Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvannadalshnukur - Da er alle Europas nasjonstopper i boks


snilen

Anbefalte innlegg

Annonse

Gratulerer! Imponerende tur og imponerende samling.

Dine tidligere beskrivelser her på forumet fra toppsamlingen har vært god lesing og fine historier med litt annet tilsnitt enn det vi ellers leser her, med beskrivelse av turer både med stramt tidsskjema for å rekke fly, og turer for å omgå militære områder/forbudte soner. Oppfordrer andre til å sette seg ned med samlingen av historier. Skulle jo vært samlet til en bok!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Är det ingen mer än mig som tänker att det inte är miljövänligt att flyga? Har du kanske klimpatkompenserat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg observerer at du plasserer Mont Blanc i Frankrike ;)

 

Utrolig imponerende liste. Jeg leste "nasjonalparker" med en gang og tenkte at det kan jo ikke stemme. Når besteg du første topp?

Som det står i rapporten inviterer jeg til et 2-ukers seminar på hurtigruta for å diskutere lista. Mont Blanc/Monte Bianco de Courmayeur kommer minst til å ta minst  2 dager å diskutere. Hva er europa ?  Hva er høyeste fjell/punkt ? Hva er et land osv. Siste nytt er at noen har oppdaget et fjell i Kosovo som er et par meter høyere enn Deravica. http://www.summitpost.org/great-rudoka-2658m/892531 Det får være bra nok at jeg gikk på det som var regnet som høyest på klatretidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Björn skrev:

Är det ingen mer än mig som tänker att det inte är miljövänligt att flyga? Har du kanske klimpatkompenserat?

Jeg tenker sånn i blant. Jeg har samlet opp til 9 land på samme tur, men noen flyreiser har det blitt. Noen topper har blitt besteget på jobbreise. Ejer Bavnehøj da jeg likevel var i Århus, Benelux-landene under en stopover på vei til Kina og Zugspitze på vei hjem fra Kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Thomas E skrev:

Som @snilen også hinter til; det kommer an på hvem du spør. Italienerne mener den er italiensk. Wikipedia, f.eks, lister at Mont Blanc/Monte Bianco er både i Frankrike og Italia.

Grænsen mellem Frankrig og Italien går op over Mont Blanc, men selve toppen ligger et stykke inde på den franske side af grænsen. Jeg er usikker på, om det højeste punkt i Italien bare er et punkt på grænsen, hvor stigningen fortsætter ind i Frankrig (kunne i princippet være primærfaktor = 0 i forhold til selve Mont Blanc-toppen), eller det er en fortop med primærfaktor > 0. Det kan være, der er andre, der har mere præcis information om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyeste fjell som ligger helt inne i Italia er Gran Paradiso(4061 m). Grenzgipfel(4618 m) i Monterosa-massivet er høyeste udiskuterte fjell som ligger i Italia, dog som navnet tilsier på grensen mot Sveits. Monte Cervino(4478 m), bedre kjent som Matterhorn, er også et grensefjell mot Sveits.  Italia og Frankrike diskuterer Mont Blanc, som de har gjort i 200 år. Det er snakk om forfalskning av kart, hvilket fjell som ser høyest ut fra Aosta-dalen på italiensk side osv.  Mange kart har grensen over Monte Bianco de Courmayeur(4748 m), en sidetopp til hovedtoppen med 18 meter primærfaktor. Google maps, som ofte er unøyaktig på landegrenser, går lenger enn franskmennene og holder  også Monte Bianco de Courmayeur som fransk. Italienerne mener hovedtoppen på Mont Blanc markerer grensen., Noen refererer sogar til en gammel måling av hovedtoppen, og sier at høyeste punkt nå er rent taliensk, fordi topp-punktet som bare er en stor snøfonn har beveget innover på italiensk side etter denne målingen.  En siste mulighet for høyeste punkt i Italia er et umarkert punkt langs ryggen man følger når man går opp fra Gouterhytta, like før  toppen. I følge de fleste kart følger denne ryggen grensen italia/Frankrike opp mot toppen. Vedlagt et detaljert kartutsnitt av toppen, slik jeg oppfatter gyldig grense nå.  Og emnet diskuteres fortsatt på høyt politisk nivå... http://www.independent.co.uk/news/world/europe/mont-blanc-controversy-french-suffer-a-fit-of-pique-as-italys-prime-minister-reclaims-europes-10351349.html

mbmap2.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.