Gå til innhold
  • Bli medlem

Travel light, rimelige packrafts


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, whistler skrev:

Da tror jeg det hadde vært mange færre forhandlere / verksteder Toyota-kunder kunne benytte ved feil / behov for service på bilene sine.

Jeg tror som sagt på lite endring, altså at de aller fleste ville foretrukket å handle fra forhandler (med unntak av bilmekanikere?) :) Jo mer avansert kunnskap og verktøy man trenger for "å ordne opp selv", jo færre vil være tilbøyelig til å akseptere risikoen for at de faktisk må gjøre det - spesielt når verdiene også øker. Og akkurat de aspektene er jo litt uheldig for en packraft-importør - på en sånn er det mye som kan fikses med svært enkle midler og verdiene er jo ikke veldig avskrekkende om ting likevel skulle gå rett vest.

Men det blir bare spekulasjon selvsagt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutes ago, whistler said:

Du er litt på viddene her. Ingen importør gidder å satse på varer fra produsenter som selger til alle. Dette er en gjensidig avtale mellom leverandør og importør som leverandør er helt avhengig av for å selge volum i andre land. Uten en dedikert importør som markedsfører produktene til leverandøren i det landet importøren holder vil leverandøren sannsynligvis selge svært lite av sine produkter i det landet. Sånn er det med alle typer varer. En produsent kan ikke og vil ikke ha mulighet til å markedsføre og selge i alle land.

Eksempel: Hvordan skulle det blitt om alle kunne kjøpe biler direkte fra Toyota-fabrikken? Ja, det er snakk om et litt annet produkt som krever litt annen oppfølging fra lokal representant men prinsippet er det samme. 

Det er ikke riktig. Det er flere produsenter som gjør det allerede :)

Jeg forstår godt poenget ditt. Og vi er enige om at importører gjør jobben med eksport mye lettere. Men jeg tror du drar det alt for langt når du sier at ingen importører ville satset på varer fra en produsent som selger sine produkter til alle. Har du f.eks. prøvd Massdrop?

Eksempelet: Jeg tror ikke det hadde blitt så veldig annerledes. Litt færre utsalgssteder og litt lavere priser kanskje? Direktesalg virker jo å være en oppadgående trend. Teslaen jeg har bestilt er kjøpt direkte fra produsenten. Jeg har også kjøpt iPhone tidligere direkte fra Apple, sendt fra Nederland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipara. Hvis de skal få eksklusivitet, bør ha ett betraktelig volum. I tillegg bør de da ha vesentlig bedre priser enn det vi har fått ved tidligere import. Kipara hadde ingen omsetning i 2016, og har nok solgt begrenset med båter i 2017. Jeg vil tru at vi på Fjellforum har kjøpt flere båter enn han har solgt. Ved neste bestilling, send med Fjellforumlogoen, og bestill fjellforumbåten :-). Kipara får du nok ikke kjøpt fra audac...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Thomas E skrev:

Det er ikke riktig. Det er flere produsenter som gjør det allerede :)

Jeg forstår godt poenget ditt. Og vi er enige om at importører gjør jobben med eksport mye lettere. Men jeg tror du drar det alt for langt når du sier at ingen importører ville satset på varer fra en produsent som selger sine produkter til alle. Har du f.eks. prøvd Massdrop?

Eksempelet: Jeg tror ikke det hadde blitt så veldig annerledes. Litt færre utsalgssteder og litt lavere priser kanskje? Direktesalg virker jo å være en oppadgående trend. Teslaen jeg har bestilt er kjøpt direkte fra produsenten. Jeg har også kjøpt iPhone tidligere direkte fra Apple, sendt fra Nederland.

Teslaen du har kjøpt er bestilt via merkets felles bestillingsportal, men det er klart den Norske avdelingen får en andel av kjøpesum for å levere deg bilen og ta ansvar for den så lenge den er under garanti. Slik ville det også vært om «Travel light» hadde valgt å ha egen Norsk filial istedet for en uavhengig Norsk importør. 

Jeg er helt enig med deg i at det går i denne retningen på flere områder men det betyr ikke at tradisjonell metode er dårlig for forbruker eller leverandør i alle tilfeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, tusjmann skrev:

Ved neste bestilling, send med Fjellforumlogoen, og bestill fjellforumbåten :-)

Da skal jeg med brask og bram melde at kun Støttemedlemmer får båt til innkjøpspris!

Men spøk til side. Prøv å hold emnet - felleskjøp av packraft.. Teslas og Toyotas kan man ta i andre fora.

Det er mulig vi burde splittet denne tråden i to, men vi får kanskje  heller se hvordan det går mhp Travellight/Kipara og evt produsent først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Da tror jeg det hadde vært mange færre forhandlere / verksteder Toyota-kunder kunne benytte ved feil / behov for service på bilene sine.

Neppe. Det hadde nok bare resultert i flere uavhengige verksteder som var villige til å gjøre den jobben for deg. Mest sannsynlig til en billigere penge enn merkeforhandler. I tillegg ville du sluppet dette presset fra eksklusiv importør om krav til såkalte "originaldeler" til dobbel pris. 

Eksklusivitet/enerett i markedet fører sjeldent noe annet med seg enn høyere priser til forbruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, torgust skrev:

Neppe. Det hadde nok bare resultert i flere uavhengige verksteder som var villige til å gjøre den jobben for deg. Mest sannsynlig til en billigere penge enn merkeforhandler. I tillegg ville du sluppet dette presset fra eksklusiv importør om krav til såkalte "originaldeler" til dobbel pris. 

Eksklusivitet/enerett i markedet fører sjeldent noe annet med seg enn høyere priser til forbruker

Uavhengige verksteder er bra men de kan ikke ta på seg ansvaret for garantireparasjoner så lenge bilen er under garanti. Da måtte du enten betalt selv eller reist potensielt langt for å få utført garantireparasjon hos en av de få merkeforhandlerne som var igjen. 

Men nå er vi som @Kjell Iver er inne på helt på viddene i forhold til emne. Jeg stopper diskusjonen med bilsammenligningen her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tor Magnus skrev:

Hvis de som er interesserte kan sette opp spec i følgende format så kan jeg samle det og gjøre en forespørsel:

Model: ULRB220 -> USD 339 (6-20)
Colour: Red
Spray deck: Ja -> USD 59 (6-20)
Thigh Brace Straps: Nei
Airtight Tizip: Nei
Inflateable floor: Nei

Collapsible paddle: Carbon/Carbon -> USD 118 (Hvis tilgjengelig)

Total: USD 516

 

Prislister: (Noen som vet om det er noen oppdaterte lister? Hvis ikke ber jeg om det når jeg kontakter de.)

2017 AUDAC SPORTS PACKRAFTS CATALOGUE & PRICELIST.pdf

4 pcs paddle prices .pdf

Samme specs for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Model: ULRB250 -> USD 364 (6-20)
Colour: Yellow
Spray deck: Ja -> USD 64
Thigh Brace Straps: Ja -> USD 16
Airtight Tizip: Nei
Inflateable floor: Nei

Collapsible paddle: Carbon/Nylon -> USD 52 (Hvis tilgjengelig)

Total: USD 496

Jeg går muligens for 2 stk, men må sjekke litt før jeg forplikter meg til det. Enn så lenge forplikter jeg meg til 1.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thomas E skrev:

Hehe. Du er jo nesten i bransjen? ;)

Tror ikke det er noen gullgruve for Kipara akkurat. Problemet er volumet. Masse ekstrakostnader som skal dekkes, så den marginen der er ikke så stor. Men så er nok marginene enda litt større. Regner med Kipara får bedre priser enn vi gjorde.

He he! Er forsåvidt i ferd med å skifte beite etter 20 år i samme bransje, så kanskje det... Blir mange hull å tette da.

Det forrige innlegget var litt klønete hastverksformulert, men det jeg mente var at en kommentar ala "Hei, jeg er importør av dette merket. Kan jeg få gi dere et godt tilbud?" hadde vært veldig mye bedre for omdømme og, muligens, omsetning enn den tilnærmingen som ble valgt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2018 den 11.05, Tor Magnus skrev:

Interesserte:

@Knutmae

@torgust

@haugoy

@RuneH

@Miamaria

@TorMagnus

Noen fler?

Jeg melder meg på her:

Model: ULRB250 -> USD 364 (6-20)
Colour: Green
Spray deck: Ja -> USD 64
Thigh Brace Straps: Ja -> USD 16
Airtight Tizip: No
Inflateable floor: No

Collapsible paddle: Carbon/Nylon -> USD 52 (Hvis tilgjengelig)

Total: USD 496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med jeg og.

Model:
 ULRB270 -> USD 470 (1-5)
Colour: Green
Spray deck: Ja -> USD 69
Thigh Brace Straps: Ja -> USD 16
Airtight Tizip: No
Inflateable floor: No

Collapsible paddle: Carbon/Nylon -> USD 52 (Hvis tilgjengelig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i en Carbon/Carbon padleåre, det hadde de ikke inne da vi bestilte, så da ble det Carbon/Nylon på meg. Det var for så vidt ikke noe stor sak, det var øyensynlig bare 150g å spare pr åre (fra 1000g til 850g iflg prisdokumentet). Men de Carbon/Nylonårene veide faktisk ca 1170g pr stykk. Og da er det jo et potensial for å redusere sekken med rundt 0,3kg.

Så dersom dere åpner for kun å kjøpe åre og Carbon/Carbon-åren er tilgjengelig, så vil jeg sette stor pris å få handle sammen med dere. 

(Hvis det er en potensiell båtkjøper fra Bergensområdet som vil ha en Carbon/Nylon-åre med sin båt, er det en anledning for å skape en vinn-vinn-situasjon i stedet. Da kan denne få en Carbon/Nylon-åre pluss et Carbon/Carbon-dollarbeløp med 25% påslag fra meg, mot at båten hans leveres med en Carbon/Carbon som jeg overtar. Da får jeg åren jeg vil ha frakt- og gebyrfritt, mens båtkjøperen får åren han/hun ønsker seg råbillig - kun noen kroner i eventuelt ekstra frakt/gebyr, sannsynligvis er det tilnærmet 0 kroner ;) ) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus, siden «noen» greide å overtale meg i løpet av helgen, så slenger jeg meg på en eventuell bestilling.

Spec:

Model: ULRB250 -> USD 364 (6-20)
Color: Red
Spray deck: Yes -> USD 64
Thigh Brace Straps: Yes -> USD 16
Airtight Tizip: No
Inflateable floor: Yes -> USD 42

New triangel Seat (oppgitt som ekstra utstyr men ingen pris oppgitt, sjekker du om man må bestille det ekstra eller om setet følger med båten som standard utstyr?)

Collapsible paddle: Carbon/Carbon -> USD 118 (Hvis ikke tilgjengelig, så går jeg for en Carbon/Nylon åre )

Total: USD 604 

MERK! Bestillingen er for en (1) båt

 

Spre ordet folkens slik at vi kanskje kan få til en større bestilling som vil gå igjennom.

Er totalt uinteressant for meg å betale nesten dobbel pris i Norge. Da dropper jeg kjøp og tauer heller ungene i baderinger 😎

Har allerede en Llama som jeg betalte Sirkus Merano 8700 for, som stort sett er likt spekket som oppgitt ovenfor. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også meget interessert ved et evt. gruppekjøp, og da for 2 stk packrafter, men må sette meg litt mer inn i størrelse og utstyr før jeg kommer med eventuelle spesifikasjoner. Du kan gjerne sette meg på lista over interessenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, a_aa said:

Jeg er interessert i en Carbon/Carbon padleåre, det hadde de ikke inne da vi bestilte, så da ble det Carbon/Nylon på meg. Det var for så vidt ikke noe stor sak, det var øyensynlig bare 150g å spare pr åre (fra 1000g til 850g iflg prisdokumentet). Men de Carbon/Nylonårene veide faktisk ca 1170g pr stykk. Og da er det jo et potensial for å redusere sekken med rundt 0,3kg.

Så dersom dere åpner for kun å kjøpe åre og Carbon/Carbon-åren er tilgjengelig, så vil jeg sette stor pris å få handle sammen med dere. 

(Hvis det er en potensiell båtkjøper fra Bergensområdet som vil ha en Carbon/Nylon-åre med sin båt, er det en anledning for å skape en vinn-vinn-situasjon i stedet. Da kan denne få en Carbon/Nylon-åre pluss et Carbon/Carbon-dollarbeløp med 25% påslag fra meg, mot at båten hans leveres med en Carbon/Carbon som jeg overtar. Da får jeg åren jeg vil ha frakt- og gebyrfritt, mens båtkjøperen får åren han/hun ønsker seg råbillig - kun noen kroner i eventuelt ekstra frakt/gebyr, sannsynligvis er det tilnærmet 0 kroner ;) ) 

 

Vi kan sikkert ta med dette i ordren, men eventuelt bytting og slikt må du nesten gjøre utenom, ellers blir det fort komplisert. Eventuelt så kan du spørre noen av de som har spesifisert Nylon åre om de vil bytte med deg og få de til å bestille en carbon åre istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tor Magnus skrev:

Vi kan sikkert ta med dette i ordren ...

Høres kjempeflott ut :) 

6 minutter siden, Tor Magnus skrev:

... men eventuelt bytting og slikt må du nesten gjøre utenom, ellers blir det fort komplisert. Eventuelt så kan du spørre noen av de som har spesifisert Nylon åre om de vil bytte med deg og få de til å bestille en carbon åre istedet.

Enig. Hvis noen har lyst til å slå til på mitt vinn-vinn-forslag, er det bare å ta kontakt via PM - i så fall bestiller jo jeg ingenting fra Kina selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med jeg og ! :)

Model: ULRB270 -> USD 470 (1-5)
Colour: Green
Spray deck: Ja -> USD 69
Thigh Brace Straps: Ja -> USD 16
Airtight Tizip: No
Inflateable floor: No

Collapsible paddle: Carbon/Nylon -> USD 52 (Hvis tilgjengelig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Grimnar skrev:

Interessert, men usikker på størrelse.

Hva tror dere er passe til en på 190cm, 95kg?

Veldig usikker selv jeg. Jeg er kun 170 cm og valgte å gå for 250 med tanke på plass til sekk og sånt. Min tanke er da at det kanskje vil være mulig å legge en sekk under spruttrekket og likevel ha litt benplass. Usikker 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.