Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka - hjelp!


bevern

Anbefalte innlegg

Jeg har en plan om å arrangere en telttur i Femundsmarka med noen venner. Tenker 3-5 dager, men mulig dette må bli omgjort til en helgetur dersom folk ikke har tid til annet. I utgangspunktet har jeg ingen kjennskap til området, sånn bortsett fra at det jeg har sett på TV/lest om. Vi er ikke hardbarka turgåere noen av oss, og for min del er det en god sjanse til å lære litt mer.

Jeg har et ønske om forflytning hver dag, med en mulig pausedag imellom dersom vi finner en fin camp. Ettersom det er ganske individuelt hvor langt folk tåler å gå ønsker jeg å ha muligheten til å improvisere ved å planlegge alternative ruter i forkant av turen. Problemet er jo at jeg ikke kjenner til Femundsmarka, eller har klart å oppdrive gode beskrivelser av turer med kart. Er det noen som kan peke meg til god informasjon eller fortelle meg om gode ruter ut fra egne erfaringer?

Det er ønskelig å fiske, så dersom ruta går forbi gode fiskevann ville det være et stort pluss 😄 Dersom noen har erfaring med leie av kano kunne det også vært interessant lesing. Er det andre ting som er greit å vite for oss som ikke har ferdes i disse områdene før? Generelle tips tas også imot med takk!

PS: Hvis man kommer med bil sørfra, finnes det greie steder å parkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det bare blir helgetur så kan dere padle fra Halvorsjøen til Sverige. Gjorde det for noen år siden - vi slo leir på østsiden av Halvorsjøen fredag og padlet til Sverige og tilbake igjen lørdagen med en del fisking på veien. Kos i leir på kvelden og hjemreise søndag. Anbefaler nok å reise litt lenger enn vi første kvelden ;) Fine, trange passasjer mellom vanna, måtte dra kanoen over land en 2-3 ganger tror jeg, men aldri mer enn 20 meter.

Husker ikke hvor vi leide kano, men det var på veien dit i alle fall (vi kom kjørende fra Trondheim). Parkeringsplass i sørenden av vannet.

Ikke en tradisjonell "Femundsmarkatur" tror jeg, men fint likevel. Er forøvrig ikke ørret å få så vidt jeg vet, bare gjedde og harr (muligens abbor, men det fikk vi ikke).

halvortilsverige.thumb.jpg.42c24c6fa479bf6a4eb278e823bac8df.jpg

 

Endret av Jaahan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag fra meg i farten:

Kjør til Elgå, ta Fæmund II derfra til Haugen brygge. Følg stien opp på Røvolfjellet til første camp der ved et av tjønnene, f.eks. det største Røvoltjønnet. Derfra ned til Roasten via Skogtjønna og camp enten ved innoset i Øvre Roasten eller litt lenger opp i Røa, i Grislehåen. Neste camp tar dere f.eks. langs nedre Røa etter en marsj langs Roastensjøene, evt. dere går helt ned til Røoset og siste camp der. Følg stien på sørbredden av nedre Røa. Mange fine campplasser der. Evt. dere kutter campen ved Øvre Roasten og går fra Røvolfjellet og ned til nedre Røa direkte for camp langs elva der.

Du finner mine turer fra området her.

Bilde fra Røvolfjellet:

DSC00010.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre forslag fra begge to! Tror jeg tar utgangspunkt i Bjarnes foreslåtte rute(r).

Jeg fant meg et kart (http://www.femundtunet.no/kart.html) og har utfra denne lagt et utkast til en mulig rute vist under:

Dag 1: Haugen - Røvolltjønnan (camp 1)
Dag 2: Røvolltjønnan - Roastbua (camp 2)
Dag 3: Roastbua - Roastkaia (camp 3)
Dag 4: Roastkaia - Røa

59382d2a45f28_Turforslag1.thumb.png.b2e1f7cbe15897c52ddee1af79511919.png

Her er ruta tegnet i grønt og campene merket med et rødt tall. Camp 1 = 1, camp 2 = 2, camp 3 = 3.

Problemet er bare at det ikke er merket noen sti på nord-øst siden av Roasten-vannene, og jeg vet altså ikke om det finnes noen stier der. Et annet problem er at jeg ikke er sikker på om det er mulig å krysse over til Roastbua ved innoset til Øvre Roasten. Det er selvfølgelig mulig å gå tilbake samme vei som vi gikk dag 2, på sør-vest siden av roasten-vannene og ende opp ved Roastkaia, men det er kjedelig å gå samme vei tilbake.

En grov estimering av ruta sier at det er omtrent 6 km fra Haugen til Røvolltjønnan. Stemmer dette nogenlunde? I såfall burde vel ikke den første etappen (til camp 1) ta mer enn 1,5 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, bevern skrev:

Problemet er bare at det ikke er merket noen sti på nord-øst siden av Roasten-vannene, og jeg vet altså ikke om det finnes noen stier der. Et annet problem er at jeg ikke er sikker på om det er mulig å krysse over til Roastbua ved innoset til Øvre Roasten. Det er selvfølgelig mulig å gå tilbake samme vei som vi gikk dag 2, på sør-vest siden av roasten-vannene og ende opp ved Roastkaia, men det er kjedelig å gå samme vei tilbake.

En grov estimering av ruta sier at det er omtrent 6 km fra Haugen til Røvolltjønnan. Stemmer dette nogenlunde? I såfall burde vel ikke den første etappen (til camp 1) ta mer enn 1,5 timer?

Her er en turrapport jeg kom på jeg hadde lest, som har en ganske lik rute i forhold til den du planlegger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sti på begge sider av Roastensjøene, men de er ikke merket på noe vis. Jeg vet ikke om det er greit å vade over ved innoset i Øvre Roasten, men det er en mulighet noen hundre meter lenger oppe, i Grislehåen, like ved oppsynshytta der.

Jeg ville heller hatt camp 1 på sørbredden av det store Røvoltjønnet. Fine plasser på og ved det lange neset der, dvs at dere følger stien på sørsiden av det vannet.

Følger dere stien på sørsiden av Roastensjøene og sørsiden av Nedre Røa bør dere også prøve å fiske i Vassviktjønna og Svarttjønna. Stien på sørsiden av Nedre Røa er ikke merket på kartet, men den er svært tydelig. Den brukes av de som bærer kanoer/kajakker langs Nedre Røa og starter omtrent ved hytta lengst nordvest i Nedre Roasten, i vika der. Det er lagt ut klopper å gå på på myra sørvest for Svarttjønna. Denne stien langs sørsiden av Nedre Røa gir også gode fiskemuligheter i håene nedover da stien går tett på elva i motsetning til T-stien på nordsiden.

Vading over Røa like nedenfor oppsynshytta i Grislehåen:

DSC_0599.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Jaahan said:

Her er en turrapport jeg kom på jeg hadde lest, som har en ganske lik rute i forhold til den du planlegger.

 

Her har vi tenkt mye likt ja! Leste gjennom hele rapporten og fikk i samme slengen svar på at det er fint mulig å gå på nord-øst siden av Roasten-vannene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Det er sti på begge sider av Roastensjøene, men de er ikke merket på noe vis. Jeg vet ikke om det er greit å vade over ved innoset i Øvre Roasten, men det er en mulighet noen hundre meter lenger oppe, i Grislehåen, like ved oppsynshytta der.

Jeg ville heller hatt camp 1 på sørbredden av det store Røvoltjønnet. Fine plasser på og ved det lange neset der, dvs at dere følger stien på sørsiden av det vannet.

Følger dere stien på sørsiden av Roastensjøene og sørsiden av Nedre Røa bør dere også prøve å fiske i Vassviktjønna og Svarttjønna. Stien på sørsiden av Nedre Røa er ikke merket på kartet, men den er svært tydelig. Den brukes av de som bærer kanoer/kajakker langs Nedre Røa og starter omtrent ved hytta lengst nordvest i Nedre Roasten, i vika der. Det er lagt ut klopper å gå på på myra sørvest for Svarttjønna. Denne stien langs sørsiden av Nedre Røa gir også gode fiskemuligheter i håene nedover da stien går tett på elva i motsetning til T-stien på nordsiden.

Vading over Røa like nedenfor oppsynshytta i Grislehåen:

DSC_0599.jpg

Noen vet å ta bilder man kan dele i ettertid, har et bilde av meg selv under vading på akkurat samme sted men jeg valgte å gå i bar overkropp under kryssingen og det tror jeg vi skal spare våre medlemmer å se 😂

 

Når det gjelder stiene på begge sider av Roasten vannene kan jeg si så mye at da vi gikk der på vei til Grislehåen, som var målet med turen, gikk vi inn på nordsiden og hadde ingen problemer med å følge stien. På sørsiden gikk vi for det meste langs vannkanten da vi skulle tilbake til kaien ved utløpet av Røa, selv om det ikke var vanskelig å finne fram synes jeg det gikk hakket lettere på nordsiden, som også føltes mindre strevsom. 

 

Hytten du snakker om i nord vest, er ikke den en hytte for oppsynsmenn i området? Mener bestemt han vi snakket med i bukten opp mot svarttjønna tok turen den veien med båten sin da han hadde snakket seg ferdig i negative vendinger om Lars Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny rute etter innspill fra Bjarne.

59384a4294cd2_Turforslag2.thumb.png.bfe30f8a2853b7b3de53ca618aa40eaa.png

Vil denne ruta være ferdbar? Vil det gå greit å gå på sør-vest siden av Nedre Roasten?

Med denne ruta kommer jeg også innom Vassviktjønna og Svarttjønna, som anbefalt.

For dere som er kjent i terrenget, hvor lang tid vil vi bruke på disse dagsrutene, forutsatt at vi finner oss greit frem uten for mye surr? Kjellis, du nevnte at det kan være mulig "å gå rundt" Gislehåen? Vil det si at jeg kan komme meg tørrskodd over elva et eller annet sted oppstrøms? I såfall hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra input her. Jeg gikk en tur i Femundsmarka i fjor i samme området. Personlig vet jeg ikke om jeg hadde valgt å surre for mye rundt Roasten, det er en stort vann som er relativt værutsatt. Røvol tjønnan er jeg veldig enig i - kjempefint området som man absolutt bør tilbringe litt tid i. Området fra Grislehåen og opp mot storfisk tjønnan var utrolig fint, masse flott natur og utrolige fiskemuligheter. Det går tydelig sti fra Grislehåen og nordover. Kanskje en av de flotteste partiene på turen min.

Har laget en rapport som du kan lese:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Mye bra input her. Jeg gikk en tur i Femundsmarka i fjor i samme området. Personlig vet jeg ikke om jeg hadde valgt å surre for mye rundt Roasten, det er en stort vann som er relativt værutsatt. Røvol tjønnan er jeg veldig enig i - kjempefint området som man absolutt bør tilbringe litt tid i. Området fra Grislehåen og opp mot storfisk tjønnan var utrolig fint, masse flott natur og utrolige fiskemuligheter. Det går tydelig sti fra Grislehåen og nordover. Kanskje en av de flotteste partiene på turen min.

Har laget en rapport som du kan lese:

 

Kjempeflott rapport Tor-Erik! Men Ut fra ruta du har tegnet opp ser det ikke ut som du var nord for Grislehåen? Kartet jeg har viser ihvertfall ingen sti som går nordover, eller for den saks skyld nord for Roasten-vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 den 19.11, bevern skrev:

En grov estimering av ruta sier at det er omtrent 6 km fra Haugen til Røvolltjønnan. Stemmer dette nogenlunde? I såfall burde vel ikke den første etappen (til camp 1) ta mer enn 1,5 timer?

Det er sjølvsagt vanskeleg å seie so mykje om marsjtempoet til folk ein ikkje kjenner, men eg forstår at de har litt begrensa erfaring, og med det kanskje ikke vane med å bære litt tyngre sekk? Med fare for at de er superspreke, så tenkjer eg at det kan hende at eit tempo på 4 km i timen med over 100 m stigning er litt vel. Alt etter kva form ein er i og kor disiplinert ein har vore i pakkinga så ville eg rekna 2 - 3 t, utan at eg kjenner råsa opp frå Haugen gård (då eg har komt andre stader  frå til Røvolltjønnan). 

Då tenkjer eg i effektiv gangtid. Pauser på meir enn 5min kjem i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 den 20.54, bevern skrev:

Ny rute etter innspill fra Bjarne.

59384a4294cd2_Turforslag2.thumb.png.bfe30f8a2853b7b3de53ca618aa40eaa.png

Vil denne ruta være ferdbar? Vil det gå greit å gå på sør-vest siden av Nedre Roasten?

Med denne ruta kommer jeg også innom Vassviktjønna og Svarttjønna, som anbefalt.

For dere som er kjent i terrenget, hvor lang tid vil vi bruke på disse dagsrutene, forutsatt at vi finner oss greit frem uten for mye surr? Kjellis, du nevnte at det kan være mulig "å gå rundt" Gislehåen? Vil det si at jeg kan komme meg tørrskodd over elva et eller annet sted oppstrøms? I såfall hvor?

Synes du har en grei rute der :) 

Nei, bro over Røa finner du ikke før litt nedstrøms Rogshåen. Jeg mente jeg heller ville gått rundt Roasten-vannene fremfor å vade, men det er godt mulig å vade nedstrøms Grislehåen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, bevern said:

Kjempeflott rapport Tor-Erik! Men Ut fra ruta du har tegnet opp ser det ikke ut som du var nord for Grislehåen? Kartet jeg har viser ihvertfall ingen sti som går nordover, eller for den saks skyld nord for Roasten-vannene.

Hvilket kart bruker du egentelig? Stier vises både på norgeskart og ut.no. Ved storfisktjønnan kommer du på en DNT merket sti som går hele veien nordøst over til svenskegrensen.

Nei jeg var ikke nord for Grislehåen men kom fra øst, altså fra storfisktjønnan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Bjarne H.S. said:

Jeg garanterer at det er en godt synlig sti på nordbredden av Roastenvanna. Det går også tydelig sti oppover langs Røa fra Grislehåen. Ikke vær redd for akkurat det. Kartverket viser ikke alt.

:)

Helt supert! :)

 

6 hours ago, Tessatroll said:

Det er sjølvsagt vanskeleg å seie so mykje om marsjtempoet til folk ein ikkje kjenner, men eg forstår at de har litt begrensa erfaring, og med det kanskje ikke vane med å bære litt tyngre sekk? Med fare for at de er superspreke, så tenkjer eg at det kan hende at eit tempo på 4 km i timen med over 100 m stigning er litt vel. Alt etter kva form ein er i og kor disiplinert ein har vore i pakkinga så ville eg rekna 2 - 3 t, utan at eg kjenner råsa opp frå Haugen gård (då eg har komt andre stader  frå til Røvolltjønnan). 

Då tenkjer eg i effektiv gangtid. Pauser på meir enn 5min kjem i tillegg. 

Det stemmer nok at vi ikke er altfor erfarne så det kan nok fort gå med litt ekstra tid ja. Fint at du gir litt perspektiv på hva vi (kanskje) kan vente oss tidsmessig på disse etappene. 3 timer +/- per dag burde gå fint.

 

5 hours ago, Kjellis said:

Synes du har en grei rute der :) 

Nei, bro over Røa finner du ikke før litt nedstrøms Rogshåen. Jeg mente jeg heller ville gått rundt Roasten-vannene fremfor å vade, men det er godt mulig å vade nedstrøms Grislehåen. 

Hvis følget ikke har lyst til å vade kan det fort hende at ruta må endres. Har heldigvis god tid til å planlegge :)

 

3 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Hvilket kart bruker du egentelig? Stier vises både på norgeskart og ut.no. Ved storfisktjønnan kommer du på en DNT merket sti som går hele veien nordøst over til svenskegrensen.

Nei jeg var ikke nord for Grislehåen men kom fra øst, altså fra storfisktjønnan :) 

Nå fikk jeg lyst til å gå gå lenger øst :D Spørs om følget er like gira på å gå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt følgende som utganspunkt for å beregne snitt gangtid:

Godt trent person i god fysisk form:
+/- 20kg sekk på etablert sti, ca 15-20 min pr km i effektiv gange. Hvis det er store høydeforskjeller eller utenfor sti så regner du 25-35min pr km

Utrent/lite trent person i dårlig fysisk form:
+/- 20kg sekk på etablert sti, ca 20-30 min pr km i effektiv gange. Hvis det er store høydeforskjeller eller utenfor sti så regner du 35-45 min pr km

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Jeg ville brukt følgende som utganspunkt for å beregne snitt gangtid:

Godt trent person i god fysisk form:
+/- 20kg sekk på etablert sti, ca 15-20 min pr km i effektiv gange. Hvis det er store høydeforskjeller eller utenfor sti så regner du 25-35min pr km

Utrent/lite trent person i dårlig fysisk form:
+/- 20kg sekk på etablert sti, ca 20-30 min pr km i effektiv gange. Hvis det er store høydeforskjeller eller utenfor sti så regner du 35-45 min pr km

 

Fin huskeregel, skal ha den i bakhodet! Tror saueflokken min havner nærmere den nederste enn den øverste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.