Gå til innhold
ahh777

Bør jeg kjøpe INNERTELT i lavvo?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ganske nylig kjøpt Helsports Varanger 8-10 lavvo og lurer på om jeg skal skaffe meg innerteltet til lavvoen. Noen med erfaringer med innertelt som kan si noe om fordeler ved å bruke det? Jeg vil bruke lavvoen både sommer som vinter, og i sommer planlegger vi å campe i et område med mye mygg. Vil innerteltet hjelpe på comforten og myggangrepene? Hva med innertelt vinterstid? Har brukt lavvo uten innertelt vinterstid, noe som fungerte bra, derfor er jeg litt i tvil om kjøp av innertelt vil gi turopplevelsen i lavvo enda mer glede og comfort (vinter og sommer) som er verdt prisen jeg må betale, billigste ser ut til å være til 1999,- på XXL, Skjult lenke - logg inn for å se den 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste med innerteltet synes jeg er at inneklimaet blir bedre. Synes ikke det blir så rått inne da. Når det gjelder mygg osv så er det jo myggnetting i alle ventiler osv. Så den biten er jo dekket. Men hjelper kanskje litt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper mot mygg. Spesielt når du camper i lyng/ulendt terreng der det ikke er så lett å få det tett ned mot bakken. Jeg bruker lavvoen min en del i Stabbursdalen om sommeren og da MED innertelt. Hovedsaklig pga myggen, men også for bedre inneklima som det nevnes. Jeg foretrekker telt på vinteren, men her blir det også mye mindre søl med snø osv om du har innertelt. Jeg syne sogså det er enklere å holde på varmen når vi fyrer i ovn med innerteltet. Det er slik jeg oppfatter det merkbart mindre rått i lavvoen selv i regnværsuker med innerlavvo

Det er litt smak og behag. Mange steder er det mulig å samle masse nok stein og stokk til å legge på stormmatter osv for å tett godt mot bakken. Det gjorde vi på kysten forrige helg. Der var det ubegrenset med runde fine stein å ta av....

Sist helg var lavvoen min på tur ved sjøen og fordi innerteltet var til sy.opppdrag hos Helsport så brukte vi uten. Det gir større plass innvendig da innerteltet stjeler noe plass. Vi brukte da presenning i den delen av lavvoen som vi sov for mindre søl og klin på underlagene. (Det er i bestefall vår i Finnmark nå)

Jeg klarer jo aldri la sjansen til å gå fra meg til å slenge på et bilde eller to....

_MG_1384-Edit.jpg

_MG_1393-2.jpg

Endret av Espen Ørud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Det hjelper mot mygg. Spesielt når du camper i lyng/ulendt terreng der det ikke er så lett å få det tett ned mot bakken. Jeg bruker lavvoen min en del i Stabbursdalen om sommeren og da MED innertelt. Hovedsaklig pga myggen, men også for bedre inneklima som det nevnes. Jeg foretrekker telt på vinteren, men her blir det også mye mindre søl med snø osv om du har innertelt. Jeg syne sogså det er enklere å holde på varmen når vi fyrer i ovn med innerteltet. Det er slik jeg oppfatter det merkbart mindre rått i lavvoen selv i regnværsuker med innerlavvo

Det er litt smak og behag. Mange steder er det mulig å samle masse nok stein og stokk til å legge på stormmatter osv for å tett godt mot bakken. Det gjorde vi på kysten forrige helg. Der var det ubegrenset med runde fine stein å ta av....

Sist helg var lavvoen min på tur ved sjøen og fordi innerteltet var til sy.opppdrag hos Helsport så brukte vi uten. Det gir større plass innvendig da innerteltet stjeler noe plass. Vi brukte da presenning i den delen av lavvoen som vi sov for mindre søl og klin på underlagene. (Det er i bestefall vår i Finnmark nå)

Jeg klarer jo aldri la sjansen til å gå fra meg til å slenge på et bilde eller to....

_MG_1384-Edit.jpg

_MG_1393-2.jpg

Så ut som en flott plass å sette opp camp 😊 IMPONERT hvis du tar med deg lavvu og ovn ut på tur i ulendt terreng uten pulk. Det veier tross alt litt ;)

Endret av Mizzy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutes ago, Mizzy said:

Så ut som en flott plass å sette opp camp 1f60a.png IMPONERT hvis du tar med deg lavvu og ovn ut på tur i ulendt terreng uten pulk. Det veier tross alt litt ;)

Det går på kanotur + når vi er oppe i Stabbursdalen på laksefiske så bruker jeg dagen før kompis kommer til å bære inn campen med lavvo osv. Det går noen timer, men er fin trim. Bruker da gjerne en 3 runder på å bære inn det meste. (Med mindre du glemmer igjen bilnøkkelen i lavvoen - da blir det 4 ;-) )

Det taes hvert år obligatorisk bilde som sendes kompis slik at han vet at campen er klar til kan kommer ;-) Stabbursdalens Sherpatjeneste A/S ;-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.5.2017 den 18.02, Espen Ørud skrev:

Det går på kanotur + når vi er oppe i Stabbursdalen på laksefiske så bruker jeg dagen før kompis kommer til å bære inn campen med lavvo osv. Det går noen timer, men er fin trim. Bruker da gjerne en 3 runder på å bære inn det meste. (Med mindre du glemmer igjen bilnøkkelen i lavvoen - da blir det 4 ;-) )

Det taes hvert år obligatorisk bilde som sendes kompis slik at han vet at campen er klar til kan kommer ;-) Stabbursdalens Sherpatjeneste A/S ;-) 

Hehe, med kano går det an. Tipper kompisen din setter pris på det😄 Gir jo en veldig luksus følelse å kunne ha med seg Lavvoen når man først har en😊

Har du prøvd å fyre i lavvoen med bål? Det prøvde jeg, men røk fort ut av teltet. Så bokstavelig som jeg kan få sagt det.. hehe. Men ser det er mange som får det til. Lavvo ovn står på lista her også, men blir da mye tyngre å drasse med seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Mizzy said:

Har du prøvd å fyre i lavvoen med bål? Det prøvde jeg, men røk fort ut av teltet. Så bokstavelig som jeg kan få sagt det.. hehe. Men ser det er mange som får det til. Lavvo ovn står på lista her også, men blir da mye tyngre å drasse med seg.

Joda, det går det også. Det blir uansett hvordan man gjør det mer røyk og man skal være trygg på fyringen så man ikke får for høye flammer. Jeg har også en sånn. Har fyrt bål på rå dvergbjørk og lignende for å tørke tøy/hodle mygg ute - du skal ludte bra da altså. Fin røyklukt på tøyet når du kommer hjem ;-)

images_marketing_mediag_brenner-p_-stang

Men prioriterer å bære inn ovn når det ikke er alt for langt å gå. Hvis du har for mye smått oppi blir det fort høye flammer. Det som gir best og lengst varme er når vi testet med en blanding av grillbrikketter og runde stein på ca samme størrelse. Det ryker mindre og varmer greit og lenge. Men du må bære med grillbriketter. Lavvo blir ikke nødvendigvis sååå tungt. Litt avhengig av type. Det blir selvsagt tungt med komplett lavvo med innertelt, men er man 3-4-5 stk på tur og kan dele med stang på en, duken på en annen, kokeutstyr på en og maten på en så er det slett ikke så ille. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 27.5.2017 den 23.47, Espen Ørud skrev:

Joda, det går det også. Det blir uansett hvordan man gjør det mer røyk og man skal være trygg på fyringen så man ikke får for høye flammer. Jeg har også en sånn. Har fyrt bål på rå dvergbjørk og lignende for å tørke tøy/hodle mygg ute - du skal ludte bra da altså. Fin røyklukt på tøyet når du kommer hjem ;-)

images_marketing_mediag_brenner-p_-stang

Men prioriterer å bære inn ovn når det ikke er alt for langt å gå. Hvis du har for mye smått oppi blir det fort høye flammer. Det som gir best og lengst varme er når vi testet med en blanding av grillbrikketter og runde stein på ca samme størrelse. Det ryker mindre og varmer greit og lenge. Men du må bære med grillbriketter. Lavvo blir ikke nødvendigvis sååå tungt. Litt avhengig av type. Det blir selvsagt tungt med komplett lavvo med innertelt, men er man 3-4-5 stk på tur og kan dele med stang på en, duken på en annen, kokeutstyr på en og maten på en så er det slett ikke så ille. 

Selfølgelig... grillbriketter! At jeg ikke har tenkt på det før 😮🙄😖 😂 Sitter å leter på forum etter hvordan folk klarer å fyre med den pokkers lille stang ovnen uten å bli rødsprengt på øya og lukte tjære på hele turen.... fikk d sån høvelig til på sist tur, Mn ungene syns d fortsatt var for mye røyk. Innkjøp grillbriketter neste, så for d bare ta den plassen d tar 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 hours ago, Trude Larsen said:

Selfølgelig... grillbriketter! At jeg ikke har tenkt på det før 😮🙄😖 😂 Sitter å leter på forum etter hvordan folk klarer å fyre med den pokkers lille stang ovnen uten å bli rødsprengt på øya og lukte tjære på hele turen.... fikk d sån høvelig til på sist tur, Mn ungene syns d fortsatt var for mye røyk. Innkjøp grillbriketter neste, så for d bare ta den plassen d tar 🙂

Bare for sikkerhets skyld: Gløding av briketter/kull vil/kan lage mer kullos så vær forsiktig med å legge seg til å sove med dette som langtidsvirkende varmekilde. Som ved all fyring inne i telt og lavvo -husk at det må frisk luft inn et sted.... (minst)  ;-) 

Et vanlig triks tidligere når vi brukte lavvo uten innertelt og fyrte inne var å legge en stokk under døra og opp til bålet - da pleide i hvert fall trekken av kald luft å følge den..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Terka
      Noen som har testet ut slike løsninger for å varme gassboksen under vinterbruk av gassbrenner?

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Erik Haaland
      Langtur denne helgen fra Stavtjørn til Stavanger Turistforening sin hytte på Støle. Sol, knusktørt og mer multer enn folk på turen innover - men jeg noterte at Helseministeren hadde vært på besøk for noen dager siden, bevis godt nok på at det er god helse å gå turen. Det gikk 4,5 timer inn med en liten pause på stølen Hommi. 
      Skjult lenke - logg inn for å se den. 

Returen på Søndag gikk ned Søre Kvitladalen til STF hytta på Kvitlen (denne må dere besøke en gang!!), opp Nordre Kvitladalen til Hommi og så tilbake til Stavtjørn, totalt 35km begge dager og 10 timers trav, så det brant godt under føttene vel fremme ved bilen. Men turen tar jeg gjerne igjen!
      Skjult lenke - logg inn for å se den Fin start ved Stavtjørn  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Elva til venstre renner ned til Barbuvannet  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Vakre Hommadalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hommi  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hovlandsstølen til venstre   Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Støle  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Kjentfolk på besøk   Skjult lenke - logg inn for å se den Søra Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Reine Amazonas, bare litt mindre vann....  

Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Kvitlen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Opp Nordre Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hadvardhomtjørna på høyre side  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Siste innspurt
    • Av Are Mehus
      Hei, dere. Hvilken størrelse sekk hadde dere gått for dersom man skulle hatt en dagstursekk, som også kan benyttes mellom de betjente hyttene på sommerhalvåret? Dagsturbruken kan være fiskeutstyr, kokekar og brenner o.l. Det finnes jo pakklister i fra dnt angående hva som er relevant å ta med seg på hytte til hytte turer. Klarer ikke å lande på volum her😵. Håper på tips👍
    • Av Memento mori
      Det finnes ikke sikker is, men det finnes sikre skøytere. Kunnskap om is er viktig, og alle som beveger seg på isen må skaffe seg kunnskap for egen sikkerhet. Har du det, åpner det seg et utrolig fint transportmiddel, nemlig -turskøyter.  Du kan få unike opplevelser, når isen spiller på lag.
      Hele verselinjen er «Carpe diem quam minimum credula postero», det vil si «Grip dagen, stol så lite som mulig på den neste». På turskøyter er dette tilfelle i praksis. Når isen har lagt seg, og har blitt sterk nok til å kunne gå på med nødvendig kunnskap og utstyr, og før det kommer snø på den, oppstår gyldne turmuligheter. Ofte står det om timer.

Andre helga i mars var et slik tidspunkt. På fredags ettermiddagen, gikk jeg rundt Storøya. Her måtte jeg gå langs land, bølgene har brutt ned isen slik at det som var igjen var sterkt nok til å gå på.

Veldig klar og fin stålis. Det syns en hvit sprekk i isen, da ser jeg hvor tykk den faktisk er.

Det som er med turskøyter er at du bruker skiskoa, og har bindinger på skøytene. Fort gjort å vippe de av, slik som her hvor jeg måtte på land rundt et lite nes. Spesielt sko med BC bonden er nesten like gode å gå på som fjellsko. 

Tok også av skøytene når jeg gikk tvers over Geitøya. GPS sporet er lastet opp på Skridsko.net som er et eldre svenskt system for de som går på turskøyter. 

RegObs.no har også mye info om både snø og is. Lett å lese isen her, hit men ikke lengere....

Nesten skummelt klart, så bunn på 4-5 meter. Legg merke til sprekkene i isen, de gir mye informasjon om tykkelsen på isen. Blir kalt gardin, ikke sprekker i isen, da er du på veldig tynn is, og må bruke staven for å sjekk hvor tykk den er.

På lørdagens fellestur med Rollers var vi 13 stk. Dette er ruta vi gikk. Ofte er det enkel områder slik som her mellom øyer og land, at det dannes is i et basseng. Vi prøvde oss mot Utøya, men var for tynn is, til at en gruppe på 13, kunne gå begge veier.
      Her filmer jeg mens de bare glir, fantastisk lyd fra ise, og en hører at den er tynnnere.

Det er mye press i isen, her har det blitt et telt, men ved vind kan det bli åpne sprekker, som blir fort større. 

Søndagens nybegynnertur samlet nesten 40 stk. 

Franklin er meget flink til å formidle sitt budskap. Mange lærte veldig mye på kort tid. 

Pause med bål hører med på en slik tur.

Litt åpne råker, også kalt for vindbrønner. 

Her er vi ved iskanten. Vinden bryter ned isen til den er sterk nok til å tåle vinden. Her kunne vi gå helt til kanten. Stavene brukes til å sjekke tykkelse på isen. 

Franklin går litt, for så å stoppe og fortelle, så å gå ett stykke igjen.

Hold en arms avstand på isen. Her hadde det knaket litt, da mange klumpet seg rundt Franklin, som på forrige stopp hadde sagt, hold avstand...

Etter søndagens felles tur, ble Karianne, Jo og Nils med meg på en ny tur. Vi gikk mot Frognøya, på utrolig fine forhold, superglatt og hard is. Skrittstropp på sekken, isstav, ispigger og kasteline hører med. 

Nyslipte skøyter var et must. Sjelden hard is. Jo sjekker mot en sprekk i isen, vinden har begynt å flytte et kjempestort flak ut i fjorden. 

Pause i sola, på Bønsnes brygge, siden dette var en ekstra tur, delte vi broderlig det vi hadde igjen av drikke og mat. Var så varmt at vi satt bare i tøyet vi gikk i, selv om alle hadde med ekstra tøy i tilfelle vi gikk gjennom.

Det er en isskole på varsom.no - denne anbefales. Mer åpne råker mot Storøya, Normarka i bakgrunn.
      Hoppepassering av sprekk. 

Søndagens tur, 27 km. De som gikk mest var oppe i nesten 50 km på en dag. Legg merke til at jeg har lagret et punkt 0057 ute på isen, dette på grunn av at det var vanskelig og finne et sted å passere over.

Fantasisk flott filmet av Nils, både fotograf og objekt i motsatt rotasjon.

Vi møtte Terje på isen, en av de lokale som er veldig flink til å være tidlig utpå og nyte fin ny is. 
      For mer info: varsom.no og skiforeningens turskøytegruppe, Skridsko.net og ikke minst Rollers som holder til i Oslo, men som går turer i hele østlandsområdet. 
      Natt til mandag kom det snø, og eventyret var over for denne gang. 
      Bilder og film er tatt av Karianne Mortensen, Nils M. Huseby og meg selv.

• Av Hagbard97
      Hei!
      Etter en del nætter i syntetiske telt i kaldt vær, -10 og kaldere, har jeg besluttet meg for å prøve å bruke bomullstelt. Har sett mye på Polar Bjørn sine pyramidetelt, men har skønt at de ikke produseres lengre. Noen som vet om noen andre som fortsatt lager pyramidetelt i bomull? Eller noen som har et de vil selge?

Asbjørn.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.