Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltstenger på UL telt - splittet fra: Exped Orion III ul versjon, 2.8 kilo


Thomas E

Anbefalte innlegg

Annonse
43 minutes ago, Thomas E said:

Det største problemet med disse UL-teltene er egentlig at stengene gir etter tidligere enn på ekstrem/vintertelt. Det er aluminium, så de knekker ikke, men bøyer seg:

Konstruksjonen av teltet har også mye å si. På Helsportteltet over kommer vinden på tvers av den bakre stanga, og belastningen blir stor, selv i 60km/t (stiv til sterk kuling). 
Exped Orion II i vindtest oppfører seg helt annerledes på grunn av den langsgående stanga som går helt i bakken. Her er maks vindhastighet 120 km/t - det er faktisk orkan. (dette er ikke superlettutgaven av Orion)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Bjørn J said:

Exped Orion II i vindtest oppfører seg helt annerledes på grunn av den langsgående stanga som går helt i bakken. Her er maks vindhastighet 120 km/t - det er faktisk orkan. (dette er ikke superlettutgaven av Orion)

Helt sant, men tykkelsen på stengene har overraskende mye å si. Kan jo sammenligne med et Hilleberg tunneltelt som ligner på Helsport sitt i utførelse (som holder seg fint opp til 30 m/s eller 108 km/t):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, RoyN said:

Om jeg ikke husker feil så har Helsport byttet stenger siden 2012. Både Hilleberg og Helsport bruker nå 9 mm stenger på lettvektsteltene sine. 

Åh? Veldig godt nytt i så fall. Jeg vet at Helsport bruker 9mm nå på superlight, men var ikke klar over at det var tynnere stenger i videoen ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Teltstenger på UL telt - splittet fra: Exped Orion III ul versjon, 2.8 kilo

Stangdiameteren er nå én ting, men like viktig er vel godstykkelsen? Og hvilken legering som er brukt, og hvordan stangskjøtene er konstruert. Kompromissene mellom lav vekt og styrke er et dilemma for teltprodusentene, særlig på såkalte superlett-telt der de skal tiltrekke seg kunder som deler tannbørsten i to for å spare vekt :)

For å unngå telthavari i sterk vind er uansett det viktigste å sørge for skikkelig bardunering, og korrekt plassering av teltet i forhold til vindretningen.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Bjørn J said:

Stangdiameteren er nå én ting, men like viktig er vel godstykkelsen? Og hvilken legering som er brukt, og hvordan stangskjøtene er konstruert.

Mye mulig. Er ikke ekspert på området, men de fleste produsentene bruker DAC Featherlight og da brukes gjerne diameter til å skille mellom modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Thomas E said:

Mye mulig. Er ikke ekspert på området, men de fleste produsentene bruker DAC Featherlight og da brukes gjerne diameter til å skille mellom modellene.

Ja, jeg ser at Hilleberg bruker 9 mm DAC Featherlight (10 mm på black label telt). Helsport bruker DAC på Pro og Xtrem-serien, men jeg finner ikke ut hvilken diameter. På Trek-serien bruker de noe de kaller for Yunnan pressfit. Exped bruker 9,3 mm DAC på Orion UL, og TRX Airlite 9,1 mm på Extrem. Jeg aner ikke hva forskjellene er, bortsett fra at DAC lages i Korea, og Yunnan pressfit sikkert er produsert i Yunnan i sørøst-Kina. Når da noen produsenter oppgir at de bruker DAC Featherlight NSL, og andre bruker DAC Featherlight NFL, er forvirringen total :)
Dette kunne vært et tema for Randulf Valle, han er utdannet metallurg og burde ha peiling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Bjørn J said:

Helsport bruker DAC på Pro og Xtrem-serien, men jeg finner ikke ut hvilken diameter.

Man ser det hvis man går inn og handler etter tilbehør i nettbutikken. Superlight og Pro bruker stort sett 9mm og extrem-serien bruker 9,6-10,25mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, tubbs said:

Da duken på både Helsport og Hilleberg tåler bra med juling så er det vel egentlig bare å kjøpe telt med plass til doble stenger i kanalene
Om man skal på steder som er veldig utsatt for vind 🙂

Kan vel diskuteres om doble stenger er nødvendig da haugevis med enkle 10mm stenger på Hillebergtelt har vært på begge poler, over grønland, Mount Everest osv. uten større problem. Men jeg har selv planer om å kjøpe et Pro-telt med et sett 10,25mm stenger i tillegg som jeg da kommer til å bruke på vindutsatte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om hva som er optimal stangdiameter, men større diameter er ikke nødvendigvis bedre.

Dersom man beholder veggtykkelsen i røret, vil større diameter være sterkere og stivere. Den vil selvsagt samtidig bli tyngre. I tillegg vil den bli mindre elastisk. Den kan altså ikke bøyes like mye før den knekker.

Et rør med større diameter vil også være svakere i forhold til å bli tråkket på selv om veggtykkelsen er den samme.

Optimal diameter blir dermed et kompromiss som er forskjellig fra telt til telt, og kanskje til og med fra person til person.

PS:  Mer som en kuriositet enn som et bevis på min autoritet på feltet: jeg skrev faktisk prosjektoppgave om styrke på Helsport teltstenger når jeg studerte på NTNU. Morsom oppgave for en byggingeniør, men jeg husker ikke helt hva vi kom fram til.

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Eksilbergenseren said:

Dersom man beholder veggtykkelsen i røret, vil større diameter være sterkere og stivere. Den vil selvsagt samtidig bli tyngre. I tillegg vil den bli mindre elastisk. Den kan altså ikke bøyes like mye før den knekker.

 

Det er viktig at teltstanga kan bøyes kraftig. En stang som knekker er ille, og stangendene kan flerre opp teltduken - da er det krise hvis det er skikkelig uvær. Filmen over av Fjellheimen superlett viser hvor mye ei god teltstang tåler uten å knekke, det er betryggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Thomas E skrev:

Kan vel diskuteres om doble stenger er nødvendig da haugevis med enkle 10mm stenger på Hillebergtelt har vært på begge poler, over grønland, Mount Everest osv. uten større problem.

Ja, men har man f.eks ett Hilleberg Red Label så er ikke jeg 100% sikker på at det er plass både til en 9mm og en 10mm stang i kanalene. (Noen som veit?)
Noen av Black og Red Label teltene har like lange stenger (jeg kan f.eks bruke 10mm stenger fra Staika i mitt Unna) men aner ikke om dette er mulig
på alle modeller. Så jeg hadde kjøpt kjøpt 2 stk. 10mm stenger og bare brukt de enn å kjøpt ekstra 9mm stenger for å kjøre dobbelt.
 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tubbs said:

Ja, men har man f.eks ett Hilleberg Red Label så er ikke jeg 100% sikker på at det er plass både til en 9mm og en 10mm stang i kanalene. (Noen som veit?)
Noen av Black og Red Label teltene har like lange stenger (jeg kan f.eks bruke 10mm stenger fra Staika i mitt Unna) men aner ikke om dette er mulig
på alle modeller. Så jeg hadde kjøpt kjøpt 2 stk. 10mm stenger og bare brukt de enn å kjøpt ekstra 9mm stenger for å kjøre dobbelt.

Kanalene er en ting, det er vel koppene som er hovedproblemet tenker jeg?

gest%C3%A4ngehalter.jpg

Jeg føler meg hvertfall supertrygg i 10,25mm enkle stenger på høyfjellet vinterstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.