Gå til innhold
  • Bli medlem

Travel light, rimelige packrafts


Anbefalte innlegg

Annonse

Ja så rabatten nå. 

Er det noen som kan fortelle meg kvalitetsforskjellene på denne og en alpacka? Er det samme stoff? Er det andre forskjeller man bør være klar over? Alpackaen skal tåle ganske mye, og lurer på om disse vil tåle like mye.

Synd ikke travel light er på tilbud. Dette er vel samme båten som perch. 2000kr for spruttrekk og metallringer til fester er litt mye. Blir nok packraft, men valget er ikke lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perch leveres nå med samme festepunktene som Char. "Webbing loops"

Er også oppgradert med luksus sete, lettere og sterkere materialer for sete rygg, samt lettere, sterkere og dyrere gulv materiale. Alt dette er oppgradert ift modeller som var i fjor.

Gjelder alle modeller.

 

Vh Kipara.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kolbjørn K skrev:

sterkere og dyrere gulv materiale.

Jeg mener å huske at jeg i fjor reagerte på at det var divergens mellom det som Audac Sport fortalte oss pr epost ("Bottom made of 0.65mm thickness 840D reinforced urethane-double coated nylon") og det som fortsatt står på siden til ETA Plastic ("floor is made of urethane-coated Vectran"). 

Duk med Vectran-fiber (Link) skal jo være et hakk eller to sterkere enn "vanlig" nylonduk - det er altså samme stoffet som Norrøna hevder ødela saksene under prøveproduksjon av de sinnsvakt dyre Lofoten ACE-modellene deres (Link) ;)

Anyways, jeg kom den gang fram til at det ble hipp som happ, å reparere smårifter i uretanbelagt stoff er uansett ganske enkelt. Men det hadde jo vært kjekt å vite, da. Kjenner du til noen enkel måte å fastslå hvilken type bunnmateriale det er levert med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja det som ble levert i fjor var 0,65 mm 840D. Ikke sikker på hva som ETA hadde på sin side. Ihvertfall har vi byttet ut det materialet med 0,57 mm 840D Tarpaulin, mest pga vekt og styrke forskjellen. Det koster også endel mer.

Hvordan man finner ut hva det er selv er ikke så lett å svare på annet enn at TPU materialet (urethan belagt) må sveises med "high-heat machine" og kan ikke sveises sammen med annet materiale (gummi, pvc osv) Det skal også holde seg mykt i lave temperaturer.

Er også utrolig sterkt da. Det er vel en måte å finne ut om det holder.

Vh Kipara.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@torgust ja var jo litt uheldig her må jeg si,har ikke veid båten min. Bestilte båten og fikk den etter 10 dager fikk opptatering fortløpende og er alt i alt veldig fornøgd. (270 versjonen)

Hentet den i oslo så fikk den rett før jeg skulle på tur,syns og kvaliteten virker veldig bra! fikk og tips av Kipra om diverse ting så syns leverandøren var veldig ryddig og flink.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja beklager @torgust du kom litt uheldig ut her. Det som skjedde var at jeg ble tatt litt på senga mht antall ordrer som plutselig ble mange flere enn jeg hadde trodd. Etter messa var vi tomme. Bestillingen tok litt lenger tid fordi ordren ble ganske stor osv. Men nå er vi i balanse igjen og vi leverer enten fra lager eller etter mye kortere tid enn før til lav pris.

Noen fikk litt senere enn forventet men de fleste kom ganske kjapt som f.eks @svingen 

Vekten av båten som oppgitt er kun båten. Så kommer sete, rygg, trekk etc i tillegg. Jobber med å få ned vekten enda mer og skal justere vekten på ekstrautstyret. 

Vh Kolbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Kolbjørn K said:

Vekten av båten som oppgitt er kun båten. Så kommer sete, rygg, trekk etc i tillegg. Jobber med å få ned vekten enda mer og skal justere vekten på ekstrautstyret. 

Det står jo INGENTING om det på nettsiden. Infoen på nettsiden er jo da i såfall direkte løgn. Skamløs, villedende løgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kolbjørn K skrev:

Hei!

Ja beklager @torgust du kom litt uheldig ut her. Det som skjedde var at jeg ble tatt litt på senga mht antall ordrer som plutselig ble mange flere enn jeg hadde trodd. Etter messa var vi tomme. Bestillingen tok litt lenger tid fordi ordren ble ganske stor osv. Men nå er vi i balanse igjen og vi leverer enten fra lager eller etter mye kortere tid enn før til lav pris.

Noen fikk litt senere enn forventet men de fleste kom ganske kjapt som f.eks @svingen 

Vekten av båten som oppgitt er kun båten. Så kommer sete, rygg, trekk etc i tillegg. Jobber med å få ned vekten enda mer og skal justere vekten på ekstrautstyret. 

Vh Kolbjørn

Hei @Kolbjørn K 
Ja, det ble ikke helt optimalt dette, men det ligger bak oss nå. 

Som du ser av lista mi så har jeg veid båt og spruttrekk hver for seg. Riktignok ble båten veid med sete og rygg (siden det kom ferdig montert). Jeg nekter å tro at sete og rygg veier tett oppunder 1 kg, så her er det avvik på båten som er problemet. Videre, hvis du leser lista mi så ser du at jeg har oppgitt en total til slutt. Den er basert på "komplett" pakke og består av summen du har oppgitt på nett. Ved min kontrollveiing kommer jeg altså ca 1,5 kg over dette. Et avvik på 45% over oppgitt totalvekt (båt, sete, rygg, spruttrekk, åre) er rett og slett alt for mye til at folk flest vil godta det. Avvik på +/- 10% vil være innafor etter min mening. 45% ikke innafor i det hele tatt.
Jeg ville helt klart tatt en skarp runde med fabrikken om jeg var deg ;)

Det blir litt som jeg sier i forrige innlegg. Dette handler om forventingsstyring ut mot kunde. Jeg lover deg at du er godt tjent med å oppgi data (og da spesielt vekt) på båtene dine som stemmer bedre, da dette er selve oppskriften på misfornøyde kunder. Om nødvendig oppgir du heller et par hundre gram over for å være sikkert. Da vil avviket ute hos kunde oppleves positivt imot negativt slik det er nå. 

Jeg ha forståelse for at det ikke nødvendigvis er så fryktelig lett å forholde seg til en fabrikk på andre siden av kloden og som har en rimelig annerledes kultur på slike ting og at det dermed tar litt tid å få "satt" ting. Dog, det er nok lurt å gå gjennom de data du har på websidene dine inntil du har tatt runden med fabrikken og kan stole mer på det de leverer. 

Jeg merker meg at du jobber for å forbedre ting og ser det som positivt. Jeg håper du får orden på på det. Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @torgust

Er ikke riktig det du skriver her fordi båten du kjøpte er 3,0 kg + sete og rygg. Du oppgir 3458 og det er ikke langt fra sannheten. Tror du blander litt fordi den du ville ha er gul. Char som er 2,5 er kun i orange og leveres i juli også i navy green. De er 2,5 kg + utstyr som sete/rygg osv. Den du har er 3,0 + utstyr. Så vekten din er ikke mye feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kolbjørn K skrev:

Hei @torgust

Er ikke riktig det du skriver her fordi båten du kjøpte er 3,0 kg + sete og rygg. Du oppgir 3458 og det er ikke langt fra sannheten. Tror du blander litt fordi den du ville ha er gul. Char som er 2,5 er kun i orange og leveres i juli også i navy green. De er 2,5 kg + utstyr som sete/rygg osv. Den du har er 3,0 + utstyr. Så vekten din er ikke mye feil.

Etter en liten oppklaring pr mail så har jeg helt riktig fått avklart at det jeg har fått er en Perch og ikke en Char. Forvirringen min ligger i at jeg har fått en ordrebekreftelse hvor det står at jeg har fått en Char. Det var også en Char jeg la inn bestilling på på nettsidene, blant annet på grunn av vekt. Men siden jeg ønsket gul så fikk jeg raft med dobbel duk som da blir tyngre. Altså en Perch. Min utfordring som kunde blir da at jeg aldri fikk beskjed om dette under bestillingen og ikke står det oppgitt noen plass på webside heller. Igjen, det går på kommunikasjon og forventninger ;) 

Char er oppgitt til 2,5 kg
Perch er oppgitt til 3,0 kg. 

Inkl sete og rygg blir det helt riktig som @Kolbjørn K sier at avviket dermed ikke er så stort. 

Og nå som det er oppklart anser jeg også denne saken som ute av verden :)

Endret av torgust
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic men vil bare informee att jeg padla i dag fra vulkan til operaen i perch 270. Var jeg fruen og junior på 6 gikk helt fint med tanke på plass,perfekt får 1 voksen og 1 barn men fungere til og med får flere :) anbefaler alle som bor i oslo og ta turen og prøve. Tunnelen på slutten var ingen lys så ta med lommelykt (500 meter lang)

 

Veldig fornøgd med båt og tur :)

Endret av svingen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 8.26, fiskekongen skrev:

Ja så rabatten nå. 

Er det noen som kan fortelle meg kvalitetsforskjellene på denne og en alpacka? Er det samme stoff? Er det andre forskjeller man bør være klar over? Alpackaen skal tåle ganske mye, og lurer på om disse vil tåle like mye.

Synd ikke travel light er på tilbud. Dette er vel samme båten som perch. 2000kr for spruttrekk og metallringer til fester er litt mye. Blir nok packraft, men valget er ikke lett :)

 

På 18.4.2018 den 9.32, Kolbjørn K skrev:

Char har 210D enkel i pontonene (pølsene) Det er den tykkelsen Alpacka bruker. Char kommer også i farge navy green i juli.

Perch har 210D dobbel i pontonene (pølsene). 

0,57 mm 840D Tarpaulin i gulv på begge modeller.

 

Vh Kipara.no

D = Denier

Denier er et mål for den lineære massetettheten av fiber (massen i gram per 9000 meter av fiber). Å si at kvaliteten på materialet Alpacka bruker og kvaliteten på materialet i Kipara packrafts er den samme basert på tilsvarende Denier er helt meningsløst. Kvaliteten på materialet vil påvirke både styrke og holdbarhet, uavhengig av Denier. Når det er sagt sier jeg ikke at Kipara har dårligere kvalitet, kun at det er merkelig å argumentere for at kvaliteten er lik basert på Denier ;) Om du, @fiskekongen vil ha et nøyaktig svar på det du lurer på må nok trolig materialene laboratorietestes, samt at en uavhengig ekspert må sjekke kvaliteten på arbeidet som gjøres med sømmer osv. da dette er nesten like viktig (kjedelig om en søm ryker når du er ute på et stort vann med mye utstyr). 

Men nå skal ikke jeg mase for mye om tekniske detaljer her, man kjøper det man selv føler er best. Poenget er bare at ting ikke nødvendigvis er like bare fordi noen sier at de er det og det ser sånn ut ved første øyekast. 

Og bare for å være helt åpen - Jeg er en av de som driver Packraft Norge, men jeg har ingenting å gjøre med Alpackaraft eller Audac Sport :) Det eneste jeg kan skilte med er inngående kunnskap om bransjen og materialer osv.

- Magnus

Endret av Magnus Hole Olsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Magnus Hole Olsen

Kommer ikke til å legge meg ut på noen diskusjon annet enn at jeg er enig med deg at det er vanskelig å avgjøre kvaliteten. Basert på det du sier kan kvaliteten være bedre på Kipara sine eller de kan være best på Alpacka. De kan tom være ganske like.  MEN nå sa jeg ikke at kvaliteten var den samme. Jeg sa at tykkelsen var den samme. :) Det er nok også litt upresist, men 210D enkel, 210D dobbel, 420D eller 840D forteller oss noe om tykkelse og vekt og hva som brukes ellers ville vel ikke de brukt denne skalaen. Når det er sagt Alpacka tror jeg er kjempebra. Ingen tvil! 

Hilsen oss i Kipara.no :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kolbjørn K skrev:

Hei @Magnus Hole Olsen

Kommer ikke til å legge meg ut på noen diskusjon annet enn at jeg er enig med deg at det er vanskelig å avgjøre kvaliteten. Basert på det du sier kan kvaliteten være bedre på Kipara sine eller de kan være best på Alpacka. De kan tom være ganske like.  MEN nå sa jeg ikke at kvaliteten var den samme. Jeg sa at tykkelsen var den samme. :) Det er nok også litt upresist, men 210D enkel, 210D dobbel, 420D eller 840D forteller oss noe om tykkelse og vekt og hva som brukes ellers ville vel ikke de brukt denne skalaen. Når det er sagt Alpacka tror jeg er kjempebra. Ingen tvil! 

Hilsen oss i Kipara.no :) 

Hei @Kolbjørn K

Det stemmer, kvaliteten på Kipara sitt materiale kan i teorien være bedre... :) Ja, du svarte fiskekongen med at tykkelsen var den samme, men ettersom han spurte om kvalitet ville jeg bare få frem at det ikke nødvendigvis er sånn at samme tykkelse er samme kvalitet, selv om det kan være det (man kunne lett tolke det sånn). Akkurat dette med Denier er jo noe som mange lurer på og som mange synes er vanskelig å forstå, og det er jo i utgangspunktet et litt dårlig mål som er lett å misforstå. Og ikke minst at det er andre ting enn materiale som også spiller inn. Ettersom det er stor aktivitet på forumet her om dagen rundt kjøp av packraft tenkte jeg det var greit å få ut litt grunnleggende informasjon om emnet, så blir det kanskje lettere for folk å ta en god avgjørelse når de velger en av de mange packraftmodellene som nå er tilgjengelig i Norge :) Men som du selv sier er det ikke noe poeng i å diskutere hvilken produsent som har best kvalitet, uten at det faktisk testes er det umulig å vite helt sikkert.

- Magnus

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hej Allesammen

Mange tak for denne fine debat!

Jeg har i lang tid forsøgt at finde seriøs information om uoriginale packrafts. Denne debat er det nærmeste jeg er kommet men jeg mangler forsat detaljer. Er der ikke nogen af jer som har købt en kipara/audac/frontiers packraft som vil fortælle mere om hvordan det er gået med jeres packraft. Hvad har I brugt dem til og kunne de holde til det :-) Er der nogle specifikke eller generelle problemer og fejl som bør nævnes?

Især er jeg interesseret i sammenligning med andre mærker "originale" packrafts. Jeg er interesseret i input fra brugere og ikke forhandlere.

Mange hilsner,

Jos

Endret av Uoriginalpackraft
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Uoriginalpackraft har en https://kipara.no/produkt/kipara-perch-270/ hvor jeg er kjempe fornøgd. Padlet i akerselva og flere elver,sprut trekke fungere perfekt og båten har tålt mye stein etc, passer fint til 2 personer eventuelt 2 barn og 1 voksen. Får meg virker produktene helt like uten att jeg har prøvd "orginalen" veldig flink forhandler og syns jeg :)

du vurdere hva du skal kjøpe eller?

Endret av svingen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da kunne jeg plukke opp en Kipara Char 250 ultra light i fargen grønn i dag på posten. Hyggelig kjøpsprosess med Kipara, skulle egentlig ha en orange men den var ikke inne og selger ringte meg på tlf og forhørte seg om jeg kunne ta en grønn i stedet, ok det. 

Sånn umiddelbart ved åpning av pakken hvor jeg umiddelbart veide packraft, så synes jeg denne Char 250 kanskje var litt i overkant tung, bikket 3 kg med sete og ryggstøtte. Sjekket med aktuelle packraft  både hos packrafting.no og packraftNorge.no så er vekta omtrent lik som Kipara. Ok, dette er håndlaget så variasjoner på vekt kan forekomme. Fikk blåst packraft opp og tatt den nærmere i øyesyn og den virker veldbygd egentlig. Ikke noe å utsette, stoffet packraft er lagd av virker kvalitet. Str 250 var nok en liten bommert av meg, burde gått for 220 modellen da det viser seg at den hadde vært akkurat passe lang til meg. Men det er ikke Kiapara.no sin feil. Men greit da har jeg plass til utstyr under trekket i baugen. Nå går jeg bare å vente på å få testet farkosten, småbarn og i tillegg til turnus for herr og fru i huset har sine utfordringer.

IMG_20180723_142015.jpg

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.