Gå til innhold
  • Bli medlem

Glatt Exped og chairkit


Anbefalte innlegg

Hei! 
Både jeg og "gubben" har exped synmat og er for så vidt fornøyde med komforten på disse. Det største problemet er at de er glatte, og da spesielt mot teltbunn. Det skal ikke store "hellinga" til før vi sklir rundt i teltet. 

1. Er det noen som har opplevd det samme og funnet gode løsninger for å sklisikre disse? 

2. Vi vurderer kjøp av exped chairkit. Hvilke erfaringer har dere der ute gjort dere om disse? (kvalitet, holdbarhet, komfort?) Har noen formening om disse chairkit-trekkene kanskje kan gjøre trekkene mindre glatte i tillegg? Er vi så heldige at kjøp av chairkit i tillegg til å skaffe oss stressless på tur også kan løse problemet med at underlagene er glatte, eller er vi like langt?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til forumet Åshild!

1. Løsningen jeg har kommet frem til (med god hjelp fra teltprodusenten min) er å bruke silikonbasert sømforsegling til å lage noen striper på bunnduken. Når det størkner så etterlater det seg noe anti-skli-lignende funksjon. Vet ikke om noen norske butikker som har det, men McNett SilNet var enkel å finne på eBay.

2. Jeg synes personlig Exped sitt stolkit er alt for tungt(Mindre glatte er de nok ikke). Jeg har kjøpt et som veier halvparten (se her for sammenligninger) og bruker det sammen med et tynt og lett skumunderlag som beskyttelse under:

xl_4768-_image3_4105_super.jpg

pluss

thinlight-02.jpg

er lik god stemning til kun 280 gram.

Forresten. Det siste liggeunderlaget der veier 80 gram og vil nok også hjelpe på skli-problemet ditt (uten at du trenger søm-forseglingen). Det jeg har fås kun i USA, men kjøp dere et Exped Evazote Doublemat(nesten helt samme som det jeg har bare større) og klipp det i to så har dere sklisikrere underlag mellom underlag og teltbunn pluss et beskyttende underlag under stolene deres. Jeg bruker også mitt som underlag i teltet før jeg blåser opp de andre underlagene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Evazote Doublemat og da sitter Exped SynMat underlaget som limt til teltbunnen 🙂
Evazoten er 1 X 2 meter og brukes som sitteunderlag utenfor teltet også. (og dekker nesten hele teltgulvet mitt)
Nå skal det sies at jeg er litt prinsesse på tur. Footprint, Evazote og 9 cm SynMat 9 LW 😂
Kjøper nytt den dagen det jeg har er utslitt 🙂

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Exped med Chairkit og opplever det som mindre glatt enn uten. Jeg er ekstremt fornøyd med muligheten til å sitte i telt og ute med ryggstøtte. Det hever komforten mange hakk. Kompis er enig: 

 

13029523_10153351217350194_1069646034036662499_o.jpg

 

 

Jeg har brukt et triks mot glatte underlag tidligerer og det er å bruke et "gummiaktig" lim som jeg bruker til en del annet innen fluefiske/fluebinding, nemlig AquaSure/StormSure - og brukt bakenden på en fyrstikk og prikket utover underlaget. Det vil gi en antiglieffekt tilsvarende det som finnes på en del andre ting og jeg synes det fungerer greit....

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at expeden var ganske glatt. Både med og uten chairkit.

Lagde et heksebrygg av 50% white spirit og 50% baderomssilikon. Penslet det i streker på teltbunnen, og dro et par striper på under og overside av chairkit.

Tørker på rundt en dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evazote doublemat ser svært snop ut. Ser ingen grunn til at man ikke kan eller bør bruke litt plass og ofre noen gram på å ha et sånt i sekken. :)

Takk for tips ang andre chairkits. Her frister det veldig å bytte ut exped sitt tunge og dyre med et litt lettere og plassbesparende (og kanskje billigere). Thermarest sine så jo veldig fine ut, men legger merke til at disse (og flere andre typer) passer liggeunderlag i bredde opptil 51 og 64 cm. Exped sine liggeunderlag er 7 cm tykke og hhv 52 og 65 cm breie. Vil denne ekstra centimeteren i bredde by på store problemer? 

Når det gjelder å bruke silikon i teltbunn og/eller på liggeunderlag ser jeg for meg at denne vil suge til seg skitt etterhvert og miste effekten, men kanskje det kun er i mitt hode og ikke vil by på problemer i praksis? 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ÅshildE skrev:

Evazote doublemat ser svært snop ut. Ser ingen grunn til at man ikke kan eller bør bruke litt plass og ofre noen gram på å ha et sånt i sekken. :)

Takk for tips ang andre chairkits. Her frister det veldig å bytte ut exped sitt tunge og dyre med et litt lettere og plassbesparende (og kanskje billigere). Thermarest sine så jo veldig fine ut, men legger merke til at disse (og flere andre typer) passer liggeunderlag i bredde opptil 51 og 64 cm. Exped sine liggeunderlag er 7 cm tykke og hhv 52 og 65 cm breie. Vil denne ekstra centimeteren i bredde by på store problemer? 

Når det gjelder å bruke silikon i teltbunn og/eller på liggeunderlag ser jeg for meg at denne vil suge til seg skitt etterhvert og miste effekten, men kanskje det kun er i mitt hode og ikke vil by på problemer i praksis? 🙂

 

Ja, i retrospekt burde jeg ikke smurt teltbunnen. Skiten fester seg ikke, men det er ganske vanskelig å koste den ut av teltet med en børste.

Har thermarest + kit også, ulempen med dette er at det ikke beskytter liggeunderlaget, og det er ikke mulig lå lage en liggestol, kun stol. Bredden tror jeg går fint. Bare ta litt mindre luft i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ÅshildE said:

Her frister det veldig å bytte ut exped sitt tunge og dyre med et litt lettere og plassbesparende (og kanskje billigere). Thermarest sine så jo veldig fine ut, men legger merke til at disse (og flere andre typer) passer liggeunderlag i bredde opptil 51 og 64 cm. Exped sine liggeunderlag er 7 cm tykke og hhv 52 og 65 cm breie. Vil denne ekstra centimeteren i bredde by på store problemer? 

Ingen problem. Du vil ikke ha det stappfullt av luft uansett. Jeg har Term-a-rest Compack og bruker det med Exped SynMat 7 M. Det har lavere veil. pris enn Exped sitt, men kanskje litt mindre utvalg av forhandlere her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Prebb said:

Har thermarest + kit også, ulempen med dette er at det ikke beskytter liggeunderlaget, og det er ikke mulig lå lage en liggestol, kun stol. Bredden tror jeg går fint. Bare ta litt mindre luft i.

Med mitt (compack) kan man lage liggestol, men det beskytter ikke liggeunderlaget nei, så jeg bruker det sammen med en supertynne skummatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Thomas E skrev:

Hvis du bestiller her får du Compack chair kit for 30 pund inkludert frakt. PS: husk at hvis du bestiller flere enn en så ikke bestill dem sammen for da kommer verdien over moms-grensa.

Takk! :)
Vet du hva som er forskjellen på det du linket til og dette? I praksis? For meg ser det ut som at setestroppen på den på outnorth er større. Muligens slik at den ikke kan brukes som liggestol slik som din kan? 

Noen tanker om kvaliteten forresten? Min mann er ingen liten kar med sine 195 cm og 120 kg, så det er greit om det er noe vi vet holder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ÅshildE said:

Vet du hva som er forskjellen på det du linket til og dette? I praksis? For meg ser det ut som at setestroppen på den på outnorth er større. Muligens slik at den ikke kan brukes som liggestol slik som din kan? 

Jeg vet ikke, men jeg tipper det er stoffvalget. Compack skal være lettere enn trekker-utgaven. Jeg har ingenting å si på kvaliteten på compack hvertfall, virker veldig solid og stødig. Legg et slikt skumunderlag under når du bruker det så er det nok ikke noe problem. Jeg tror nok liggeunderlaget i seg selv "ryker" før selve stolkitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hobby/tekstilforretninger selger antiskli på tube til å smøre under glatte sokker. Eg har selv brukt det på strikkelubber, og det fungerer. Vil anta at det kan fungere med noen prikker antiskli under det oppblåsbare underlaget også.

http://www.hobbykunst-norge.no/inspirasjon/antiskli-sokker?page=all

Selv bruker eg skumgummiunderlag (Bamse) under det oppblåsbare, da holder det seg på plassen sin :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2017 den 18.23, Thomas E skrev:

Jeg vet ikke, men jeg tipper det er stoffvalget. Compack skal være lettere enn trekker-utgaven. Jeg har ingenting å si på kvaliteten på compack hvertfall, virker veldig solid og stødig. Legg et slikt skumunderlag under når du bruker det så er det nok ikke noe problem. Jeg tror nok liggeunderlaget i seg selv "ryker" før selve stolkitet.

Compack utsolgt overalt, men kjøpte trekker i staden. Er no noko meir kompakt og 120 gr lettare enn Exped i alle fall. Eg vonar inderleg eg greier trykke inni min exped på 9 cm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2017 den 17.48, Tessatroll skrev:

Compack utsolgt overalt, men kjøpte trekker i staden. Er no noko meir kompakt og 120 gr lettare enn Exped i alle fall. Eg vonar inderleg eg greier trykke inni min exped på 9 cm.

Hei! Du kjøpte en sånn som dette?: http://www.outnorth.no/thermarest/trekker-chair-20-55468#Red
Du har vel ikke rukket å få den i posten og testet den ut ennå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ein slik ja. Den har ikkje komt endå, kan gi ein lyd når eg har fått prøvd :)

 

Jeg bestemte meg plutselig for å bestille flere greier selv, og da ble en trekker med i handlekurven, så da får jeg testet den selv. :) Men om det ikke er verdt å pakke den opp engang får du lov til å gi et pip. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppakka og særs nøgd. Ser at ved bruk av pulk og arcticbedding, er det for mykje luft som må ut for å brette dobbelt, til at eg skal gidde det kvar dag når poenget med bedding er å sleppe all pumping. Men det funka jo fint med enkelbrett, og jøsses for ein comfort!  

received_10158977550375284.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
17 minutter siden, Tessatroll skrev:

Oppakka og særs nøgd. Ser at ved bruk av pulk og arcticbedding, er det for mykje luft som må ut for å brette dobbelt, til at eg skal gidde det kvar dag når poenget med bedding er å sleppe all pumping. Men det funka jo fint med enkelbrett, og jøsses for ein comfort!  

received_10158977550375284.jpeg

Er det 9 M du har i, eller er det 9 LW?

ser ut som trekker 25 (ca 100g tyngre) kanskje hadde passet bedre? Ikke at det har så mye betydning, man skal jo bare sitte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Er det 9 M du har i, eller er det 9 LW?

ser ut som trekker 25 (ca 100g tyngre) kanskje hadde passet bedre? Ikke at det har så mye betydning, man skal jo bare sitte der.

9m. Går fint å brette dobbelt, men må ha ut mykje luft. Å so e det jo superbehagelig når den berre e slik. Den kan jo vere på heile tida i pulken, berre å sleppe ut pittelitt luft, å gi det tre pump før leggetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2017 den 14.54, ÅshildE skrev:

Det skal ikke store "hellinga" til før vi sklir rundt i teltet.

Erfart det samme,  Endte til slutt opp med nytt underlag. Therm-a-rest NeoAir Xtherm, og har ligget som en konge siden. Koster litt, men bare brøkdelen av senga hjemme på soverommet, så det var det absolutt verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

@Thomas E, vil det funke bra med exped 7 MW i ett thermarest compak 25, og ett synmat winterlite MW på 9 cm? Kan man lage lenestol slik som på @Espen Ørud sitt bilde? Kan denne sitte på underlaget om natten, eller må den av for å få full liggekomfort? @Tessatroll sitt bilde ser jo ikke så bra ut 😂

Jeg er usikker på om jeg bør gå for lett løsning (thermarest compak), eller en løsning som ihvertfall tilsynelatende ser bedre ut og beskytter underlaget (men veier betydelig mer).

@Espen Ørud, kan man ha underlaget pumpet relativt hardt opp slik man vil sove, og lage lenestol? Eller må man tappe luft for å lage lenestol, og fylle på igjen når man skal sove? Jeg tar for gitt at dette funker like greit med winterlite som smalner i fotenden?

 

Jeg har egentlig aldri hatt behov for chairkit, men etter 10 år med knebøytrening så smalt det i korsryggen en dag plutselig på en helt vanlig økt 😖 Utrolig kjipt i en alder av 31, men jeg klarer ikke f.eks. å sitte i teltet å lage mat lengre før det verker i ryggen, jeg må ha noe å hvile ryggen mot.. 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet med Winterlite, men mener å ha sett i en tråd her at noen svarer at det fungerer. 

Jeg har både UL7 og Syntmat7 og bruker de litt om hverandre i kitet litt ut fra bærelengde osv. Vi hadde 5 dager i lavvo nettopp hvorav en regnværsdag det ble mye innetid. Jeg gjorde ingen endring i luft for å gå over i "sittemodus", men denne gang sov jeg med forholdsvis mye luft i underlaget da det var litt kupert på lavvoplassen vi fant. Om vi har en ideell soveplass sover jeg gjerne på minimumsgrensen av hva man trenger av luft for best komfort. Da tror jeg nok jeg må ha i bittelitt luft for å sitte ideelt. Det er for øvrig også litt avhengig av om du går for sjeselong eller stolfasong. Ved stolfasong får du en ekstra brett som gjør at du kan sitte greit med litt mindre luft i. 

Så konklusjon er: Dersom du sover mykt må du kanskje ha i litt luft. Om du sover hardt trenger du ikke endre ved overgang til sittefunksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/25/2017 at 6:26 PM, Mareng said:

@Thomas E, vil det funke bra med exped 7 MW i ett thermarest compak 25, og ett synmat winterlite MW på 9 cm? Kan man lage lenestol slik som på @Espen Ørud sitt bilde? Kan denne sitte på underlaget om natten, eller må den av for å få full liggekomfort? @Tessatroll sitt bilde ser jo ikke så bra ut 1f602.png

Jeg er usikker på om jeg bør gå for lett løsning (thermarest compak), eller en løsning som ihvertfall tilsynelatende ser bedre ut og beskytter underlaget (men veier betydelig mer).

Jeg har compack 20 og hadde ikke noe problemer med å putte en Exped Downmat 9 M nedi, så jeg vil tro MW går nedi 25-modellen, ja.

Jeg bruker det alltid som lenestol slik som på bildet til Espen. Jeg har ikke testet å sove med den på. Jeg tar den bare av. Jeg er fan av latskap i leir, men akkurat det skal jeg overleve. 

Bildet til Tessatroll ser greit ut i mine øyne. Litt usikker på hva du er nervøs for der?

For meg var valget veldig enkelt. Det var mye dyrere(der jeg kjøpte hvertfall) og tyngre å gå for Exped sitt. Jeg har uansett med et tynt skumunderlag på 80 gram som gir beskyttelse ned mot bakken når jeg bruker det. Vekta gjør at det blir med på de fleste turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.