Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk til speider på 11 år?


Pilea

Anbefalte innlegg

Hei! Har en ivrig speider som skal på sin første landsleir med speideren i sommer. 10 dager på tur krever sin sekk, men jeg er usikker på hvor stor sekk det lønner seg å kjøpe. Han er ca 150 cm høy. Det er jo fint å kunne investere i en sekk han kan ha glede av i flere år. Er det noen her inne som har noen gode råd? 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hva skal han ha i sekken? 

På en landsleir så blir de vel på ett sted hele tiden? Eller skal han gå et stykke med sekken på? 

Han skal ha den med seg først på fly, så på hurtigruta og så gjennom 2 byer før de er på leiren. Blir sikkert ikke så mye bæring når de først har ankommet. På korte turer i nærområdet bruker han en liten tursekk han skal ha med i tillegg. Ellers må han ha med sovepose, underlag, klær for all slags vær og skift.. så kanskje mellom 50-60 l?

Endret av Pilea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pilea skrev:

Han skal ha den med seg først på fly, så på hurtigruta og så gjennom 2 byer før de er på leiren. Blir sikkert ikke så mye bæring når de først har ankommet. På korte turer i nærområdet bruker han en liten tursekk han skal ha med i tillegg. Ellers må han ha med sovepose, underlag, klær for all slags vær og skift.. så kanskje mellom 50-60 l?

50 - 60 liter kan kanskje bli litt stort. Da mine barn var i den alderen så brukte de en Bergans Telemark, 45 liter.

sekk1.jpg.165d6feb7e869d0aef1a3d79841ea782.jpg

Hvis du pakker litt fornuftig så burde dette være nok, men sovepose og liggeunderlag tar stor plass. Hvis du har mulighet til å feste dette på utsiden så sparer du en del pakkevolum på sekken, men dagens sekker har både lite lommer og festesystemer for å feste ting på utsiden.

sekk2.png.d9eb58101485685367eade02256a69a2.png

Det er vel bare speidere som går på tur med plastposer, gryter og andre ting hengende og dingle utenpå sekken.

5360-3.jpg.35a217c5ee29d4efc7168e1791179ce0.jpg

Det vil nok være en fordel hvis sekken har sidelommer og godt med festemuligheter utenpå.

Reise frem til leiren er en ting, men de skal helt sikkert ut på en hike en gang i løpet av den tiden leiren varer og kanskje sove ute under åpen himmel. Da blir det nok litt gåing med mindre bagasje i sekken. Da blir det lett litt feil hvis sekken er for stor og det bare er en matpakke og noen ekstra sokker i den. 

Men speider drar jo på tur hele året, også når det ikke er landsleir. På landsleir så trenger han ikke å ta med mat, men på andre lokale speiderturer så er det ofte maten som tar mest plass.

Det er viktigere at sekken passer enn at den har stort pakkevolum. Ta speideren med til butikken og konferer med betjeningen. Hvis det er en seriøs butikk så vil de sikkert kunne finne en passende sekk. Det finnes sikkert flere gode alternativer som ikke koster en arm og et øye.

Du kan se litt på denne siden. Speidersport anbefaler faktisk 50 - 60 liter, så kanskje dette ikke er for stort like vel.

https://speider-sport.no/turutstyr/baering/sekk.html

http://7oslo.no/arkiv/13694 

 

https://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--hvordan-tilpasse-ryggsekken-329.aspx

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 år og 150 cm... og speider.

Jeg ville valgt den største sekken som passer sånn noenlunde på ryggen hans. Den blir sikkert ikke topp de første årene, men han vil jo vokse en del i høyden og garantert mye i bredden. 

Speiding er ikke lettpakking - det handler om å få med seg mye til leir, gjerne med offentlig transport. Sekken bør være stor nok til å pakke det meste inni. Og den bør være passe robust. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Bergans 60 l til min førstes leir da han var 12, synes den størrelsen var grei. Min 15 årige speider har nå en osprey 48 l, og den rommer for lite til årets leir😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et stadig tilbakevendende tema for oss som er speiderledere - balansen mellom fornuftig størrelse, grei pris og bærekomfort. Jeg har vært speider siden jeg var åtte, de første sekkene jeg fikk var komplett ubrukelige, av typen "Release" fra det som på den tiden het Papiro - en kjede som gikk konkurs under navnet Ciro. Brukte en Bergans meissekk på ca 60 liter, fram til jeg ble 12 og fikk en 82 liters "Lill Sport Speidersekken" (tilsvarte Penguin, men hadde Speiderlogoen brodert på lokket.) Og den holdt til jeg var 19 og begynte å bære 30 kg +. Men når jeg ser på dagens 12-åringer ser de så små ut... spesielt om de har på en 80 liters sekk. Men mye har skjedd siden 90 - tallet, blant annet slutt på gigantiske soveposer i oransjetrekk uten kompresjonsremmer. Tenk på at alt bør komme ned i sekken også soveposen, og at det helst bør være plass til noe felles utstyr utover det speideren selv trenger. (Tross alt, det er IKKE ok å aldri kunne ta fellesutstyr fordi sekken er full (er derfor mange ender opp med å ha ting utenpå...) mulig det er greit for den det gjelder, men neppe hos resten av patruljen.) Å legge opp til at soveposen skal festes utenpå er tull, det går i liten grad bra med så små trekk som posene har nå, og de blir våte.

Husk justering, sekken skal ikke henge å daske på baken.

Skal love deg at det er mange speiderledere som ofte har hatt lyst til å arrangere foreldretur med temaet: "Prøv å bruk det dere sender med speiderne. En tema tur om hvordan gå 10 km med en sekk som slår i knehasene i for små skisko, sove i 10 minusgrader i Prinsesspose fra Jysk på Biltemas tynneste underlag, og klare seg på boksnudler i kulda." :-)

Prøv sekken på speideren, juster den med vekt, ta den helst med ut på tur.

 (Og som noen sier, det er haik under landsleiren, lurt å sjekke hvilket nivå de skal ut på... selv om det ikke spiller noen rolle siden speideren sikkert skal ut på tur etter leiren)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.