Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør jeg kjøpe INNERTELT i lavvo?


ahh777

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ganske nylig kjøpt Helsports Varanger 8-10 lavvo og lurer på om jeg skal skaffe meg innerteltet til lavvoen. Noen med erfaringer med innertelt som kan si noe om fordeler ved å bruke det? Jeg vil bruke lavvoen både sommer som vinter, og i sommer planlegger vi å campe i et område med mye mygg. Vil innerteltet hjelpe på comforten og myggangrepene? Hva med innertelt vinterstid? Har brukt lavvo uten innertelt vinterstid, noe som fungerte bra, derfor er jeg litt i tvil om kjøp av innertelt vil gi turopplevelsen i lavvo enda mer glede og comfort (vinter og sommer) som er verdt prisen jeg må betale, billigste ser ut til å være til 1999,- på XXL, https://www.xxl.no/helsport-varanger-varanger-camp-8-10-innertelt/p/1022445_1_style 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste med innerteltet synes jeg er at inneklimaet blir bedre. Synes ikke det blir så rått inne da. Når det gjelder mygg osv så er det jo myggnetting i alle ventiler osv. Så den biten er jo dekket. Men hjelper kanskje litt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper mot mygg. Spesielt når du camper i lyng/ulendt terreng der det ikke er så lett å få det tett ned mot bakken. Jeg bruker lavvoen min en del i Stabbursdalen om sommeren og da MED innertelt. Hovedsaklig pga myggen, men også for bedre inneklima som det nevnes. Jeg foretrekker telt på vinteren, men her blir det også mye mindre søl med snø osv om du har innertelt. Jeg syne sogså det er enklere å holde på varmen når vi fyrer i ovn med innerteltet. Det er slik jeg oppfatter det merkbart mindre rått i lavvoen selv i regnværsuker med innerlavvo

Det er litt smak og behag. Mange steder er det mulig å samle masse nok stein og stokk til å legge på stormmatter osv for å tett godt mot bakken. Det gjorde vi på kysten forrige helg. Der var det ubegrenset med runde fine stein å ta av....

Sist helg var lavvoen min på tur ved sjøen og fordi innerteltet var til sy.opppdrag hos Helsport så brukte vi uten. Det gir større plass innvendig da innerteltet stjeler noe plass. Vi brukte da presenning i den delen av lavvoen som vi sov for mindre søl og klin på underlagene. (Det er i bestefall vår i Finnmark nå)


Jeg klarer jo aldri la sjansen til å gå fra meg til å slenge på et bilde eller to....

_MG_1384-Edit.jpg

_MG_1393-2.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Det hjelper mot mygg. Spesielt når du camper i lyng/ulendt terreng der det ikke er så lett å få det tett ned mot bakken. Jeg bruker lavvoen min en del i Stabbursdalen om sommeren og da MED innertelt. Hovedsaklig pga myggen, men også for bedre inneklima som det nevnes. Jeg foretrekker telt på vinteren, men her blir det også mye mindre søl med snø osv om du har innertelt. Jeg syne sogså det er enklere å holde på varmen når vi fyrer i ovn med innerteltet. Det er slik jeg oppfatter det merkbart mindre rått i lavvoen selv i regnværsuker med innerlavvo

Det er litt smak og behag. Mange steder er det mulig å samle masse nok stein og stokk til å legge på stormmatter osv for å tett godt mot bakken. Det gjorde vi på kysten forrige helg. Der var det ubegrenset med runde fine stein å ta av....

Sist helg var lavvoen min på tur ved sjøen og fordi innerteltet var til sy.opppdrag hos Helsport så brukte vi uten. Det gir større plass innvendig da innerteltet stjeler noe plass. Vi brukte da presenning i den delen av lavvoen som vi sov for mindre søl og klin på underlagene. (Det er i bestefall vår i Finnmark nå)


Jeg klarer jo aldri la sjansen til å gå fra meg til å slenge på et bilde eller to....

_MG_1384-Edit.jpg

_MG_1393-2.jpg

Så ut som en flott plass å sette opp camp 😊 IMPONERT hvis du tar med deg lavvu og ovn ut på tur i ulendt terreng uten pulk. Det veier tross alt litt ;)

Endret av Mizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Mizzy said:

Så ut som en flott plass å sette opp camp 1f60a.png IMPONERT hvis du tar med deg lavvu og ovn ut på tur i ulendt terreng uten pulk. Det veier tross alt litt ;)

Det går på kanotur + når vi er oppe i Stabbursdalen på laksefiske så bruker jeg dagen før kompis kommer til å bære inn campen med lavvo osv. Det går noen timer, men er fin trim. Bruker da gjerne en 3 runder på å bære inn det meste. (Med mindre du glemmer igjen bilnøkkelen i lavvoen - da blir det 4 ;-) )

Det taes hvert år obligatorisk bilde som sendes kompis slik at han vet at campen er klar til kan kommer ;-) Stabbursdalens Sherpatjeneste A/S ;-) 


 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2017 den 18.02, Espen Ørud skrev:

Det går på kanotur + når vi er oppe i Stabbursdalen på laksefiske så bruker jeg dagen før kompis kommer til å bære inn campen med lavvo osv. Det går noen timer, men er fin trim. Bruker da gjerne en 3 runder på å bære inn det meste. (Med mindre du glemmer igjen bilnøkkelen i lavvoen - da blir det 4 ;-) )

Det taes hvert år obligatorisk bilde som sendes kompis slik at han vet at campen er klar til kan kommer ;-) Stabbursdalens Sherpatjeneste A/S ;-) 


 

 

 

Hehe, med kano går det an. Tipper kompisen din setter pris på det😄 Gir jo en veldig luksus følelse å kunne ha med seg Lavvoen når man først har en😊

Har du prøvd å fyre i lavvoen med bål? Det prøvde jeg, men røk fort ut av teltet. Så bokstavelig som jeg kan få sagt det.. hehe. Men ser det er mange som får det til. Lavvo ovn står på lista her også, men blir da mye tyngre å drasse med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mizzy said:

Har du prøvd å fyre i lavvoen med bål? Det prøvde jeg, men røk fort ut av teltet. Så bokstavelig som jeg kan få sagt det.. hehe. Men ser det er mange som får det til. Lavvo ovn står på lista her også, men blir da mye tyngre å drasse med seg.

Joda, det går det også. Det blir uansett hvordan man gjør det mer røyk og man skal være trygg på fyringen så man ikke får for høye flammer. Jeg har også en sånn. Har fyrt bål på rå dvergbjørk og lignende for å tørke tøy/hodle mygg ute - du skal ludte bra da altså. Fin røyklukt på tøyet når du kommer hjem ;-)

images_marketing_mediag_brenner-p_-stang

Men prioriterer å bære inn ovn når det ikke er alt for langt å gå. Hvis du har for mye smått oppi blir det fort høye flammer. Det som gir best og lengst varme er når vi testet med en blanding av grillbrikketter og runde stein på ca samme størrelse. Det ryker mindre og varmer greit og lenge. Men du må bære med grillbriketter. Lavvo blir ikke nødvendigvis sååå tungt. Litt avhengig av type. Det blir selvsagt tungt med komplett lavvo med innertelt, men er man 3-4-5 stk på tur og kan dele med stang på en, duken på en annen, kokeutstyr på en og maten på en så er det slett ikke så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 27.5.2017 den 23.47, Espen Ørud skrev:

Joda, det går det også. Det blir uansett hvordan man gjør det mer røyk og man skal være trygg på fyringen så man ikke får for høye flammer. Jeg har også en sånn. Har fyrt bål på rå dvergbjørk og lignende for å tørke tøy/hodle mygg ute - du skal ludte bra da altså. Fin røyklukt på tøyet når du kommer hjem ;-)

images_marketing_mediag_brenner-p_-stang

Men prioriterer å bære inn ovn når det ikke er alt for langt å gå. Hvis du har for mye smått oppi blir det fort høye flammer. Det som gir best og lengst varme er når vi testet med en blanding av grillbrikketter og runde stein på ca samme størrelse. Det ryker mindre og varmer greit og lenge. Men du må bære med grillbriketter. Lavvo blir ikke nødvendigvis sååå tungt. Litt avhengig av type. Det blir selvsagt tungt med komplett lavvo med innertelt, men er man 3-4-5 stk på tur og kan dele med stang på en, duken på en annen, kokeutstyr på en og maten på en så er det slett ikke så ille. 

Selfølgelig... grillbriketter! At jeg ikke har tenkt på det før 😮🙄😖 😂 Sitter å leter på forum etter hvordan folk klarer å fyre med den pokkers lille stang ovnen uten å bli rødsprengt på øya og lukte tjære på hele turen.... fikk d sån høvelig til på sist tur, Mn ungene syns d fortsatt var for mye røyk. Innkjøp grillbriketter neste, så for d bare ta den plassen d tar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Trude Larsen said:

Selfølgelig... grillbriketter! At jeg ikke har tenkt på det før 😮🙄😖 😂 Sitter å leter på forum etter hvordan folk klarer å fyre med den pokkers lille stang ovnen uten å bli rødsprengt på øya og lukte tjære på hele turen.... fikk d sån høvelig til på sist tur, Mn ungene syns d fortsatt var for mye røyk. Innkjøp grillbriketter neste, så for d bare ta den plassen d tar 🙂

Bare for sikkerhets skyld: Gløding av briketter/kull vil/kan lage mer kullos så vær forsiktig med å legge seg til å sove med dette som langtidsvirkende varmekilde. Som ved all fyring inne i telt og lavvo -husk at det må frisk luft inn et sted.... (minst)  ;-) 

Et vanlig triks tidligere når vi brukte lavvo uten innertelt og fyrte inne var å legge en stokk under døra og opp til bålet - da pleide i hvert fall trekken av kald luft å følge den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.