Gå til innhold
  • Bli medlem

Middalsbu - Litlos


Travel

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger noen synspunkter fra erfarne fjellfolk og turgåere, og da virker dette som et bra sted å forhøre seg... :?

Saken er som følger: I slutten av august er vi en liten vennegjeng som har tenkt oss opp på vidda for første gang. Vi er utrente, har nikotinlunger, og undertegnede drasser også på noen kilo for mye. Han som planlegger har foreslått at turen første dag skal gå fra Middalsbu til Litlos. Ser at det er en tur som skal ta ca. 7 timer, og synes det høres litt brutalt ut med tanke på vår fysiske tilstand, vår manglende fjellvandrer-erfaring, og store tunge sekker på ryggen. Er det noen som kan berolige meg med at det sikkert vil gå greit, eller er det å gape over litt vel mye? Vi kommer til å bruke de kommende dagene i området rundt Litlos, så formen da behøver ikke være på topp.

Ps. Hvordan er vidda i slutten av August egentlig?

Mvh,

Travel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er noe problem, men dere kommer sikkert til å bli skikkelig slitne.

Det verste som kan skje er at noen tråkker over, får gnagsår, eller blir solbrent :?

7 timer DNT-tid betyr rundt 9-10 timer med pauser hvis man ikke er i god form og går litt saktere. Jeg brukte nesten 10 timer fra Middalsbu til Hellevassbu i fjor. På Hellevassbu kom en far med en 10-12 år gammel sønn inn på kvelden, etter å ha brukt 10-11 timer fra Haukeliseter. De var ferske i fjellet, og *slitne*. Begge de turene er 7 timer DNT-tid også.

I slutten av august burde det være rimelig snøfritt. Jeg gikk i området der i fjor i midten av juli, da var det nesten like mye snø som barmark sørvest på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middalsbu - Litlos

Det er fin sti heile vegen til Litlos. Du klarer fint å gå denne turen på ein dag.

Er dere skikkelig utrente må dere rekne med 8-9 timer.

Tips : Gå frå Valldalen og rett opp til Vivassvatnet så sparer du 45 minutter. Den raskeste vegen ved stidele ved Holmavatnet er over Vassdalen. Du sparer ca. 45 min. på dette trasevalet også.

Husk fiskestang. På Litlos kan du leie båt og fiske på Litlosvatnet dersom du er for sliten til å gå til andre flotte fiskevatn i området. Fiskekort og tips får du av verten på Litlos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar og tips!

Fiskestanga skal med ja, så kan jo hende jeg velger å slå opp teltet ved et vann på veien, istedenfor å slite meg ut for å komme frem på èn dag, men det får jeg ta på sparket.

Er ingen erfaren fisker heller, så tar gjerne i mot tips om det også. Spinnere, sluker, eller kanskje flue? Noen spesielle vann jeg burde sikte meg ut?

Mvh,

Travel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein flott leirplass litt før stidelet ved Holmavatnet. Då er du litt over halvveis.

Har aldri fiska i dette vatnet men det er nok fisk der ( trur eg )

I Vassdalsvatna er det nok verre å satse på fisking. Dei er etter det eg har erfart fisketomme.

Utover dette vil eg ikkje røpe noko meir om gode vatn , den som leiter finner.........

Sølvkroken spesial 12 grams i forskjellige varianter er ein god sluk, Panther Martin spinnere likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.