Gå til innhold
AK74

Skifte ut tunge gryter og panne, men med hva?

Anbefalte innlegg

Det å få ned vekta på sekken er ikke lett, sliter der! Men jeg forsøker. Jeg trenger å få litt lettere utstyr, og bytter ut etter hvert. Nå er det kokeutstyret som skal skiftes ut. Helst skal det ikke være så skrekkelig dyrt. Jeg har egentlig bare bruk for ei gryte og ei steikepanne. Gryta brukes hovedsakelig til til vannkoking ( 1-2 L), potetmos og suppemat. Hva har dere som fungerer bra, og er lett? Veldig glad for tips :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Hva tenkter du steikepanna hovesakelig skal brukes til, bål/primus eller bare primus? Skal du steike avansert eller enkelt? 

Til sommerturer hvor vekt/volum er kritisk så har jeg et Optimus Crux sett. Det er lett og veldig kompakt. Her får du kokekar, stekepanne/tallerken i ett. Stekepanna er ikke for avansert steiking men jeg har stekt egg, pytt i panne, fisk og annet - må kuttes opp litt men fungerer :)

5927ede3ac1ae_Optimus-crux-Weekend-He-Cook-System-095-L.jpg.2d66c571e6d55e1af680e59fb0797e7d.jpg

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig i det Skjult lenke - logg inn for å se den skriver. ( Har det selv)

Skal man opp i størrelse er dette et fint ( og billig sett):

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også en Optimus Vega. Dette er en lett og veldig stødig gassbrenner til litt mer avansert bruk. Den kan da ta store steikepanner og er mer fleksibel. Her kan du jo mikse og matche løse kjeler/panner etter behov og type tur.

Optimus-8018505_vega-with-gas-upside-down.jpeg.74ab2e416846368d41e5c0ed059cd4e2.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet ut det meste til Keith og Toaks i titan. Har etter hvert nå fått på plass såpass mange størrelser fra 0,5 liter opp til 2,8 at jeg uansett turtype kan plukke det som passer best. Og dermed blir lettest mulig ut fra forutsetningene. Har stekepanne i denne typen også, men har et par varianter med non-stick som blir med avhengig av turtype og hva som skal kokkes. Ikea har noen veldig billige lette panner som er et alternativ om du ikke skal båle dem for hardt. Vekt fra ca 270g om jeg ikke husker feil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du vurdert å bruke en gryte med non-stick som kombinert gryte og stekepanne? Jeg har en gryte fra MSR som jeg steker pannekaker i + lager gryteretter og koker vann i på lengre turer. Funker helt greit og så er det jo flott å slippe å ha med mer enn man trenger

Spoiler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til pannekaker har jeg 2 favoritter:

-  Best og tyngst: Aluminiumsstekepanne med non stick  fra ikea/biltema/europris e.l.

- Lettest (men ikke blandt de letteste på markedet). Tykkere gods enn de tynneste pannene, så man får god varmefordeling og maten svir seg ikke like lett: Primus Litech Non-stick stekepanne.

Eller til vannkoking er det lette billig aluminiumskjeler jeg har å velge i. Primus litech kjelene har non stick og litt krafitgere gods til skikkelig matlaging og grøtkoking.

Titan og stål har jeg aldri prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Har du vurdert å bruke en gryte med non-stick som kombinert gryte og stekepanne? Jeg har en gryte fra MSR som jeg steker pannekaker i + lager gryteretter og koker vann i på lengre turer. Funker helt greit og så er det jo flott å slippe å ha med mer enn man trenger

Skjult lenke - logg inn for å se den Skjul innhold

Smart, primus Litech kjele tror jeg også kan passe bra til den bruken. Men de er ikke lettest på markedet pga. litt kraftigere gods.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker kjele og panne fra eagle poducts. da kan jeg lage måt på bål og gass.

totalvekt med primus spider brenner er 750g

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir å kjøre trangia 25 med nonstick kjeler og stekepanne, og gassbrennern fra magasinet. Dette klokker inn på 1,3kg Med kaffekjelen. Ikke det letteste, men stabilt og godt, også har man alt samlet på en plass!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå på våren brukt Primus Spider Stove Set på skogsturene mine, ikke den letteste løsningen jeg har, men solide greier som står støtt i terrenget. og i forteltet. Jeg har også med meg Jetboil stekepanne, denne passer til Primusen ved å bøye litt på øvre delen av støttebeina.. Primus sine stekepanner bør ikke brukes da de ligge på som et lokk som kan føre til overoppheting. Har mailet litt med Primus om dette. Brenneren kan også bygges om til multifuel. Mål sammenpakket er 10x15 cm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange nyttige tips:) skal sette meg ned å se nærmere på hva som passer mitt bruk. Bare litt konfirmasjonsforberedelser først :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den Noken som har prøvd denne her eller anna lignande produkt? tiltenkt havre/risengrynsgraut, supper og kanskje fisk samt tekoking. Har ein kobbarkjele no men hadde vært greit med ein lettare der det ikkje går med bål allikavel, trur denne egne seg best uten bål for å sei da sån.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, can skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den Noken som har prøvd denne her eller anna lignande produkt? tiltenkt havre/risengrynsgraut, supper og kanskje fisk samt tekoking. Har ein kobbarkjele no men hadde vært greit med ein lettare der det ikkje går med bål allikavel, trur denne egne seg best uten bål for å sei da sån.

Jeg har hatt denne i et par år og den funker fint til både bål og primus. Tåler mye. Det eneste som har tatt skade av bål er "hanken" på lokket, som er litt deformert da den er av plast. Syns toppen er litt trang til feks grøt, men det er vel felles for de fleste kaffekjeler. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, djing0 skrev:

Syns toppen er litt trang til feks grøt, men det er vel felles for de fleste kaffekjeler. 

Denne har vel større åpning så kan være fin til grøt o.l, men den er jo litt mindre igjen - 1 liter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Elisabethsk skrev:

Denne har vel større åpning så kan være fin til grøt o.l, men den er jo litt mindre igjen - 1 liter.

Denne er større, men også litt lettere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat en tur der jeg brukte primus Litech 1.3 L som altmulig-gryte som foreslått av flere her. Hvis man har en myk liten stekespade så fungerer det helt fint å steke i den, testet med lapper selv og syns non-stick belegget fungerte veldig bra. Tok med et lokk av alufolie fra en grillform da jeg syns plastlokket som fulgte med var litt tungt, en 1.3l gryte med alu-lokk og grep endte på 150 + 4 + 54 gram. Har hatt den med på familietur og, men da med begge 1.3l grytene, hvor en blir stekepanne/gryte og en blir kafekjele. Liker at de går oppi hverandre og ikke tar like mye plass som en panne + kaffekjele, men finnes nok en del lettere varianter:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av heipipelerke
      Er det noen som har erfaring med "Berghaus Paclite Gore-Tex Pant" (dame)? Og eventuelt om størrelsene der?
      -   Skjult lenke - logg inn for å se den
      -   Skjult lenke - logg inn for å se den
      Jeg er altså ute etter en lett regn/skallbukse som skal brukes på langtur i fjellet (Norge på langs). Syns denne så grei ut, siden den har strikk i livet og luftemuligheter langs beina. Kanskje noen vet om andre gode alternativer også, som ikke er altfor dyre?
      Takk på forhånd.
    • Av Utpåtuuur
      Hei! Jeg lurer på om noen vet om andre steder å gå topptur på ski andre steder enn norefjell, men ikke lengre unna? ☺️ 
    • Av Omnilite
      Oppdaget denne gassboksen på Magasinet (Friluftsmagasinet) i Drammen.
      Den kan være et lettere alternativ til en 100g gassboks når en gjerne skulle hatt litt mer enn de 100 grammene som er i de minste boksene.
      En full 100g Jetboil gassboks veier 202g.
      Denne veier 262g og inneholder 170g. Det blir da det letteste alternativet for å få med seg litt mer gass.
      Blandingsforholdet er 70:30 Butan/Propan
      Kostet 59,-
      Diameteren er akkurat den samme som på en brusboks, men den er 2,5cm høyere.
      Dette kan gjøre den litt mer vinglete enn standard bokser med toppmontert brenner, med en slangebrenner som kan snu boksen er ikke det et problem.

• Av Nils Martin
      Hei!
      Jeg ønsker råd ifht ev kjøp av en av disse: "Exped black ice 45" vs Arcteryx alpha fl45 backpack"
      Vurderer å kjøpe en ny klatresekk. Har brukt en enkel eaglesekk (35 liter kjøpt på coop) på kortere turer grunnet lav pris og lav vekt og en gammel patagoniasekk på 1,5 kg. Eaglesekken er litt liten, begynner å revne da jeg laster den for hardt. Ser etter en sekk som har lav vekt, gjerne på noe bekostning av komfort, er pålitelig og holder for mange møter med fjell og stein. I fjor var vi ved Gyklingvannet ved Innerdalstårnet og pakket for flere netter. Da gikk vi opp med hver vår tungsekk med alt utstyr for overnatting pluss kiler, tau etc. Hade da en storsekk 110 liter og  patagoniasekken på 45 liter som andresekk/ klatresekk og mat og vann) Siden har jeg kikket etter gram... Målet er å få en sekk som er stor nokk for klatreutstyr pluss vann og matboks og lett nokk til å ligge under lokket på en storsekk under lengre turer. Den skal og være praktisk i fjellveggen. 
      Funnet disse to sekkene som kan være aktuelle. Er det noen klatrere på fjellforum som har erfaring av disse eller noen annen i samme størrelse og lave vekt? Er det stor forskjell i kvalitet? Ser at arcteryxsekken virker litt mindre (er kun45 liter når den overpakkes...) Er det av praktisk betydning?
      mvh Martin
    • Av gull
      Hei!

Jeg leter denne gangen etter sovepose, og siden jeg fryser innmari lett, så har jeg hørt det kan være lurt å velge en sovepose med komfort temp på -10. Så derfor lurer jeg på om noen har en rimelig sovepose, som ikke veier så alt for mye (rundt max 1,5 kanskje?) å anbefale?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.