Gå til innhold
  • Bli medlem

MYGG! gode tips/erfaringer m produkter??? (Troms i Juli)


KENNETH VARPE

Anbefalte innlegg

Middelet bør inneholde N,N-DietylMetaToluamid i høyest mulig konsentrasjon, minst 15%. I Norge får du knapt kjøpe sterkere, men i utlandet, f.eks USA selger man midler med langt høyere konsentrasjoner. (Kjøpte med meg noe hjem fra mygginfesterte Florida i fjor sommer).

Virker godt. (Men kan være skadelig i store doser)

Jeg har kjøpt en sprayflaske her i norge, men sier ikke butikken ettersom de egentlig ikke viste om det var lov å selge den (ordentlig butikk på et storsenter), og produktet heter Guideline Insect repellent og inneholder 87% N.N-DietylMetaToluamide ! Fungerer som søren.

Var så uheldig å trykke få en spray inne i plastlokket, og det har smeltet til de grader at det er nesten ubrukelig (og det vil ikke stivne igjen), men har aldri hatt noe problemer med å spraye det på huden.

En kamerat av meg hadde en type middel fra Canada som lakk et minutts tid i fiskeveska, og den smeltet og.. Så vær forsiktig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er mulig å kjøpe 100 % DEET på ebay, men som noen nevnte tidligere er det neppe særlig sunt. (Brukes visstnok mye i områder med stor forekomst av malaria, det å bruke dette i den norske fjellheimen blir litt overkill...). Jeg fant imidertid en britisk side som forhandler Wilma Nordic Summer. Det koster litt, rundt en hundrelapp per stykk pluss frakt, som kanskje kommer på en femtilapp eller deromkring, men dersom Nordic Summerer så bra som det gir uttrykk for å være, er det utvilsomt verdt hvert eneste øre!

100% DEET:

http://cgi.ebay.com/Repel-Insect-Repellent-3-pk-w-100-DEET-Camp-WEST-NILE_W0QQitemZ230262720906QQihZ013QQcategoryZ52483QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Wilma Nordic Summer:

http://www.raymears.com/Bushcraft_Product/284-Insect-Repellent-Nordic-Summer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zyrtec fungerer ikke mot selve myggen, men siden det er allergimedisin er det mange som ikke merker stikkene i etterkant. Det er veldig individuelt forresten. jeg går på zyrtec hele våren og sommeren og klør like mye av myggstikkene jeg får.

Har hytte rett ved siden av ei myr i fjellheimen, og der svirrer det godt i disse dager. Bruker Mygga. Har gjort det i flere år, og synes den fungerer veldig godt. Likevel hender det jo at en får myggstikk. Jeg er av typen som kan ligge våken nesten hele natta fordi det klør. Mitt beste tips er derfor å stikke innom apoteket og kjøpe en liten tube med xylocain. Det virker bittelitt lokalbedøvende og man merker ikke lenger at det klør. Finnes også på flaske, men de tar selvfølgelig større plass. Vidundermiddel nr. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Beste tipset er å ikke bruke noe, ignorere mygg og myggstikk. Hvis en ikke klør påmyggstikkene forsvinner de etter en 5 minutts tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultrathon Insct Repellent er en litt feit krem med 34 % DEET. Lang varighet, og jeg har foreløbig ikke vært plaga av sår i ansiktet.

Fly-Rite insect repellent er noe grønn guffe på en sprayboks med 87 % N-N. Funker også bra mot knott. Jeg lovte ekspeditøren og kun bruke den i krisetilfeller.

Ofte har spesialbutikker noe ekstra krutt under disken. For min egen del har jeg brukt mygga i alle de år og syntes det funker helt greit. Når det er virkelig mye mygg blir det uansett mer en psykisk greie enn om du har 34 eller 19 % av ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

kommer fint gjennom tollen tror jeg. I alle fall hendte det meg nylig. Jeg bestilte en flaske 100% og en flaske 50% Deet fra England. Fikk sporingsnummer på pakken, og var rimelig nervøs da jeg der fant ut at pakken var gått til sjekk hos tollvesenet. Men den kom frem uten anmerkning. Tollen hadde åpnet pakken, men lot den bare passere.

Sjekket også giftsentralen sin side for mulige konsekvenser av dette stoffet. Der sto det at det ikke var noe forbud mot høyere konsentrasjoner enn 20% (som er grensen i Norge tror jeg), men det var ikke anbefalt solgt. Uansett pakken kom frem, og dæ... det virket ja. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fenomenalt mye mygg i indre Troms midt på sommeren, så jeg holder meg stort sett ute på kysten i den verste myggsesongen.

Nå har imidlertid en professor her oppe vært ute i avisa og antydet at det vil bli mindre mygg i år enn normalt. Dette pga kald vår/forsommer og lite nedbør. Har hørt at enkelte har brukt myggjakke med stort hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

se www.nomaden.no

De har alt innen myggbeskyttelse.

Du kan handle på nettbutikken. Er du i Oslo, oppsøk butikken som ligger rett bak slottet.

Spør du, så har de myggmiddel med mere en 20% DeeT. Har selv kjøpt middel der med 35% Deet og da snur myggen på 1 meters avstand. Myggnett innsatt med permintrin gjør at du garantert får en myggfri natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk akkurat den strekningen (omtrent). Det er ikke så ille med mygg i fjelet i år. Noe er det jo, så det er greit med litt sterke saker. Anbefaler å ta turen innom butikken i Kilpis for noe sterkere enn det du finner i Norge. Kjøpte selv med meg en spray med 50% DEET. Fungerte greit den. Det mest effektive var imidlertid rikelige mengder med tobakk :D

Ellers er det såpass åpent område at vinden holder det verste unna. Myggen var stort sett bare merkbar når jeg holdt meg i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert kjøre på med DEET og det blokkerer myggens peilemuligheter. Spørsmålet er om det ikke blokkerer brukerens også etterhvert.

Ok, jeg har ikke så veldig mye peiling på dette, men grensen på 20 % DEET er vel ikke tilfeldig ? Og jeg leste at det var tilstrekkelig til å holde myggen unna. Selv har jeg begynt å bruke Autan spray (fås på apotek) som i test har kommet like bra ut, men har ikke fått prøvd tilstrekkelig til å trekke noen konklusjon ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.