Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett regnjakke - erfaringer med Montbell?


Andysor

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Norrønna Falketind som fast følgesvenn de siste 3 årene på tur. Det er en solid jakke som har holdt meg varm og tørr i mange uværsdager i høyfjellet, har egentlig bare godord om den.

I utgangspunktet hater jeg membranklær - jeg blir veldig fort klam - og bruker den derfor kun når det er skikkelig ruskevær. Jeg tar heller med en lett vindjakke som jeg bruker så lenge det går og det skal enda mere til før jeg tar på meg regnbukse.

For å spare vekt og plass i sekken (Falketind veier 460 g) og prøve nytt fargevalg har jeg sett på Montbell Versalite som veier 190 g. Den har også lommer og lufting under armene, detaljer som de fleste ultralettjakker ikke har.

Har noen erfaringer med slike jakker til 3 sesongersbruk i høyfjellet? Det kan jo fort bli til at man må ha den på seg i dagevis ved kontinuerlig regn, og da må den tåle sekk og kratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med akkurat denne jakka men med tilsvarende fra Hagløfs og Norrøna. Fungerer supert for å holde regn og vind ute men tåler ikke kvist og kvast dærlig bra. Hagløfsjakka (LIM) fikk rift første gang jeg skrapte borti ei tørrgran. På fjellet derimot er det ikke så mye å skade jakka på så til det bruket fungerer det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
12 minutter siden, whistler skrev:

Har ikke erfaring med akkurat denne jakka men med tilsvarende fra Hagløfs og Norrøna. Fungerer supert for å holde regn og vind ute men tåler ikke kvist og kvast dærlig bra. Hagløfsjakka (LIM) fikk rift første gang jeg skrapte borti ei tørrgran. På fjellet derimot er det ikke så mye å skade jakka på så til det bruket fungerer det bedre. 

Da har jeg vært mer uheldig med min Hagløfs LIM. Det er en to-lags Gore-Tex jakke hvor vann fort trenger igjennom skuldrene. Jakka er syltynn ja.

Er vel også på utkikk etter en lett regnjakke, men inntil videre bruker jeg en Hagløfs GTX Gore-Tex Pro-shell jakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lett regnjakke som tåler mye vann vil ikke være pustende. En lett regnjakke som puster, vil ikke tåle like mye vann. En pustende regnjakke som tåler mye vann vil ikke være lett.

Pick your favorite. Jeg har en lett en som tåler forholdsvis mye vann, men som puster dårlig(Outdoor Research Helium II).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Valget står i mellom

  • bli litt våt av regn og våt av svette med Gore-Tex
  • enda mer våt av svette, men ikke våt av regn i en tett regnjakke
  • litt av begge deler i en tynnere regnjakke

Jeg vurderer noen av de bedre sykkeljakkene som tåler endel regn, uten å bli for tett. Noen av dem har lufting med overlappende stoff. Jeg må innom Bikeshop for å se på ulike modeller - finne en som kanskje kan passe til fjellbruk. Det er et valg mellom onder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagløfs og Norrøna jakkene mine er en lags og potte tette begge veier, men de har god lufting under armene så da går det helt fint. Pustende og vanntett er dessverre fortsatt ingen realitet selv om texleverandørene prøver å fremstille det sånn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, whistler skrev:

Hagløfs og Norrøna jakkene mine er en lags og potte tette begge veier, men de har god lufting under armene så da går det helt fint. Pustende og vanntett er dessverre fortsatt ingen realitet selv om texleverandørene prøver å fremstille det sånn ;-)

Hvem selger de modellene du har? Høres ut som du har det jeg ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder "pusting" i membranklær så har jeg til gode å nyte godt av dette når jeg går hardt med sekk.

For at membranen skal gjøre noe som helst er man jo også avhengig av en fuktighetsgradient mellom inne og ute, så med en gang man lufter mister man det meste av "pustingen". Jeg lufter med mindre det er kraftig vind, så da er ikke dette noe som er så viktig for meg.

Jeg er først og fremst interessert i lett jakke som er vanntett og tåler normal slitasje fra sekk, og har greit med lommer og lufting. Så får jeg heller bruke noe kraftigere når jeg er under tregrensen i kratt. Når det er sagt så har jeg noen veldig tynne bukser fra Berghaus i GTX paclite som har blitt brukt mye i regn i lyng og skog og som ikke viser tegn til slitasje etter ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, JanRH skrev:

Hvem selger de modellene du har? Høres ut som du har det jeg ser etter.

Hagløfsjakka mener jeg at jeg kjøpte hos Fjellsport for 3-4 år siden. Usikker på om den finnes lenger. 

Norrøna jakka er Bitihorn Dri1. Den er jeg meget fornøyd med. God hette, potte tett og gode luftinger under armene. Kjøpte den på halv pris på sportsbutikken på Dombås for to år siden men ganske sikker på denne finnes hos de fleste som selger Norrøna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.