Gå til innhold
Mizzy

Hardangervidda sommeren 2017

Anbefalte innlegg

Sommerens strabaser er under planlegging og vi tenker bestemt på en tur til Hardangervidda i år. Regner med å ha ca 14 dager +/- til rådighet. Vi skal ligge i telt, og har lyst å ta med fiskestenger.

Vi reiser nedover fra Trondheim og spekulerer litt hvor det er lurt å parkere eller ta seg inn mot vidda. Har tanker om at det blir enten Odda, Rjukan, eller Finse. Men så stopper det.

Hadde sett for meg at vi kunne kjøre vestlandet nedover da dette er en del av Norge vi har sett svært lite av, dermed ser jeg at det vil ta mye lenger tid å kjøre. Noen som har noen formeninger om dette?

Andre sier at vest for vidda er den fineste plassen, mens andre kanskje mener Telemark, Buskerud.

Kom gjerne med tips i forhold til rute osv. Tanken er å kunne hente bilen etter endt tur, og kjøre videre mot Oslo, før vi tar Trolltunga, og Geiranger på tur nordover igjen. (Ser jo her at det kanskje ikke er nødvendig med to turer gjennom vestlandet.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Hvis dere skal fiske er Vestvidda best. Fiskevannene på den østlige vidda er i hovedsak private. Fint utgangspunkt er Tinnhølen. Sandhaug-Besso-Litlos. Mulighetene er mange. På 14 dager rekker dere over mye.

God tur :)

jenspetter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.5.2017 den 22.03, jenspetter skrev:

Hei

Hvis dere skal fiske er Vestvidda best. Fiskevannene på den østlige vidda er i hovedsak private. Fint utgangspunkt er Tinnhølen. Sandhaug-Besso-Litlos. Mulighetene er mange. På 14 dager rekker dere over mye.

God tur :)

jenspetter

Tusen takk for svar. Hadde sett for meg Finse som et godt utgangspunkt, men klarte ikke se at det var vei dit ved et rask søk med Google Map. Men skal sjekke utgangspunktene du nevner. Hvordan er terrenget der, vet du det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg uttrykte meg nok litt uklart. Trondsbu vil være utgangspunktet for videre gange innover Vidda. Fra Trondsbu kan du gå til Sandhaug -Besso-Lågaros. Dette er turisthytter med gode fiskevann i nærheten. Du skal vel ligge i telt, da er det bare tid og hvor mye du orker å bære/gå som setter begrensninger. Terrenget er forholdsvis flatt. Hardangervidda er i hovedsak lettgått. Ønsker du å gå inn fra øst er Tuva Turisthytte et godt utgangspunkt. Fra sør er Haukeliseter et greit utgangspunkt.

Finse (togstasjon) er et typisk startsted  for de som ønsker å krysse eller gå Hardangervidda om vinteren. Mange går Finse-Haukeliseter. Tog til Finse og buss fra Haukeliseter hjemover.

Du kan kjøre bil fram til de startpunktene jeg har linket til under :)

Gå inn på Norgeskart og søk på noen av stedene jeg har linket til under. Da kommer dragningen mot fjellet av seg selv :)

jenspetter

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du skal gå fra Finse og sørover vil jeg anbefale å gå vestsiden av Hardangerjøkulen. Veldig flott landskap med store kontraster. Ellers er østvidda forholdsvis flat, mens det er mer kupert på vestvidda. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å parkere på Synken så gå Vikbekkfjell og Reksjå rundt, flott plass på østvidda med masse fiskevann og fint landskap. Se film fra Frank Rune hvor han tar seg en tur: Skjult lenke - logg inn for å se den

Eller ta båten fra Skinnarbu til Mogen og gå oppover Kvennadalen så langt dere vil, for så å gå returen høyere opp på fjellet innom stien forbi Gjuvsjåen tilbake til Mogen eller omvendt :) Vanvittig flott område! Se min turrapport: Skjult lenke - logg inn for å se den 

eller Skjult lenke - logg inn for å se den sin ferd innover der: Skjult lenke - logg inn for å se den

Er også fint oppe ved Lågens kilder ved Hein samt nord for Haukeliseter ligger det også et flott innbydende område med mektig natur. Er veldig mange fine utgangspunkter innover Hardangervidda og det kan være vanskelig å velge. Sikkert en knalltur utifra Finse og :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Linda Gangstad Nordli
      Jeg er på jakt etter et lett og nokså rimelig 3-mannstelt. Har sett på dette og det ser ok ut for en nybegynner som meg. 😉 
      Har noen erfaringer med Robens telt? Et annet alternativ er Bergans Trollhetta, det er litt tyngre.  
    • Av Terka
      Med påminnelse fra Skjult lenke - logg inn for å se den tråden og egne inntrykk fra turer i Finnemarka siste uker:
      》》 Hvordan vurderer dere som lager nye bålsteder eller høster egen ved rundt camp egne handlinger ift "sporløs ferdsel"?
      Ett lite bål eller en persons sanking av ved gjør ikke mye av seg, men når mange skal gjøre det samme så blir det særs synlig skade utført av oss friluftsfolk.
      Som eksempel, på Tverråsen i Finnemarka så var der bålplass på bålplass bortover ryggen, enkelte steder så var det rester etter 4-5 bålplasser innenfor et par kvadratmeter, andre steder lå bålplassen omtrent midt i hovedstien fordi dem hadde felt et tre dem ikke orka å flytte på. Andre steder er skogen som en skamklippa katte fordi "alle" skal hente litt ved til bålet sitt.

Områder rundt Goliaten i Finnemarka så slik ut i fjor. Har blitt fortalt at enkelte steder i Oslomarka er vell så ille.
      Hva tenker folket? Er det helt innafor? Bør man begrense bålsteder og hogst av ved? Kan det bedres med tilrettelegge med gode bålplasser på populære leirplasser slik man f.eks. har gjort i/rundt Fjorda?
      Disclaimer: Jeg mener på ingen måte å angripe noen på forumet eller påstå at noen her inne oppfører seg slik jeg beskriver ovenfor. Jeg ønsker bare å få en debatt for å forstå hva andre synes er greit og helt innafor.
      Selv blir jeg bare trist av å se områder hvor vegetasjonen er skamklippa og stubber og rester av busker står flisete igjen etter turfolket. Samme der det et mange bålplasser innenfor er lite område, eller mye rot og rester etter bålplasser.

• Av Morild
      Huset har blitt fullt av motvillige tenåringer og jeg innser at behovet for stort telt er mindre enn ønskelig. Jeg vurderer derfor å selge mitt Hilleberg Kaitum 3GT. Dette er et telt med reell plass til tre, og er rel. lett i forhold til størrelsen. Teltet har to utganger. Forteltene er romslige- noe jeg setter pris på særlig vinterstid. Her er det ikke noe problem å kokkelere innomhus når det er ruskete ute.
      Med teltet følger et footprint. Som vestlending har jeg hatt god nytte av dette når det har regnet 3. uka på rad, og det som før var fine gras- og lyngsletter er blitt til myr. Teltet er pent brukt, men mangler en teltplugg. Sømuset på Hosle (Hilleberg sin reperatør i Norge) har forsterket hempene på bunnduken slik at det er blitt samme kvalitet som på feks. Keron. Dette gjør at snøsplugger er uproblematisk. (De originale hempene er veldig tynne og tåler for lite etter min mening).
      Teltet er oppbevart tørt og mørkt, og har blitt luftet godt etter hver tur.
      Samlet koster det 13900 som nytt.
      Jeg tenkte i utg. punktet 8900, men er åpen for forhandlinger om hurtig avgjørelse. Evt. om du har et (rødt) Nallo 3GT, men egentlig ønsker deg et større telt.....

• Av Espen Ørud
      Etter en vinter som over hodet ikke har samarbeidet så fikk jeg omsider til en tur i teltet igjen. I vinter har det stort sett vært Murphys Lov og stang ut. Enten har det vært uvær, sneras, stengte veier, sykdom, jobb eller annet som har kommet i veien for alle turhelger. 

Denne halgen klaffet det heldigvis. Været var også spådd sånn passe. Maks vind på 8-9 m/s, minimalt med nedbør og temperaturer på ned til -4 var det Yr påstod på forhånd. De foreslo riktignok minimalt med sol, men vi ville være fornøyd om vi så den i løpet av helgen så det fikk gå. 

FIkk med meg en kompis og hunden hans som jeg har fått glede av å høste noen ryper for i høst. Til tross for at jeg er allergisk for det aller meste med pels så kommer jeg veldig godt over ens med denne pelskledde skapningen. Såpass at jeg ville la det stå sin prøve med en helg i samme telt. Det skulle vise seg å gå helt greit hva allergien gjelder. 

Kompis var skeptisk til vintertelting da forrige vinterovernatting var en frysehistorie gjennom 2 netter. Så vi helgarderte og tok han sommerpose i min Hyperlamina Torch. Det skulle vise seg å holde med solid margin all den tid det ikke ble noe særlig mer enn -4 til -6 om natten. Utendørs. Temperaturen i teltet lå nok noe over der med to voksne og en pelskledd varmekilde. 

For å komme unna det meste av skuterlyd siktet vi oss inn på dette området: Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er noe skutertrafikk her når vi kommer ut i mai da reinflytting gjerne foregår noe innenfor her, men enn så lenge så er det så å si umulig å få hørt en skuter i løpet av helgen. 

Halvveis inn fikk ekvipasjen med hund overta den tyngste pulken: 

På kvelden var det klar for noe nostalgi og noe moderne på kokefronten: 

Vi prioriterte pastakoking på 111 og sausen i den litt mindre kraftige Omnilite Ti. Det var grei skuring og ingen fastbrenning denne gang. Men det krever litt røring. Maten ble i hvertfall utmerket. Tilbehøret var heller ikke så verst: 

Lørdangen var en skikkelig gråværsdag, så det ble prioritert trening med hund og avslapning. PopQuiz på DAB-radio er fast turinnslag på lørdagsformiddagen om det er slik at man ikke er under forflytning. 

Denne gang ble det hele nydt i chairkittet til Exped i teltet: 

Det ble gjort en bitteliten innsats på isfisket på ettermiddagen uten at det ga så mye å skrive hjem om til tross for at det det ble en og annen fisk. Første natten hadde det også vært litt vind, men ikke mer enn at vi sov mer enn trygt. Sporene om morgenen tydet faktisk på at det hadde blåst mer enn vi hadde registrert, men i og med at vi hadde stolt på værmeldingen så var vi ikke spesielt begymret og sov godt hele natten: 

Søndagen startet også grått og vi valgte litt hundetrening før jeg satt meg på isen og kompis fortsatte treningen. Det ble etterhvert såpass fint at det ble mer enn middels lunk i teltet og kjøling måtte iverksettes. 

Etter hvert ble det riktig så flott både på isen og i teltet: 

En og annen fisk fikk også kikke på finværet: 

På hjemturen gikk det såpass unna på skareføret at vi måtte etablere spoiler på parispulken: 

Det går overraskende greit selv med litt høy last når tyngden er lagt i bunn: 

Nesten nede på veiene igjen registrerte vi at det antakelig er snø nok til en tur til eller to i år: 

Så forhåpentlig er Murphy-kvoten oppbrukt for i år og vi kan få til noen fine vårturer fremover... 
    • Av KristofferB
      Ser etter romslig telt til turglad familie med 2 voksne og 3 barn (4 til 10 år). Fortrinnsvis helårstelt, selv om det nok blir brukt aller mest vår/sommer/høst. Skal brukes i alt fra fjellet, til skog og kyststrøk. Bruker i dag 2 telt, Hilleberg Nallo 2 og Helsport Troll 3 camp. Funker jo fint dette, men ønsker å kunne ha alle i ett telt, spesielt på dager med litt ruskevær der det blir noe mer tid inne i teltet osv. 
      Kikket på Helsport Fjellheimen camp 6 og Svalbard 6 camp. Har også vurdert Hilleberg Keron 4 gt, men blir litt i minste laget og koster mer enn de andre alternativene. Slik jeg ser det er fordeler med Fjellheimen lavest vekt, enklest å sette opp, plass til alle. Ulempen er 2 innertelt slik at man ikke får samlet alle, og at rommet mellom innerteltene fort fylles opp av baggasje + rom til ut/inngang. Fordeler Svalbard er megagod takhøyde (barna kan faktisk stå oppreist!), plass til alle, alle i ett rom, 2 innganger, romslig fortelt med muligheter for både lagring og kokkelering. Ulemper er høyere vekt, noe lenger tid å sette opp, koster mer.
      Ser på takhøyden i svalbard som et stooort pluss, 
      Har faktisk kjøpt et Fjellheimen 6 camp jeg fant til 4500,-(!!!) i outlet på xxl.no. Dette er jo en super pris, men tenker langsiktig på kjøp av telt, og får jo også 25% på svalbard neste gang de har DnB kampanje samt null stress å returnere Fjellheimen.
      Innspill og erfaringer tas imot med takk!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.