Gå til innhold
  • Bli medlem

Jetboil Minimo?


trebor0709

Anbefalte innlegg

Hei.

Er i vurdering å gå til innkjøp av  turkjøkkenet Jetboil Minimo for soloturer der kaffe og tørrmat er så å si eneste bruksområdet

Har ikke så mye peiling på primus og kokesystem, men tenker at dette virket fornuftig i forhold til lav vekt, størrelse og bruksområdet

Har en eldre Primus Omnifuel liggende som jeg følger blir litt for meget til enkelt bruk på soloturer.

 

 

Så spørsmålene er følgende:

Er det noen som har erfaring med Minimoen?

Er det andre alternativer som er bedre?

 

minimo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ZIP, som er en litt enklere versjon, og min erfaring er med den. På kortere turer hvor omtrent bare koker vann er den helt fantastisk. Enkel, praktisk og rask. Jeg har forsøkt å steke pannekaker på ZIP, og det går, men det bruker fryktelig mye gass.

Selv tar jeg med jetboil på korte turer, eller turer hvor jeg klarer meg med en slik for å koke vann. Skal du drive avansert kokkelering ville jeg hatt en brenner med bedre justering og større spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er Jetboil en vannkoker på gass. Jeg har også Zip, den er med på småturer der jeg trenger varmt vann og thermos ikke er å foretrekke. Har kaffepresse til den, så den blir da en fin kaffekoke-maskin.

Jetboil har 2 typer brennere til kokesystemene. Zip har den enkleste som bare nærmest har av/på. Minimo har en annen brenner som skal regulere bedre (etter hva de sier selv). Det bør isåfall gjøre at den kan simre (småkoke). Kjelene er ikke non-stick, så koking av annet enn vann kan brenne ting fast om en kjører på for hardt.

Det finnes stekedapter til den, det er rett og slett en adapter til å kunne bruke vanlige kjeler på brenneren. Jeg har ikke dette til Zip, skal jeg bruke andre kjeler kan jeg også bruke andre brennere som jeg har i stedet.

Jeg liker Zip, og for meg er den en vann/kaffekoker som fungerer fint når det er det er akkurat det jeg har behov for. Minimo kan kan kanskje være litt mer enn dette om reguleringen er bedre enn på Zip.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reguleringen på minimo fungerer veldig bra, bedre enn zip eller flash i alle fall. I tillegg skal den gjøre slik at du kan bruke brenneren ned mot flere minus grader, men jeg har ikke testa det så nøye. Bakdelen med minimo er at du ikke får pakket presskannefilter og stekepanneadapter sammen med brennerhodet og gassboks i kjelen, dette kan man i flash. Jeg har brukt min minimo til å steke forskjellige ting og det er veldig (veldig!)  god regulering i forhold til feks flash. I kjelen har jeg stort sett bare kokt vann. 

Fordeler med jetboil: kompakt, effektiv, rask, brenner godt selv om gassboksen er nesten tom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringer :) Ser ut som den treffer mitt bruksområde bra, og til en pris på ca 1500,- med kaffepresse tenker jeg det er en fin investering.

Er jo litt luksus å kunne våkne å kunne nyte en kopp kaffe og en snus i soveposen, og i tillegg ha varmtvann klar til havregrøten på kun kort tid :) 

Har jo en eldre omnifuel til mer avanserte greier, så dette er bare for å kunne pakke lett og minimalt til soloturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns på tillbud på sportsnett till 1199. Jag er enig med Anders_G sin recension. Er klart nöjd med min. 

Nackdelar är väl att den tar litt mer packvolym än zip, lite+ og liknande. Men fint att ha större kokemöjligheter. Funkade även fint med vintergas på kortare vinterturer. 

Endret av SB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Tja, mulig jeg er litt for "enkel", og dette er ikke svar på ditt spørsmål.

Men for enkel bruk på soloturer er sekken stort sett så lett at en omnifuel er helt uproblematisk å bære med seg, så trenger man egentlig denne lille gass saken? :)

Jeg har en gammel 111C som jeg har hatt i alle år siden jeg gikk på barneskolen og en MSR simmerlite jeg kjøpte brukt på forumet. Holder til all tenkelig turbruk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mareng skrev:

Tja, mulig jeg er litt for "enkel", og dette er ikke svar på ditt spørsmål.

Men for enkel bruk på soloturer er sekken stort sett så lett at en omnifuel er helt uproblematisk å bære med seg, så trenger man egentlig denne lille gass saken? :)

Jeg har en gammel 111C som jeg har hatt i alle år siden jeg gikk på barneskolen og en MSR simmerlite jeg kjøpte brukt på forumet. Holder til all tenkelig turbruk :) 

Jeg hadde samme innstilling som deg tidligere, men når du først blir vant til hvor enkelt og raskt det er å koke vann med en jetboil så blir det fort mye mer hassel med en omnifuel. Skal du derimot kokkelere til 3 eller flere så begynner det å bli mer aktuelt med en primus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ser den.

Men å ikke ha full kontroll på hvor mye som er igjen i gassboksen, eller måtte ta med to gassbokser fordi det bare er litt igjen på den som er påbegynt, synes jeg er litt hassle ☺️

I telt med for lite fortelt til forvarming for å fikse kjapp morrakaffe, da ser absolutt fordelen.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng, jeg er enig i at det ikke hadde vært noe problem :) Dette kan vel kalles en luksusvare der det skal være enklest mulig, og da jeg kom over tilbudet på 1199,- så fant jeg ut at dette kan jeg unne meg :) Omnifuelen er absolutt god å ha, og kunne ha brukt den til samme ting, men for å få ned vekten og litt ekstra plass i sekken til utstyr (Cognac og øl), så tenkte jeg at denne var kjekk å ha :P ser samtidig for meg hvor enkelt det er med Minimoen å fikse seg mårrakaffe å nyte den i soveposen med en snus, som sagt luksusvare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mareng skrev:

Ser den.

Men å ikke ha full kontroll på hvor mye som er igjen i gassboksen, eller måtte ta med to gassbokser fordi det bare er litt igjen på den som er påbegynt, synes jeg er litt hassle 263a.png

I telt med for lite fortelt til forvarming for å fikse kjapp morrakaffe, da ser absolutt fordelen.

Trikset er å veie gassboksen og skrive vekten med tusj under. Da vet en hvor mye det er igjen, og siden forrige vekt er der også, så ser man hvor mye det går på hver tur. Da lærer en forbrusmønsteret, og kan velge "rett boks", så det holder forhåpentligvis å ta med en boks hver gang.

Jeg bruker Omnifuel til å tømme gassbokser for siste rest når jeg ikke skal bære langt. Snur boksen opp ned, rister også litt på boksen, får dermed tømt innholdet i boksen fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan bare legge til at jeg er veldig fornøyd med min MiniMo. Det går fort å ordne kaffe/tørrmat/havrgrøt, og ved hjelp av litt kreativitet har vi nå klart å grille litt pølser på den. Kommer tilbake neste uke med rapport om hvordan det går med egg og bacon :o . 

@Omnilite Veldig god idé med vekten. Må bare kjøpe nye batterier til kjøkkenvekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2017 den 23.48, Vandrelysten skrev:

Sjekk ut windburner også, jeg kikket på ett par jetboilvarianter og endte på 1litern til msr

Støtter den! Meget fornøyd med min windburner, har oppgradert settet med stekepannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.