Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjelesett og varmekilde


ÅshildE

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er mange tråder her inne som går på disse emnene og har lest mange av disse. De har ført meg i en form for retning, men jeg er fortsatt usikker på hvor jeg skal legge lista. 

Jeg vurderer å oppgradere turkjøkkenet. Per nå har jeg et sikkert 20 års gammel trangiasett og kjelesett fra eagle. Jeg lager gjerne mat både på bål eller annen varmekilde, og har nå kun en enkel gassbrenner som skrus på gassflaska, noe jeg syns gjør hele "kokeanordningen" høy og ustabil. 

Tanker jeg generelt har gjort meg:

- Jeg har få turer i veldig mange minusgrader, så jeg tenker at gass holder for mitt formål. Men hvilken brenner? 

- Kjeler og stekepanner bør være non-stick og ikke slå seg så lett. (her tenker jeg at maks et par kasseroller og ei stekepanne er nok 1-2 pers) 

- Jeg liker sett som en kan komprimere og stable inni hverandre, og som tar minst mulig plass. 

- Det er en fordel om settet kan brukes både på bål og gass. 

- Lav vekt er veldig fint, men jeg skjønner så langt at det er vanskelig å få i pose og sekk. Jeg synes god mat er viktig på tur, og jeg tenker at jeg overlever om det er et godt sett selv om det ikke er det letteste på markedet. 

 

Noen som har gode tanker og ideer og erfaringer og dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til matlaging er det best med en slangebrenner, det er mye stødigere enn en toppmontert brenner. En slik brenner kan være MSR Windpro eller Optimus Vega. Med de har du mulighet for å snu gassboksen på hodet og brenne flytende gass, det strekker sesongen noe inn i de kaldere årstidene. Jeg har selv hatt Windpro og den hadde veldig god og presis varmejustering, pluss at det brede brennerhodet leverte en vid flamme som var god å lage mat på. Jeg solgte den nylig til fordel for denne som gir meg muligheten for å benytte både gassbokser og bensin/parafin.

Endret av Kjellis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Optimus Vega som min første brenner. Den er enkel i bruk, tar lite plass og gjør at du kan sette boksen på hodet. Skal primært brukes når det er plussgrader, men blir nok noen turer ned mot frysepunktet også. Jeg har ingenting å sammenligne med, men har blitt veldig glad i min allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen hemmelighet at jeg har pensjonert alle andre brennere og kun bruker min egen konstruksjon, blikkboksovnen. 

Og fyrer primært med ved.  På Hardangervidda sist var jeg i et "vedløst" område.  men etter å ha ruslet rundt i 10 minutter hadde jeg mer enn nok ved - vier og einer.  Ellers i løpet av 10 dager fyrte jeg kun med gass 2 ganger, hvorav en var nødvendig.

Mine kjeler er fra Trangia.  Grei pris og non stick.  Har sydd en pose til dem.  Ellers i posen har jeg en lite tynn finerplate 0,3 x 12 x 20.  Kjekk til å skjære opp ting på.  Eller du kan klippe til en "langside" fra en plastkanne som det er nok av.  Vask den godt, og legg den i et bad med bakepulver for å fjerne smak og lukt. 

I tillegg har jeg en dyp tallerken, og for ikke å slite på belegget i kjelene har jeg klippet til beskyttelser fra brukte isbokser, eller jeg bruker melkekartonger.  Disse er også fine som vifter om bålet trenger en oppkvikker.

593657802376e_0a-Denskruelse(480x640).jpg.8f4a56e2b56759dc69ee2c6db0dfc2f2.jpg5936578b504ad_IMG_0695(480x640).jpg.a759d038903461ef616788eaa94c4bdb.jpg5936578f31fb7_IMG_0696(446x640).jpg.2f2b1c7e783a8bb95d739f2f3e97c756.jpg5936579635227_IMG_0697(640x368).jpg.2e899f5e4d5b48db8d3bf27a747ffcf1.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en billig FMS-brenner og er strålende fornøyd med den. Koster deg 160 kroner på eBay for en med slange. Eagle Products selger noen FMS-brennere under eget navn i Norge.

Når det kommer til kjeler/panner så har jeg ikke noe særlig erfaring, men var/er i samme situasjon som deg. Jeg har gått lei av Real Turmat og lest meg litt opp på kjeler og panner. Det som overrasket meg var at Teflon non-stick ikke er særlig bra for miljøet. Det vil komme giftige gasser av teflon non-stick ved høye temperaturer og selve belegget vil også bli ødelagt. Alternativet er keramisk(?) non-stick. Jeg kommer til å kjøpe MSR sin Ceramic serie, men jeg ser her at Primus sin LiTech-serie også har keramisk non-stick. Disse kan du få kjøpt på fjellsport med fjellforum-rabatt. Husk: non-stick bør kun være i kontakt med kjøkkenredskap av plast.

En kort og grei innføring i materialvalg(titan vs rustfritt stål vs aluminium) kan du finne her.

Planen min for turer med dama:

  • Bestikk og tallerker i titan (Titan er lett, veldig holdbart, sterkt og inneholder ingen farlige stoffer).
  • Halvliters kjele i titan til kaffekoking
  • En 1,2 L kjele og liten panne i aluminium med keramisk non-stick (så vi kan steke pannekaker og koke suppeposer uten banning og steking (tihi))

For oss virker det som den beste kombinasjonen. Kjøkkenutstyret tar irriterende stor plass, men pakk gjerne brenner og diverse saker inni kjelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ÅshildE skrev:

Jeg vurderer å oppgradere turkjøkkenet. Per nå har jeg et sikkert 20 års gammel trangiasett og kjelesett fra eagle. Jeg lager gjerne mat både på bål eller annen varmekilde, og har nå kun en enkel gassbrenner som skrus på gassflaska, noe jeg syns gjør hele "kokeanordningen" høy og ustabil. 

Dette er det enkelt å ordne, det er bare å sette en fot på gassboksen.

Se: https://www.xxl.no/optimus-optimus-canister-stand-stativ/p/1102295_1_style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-26-kW-2000033193/

Denne fra Biltema er samme som er linket til over/Eagle Products. Den har ikke forvarmingsrør slik st den ikke kan ha gassboksen opp/ned. 

Jeg har MSR Windpro 2. Den har bred flamme og er dermed fin til kokkelering med litt bredere kjeler siden den sprer flamen godt. Er stødig, reguleringen er bra så det er lett å få justert flammen. Relativt lett, men er ikke blandt de mest kompakte.

Mer kompakte gassbrennere med slange og forvarmingsrør er f.eks Kovea Spider eller Primus Express Spider.

Gassboks støtte får du også på Biltema

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Fotstotte-for-gassbeholder-2000033141/

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Stativ-til-gassflaske-2000035728/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Tom42 skrev:

Problemet, slik jeg ser det er ikke bare stødigheten, men pga høyden blir det vanskelig å beskytte flammen, mot vinden

Jeg har aldri opplevd det som noe stort problem, man finner alltid noen steiner man kan sette rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 23.23, Humle skrev:

Hva med en gassbrenner til Trangiasetet ditt?

 

 

Ja, jeg har vurdert det, men har vært litt i tvil om det er mulig siden settet er så gammelt. Er det kun en type brenner som passer til alle sett?? 🤓 Synes vel også at det brennes litt lett både i stekepanne og kasseroller... (stekepanna er kanskje det største problemet..) 

Endret av ÅshildE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ÅshildE skrev:

Ja, jeg har vurdert det, men har vært litt i tvil om det er mulig siden settet er så gammelt. Er det kun en type brenner som passer til alle sett?? 1f913.png Synes vel også at det brennes litt lett både i stekepanne og kasseroller... (stekepanna er kanskje det største problemet..) 

Trangia sin egen gassbrenner passer i alle sett, også de som er hau-gamle. 

Dette  settet er fra begynnelsen av 90-tallet, fortsatt i full vigør og brukes med både gass og rødsprit (rødsprit på bildet). 

Med modifikasjon kan også de fleste andre bakkestående gassbrennere passe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min for under 150 kr på ebay. Har også et hundgammelt sett. Og skulle det være noe problem er alt som trengs et hull til slangen. Og sidedette er aluminium er det lett å lage :-)

Greia er at som de andre sier, alle brennere sopm er laget for Trangia, vil passe. 
Du kan tilogmed gjøre som jeg og kjøpe en Optimus Nova slangebrenner + et adapter til en femtilapp.
Da har du plutselig en stand-alone brenner, som kan brukes i trangiasettet ditt (men akkurat den brenneren kan ikke bruke gass).
Her er det mange muligher med Trangiasettet ditt som basis :-)
 

En annen mulighet er å kjøpe en trangia gassbrenner (eller en av kopiene), samt en liten kvistbrenner fra Ebay til 50-60 kr. 
Gassbrenneren passer id en også, og da har du plutselig båpde brenner til Trangiasettet ditt...og en standalone brennner som du kan bruke når du bare trenger å ta med kaffejelen eller en enkelt gryte fra trangiasettet.
Utallige kombinasjonsmuligheter med utgangspunkt i trangiasettet ditt altså.

 

Poster noen bilder av opsettene nedover :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert vist dette før, men jeg synes det fungerer supert. En Trangiabrenner kan kun brukes i et Trangiasett, men ved å bruke en frittstående slangebrenner får man mer fleksibilitet.
Jeg bruker bare underdelen av Trangiasettet, plassert over en Primus Easyfuel gassbrenner. Da får jeg en uhyre effektiv vindskjerm, og siden jeg bruker gassbrennerens kjelestøtter er det mer fleksibelt med tanke på kjelestørrelser, og det er litt kortere avstand fra kjelen til flammen. Steiking går fint dersom steikepanna er stor nok til å stå på toppen av Trangiaskjermen.

s_1407_6631.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.