Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt 3-sesongerstelt for to


Marcusgp

Anbefalte innlegg

Behov for hjelp med valg av telt.

Jeg ser etter et nytt telt for fruen og meg. Vi er allerede greit utstyrt til vinterturer (selv om jeg egentlig ønsker meg nytt vintertelt med større vestibyle også), men behøver noe lettere til sommersbruk. Vi er ganske små begge to (175 og 158), men liker litt plass :). Teltet skal i hovedsak brukes over tregrensen, med en og annen fisketur i marka. 

Kort oppsummert ser jeg etter dette (i prioritert rekkefølge)

- God plass til to

- lett (helst under 2.5kg)

- plass nok til matlaging og sekker i yttertelt

- to innganger

Finnes dette teltet? Til nå har jeg i hovedsak sett på reinsfjell sl 2 (5500kr)og 3(6900kr). Er litt redd for at sovepose/teltduk-vennskap i lofoten camp og fjellheimen camp. Har også kikket litt på hilleberg (Anjan 3 GT), men det virker vanskeligere å få til en god deal der (eller er jeg helt på bærtur?).

Har lest gjennom en del tråder, og funnet mye bra, men er fortsatt litt i villrede. Tips, hint og erfaringer tas i mot med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reinsfjell er nevnt, men også Exped Orion UL kan være aktuelt. Det er designmessig ganske likt Reinsfjell, men mye høyere innvendig, og har større fortelt på begge sider. Det finnes som 2- og 3-personsutgaver. Jeg støtter deg i ønsket om to innganger (og to fortelt), det er svært praktisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsfjell og Orion er gode kandidater. Vi bruker Fjeillheimen camp 3 SL som 3-sesongstelt og Lofoten 4 Pro Camp som helårstelt til 2 stk. Strålende fornøyde og ingen problemer med at duken tar borti (sett bort fra den gangen vi hadde festa en plugg ganske så dårlig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Da høres det ut som jeg i hvertfall må ta en kikk på Orion UL. Er utvilsomt litt bortskjemt med takhøyden fra før. Får også stikke på helsport på åpen dag og sjekke ut fjellheimen og lofoten igjen. Betryggende å høre det ikke tar borti - egentlig et svært lite problem, men gir meg helt hetta.

@whistler så det er greit med plass for to i reinsfjell SL2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn J skrev:

Reinsfjell er nevnt, men også Exped Orion UL kan være aktuelt. Det er designmessig ganske likt Reinsfjell, men mye høyere innvendig, og har større fortelt på begge sider. Det finnes som 2- og 3-personsutgaver. Jeg støtter deg i ønsket om to innganger (og to fortelt), det er svært praktisk.

Har selv akkurat kjøpt meg Exped Orion UL. Kan bekrefte at teltet er veldig brukervennlig og praktisk, du får mye telt for vekta. Takhøyden i teltet er bare helt genial, deilig med litt plass inni teltet når man for eksempel må ligge værfast.

Jeg anbefaler deg å ta en titt på det teltet:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Isak Knutsen said:

Har selv akkurat kjøpt meg Exped Orion UL. Kan bekrefte at teltet er veldig brukervennlig og praktisk, du får mye telt for vekta. Takhøyden i teltet er bare helt genial, deilig med litt plass inni teltet når man for eksempel må ligge værfast.

Jeg anbefaler deg å ta en titt på det teltet:)

Noen tips om hvor jeg kan få sett/kjølt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpt teltet her:http://www.outnorth.no/exped/orion-iii-ul#Green men er billigere på Fjellsport.no på grunn av Fjellforum rabatt. Det ligger ikke på nettsiden til Fjellsport, men de har akkurat fått det inn, så du må ringe hvis du er inntereset.

Teltet vant nylig også en test i Outdor Magazin, sjekk ut her: http://www.exped.com/switzerland/en/blog/orion-ii-ul-best-tent-2017

Teltet har god høyde for tørking, eget tørkeloft kan kjøpes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

At det ikke har asymmetriske dører er en svakhet. Hvordan var det i forhold til at det var ganske stor avstand mellom duken og bakken på den ene siden? Mener jeg har lest en tråd her på FF hvor noen kuttet stengene for å få duken nærmere bakken på den ene siden. Mulig den avstanden skal være der for å sikre bedre lufting. 

Jeg synes teltet virker meget spennende selv. Helt klart et meget bra telt som tåler mye juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
13 minutter siden, Vandrefalken skrev:

Skulle ønske det hadde asymmetriske dører :\ Hm. Men et spennende telt!

Hmm... Hva menes egentlig med asymmetriske dører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Mareng skrev:

Hmm... Hva menes egentlig med asymmetriske dører?

At døråpningene ikke vender samme vei. Reinsfjell har asymmetriske dører.

reinsfjell3web_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mareng skrev:

Hmm... Hva menes egentlig med asymmetriske dører?

Både Resinfjell 2/3 og Abisko/Keb Dome 2/3, som eksempler, har asymmetriske dører. Hvilket betyr at dørene gir le for f.eks vind i hver sin retning når teltet står oppreist. Ut i fra hva jeg ser så har ikke Orion dette; så om det blåser/regner mye fra sør, og dørene peker denne veien, vil man ikke få samme mulighet til å ha en dør åpen med teltvegg i ryggen heller, som asymmetriske dører gir deg muligheten til. 

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg personleg må seie at eg ikkje har det heilt store forholdet til asymetriske/ikkje asymetriske dører. No er ikkje kuppeltelt noko eg brukar mykje, men eg har no nokre netter etterkvart i dei likevel, i samband med turar med andre der me delar telt. Eg har nokre netter i mellom anna Exped Orion Extreme, som er særs populært i padlemiljøet.

Er det ver, vert teltet vert sett opp med eine døra mot vinden, då er jo den andre døra i le som på eit tunneltelt. Er det mykje ver har ein då berre ein inngang, elles to. Eg ser at det er sjeldan me mekkar mat på båe sider uansett, og eg tenkjer at spørsmålet kokar ned til om ein vektlegg to inngangar heile tida uansett ver mest, eller om ein vektlegg takhøgda (som jo er detsom skil seg frå ein del adnre tetl) mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da forbasket at den skulle komme i ultralett, akkurat når jeg har kjøpt Hilleberg Rogen. Spørs om ikke dette er teltet jeg nå mangler i rekke. Og at Rogen da fort faller utenfor behovet. :( Skitt, dette kan bli dyrt. fdsafdsafdsafdsafdsfdsafdsafasdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Tessatroll.

Jeg tror meningen med asymmertiske dører er at du alltid vil ha en inngang i lè, uansett vindretning. Med symmetriske dører vil det ved en bestemt vundretning blåse inn inngangen uansett hvilke av dem man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mareng skrev:

@Tessatroll.

Jeg tror meningen med asymmertiske dører er at du alltid vil ha en inngang i lè, uansett vindretning. Med symmetriske dører vil det ved en bestemt vundretning blåse inn inngangen uansett hvilke av dem man bruker.

Eg skjønar :)

Med eit telt utan asymetriske innganger vil eg i mange tilfeller sleppe greit unna og ha ein inngang le, ved å forhalde meg til dominerande vindretningar for området. Dit vinden kjem frå , og dit den truleg vil dreie ved eit skifte.

Her hjå meg er det som regel vestlege retningar som dominerar, i ein eller annan variant. Om eg plasserar teltet i henhald til det, med dørene mot aust/nordaust vil det ofte vere tilstrekkeleg. Skulle han dreie på aust er han som regel så fin her på desse trakter att det ikkje gjer noko :) Evt kan eg dra vekslar på den største fordelen med kuppeltelt; løsne en bardun eller to og snu teltet i ei handevende. 

Altså, eg ser fordelen, men stiller spm ved om den for meg hadde vore avgjerdande om der var andre specs ved teltet eg synes var særs bra :) Om valget stod mellom to "prikklike" telt, kunne det dog bikka valget. 

Eg skal dog ikkje ver bombastisk på noko vis, då eg har dvelt lenge ved eit evt kjøp av kuppeltelt, til tross for kor praktiske dei er. Eg greier ikkje heilt "trivast" (?) i dei (les; får ikkje go`kjensla) og endar opp med å tenkje at eg skal kjøpe meg eit nytt Nallo2. Og slik går nu åran :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. frister å bytte ut TNF Stormbreak og ett av de andre småteltene med Exped Orion III.

Liker å kunne smelle opp innerteltet samtidig med ytterteltet under "norske" værforhold, samt ha et telt hvor man kan velge å ha mindre lufting i innerteltet. Iflg tester så tåler det jo bra med vind også. 

Ikke sunt for lommeboka å fundere på slikt! 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så betydelig mer plass i ytterteltet, samt takhøyde i orionen... men pris og vekt... -

Reinsfjell SL 2, 2.0kg (uten repkit), kr 6000 på xxl. Edit: hmm. Ser ut som forrige modell

Reinsfjell SL 3, 2.35kg, kr 7500 på xxl.

Orion UL II, 2.7kg, kr 8800 på outnorth.

Orion UL III 2.8kg, kr 8400 på outnorth.

 

Vanskelig

Endret av Marcusgp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.