Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge bør et par fjellsko holde?


Lar5

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, eller de lekker nok mest sansynelig mellom sålen og læret, der er det vel en søm i gore-texen og..

Gore-Tex +Lær  Læret har nok fått slitt av den blanke overflaten, men de burde jo holde vannet nogenlude unna alikevel. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke - rundt 80 turer fra oktober (sist jeg tok i bruk nye sko) til nå, betyr antakelig omtrent 900 kilometer før skoene (egentlig Gore-tex`en) tar kvelden,

Dagens tur i snø og gjennom bekker, ga våte sokker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de første skoene med Goretex membran kom så var det et gjennomgående problem at membranen ikke holdt. Enten så sprakk den eller så var den rett og slett ikke tett. Det lakk i sømmer og overganger, men jeg trodde at dette var et tilbakelagt stadie. Jeg ville forventet at membran og sole holdt bortimot like lenge, så hvis det fremdeles er mange kilometer igjen av solen så burde overlæret holde tett. 

Ta skoene tilbake til butikken og hør hva de sier der. Uansett type butikk så finnes det sikkert en person som vet noe om sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at membranen har holdt like lenge som skoen/sålen. Dess stivere sko, dess lenger holde de, er min uvitenskapelige erfaringsbaserte antakelse. Tror det er fordi membranene som regel ryker på steder hvor det oppstår bretter og "gnissing". Dess stivere sko, dess mindre mekanisk slitasje på membran.

Mine siste Meindl jaktstøvler holdt i fem år, og det er membranrekord for min del..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å angi hvor mange år en sko (eller støvel) holder, forteller vel lite om holdbarhet. Noen går lite (få mil) pr. år og andre mye. Så hvis ikke folk vet omtrentlig hvor mange kilometer de går totalt, er vel de fleste tips her verdiløse. Det er jo også forskjell på om folk hovedsakelig går på sti/veg, eller ute i terrenget utenfor stiene. Det har kanskje også betydning om folk er på vandring med alt utstyr over dager (tung sekk), eller småturer eks. fra hytte til hytte, med lett sekk.

Det er vel få her som går like mye som REJON.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, REJOHN skrev:

Vi som blir pensjonister, starter for fullt, og siden gir vi bare på...1f642.png

He...he...  Men det er andre som går mye også, dvs. på jakt, samt en del del treningsturer med hund. Men å bytte sko hvert år, etter 80 - 90 mil gjør jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sikkert er nevnt over avhenger det av hvor mye du bruker skoene og hvor ofte. Et par gore tex- sko til 2000 kr sliter man enkelt ut på en månedstur i krevende terreng, mens de samme skoene kan holde i fem-seks år om du bare går korte ukesturer eller dagsturer. Har erfart at sko til over 3000-3500 kr holder lengre enn billigere sko. Bruker selv alfa jegerstøvel som har holdt i mer enn fire år nå og har rundet godt over 100 mil. I tillegg så bør det jo nevnes at behandlingen av skoene under og etter turer har mye å si for holdbarheten på skoene. Altfor mange sko får urettferdig mye ris grunnet dårlig vedlikehold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lompa said:

Har aldri opplevd at membranen har holdt like lenge som skoen/sålen. Dess stivere sko, dess lenger holde de, er min uvitenskapelige erfaringsbaserte antakelse. Tror det er fordi membranene som regel ryker på steder hvor det oppstår bretter og "gnissing". Dess stivere sko, dess mindre mekanisk slitasje på membran.

Mine siste Meindl jaktstøvler holdt i fem år, og det er membranrekord for min del..

Dette er også min erfaring! Jeg går sikkert i snitt 600-800km i året. Gradvis har jeg gått fra store, stive og solide støvler til lettere og mer fleksible og lavere sko. Jo tynnere og mykere desto kjappere går membranen og sålen. Derfor om Goretex membranen holder i 6mnd så sier jeg meg fornøyd :) men som Tiur sier så vil det jo avhenge av hvor mye man går i løpet av et år! Med såpass lette og tynne sko jeg nå bruker kombinert med antall kilometer så holder dem ikke lenger en maks et år uansett ;) 

Fordelen med lettere og tynnere sko er at jeg ikke er så bekymret om jeg blir våt på bena, lette sko tørker utrolig kjapt! Det motsatte gjelder med tunge store lærstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Indiana Jones: "It's not the years, it's the mileage"

Klart det kommer an på hvor mye skoene er i bruk, som Tiuren skriver, men det er nok også et punkt hvor membranen blir sprøere og mindre fleksibel. Men da snakker vi nok relativt mange år. For ikke lenge siden fant jeg frem ei gammel NorthFace goretexjakke. Den må sikkert være 20 år gammel, og har vært brukt som arbeidsjakke. Membranen i den var blitt helt sprø, og flasset av innsiden. Så selv om et par goretex-støvler knapt er i bruk, så vil de nok ha et begrenset antall år for aktiv bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring holder stive lærstøvler lengst, for øyeblikket har jeg Alfa Walk King som er gått noe slikt som 70-100 km total, holder helt tett fremdeles. Det kan man ikke si om Alfa Femund som var en kombinasjon av tekstil og lær, de holdt vel tett ca. 1 sesong. 

 

Hold sko med Goretex membran langt unna båltørking, og varmekabler i hjemmet. Sist jeg var våt i lærstøvlene etter elvekryssing brukte jeg ett av raggsokk parene mine oppi skoene og gikk rundt med dem i leir til de var gjennomvåt, så tok jeg dem ut og tørket dem ved bålet. Rinse and repeat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Truant76 skrev:

Etter egen erfaring holder stive lærstøvler lengst, for øyeblikket har jeg Alfa Walk King som er gått noe slikt som 70-100 km total, holder helt tett fremdeles.

Og hvis du hadde tatt av deg støvlene, før elvekryssningen hadde de vært tørre. :) Er det for steinete, bruker jeg bare et ekstre raggsokker på føttene ved elve-/bekke krysningen. Men jeg planlegger normalt, for å unngå (eller få færrest) store elvekrysninger. Og jeg plasker ikke runt i "blautmyra" heller, med "hodet under armen" heller, som enklete gjør!. :) Er er ikke mulig å gå på tuer, går jeg normalt rundt. Så rett vedlikehold og gå med litt konduvite, så holder også gode lærstøver i mange år, selv med 80 - 100 mil i året. I alle fall hvis hoveddelen av de mila, er utenfor steinete stier. Ja, det hender jeg blir fuktig på føttene på slutten av en lang dag. Men, hva så? Normalt unngår jeg det.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tiur3 skrev:

Og hvis du hadde tatt av deg støvlene, før elvekryssningen hadde de vært tørre. :) Er det for steinete, bruker jeg bare et ekstre raggsokker på føttene ved elve-/bekke krysningen. Men jeg planlegger normalt, for å unngå (eller få færrest) store elvekrysninger. Og jeg plasker ikke runt i "blautmyra" heller, med "hodet under armen" heller, som enklete gjør!. :) Er er ikke mulig å gå på tuer, går jeg normalt rundt. Så rett vedlikehold og gå med litt konduvite, så holder også gode lærstøver i mange år, selv med 80 - 100 mil i året. I alle fall hvis hoveddelen av de mila, er utenfor steinete stier. Ja, det hender jeg blir fuktig på føttene på slutten av en lang dag. Men, hva så? Normalt unngår jeg det.

Problemet var at jeg skulle ha med en sekk som veide 35 kg over den elven, og det eneste alternative fottøyet jeg hadde med var crocks...

 

Da "ofret" jeg heller støvlene, for jeg har hørt rykter om at det å falle i elven med stor sekk på ryggen kan bli ganske skummelt om du ikke får hodet opp over overflaten igjen. Safety first :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som for det meste er fint med stier, de går letteste vei, og det er sjelden rett over myra. Men noen blauthøl blir det alltids. spesielt nå på våren.. Og der det ferdes MYE folk. Fæl uvane egentlig, at folk skal ha så dårlige sko at stien blir flere 10 talls meter bred så fort det er en vass skvett i veien.. Men de aller fleste mila har blitt gått på sti. Men noen km har det blitt i steinura, (rasletindene, surtringssue og gravskardhøgda) 

Det er walkking jeg har har.  Jeg ser og at de har gått for gummikalosjering rundt hele 17 modellen av skoen, så de har vel gjort seg noen erfaringer.. Og kneppa opp prisen noen 100 lapper til.. 3000 -vill ledene-, 2400kr på tilbud hos magasinet, 1999 på gmax om dagen.  16 modellen var vel prisa til 2700kr, jeg betale 2200kr på magasinet. 14modellen kjøpte jeg for 1699 på tilbud hos gmax.. Den varte i 2 år men km messig så er det vanskelig og sammenligne for jeg har ikke kontroll på antall km gått  i de skoa. 

 

Nye sko må jeg nå uansett ha, går ikke 360km fra breheimen til haukeliseter i sko med høl i.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.