Gå til innhold
  • Bli medlem

Quilt på varme dager i fjellet


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har prøvd quilt en gang og kommer til å gå over til dette for fullt når sommer/3-sesongsposen skal skiftes ut. Det er visstnok en smakssak i følge det jeg har lest på nett, men jeg likte det mye bedre enn sovepose. Uavhengig av vekt hadde jeg mye heller foretrukket quilt. For meg handler det om at jeg beveger meg en del når jeg sover og merker veldig godt at soveposen ikke følger med hvis du skjønner. Quilten stroppes fast til liggeunderlaget og holder seg på plass der, noe jeg ikke får til med soveposen. Soveposen har også fotboks, noe som irriterer meg på varme sommernetter når jeg kanskje vil bytte litt på å lufte føttene utenfor posen og inni. Jeg ville derfor kjøpt sommerquilt uten fast fotboks.

Skulle jeg kjøpt i dag og ikke tenkt på budsjett hadde jeg kjøpt en EE Revelation 10C APEX og en EE Revelation i enten -1 eller -6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

På varme sommerdager blir nesten enhver sovepose vel varm for meg. Jeg hadde en ME Xero 300 som ble brukt som dyne, men med 3/4 glidelås fungerte det så som så. Nå har jeg en super Rab Neutrino Endurance 400 (3-sesongs) med noe lenger glidelås. Å bruke denne som dyne fungerer bra. Quilt er under halve vekten. Dersom den kan dras til rundt kroppen på kaldere dager virker det genialt. Litt kjølig trekk aksepteres :) Heller det enn svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En quilt er mere fleksibel i bruk en sovepose. Jeg eier en EE revelation som Thomas E linker til. Du kan snu deg rundt hele natta og quilten blir liggende over deg uten å følge med. Ingen klaustrofobisk følelse på føttene heller. Med litt prøving blir eventuelle kuldebruer ingen problem. Er det kaldt så kan du lukke hele quilten rundt deg akkurat som en sovepose. Du trenger bare noe til halsen og lue. At hodedelen mangler er også en fordel synes jeg fordi da havner du ikke med fjeset inni den hvis du er veldig aktiv om natta. Liten vekt og pakkestørrelse er også et stort pluss for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagløfs LIM Down er en slags mellomting mellom sovepose og quilt med mulighet for full åpning i begge ender, men uten glidelås/dynefunksjon. Fungerer veldig bra for meg som en renraset superlett sovepose. Kan på denne måten også brukes nærmest som et varmeplagg. Bruker den også som innerste pose i et vintersovesystem. Veier under halvkiloen og pakker ned til omtrent ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker dette med å stroppe quilten fast til underlaget - må en ha spesielt liggeunderlag for dette?  Jeg er visst ikke oppdatert på dette med quilt og sliter litt med den smale fotenden av soveposen (blir fort for trangt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fjellkaren skrev:

Hvordan funker dette med å stroppe quilten fast til underlaget - må en ha spesielt liggeunderlag for dette?  Jeg er visst ikke oppdatert på dette med quilt og sliter litt med den smale fotenden av soveposen (blir fort for trangt).

Det funker fint på mine underlag (både exped og thermarest), men å bruke strikkene gjør det et mareritt å komme seg ut av quilten om man skal på do om natten. Jeg kjøpte en fordi jeg beveger meg mye i søvne, men jeg synes faktisk at det er en fordel med pose om man gjør dette. Jeg ender bare opp med å lage kuldebroer av all bevegelsen.

Men det er nok en smaksak. Egenvekten er jo lettere enn pose, og på sommeren fungerer de ganske bra. I skuldersesongen har jeg gått over til pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, fjellkaren said:

Hvordan funker dette med å stroppe quilten fast til underlaget - må en ha spesielt liggeunderlag for dette?  Jeg er visst ikke oppdatert på dette med quilt og sliter litt med den smale fotenden av soveposen (blir fort for trangt).

Det er ulike løsninger for ulike produsenter, men sjekk f.eks. EE:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.