Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny som gjeddefisker


REs

Anbefalte innlegg

Siden jeg bor i Rogaland,en del av landet hvor gjedda ikke har en naturlig utbredelse, så fikk jeg min første gjedde på en tur til Trysil for noen år siden. Jeg har hørt at det er satt ut gjedde i noen vann i nordfylket, nord for Boknafjorden, men inn til nylig så har vi vert spart for denne rovfisken her sør. 

Nå leste jeg i en av våre lokalaviser at det nylig ble tatt en gjedde på nesten 4 kilo i Bråsteinvatnet like sør for Stavanger. Dette vannet var et av mine bade- og fiskevann i guttedagene og noen må nok ha satt ut denne fisken her. Bekken fra dette vannet renner ut i Stokkelandsvatnet som igjen renner ut i Storåna, som er lakseførende, og videre ut i Gansfjorden. Stokkelandsvannet har en god bestand av ørret og sik og i tillegg har utenlandske fritidsfiskere tilført vannet en solid bestand av sørv.

Det er ikke registrert gjedde i vann og vassdrag nedenfor Bråsteinsvatnet og fylkesmannen ser nå på mulighetene for å sette opp barriærer som skal hindre naturlig spredning av gjedde til omliggende vann. 

Jeg engasjerer meg lite i denne saken, og det er ganske mange år siden jeg hadde interesse av å fiske i Bråsteinvatnet, men nå når det er muligheter for å få gjedde så kunne det absolutt være interessant å ta seg en tur eller flere.

Da jeg var i Trysil ble jeg introdusert for en for meg ukjent fiskemetode som bestod i å bruke en kort stiv stang, duplikatorsnelle og flytende vobler. Vobleren ble nappet fremover på en slik måte at den lignet en fisk som forsøkte å svømme ned fra overflaten, men som stadig bare fløt opp igjen. Dette er en typisk oppførsel hos en syk eller skadet fisk og var en effektiv metode for å fiske gjedde. Jeg kunne tenke meg å prøve denne metoden her, men trenger noen tips, spesielt ved valg av stang og voblere. Jeg har en fullt brukbar duplikatorsnelle så jeg trenger bare stang og kroker.

Er det noen der ute som vet noe mer enn meg om denne typen fiske? 

e9d170a25a67a89062c114511c824c86.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er målet å få gjedda på et overflate agn kan du bare skaffe deg noen poppere og bruke haspel utstyret ditt. 

Eller du kan fordype deg i jerkfiske, poppere osv: 

https://pikewallis.hooked.no/2013/02/hvordan-starte-med-jerkfiske-etter-gjedde/

https://pikewallis.hooked.no/2013/06/hva-kan-man-fiske-gjedde-med-vi-tar-for-oss-topwater/
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggstips før du slår deg helt løs:


ICKE google jerking om du sitter i kontorlandskap ;-)





Jerkfiske krever litt spesialutstyr i form av stenger som er stive nok til å kaste disse "woblerne" (les: jerkbaits) som benyttes til fisket. Du vil helst også bruke en multiplikatorsnelle som er egnet til formålet, elelrs blir den ødelagt. I all hovedsak så dreier det seg om å ikke bruke sneller som ikke har "momentan tilbakeslagssperre" da rykkingen som fisket utføres med vil slå i stykker tannhjul osv om de ikke har slikt.


Det er mye tryggere å bruke linkene Lars P allerede har kommet med enn å Google det :drool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mottok jeg en godt to meter lang pakke fra Skittfiske.no med en BFT Buster Jerk Stiff 6`stang og noen Strike Pro Buster Jerk voblere. Første forsøk med tørrtrening, uten kroker, avslørte at snella som har ligget og ventet på en passende stang i snart et år har sveiven på høyre side, noe som vel er det vanligste på slike duplikatorsneller. Ingen tvil om at en venstrehendt snelle hadde funket bedre, men neste trekk får vel bli en tur ut til et sted med vann og fisk for å sjekke om teknikken sitter. Håper jeg slipper å kjøpe ny snelle.

 

800357.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje gjer ting for komplisert, hiv ut og snell inn. Eit godt tips er at gjedda står ofte grunt og tett i vegetasjon. Hiv langs med land og ikkje ut frå land. Ettermiddag og kveld har vore gode tidspunkt for meg, visstnok meir aktiv ved litt høgare vasstemperaturar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, josteink skrev:

Ikkje gjer ting for komplisert, hiv ut og snell inn. Eit godt tips er at gjedda står ofte grunt og tett i vegetasjon. Hiv langs med land og ikkje ut frå land. Ettermiddag og kveld har vore gode tidspunkt for meg, visstnok meir aktiv ved litt høgare vasstemperaturar.

Er enig her, tilbrakte ungdomstida mi på å fiske gjedde og den biter jo på det meste, hvis man i tillegg kaster så agnet beveger seg langs sivet (sivsluk er tingen) eller rett innenfor sivet så må man nesten garantert fisk. De ligger gjerne i sivkanten (iallfall vår og forsommer) og venter på at maten kommer svømmende forbi. Har tatt et par store, men samtidig hatt digre gjedder glefse etter ender, blader eller rett og slett plank og kvist i vannoverflaten rett ved siden av, så man føler seg ikke akkurat som en stor håndtverker selv om man får fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mange her i landet som har fått en og annen gjedde 🙂
Men sammenligner man de med folk som virkelig kan fiske gjedde (og vi snakker om STOR gjedde) så har de nok hverken fått
mange store gjedder eller ett antall gjedder som er noe å snakke om.
Å få de virkelig store gjeddene ofte så kreves det kunskap og riktig utstyr.
Men en og annen stor gjedde kan alle få bare man har flaks og er på rett plass til rett tid ubevisst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2017 den 1.55, REs skrev:

I dag mottok jeg en godt to meter lang pakke fra Skittfiske.no med en BFT Buster Jerk Stiff 6`stang og noen Strike Pro Buster Jerk voblere. Første forsøk med tørrtrening, uten kroker, avslørte at snella som har ligget og ventet på en passende stang i snart et år har sveiven på høyre side, noe som vel er det vanligste på slike duplikatorsneller. Ingen tvil om at en venstrehendt snelle hadde funket bedre, men neste trekk får vel bli en tur ut til et sted med vann og fisk for å sjekke om teknikken sitter. Håper jeg slipper å kjøpe ny snelle.

 

800357.jpg

Usikker på hva slags snelle du har, men ved fisking med store tunge jerbaits trenger du en snelle som er laget for dette. Jeg kjøpte ett "Jerksett" fra Villmarksbutikken, men snella som fulgte med (en Okuma multiplikator) tok kvelden etter en uke. Abu lager gode Jerk sneller som tåler skikkelig tunge baits. Når det er sagt fikk jeg aldri dreisen på jerkbait, og fisker nå stort sett bare swimbaits eller store wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
43 minutter siden, tubbs skrev:

Å få de virkelig store gjeddene ofte så kreves det kunskap og riktig utstyr.
Men en og annen stor gjedde kan alle få bare man har flaks og er på rett plass til rett tid ubevisst!

Ja, fikk en på 8,1 kg i en smal og stri bekk fra Borrevannet for lenge siden. Vi brukte wobler og fortom. Kompisen min fikk en delvis på land, med 0,30 sene og fortom. Den kan ha vært rundt 4 kg +/-. Ingen turte å ta tak i fortommen og dra den helt inn på land, med det gapet foran oss. Han prøve å sveive den inn men da røyk sena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tubbs skrev:

Er veldig mange her i landet som har fått en og annen gjedde 1f642.png
Men sammenligner man de med folk som virkelig kan fiske gjedde (og vi snakker om STOR gjedde) så har de nok hverken fått
mange store gjedder eller ett antall gjedder som er noe å snakke om.
Å få de virkelig store gjeddene ofte så kreves det kunskap og riktig utstyr.
Men en og annen stor gjedde kan alle få bare man har flaks og er på rett plass til rett tid ubevisst!

Eller hvis man vokser opp ved en innsjø som velter over med gjedde... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Eller hvis man vokser opp ved en innsjø som velter over med gjedde... 

Ja, Borrevannet er kjent for mye Gjedde. Bekken vi fisket i var en bevart hemmelighet. Kompisen min bodde kun noen hundre meter unna. Trengte kun rett utstyr for å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går og testet fiskelykken. Det ble ikke noe fisk, men faktisk så så jeg en gjedde som tok et eller annet inne blant noen vannliljeblad like ved der jeg sto. Et plask og en brungrønn stripete rygg i overflaten og så var alt stille igjen. 

Jeg forsøkte flere typer wobler. Noen lange smale og noen korte tykke typer, men med den stangen jeg har så funket det best med en Strike Pro Buster jerk. Jeg hadde med en på 120 mm - 37 gr. og en 150 mm - 64.5 gr. Den største var den som var enklest å fiske med. Den gikk fint i vannet og jeg hadde god føling med den hele tiden. Den minste ble litt lett og jeg hadde mye mindre føling med den når den var i vannet. 

Snelle:

Jeg har faktisk bare en sånn snelle:

40-030_xl_3_2.jpg.3ca2d2fe3e4d313a5c4e26ff7dd254d6.jpg

Den kommer fra Biltema og foreløpig, etter at jeg fikk justert strammingen på spolen riktig, så virker den helt perfekt, men det gjenstår å se hvor lenge det varer før den begynner å trøble.

Jeg vurderer en ny tur, men denne gang med kano. Ikke så lett å stå på land å fiske langs sivkanten når sivet vokser metervis ut i vannet.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, REs skrev:

 

Jeg vurderer en ny tur, men denne gang med kano. Ikke så lett å stå på land å fiske langs sivkanten når sivet vokser metervis ut i vannet.

Ja, vi måtte alltid ha båt, satt en 10-15 meter fra sivkanten og fisket innover. Litt skummelt med kano da store gjedder kan velte dem, vi pleide padle inn til land når vi fikk de på flere kilo, men det har du vel god styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Eller hvis man vokser opp ved en innsjø som velter over med gjedde... 

Ja, har min tid ved slike overbefolkede vann og fått mye gjedder pr dagen 🙂 (Flust av slike rundt Kongsvinger og Skotterud f.eks)
Men det er gjedde på mellom 1 til max 3kg. Og der er det ingen problem å få 10 stk om gjedda er i bettet. 42 stk er vel rekorden til en kompis der.
Hva som er stor gjedde er vel helt opp hva den enkelte mener men i min fiskekrets så må de bikke 10kg
for å kalles store 🙂

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tubbs skrev:

Ja, har min tid ved slike overbefolkede vann og fått mye gjedder pr dagen 1f642.png (Flust av slike rundt Kongsvinger og Skotterud f.eks)
Men det er gjedde på mellom 1 til max 3kg. Og der er det ingen problem å få 10 stk om gjedda er i bettet. 42 stk er vel rekorden til en kompis der.
Hva som er stor gjedde er vel helt opp hva den enkelte mener men i min fiskekrets så må de bikke 10kg
for å kalles store 1f642.png

Vi hadde et stort vann med både store (10 kilo og mer) og små gjedder, ikke sånn overbefolket med småtasser. Det var også i Hedmarksregionen, stort vann med mye variert "terreng". Ryktes om gjedde på 5m, men det tror jeg ikke på :D 

 

https://www.ostlendingen.no/ringsaker-blad/tok-storgjedda-pa-nara/s/2-2.2757-1.4169152

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanngjedda oppnår sjelden en vekt på mer enn 8 kg, mens hunngjedda kan komme opp i mer enn 30 kg.

Norges tyngste er en gjedde på 19,6 kg, tatt med garn ved Synneren  Ringerike. Den største gjedda som er fanget med stang, og som er gjeldende norsk sportsfiskerekord, ble fanget (og gjenutsatt) av Petter Støttum i Øyeren den 19. november 2011 med dorget wobbler, og veide 18,74 kg

"Det var den aller største gjedda noen noensinne hadde sett . . ."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 16.6.2017 den 16.02, REs skrev:

Hanngjedda oppnår sjelden en vekt på mer enn 8 kg, mens hunngjedda kan komme opp i mer enn 30 kg.

Norges tyngste er en gjedde på 19,6 kg, tatt med garn ved Synneren  Ringerike. Den største gjedda som er fanget med stang, og som er gjeldende norsk sportsfiskerekord, ble fanget (og gjenutsatt) av Petter Støttum i Øyeren den 19. november 2011 med dorget wobbler, og veide 18,74 kg

"Det var den aller største gjedda noen noensinne hadde sett . . ."

Jeg tror ikke det er så mange hann Gjedder der ute på 8kg ,) 

Vi setter ut alt over 4kg med tanke på at det kan være hunn Gjedde. (reprodusering)

Gjedda biter på alt så ikke invester i noe nytt om du bare skal prøve deg på denne type fiske. Spinnere fra 12 til 20g + er bra. Ikke glem lyd altså wobblere med kuler som rasler. Gjedda biter på det meste så ikke vær redd for å gå opp i størrelse. Noe av det viktigste er spinn stop. Gjedda tar som regel når du stopper. Biter så klart om du ikke bruker spinn stop men det er super effektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmarkregionen eller Mjøstraktene har alltid vært godt "gjeddeterreng." Denne sesongen har dog vært noe under snittet. Kun tre gjedder over ti kg. er meldt inn til Hamar Arbeiderblads fiskekonkurranse. Den største er riktignok et beist på formidable 19.54 kg. tatt på stang på bittelille Grøtlitjernet ved Stavsjø på Nes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.