Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt - anjan 3 gt vs kaitum 3 gt


sronnevik

Anbefalte innlegg

Har et litt tøft valg foran meg, har så inderlig lyst på et nytt telt. Vi har gått fra to til tre nå nettopp, og jeg synts det er på høy tid å introdusere poden for teltliv, 4 mnd nå.

Det som spiser meg litt opp er at vi allerede har Svalbard 3 og et Helsport Rondane 4 telt. Godt brukte begge. Svalbard er tungt, men trygt og godt vinterstid.

har mang en gang forbannet meg over tungt utstyr vår, sommer og høst - men så kommer de dagene da, da det virkelig røyner på og er bikkjekaldt, da er det greit med robuste saker.

Tilbake til dilemmaet, luksusproblemet om du vil kalle det det - jeg synts de nye teltene har så mange flotte finesser, spesielt den hvor du kan åpne hele enden og ta hele naturen inn i teltet mens man enda ligger i soveposen på fine dager. Det tenker jeg hadde vært noe. En annen ting er større fortelt, hvor det går an å snu seg uten å få kink i nakke eller rygg. Misliker lave telt veldig sterkt. Spesielt med håpløse skråsider og tak, som gjør at jeg delvis får klaustrofobi over å ikke kunne snu meg uten å være borti alle vegger og tak. 

Jeg var heller aldri god på å tøye, så det å bo i lave telt føles som en større anstrengelse enn selve turen. Det minner meg på at jeg burde kjøpe sånn stol kit til liggeunderlaget mitt også...

så var det det med vekt da...burde sikkert kjøpt et superlight telt for helsas skyld, pluss en megalett sovepose til sommer halvåret og heller spe på med ytterposen til vinterposen min for vår og høst. Heller bare slite med Svalbard vinterstid, selv om jeg synts det er trangt. Men.. jeg har så inderlig lyst på noe nytt.

ser for meg for meg det gigantiske forteltet til kaitum gt, hvor bikkja, babyen, kona og hele gjengen kan ha dansefest. For en befrielse... gjerne jeg må bare ofre knærne og gi opp prosjektet lett sekk?

kaitum gt fungerer etter meg bekjent hele året, så da har jeg plutselig to stk telt som bare ligger og roper etter luft i kjellleren. Har jeg samvittighet til det? I tillegg tipper jeg at jeg fort kommer til å savne noe lettere til sommer/høst hvis jeg skal dra med gutta eller på jakt alene... så da må jeg muligens gå til innkjøp av enda ett. Hallo - dette blir plutselig dyrt...Off, jeg er rådvill. 

noen som kan hjelpe meg med i-landsdilemmaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 hours ago, sronnevik said:

Tilbake til dilemmaet, luksusproblemet om du vil kalle det det - jeg synts de nye teltene har så mange flotte finesser, spesielt den hvor du kan åpne hele enden og ta hele naturen inn i teltet mens man enda ligger i soveposen på fine dager. Det tenker jeg hadde vært noe. En annen ting er større fortelt, hvor det går an å snu seg uten å få kink i nakke eller rygg. Misliker lave telt veldig sterkt. Spesielt med håpløse skråsider og tak, som gjør at jeg delvis får klaustrofobi over å ikke kunne snu meg uten å være borti alle vegger og tak. 

Det høres ut som om du beskriver den nye modellen til Helsport (Lofoten). Synd at de ikke har en 4-pers versjon av superlight-modellen, da det sikkert hadde vært perfekt for dere(3-pers er litt lav inni). Ellers kan du vurdere teltet som @Mareng snakker om. Det er veldig høyt inni, men du får ikke åpnet opp hele fronten.

Ikke gi opp å pakke lettere. I hovedsak må du alltid gjøre kompromiss på en av tre ting når du kjøper utstyr. Enten pris, vekt eller styrke(holdbarhet osv). 

Forresten, mitt stol-kit fra therm-a-rest veier under halvparten av hva Exped sitt stolkit veier. Ville sjekket ut denne siden før du kjøper. Lette "luksus"produkter er blitt mitt nye prosjekt nå etter at vekten på sekken er en kvart av hva den var før. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! 

Fjellheimen SL kunne vært en løsning ja. Er litt redd for st SL er litt lite robust mtp unger og hund - men det er jo bare antagelser fra min side - da jeg aldeles ikke kjenner til disse teltene.

@Mareng ser at teltet ser veldig romslig ut på tegningene - men skråen i enden, mister man mye rom der? Så var det dette med kun en dør da. Kan se for meg det kunne vært greit med to innganger i et så stort telt. Vekten taler derimot veldig for!

@Thomas E takk for tips angående lettvektsutstyr! Det er sårt trengende, ettersom knærne blir dårligere og at jeg antar at jeg må bære all vekt fremover...er det slikt at man kan bruke disse stol kit'ene med andre typer liggeunderlag enn de originale?

heller fremdeles mot kaitum 4gt - gjerne jeg kan hente vekten fra lettere sekk og soveposer heller. Liker løsningen med to innganger ig muligheten for å åpne opp og kunne kokkelere inne i et stort innertelt/halvtak. Men må si at to kilo på et telt skal jammen med forsvares med mye ekstra komfort og trygghet. Gjerne kaitumen også kunne funke som vårt primære vintertelt og. Må muligens bare bite i det sure eple og heller kjøpe meg ett lett tomanns telt for parturer eller solo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sronnevik said:

@Thomas E takk for tips angående lettvektsutstyr! Det er sårt trengende, ettersom knærne blir dårligere og at jeg antar at jeg må bære all vekt fremover...er det slikt at man kan bruke disse stol kit'ene med andre typer liggeunderlag enn de originale?

Ja, mange av de er "universale". Det vil si at de kommer i 2 størrelser og da funker til enten medium eller wide størrelser.

1 minute ago, sronnevik said:

heller fremdeles mot kaitum 4gt - gjerne jeg kan hente vekten fra lettere sekk og soveposer heller. Liker løsningen med to innganger ig muligheten for å åpne opp og kunne kokkelere inne i et stort innertelt/halvtak. Men må si at to kilo på et telt skal jammen med forsvares med mye ekstra komfort og trygghet. Gjerne kaitumen også kunne funke som vårt primære vintertelt og. Må muligens bare bite i det sure eple og heller kjøpe meg ett lett tomanns telt for parturer eller solo. 

Det er mye som er "kjekt å ha" og alt handler om å finne en middelvei. Hvis du sliter med knær og må pakke lett pga det så mener jeg personlig at Kaitum 4 GT er veldig overkill. Jeg har utstyr som gjør at jeg kan dra på overnattingsturer hvor hele sekken min er lettere enn det teltet(som nok kanskje er litt "underkill"). Fjellheimen Superlight 4 Camp er et palass for 2 voksne og en liten. Jeg nøler heller ikke med å bruke superlight-telt i skogen vinterstid (på høyfjellet vil de tynne stengene ikke holde duken oppe i sterk vind). Ringstind Superlight 2 er også et ypperlig telt for deg og poden (og til nød 2 voksne). Med sine 1,3 kg er det også veldig lett og greit, og et palass for en voksen.

Ellers er en tarp veldig fin til å skape litt større uteområde og kan veie opp for trangt telt på dager uten for mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.