Gå til innhold
  • Bli medlem

For varmt i Vestfold - på tide med fjelltur


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Varme er vel og bra, men nå er det alt for varmt. Ved slike temperaturer bruker jeg å rømme til fjells, helst litt kjølig værtype. Kan ikke klage med et slikt vær, men på tide å komme seg på fjellet snart. Det må nesten bli Hardangervidda øst - mindre snø der. Et annet alternativ er Blefjell eller Norefjell.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For varmt! :) Bare 28 grader her i Lier hos meg kl. 13:00, når jeg kom hjem i dag og 25 kl.17:00 og nå 22 grader. :) Men sola ble borte for en halv time siden og det er noe av bakdelen med denne eiendommen. Bra temp før sola går ned og gid det fortsatte.  :) Men jeg jobber ikke ute i sola lenger, som da jeg var yngere. Nå er det ut igjen, til resten av "vårånna" (stor boligeiendom) som tar lang tid på forsommeren. Samt at jeg ikke er ferdig med vinterveden ennå. Så det blir nok ikke noe fjelltur på en stund. Borsett fra småturer i nærmiljøet, blir det nok en, eller flere kanoturer i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Høres ut som du har nok å gjøre :) Blir bare småtteri med mine 1267 kvm. Jeg har noen prosjekter utenom jobben som stjeler tid, så jeg jobber aktivt for å finne et smutthull. Vanligvis drar jeg på tur nærmere St.Hans, men i år håper jeg på 2-3 netter snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
33 minutter siden, Blaser skrev:

Dersom du @JanRH velger Blefjell, så send meg gjerne koordinatene. Det kan tenkes at jeg stikker innom på søndag formiddag. Har noen nye sko som må prøves...

Ja, jeg jobber med å få til turen. Et par ting som må på plass. Du hører fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turlyst

Min første lengre fjelltur med tung sekk etter ryggoperasjonen, så jeg bør være edruelig i forhold til hvor langt det er lurt å gå. Turen er på tankestadiet, med muligheter for endringer. Kanskje klarer jeg å gå lenger, kanskje finner jeg en flott plass hvor jeg tar ett par netter. Med telt er jeg fri til å telte hvor som helst. Tar med mat for 5 netter, men blir det lenger kan jeg spise den siste middagen på Heinseter, med vin til maten. Av erfaringer har jeg alltid med for mye mat. Får jeg fisk, har jeg i hvert fall nok middager.

Deler av ruta har jeg ikke gått.

InkedInkedBilde1_LI.jpg

Endret av Turlyst
Ført inn mulig omvei ved Djupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det kan bli problemer å krysse Djupa i vestenden av Geitsjøen. Tar gjerne imot innspill her. Er forberedt på å måtte gå omvei. Deler av Djupa minnes jeg å huske er grunn. Det verste som kan skje er at jeg må følge Djupa til Tormodsbekken, hvor det er avmerket bru.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Dette var førstevalget mitt, men fra Skinnarbu til Rjukan får jeg litt logistikkproblemer. Det går taxi til Rjukan, men det koster. Fra Rjukan går det buss. Jeg foretrekker tog - bedre plass. 

InkedInkedHalne-Mogen_LI.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Turlyst

Alt utstyr og all mat er på plass, så nå er det finpussing av utstyrslista. Teltet kommer til mandag.

Salg og kjøp av ny bolig er mye kaos. Må nesten ha en hel uke til rådighet på fjellet, ellers blir det mye armer og bein. Frustrerende å måtte vente på alt.

Telt 1,3 kg, sovepose 890 gram, Synmat UL Winter 820 gram, sekk 2500 gram, covermat 260 gram. Tror vekta skal bli bra lav nå for en tungpakker som meg :)

Når jeg kan dra er usikkert, men jeg er klar på 1 dags varsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, whistler skrev:

26 grader i stua her. Glad jeg kan skru på aircondition før det er kvelden ;-) Lørdag bærer det til fjells. Cirka 20 kilometer fra parkering Tinnhølen er planen :-)

 

God tur! Det er et flott område. Håper du får noen fine ørreter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, herrlarsson skrev:

Jaggu Jan, har'u blitt sånn derre der lettvektshipster? 1f631.png
Hva slags sekk pakker du for turen, middels liter?

Nei, ingen lettvektshipster. Har ikke hatt tid til å trene, så da må sekken ned i vekt. Det finnes grenser for hvor langt jeg kommer på stahet :) Jeg har en Lowe Alpine Appalachian TFX 75-95 XL. Skal jeg gå ned til Geitvassdalen for å fiske er Reinsfjell Pro 2 teltet. Blir det "mye" gåing velger jeg Mckinley Aero 2.0.

Edit: Fyller fort opp 85-90 liter.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, JanRH said:

Nei, ingen lettvektshipster. Har ikke hatt tid til å trene, så da må sekken ned i vekt. Det finnes grenser for hvor langt jeg kommer på stahet :) Jeg har en Lowe Alpine Appalachian TFX 75-95 XL. Skal jeg gå ned til Geitvassdalen for å fiske er Reinsfjell Pro 2 teltet. Blir det "mye" gåing velger jeg Mckinley Aero 2.0.

Edit: Fyller fort opp 85-90 liter.

Det er innafor, selvom jeg ble bekymret her et øyeblikk! Ligger selv i hardtrening for å drasse rundt på tung sekk i noen måneder, føttene mine er ikke særlig happy - Men ryggen er fin og sterk! Har faktisk sjekket vekten på alt dritter jeg skal ha med, dvs telt, klær, mat, osv. Og klatreutstyr for både snø/is og høyvegg. 49 kilo totalt, fint at Posten Norge er en greie. Men det kosta litt ekstra. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Da blir ruta Halne - Rauhelleren (1.natt) - Geitvassdalen nedre del (2. og 3.natt) - Lågaros området (4. og 5.natt) - Mogen.

Tog til Geilo og buss til Halne. Det blir vel å fiske nedover Geitvassdalen. Planlegger 2 netter i nedre del av Geitvassdalen og 1 natt ved utosen av Bjornesfjorden. Siste overnatting blir trolig på ruta mellom Lågaros og Mogen. Båt over Møsvatn og taxi til Rjukan (500 kr). Buss til Porsgrunn og Vestfoldbanen hjem. Mye transport men ruta er noe jeg har lyst til å gå. 

InkedInkedHalne-Mogen_LI.thumb.jpg.4b9f6cdddcddf269b717a856c33fef51.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en kanontur og skulle gjerne tatt den ruta selv nå, er altfor varmt her i Sandefjord om dagen :) Men blir det no særlig tid til fiske når du skal bruke 5 dager på den lange veien? Jeg pleier ikke trave så langt av gangen når jeg er på tur, men skulle jeg tatt den turen så hadde jeg satt av 14 dager - litt gåing hver dag og masssse fiske :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
25 minutter siden, Martin HJ skrev:

Det blir nok en kanontur og skulle gjerne tatt den ruta selv nå, er altfor varmt her i Sandefjord om dagen :) Men blir det no særlig tid til fiske når du skal bruke 5 dager på den lange veien? Jeg pleier ikke trave så langt av gangen når jeg er på tur, men skulle jeg tatt den turen så hadde jeg satt av 14 dager - litt gåing hver dag og masssse fiske :D  

Jeg har nok satt av lite tid. 5 netter og 6 dager er planen. Burde hatt mer tid, særlig i Geitvassdalen. Ved enden av Halnefjorden til Rauhelleren er det 12 km transportetappe. Stopper nok innom hytta for et par pils, deretter går jeg mot Hansbu hvor jeg finner teltplass. Dagen etter ned til Geitvassdalen. Kunne gjerne tenkt meg å prøvd vannene sør for Lågaros. Hatt et par netter der også. Formen er på ingen måte god, så ditt forslag om kortere etapper og masse fiske er nok lurt ja :) Jeg får se hva jeg kan få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Martin HJ skrev:

Blir nok flott uansett 1f60a.png Forventer rapport og bilder når du er hjemme igjen1f600.png

Turrapport med bilder er kravet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Turlyst

Har gått i oppussing for salg, og det nærmeste fjellet jeg har vært er Fjellforum.no og Real Turmat hjemme. Fikk ny takst så arbeidet lønner seg 😊 

Det drøyer ut men høsttur blir det. Må se dette året som unntakstilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.