_56_Pro.thumb.jpg.02a46a80e1bf0f1f2be85ee25c04fd44.jpg

WP_20170613_19_44_27_Pro.thumb.jpg.13fb3868a80986297915878d3ef41958.jpg

WP_20170613_19_45_29_Pro.thumb.jpg.250eb1594570b670a10384ca1319a4ef.jpg

Den mørke ringen i bildet nedenfor er vel korrodert lodding av skjøten?
Må vel børstes ren.

WP_20170613_19_47_16_Pro.thumb.jpg.056f97af42b213be6c11b404f440ab84.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble fuktig inni etter pussingen.
Måtte skylle med varmt vann både før og etter..
Står til tørking.
Har kjøpt parafin på Biltema (Art. 36-1531).
Skal bli spennende å prøve primusen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt du nevner at du har kjøpt parafin. Dette er nemlig en primus beregnet på parafin og ikke en multifuel som kan kjøres på bensin også.

Trykket på tanken, og dermed også styrken på varmen, reguleres med den lille lufteskruen på tank lokket. Dette går utmerket når du bruker parafin, men om du fyrer på bensin, så sier det fort "BOFF" om du åpner lufteskruen mens brenneren er i gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, første testforsøket å bruke den gikk ikke bra.
Fylte på parafin.
Forvarmet med rødsprit.
Såg det driplet ut parafin fra dysen.
Ingen suksess.
Mulig jeg må skifte pakning på pumpestangen.
Kankje å sette den i matolje over natten så den sveller opp?
Jeg bare "bløtte" den, mulig det ikke var nok?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Gisle Uren said:

Godt du nevner at du har kjøpt parafin. Dette er nemlig en primus beregnet på parafin og ikke en multifuel som kan kjøres på bensin også.

Trykket på tanken, og dermed også styrken på varmen, reguleres med den lille lufteskruen på tank lokket. Dette går utmerket når du bruker parafin, men om du fyrer på bensin, så sier det fort "BOFF" om du åpner lufteskruen mens brenneren er i gang.

Lufteskrue?
Grrr, tenkte ikke på nettopp det. :(

Kankje det var derfor det ikke ble nok trykk?
OK, får prøve igjen. LOL... ;)

Endret av HannKatta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha lufteskruen åpen når du forvarmer. Ellers vil varmen fra forvarmingen forårsake at trykket i tanken øker og parafin vil begynne å piple ut dysen og lage en sotete gul flamme . Når forvarmingen er ferdig , eller nesten helt ferdig , stenger du skruen og pumper trykk med pumpen. Så tennes den fine blå flammen du vil ha. Slike primuser er plundrete og egner seg ikke for utålmodige personer. Det er derfor jeg liker dem...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 

I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

• Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.