Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte ut tunge gryter og panne, men med hva?


AK74

Anbefalte innlegg

Det å få ned vekta på sekken er ikke lett, sliter der! Men jeg forsøker. Jeg trenger å få litt lettere utstyr, og bytter ut etter hvert. Nå er det kokeutstyret som skal skiftes ut. Helst skal det ikke være så skrekkelig dyrt. Jeg har egentlig bare bruk for ei gryte og ei steikepanne. Gryta brukes hovedsakelig til til vannkoking ( 1-2 L), potetmos og suppemat. Hva har dere som fungerer bra, og er lett? Veldig glad for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Hva tenkter du steikepanna hovesakelig skal brukes til, bål/primus eller bare primus? Skal du steike avansert eller enkelt? 

Til sommerturer hvor vekt/volum er kritisk så har jeg et Optimus Crux sett. Det er lett og veldig kompakt. Her får du kokekar, stekepanne/tallerken i ett. Stekepanna er ikke for avansert steiking men jeg har stekt egg, pytt i panne, fisk og annet - må kuttes opp litt men fungerer :)

5927ede3ac1ae_Optimus-crux-Weekend-He-Cook-System-095-L.jpg.2d66c571e6d55e1af680e59fb0797e7d.jpg

https://www.fjellsport.no/optimus-crux-weekend-he-cook-system-0-95-l-0-95-l.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet ut det meste til Keith og Toaks i titan. Har etter hvert nå fått på plass såpass mange størrelser fra 0,5 liter opp til 2,8 at jeg uansett turtype kan plukke det som passer best. Og dermed blir lettest mulig ut fra forutsetningene. Har stekepanne i denne typen også, men har et par varianter med non-stick som blir med avhengig av turtype og hva som skal kokkes. Ikea har noen veldig billige lette panner som er et alternativ om du ikke skal båle dem for hardt. Vekt fra ca 270g om jeg ikke husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å bruke en gryte med non-stick som kombinert gryte og stekepanne? Jeg har en gryte fra MSR som jeg steker pannekaker i + lager gryteretter og koker vann i på lengre turer. Funker helt greit og så er det jo flott å slippe å ha med mer enn man trenger

 

Spoiler

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Til pannekaker har jeg 2 favoritter:

-  Best og tyngst: Aluminiumsstekepanne med non stick  fra ikea/biltema/europris e.l.

- Lettest (men ikke blandt de letteste på markedet). Tykkere gods enn de tynneste pannene, så man får god varmefordeling og maten svir seg ikke like lett: Primus Litech Non-stick stekepanne.

Eller til vannkoking er det lette billig aluminiumskjeler jeg har å velge i. Primus litech kjelene har non stick og litt krafitgere gods til skikkelig matlaging og grøtkoking.

Titan og stål har jeg aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Har du vurdert å bruke en gryte med non-stick som kombinert gryte og stekepanne? Jeg har en gryte fra MSR som jeg steker pannekaker i + lager gryteretter og koker vann i på lengre turer. Funker helt greit og så er det jo flott å slippe å ha med mer enn man trenger

 

  Skjul innhold

 

 

Smart, primus Litech kjele tror jeg også kan passe bra til den bruken. Men de er ikke lettest på markedet pga. litt kraftigere gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir å kjøre trangia 25 med nonstick kjeler og stekepanne, og gassbrennern fra magasinet. Dette klokker inn på 1,3kg Med kaffekjelen. Ikke det letteste, men stabilt og godt, også har man alt samlet på en plass!:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå på våren brukt Primus Spider Stove Set på skogsturene mine, ikke den letteste løsningen jeg har, men solide greier som står støtt i terrenget. og i forteltet. Jeg har også med meg Jetboil stekepanne, denne passer til Primusen ved å bøye litt på øvre delen av støttebeina.. Primus sine stekepanner bør ikke brukes da de ligge på som et lokk som kan føre til overoppheting. Har mailet litt med Primus om dette. Brenneren kan også bygges om til multifuel. Mål sammenpakket er 10x15 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

https://www.fjellsport.no/trangia-kaffekjele-1-4l-m-hank.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1 Noken som har prøvd denne her eller anna lignande produkt? tiltenkt havre/risengrynsgraut, supper og kanskje fisk samt tekoking. Har ein kobbarkjele no men hadde vært greit med ein lettare der det ikkje går med bål allikavel, trur denne egne seg best uten bål for å sei da sån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, can skrev:

https://www.fjellsport.no/trangia-kaffekjele-1-4l-m-hank.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-product1 Noken som har prøvd denne her eller anna lignande produkt? tiltenkt havre/risengrynsgraut, supper og kanskje fisk samt tekoking. Har ein kobbarkjele no men hadde vært greit med ein lettare der det ikkje går med bål allikavel, trur denne egne seg best uten bål for å sei da sån.

Jeg har hatt denne i et par år og den funker fint til både bål og primus. Tåler mye. Det eneste som har tatt skade av bål er "hanken" på lokket, som er litt deformert da den er av plast. Syns toppen er litt trang til feks grøt, men det er vel felles for de fleste kaffekjeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hadde akkurat en tur der jeg brukte primus Litech 1.3 L som altmulig-gryte som foreslått av flere her. Hvis man har en myk liten stekespade så fungerer det helt fint å steke i den, testet med lapper selv og syns non-stick belegget fungerte veldig bra. Tok med et lokk av alufolie fra en grillform da jeg syns plastlokket som fulgte med var litt tungt, en 1.3l gryte med alu-lokk og grep endte på 150 + 4 + 54 gram. Har hatt den med på familietur og, men da med begge 1.3l grytene, hvor en blir stekepanne/gryte og en blir kafekjele. Liker at de går oppi hverandre og ikke tar like mye plass som en panne + kaffekjele, men finnes nok en del lettere varianter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.