Gå til innhold
  • Bli medlem

Softshellbukse i tørketrommelen


Ann Christin

Anbefalte innlegg

Jentungen jeg er assistent for har ei skaubukse i softshell og når jeg skulle pakke til tur finner jeg den i tørketrommelen. Og dit skal de jo ikke, men hva har evt skjedd med den?


Er en lett Neomondo softshellbukse fra XXL, den føles lik ut, men har evt noen av egenskapene blitt ødelagt eller svekket pga det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har siden dag 1 kastet softshellplaggene mine i tørketrommelen. Den eldste buksa er vel 4år nå og har ikke tatt NOEN skade av det. Det eneste jeg ikke gjør med den mtp vask og tørk er at den ikke får skyllemiddel. 

Impregnerer den innimellom med spray-on impregnering, puster like bra enda og holder greit med vann ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg har sånn wash-in impregnering innimellom for å få tilbake de vannavvisende egenskapene, samt stryke press på softshellbuksene mine. Tror villmarksgudene setter pris på det og gir meg bedre vær hvis jeg fiffer meg opp litt i felten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Ann Christin said:

Da er det greit 1f601.png Sto bare ikke tørketromles og lufttørkes på vaskelappen så ble litt bekymra. Keg tørketromler kun håndklær så aldri prøvd det selv.

Tja, hvis det uttrykkelig sto at det ikke skulle tromles burde du kanskje la være. Softshell er så mangt, og stoffer med stretch, f.eks. elastan, kan bli løsere og mer slarkete i trommel, de mister fasongen på en måte. Så første bud er å alltid følge vaskeanvisningen. (Du nevnte ikke i startinnlegget at vaskeseddelen frarådet trommel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bjørn J skrev:

Tja, hvis det uttrykkelig sto at det ikke skulle tromles burde du kanskje la være. Softshell er så mangt, og stoffer med stretch, f.eks. elastan, kan bli løsere og mer slarkete i trommel, de mister fasongen på en måte. Så første bud er å alltid følge vaskeanvisningen. (Du nevnte ikke i startinnlegget at vaskeseddelen frarådet trommel).

Ah, det gikk vel litt fort der jeg lurte på hvilke egenskaper buksa hadde mista. Om det evt er stretchen som kan gå føyka er det hvertfall ikke noe problem for den er alt for stor uansett og er formløs. Jeg var mer redd den hadde mistet noen av egenskapene sine som vanntett eller vindtett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at er man i tvil så ikke bruk tørketrommel. Spørs litt hvor moderne tørketrommel du har og hvilke instillinger som kan brukes....
I utgangspunktet så går ingen av mine fritidsklær i tørketrommel om det ikke er noe spesielt rundt re-impregnering eller lignende. Klær varer generelt bedre og lengre om de lufttørkes, spesielt ting du vasker ofte slik som bukser, undertøy og trøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
20 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg vasker softshell som jeg vasker membranplagg: 40 grader i maskin med spesialvaskemiddel, en ekstra skylling, en lett sentrifugering, og deretter i tørketrommelen. Varmen reaktiverer impregneringen.

Membranplagg er lurt å vaske uten sentrufugering og la drypptørke. Sentrifugeringen kan presse vann gjennom porene på menbranet og skade det. Gore windstopper skal visstnok tåle forsiktig sentrifugering, men ikke goretex. Det står vaskeambefalinger på Gore(tex) sine sider.

Man kan så legge i tørketrommel før de er tørr for å reaktivere impregneringen. Med Nikwax impregnering er det ikke nødvendig å tromle (jeg synes også den er best), og de er mer miljøvennlige enn flere andre produkter (i følge dem selv). De produktene man må/bør varmebehandle inneholder ofte miljøskadelige stoffer og/eller fluorkarboner.

På fiberprotector sin står det på forsiden at den ikke inneholder skadelige stoffer, på baksiden står det at den inneholder fluorcarboner. 

http://www.nikwax-usa.com/da-da/environment/fluorocarbons.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 6.6.2017 den 15.20, Ann Christin skrev:

Jentungen jeg er assistent for har ei skaubukse i softshell og når jeg skulle pakke til tur finner jeg den i tørketrommelen. Og dit skal de jo ikke, men hva har evt skjedd med den?


Er en lett Neomondo softshellbukse fra XXL, den føles lik ut, men har evt noen av egenskapene blitt ødelagt eller svekket pga det?

Tja. Ett softshellplagg som lukter, ser og kjennes ok ut, er mest sannsynligvis ok 👍🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt varmen i tørketrommelen som kan være et problem. Softshell er vevet eller strikket stoff av polyester eller nylon og disse stoffene har en tendens til å trekke seg sammen når de utsettes for høy temperatur. 

https://www.backcountry.com/explore/what-the-hell-is-softshell#

Når det gjelder klær til barn, og spesielt turklær, så må man ta hensyn til brannfaren.

http://www.sikkerhverdag.no/trygge-produkter/klar-og-utstyr/disse-klarne-er-mest-brannfarlige/

http://tryggerehverdag.no/barneklaer/barneklaer-brannfarlige/

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.