Gå til innhold
  • Bli medlem

Superundertøy til sommer på snaufjellet


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skal gå turer i skog og på snaufjellet i sommer, og lurer litt på valg av superundertøy. Eller, kanskje jeg bare har lyst på noe nytt sånn egentlig 🤔

Har så jeg klarer meg foreløpig til vinterbruk etter å ha oppdaget Brynjes geniale, men ulekre i det minste på meg, nettingvariant. Dette er dog i syntet og lukter kjapt hæslig, igjen pga meg ;) 

Vurderer derfor noe likende i ull, og da i korte varianter i t shirt og 3/4 bukse utgaven, i Aclima. Det jeg lurer på er om disse kortere variantene har noe for seg, eller om det er like godt å gå for lange varianter i ull. Hvordan er effekten av å varme opp kun "kjernen" kontra hele kroppen? Tanken er dårlig vær på dagtid og sene kvelder før dunposen. 

Kommer nok til å ha med Icebreaker settet i lang utgave uansett hvis været tilsier det, dette settet er dog designert til å sove i, og til nøds nettopp til nødbruk. 

Hvor mange ulike sett av super duper ull og poly trenger man egentlig for å favne over bruk i den norske naturen sommer som vinter? 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trøyer fra både Devold, Aclima, Janus og flere andre merker, kort arm og lang arm, helstrøyer (med helse i hvert hull) og vanlige trøyer, og til sommerbruk så er det stort sett tykkelsen som varieres etter vær og temperatur. Jeg bruker ofte bare en ulltrøye under skalljakken og en tykkere genser i ull eller flece til å ta på når jeg raster. Dette pleier å være nok mesteparten av sommerhalvåret. Jeg tror ikke det betyr så mye hvilket merke du kjøper bare det er ull, men du bør kjøpe en eller to som er ganske tynne og gjerne med kort arm til bruk på varme dager. Tynne ullplagg er faktisk veldig behagelige når det er varmt. Jeg bruker også bare ull i skoene. Ullsokker, tynne eller tykke avhengig av type sko. Til og med i sykkelskoene bruker jeg ullsokker,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, REs skrev:

Tynne ullplagg er faktisk veldig behagelige når det er varmt.

Se om du får tak i en blanding av ull og silke. Kjøpte et par t-skjorter fra klättermusen med en slik blanding, disse er mye diggere når det er varmt enn både bergans og Mons Royale ull-tskjortene jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også slå et slag for Brynje sitt klassiske syntetiske superundertøy uten ull. Disse fåes i mange forskjellige varianter og fungerer meget bra, siden de er syntetiske så vil de også tåle langt mer bruk/vask før de går i oppløsning :) Ventilerer utrolig bra under aktivitet, tørker kjapt og varmer godt når du er i ro.

Med superndertøy så er det viktig at det sitter relativt tett til kroppen om det skal fungere optimalt. Blir det for løst og slaskete så mister det mye av effekten.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynje sine t-skjorter er noe for seg selv på sommeren, men jeg er enig med deg @Chirsbom. Etter en uke lukter det ikke lenger nystekte vafler. Heldigvis er dette klær som tørker absurd fort og derfor er det ikke noe problem å vaske den ofte i en bekk eller vann.

Jeg går dog sjelden med superundertøy på korte turer om sommeren. Jeg har med et ullsett, just in case, men går somoftest med skjorten rett på huden og har med en trøye og jakke. Ev Arcteryx atom som varmeplagg.

Om sommeren, omtrent uansett hvor du er i Norge, er det håpløst varmt å gå med undertøy under skjorten. Da blir bare begge våte og det er unødvendig. Unntaket er hvis det regner da. Da er det greit med ulltrøye og regnjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devolds Woolmesh er svært behagelig i bruk. Kommer i flere varianter / lengder. Kontra Aclima så er det mye tettere vevd og dermed ser det noe bedre ut hvis du for eksempel er på en turisthytte eller bare generelt ønsker å ta deg LITT bedre ut. Ser mer ut som et "vanlig" undertøyssett. Slitestyrken er dog dårligere enn på et heldekkende sett, min longs fikk sitt første lille hull mellom lårene etter ett års jevnlig bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.