Gå til innhold
  • Bli medlem

Titan stekepanne


Hege P.

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med stekepanne i titan? Som denne? Stekepanne i titan

Tynt gods antar jeg, og lett for å svi maten? Er det verdt prisen (som faktisk ikke var stort høyere enn andre panner)?  Vekta er grunnen til at jeg vurderer å teste ut, men om den er omtrent som ei tynn aluminiumspanne uten nonstick fra Trangia stormkjøkken er det jo bare bortkastet. Og ei Trangiapanne veier vel ikke stort mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titan er eksepsjonelt dårlig å steke i. Jeg kjøpte en titankjel med lokk som også kan brukes som stekepanne. Det bruker jeg av og til på langtur hvis noe skal stekes. Da er det gjerne snakk om å surre litt spekepølse, løk og chili. Småtteri med andre ord.

Å steke fisk i en slik panne, eller egg og bacon er helt tragisk.

Dette vil jeg påstå er noe av det grommeste innen stekepanner:

http://www.primus.se/litech-frying-pan-30007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert den også ja, men er skeptisk til dette nonstick-greiene man må være så forsiktig med. Og håndtak som sikkert brenner opp ved bålbruk. Men joda, jeg liker den. Og titan dropper jeg. Ble interessert i titanpanna etter å ha sett denne videoen (26:57).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder non-stick, så er det to 3 forskjellige typer, hvor to av dem faktisk er non-stick, men hvor det kun er en av dem som faktisk fungerer til primus og bål. Og det er keramisk non-stick som man bør bruke på tur. Teflon brenner for lett opp, og hardanodisert aluminium er ikke non-stick i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.5.2017 at 11:40 PM, Hege P. said:

Off topic: Hva er det med disse bushcraft -folka borte i USA og Canada. Alle ser ut til å elske små sekker med masse dingeldangel på utsida av sekken. ;)

Min teori er at det har med tilgjengelighet av overskuddsmatriell fra det amerikanske millitæret. 

 

Når det gjelder han i videoen, så bruker han en fjällräven sekk når det er snakk om lengre turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker titaniumsutstyr veldig godt, mye pga vekt og styrke i kombunasjon. Men ja, er man uheldig så kan ting "bulkes". Ha alltid vann/veske i kokekar slik at bunnen ikke buler (spesielt ved høy varme), og stek 'alltid' over glør, som man ellers ville, så vil det gå bra. :) Har stekt bacon og div i min lille titaniums tallerken som jeg bruker som minipanne, går helt fint; dog mulig jeg er mye på vakt. xD

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-05-25 at 11:02 PM, Hege P. said:

Noen som har erfaring med stekepanne i titan? Som denne? Stekepanne i titan

Tynt gods antar jeg, og lett for å svi maten? Er det verdt prisen (som faktisk ikke var stort høyere enn andre panner)?  Vekta er grunnen til at jeg vurderer å teste ut, men om den er omtrent som ei tynn aluminiumspanne uten nonstick fra Trangia stormkjøkken er det jo bare bortkastet. Og ei Trangiapanne veier vel ikke stort mer.

Ja, jag har en liknande från en annan tillverkare. Det enda positiva som finns att säga är den är lätt.

Skall du göra något mer avancerat än att bränna på några frukost-pølser eller så, så skaffa en riktig stekpanna. Titan-stekpannor är för specialintresserade.

För övrigt så finns det stålsorter som är betydligt starkare än några kommersiellt tillgängliga titanlegeringar. Jag har inte koll på vad slags legering stekpannor i titan normalt är tillverkade i, men gissar på Grade 1 eller Grade 2. I så fall är det ganska mjukt (vilket stämmer bra med hur mina egna kokkärl i titan uppfört sig).

Titan leder också värme ganska dåligt. Som rostfritt stål ungefär. Koppar leder värme ca 20 gånger bättre än rostfritt stål eller titan och ungefär dubbelt så bra som aluminium. Så skall du laga mat på ritkgit ute, så rekomenderas alumium eller kopparpanna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 25.5.2017 den 23.10, tronn skrev:

Titan er eksepsjonelt dårlig å steke i. Jeg kjøpte en titankjel med lokk som også kan brukes som stekepanne. Det bruker jeg av og til på langtur hvis noe skal stekes. Da er det gjerne snakk om å surre litt spekepølse, løk og chili. Småtteri med andre ord.

Å steke fisk i en slik panne, eller egg og bacon er helt tragisk.

Dette vil jeg påstå er noe av det grommeste innen stekepanner:

http://www.primus.se/litech-frying-pan-30007

Jeg har selv Primus Litech stekepanne som følger med dette settet: http://www.outnorth.no/primus/litech-super-set?gclid=CJGFusLyktQCFcekGAodmLYP2A#NoColor

Stekepannen har svært godt non-stick belegg, og etter en del bruk like fint som nytt. Godset er tykkere enn andre billigpanner, som gir økt vekt, styrke og bedre varmefordeling. Meget god panne til pannekaker.

Håndtaket som er avbildet her tåler ihvertfall bål, det er garantert. Med litt oppfinnsomhet får man også en pinne til å sitte i håndtaket som forlenger.

Eller så vet jeg at nonen bruker denne rustfrie stålpannen til bålpanne, den har pinnehåndtak og sterkt materiale som tillater tynt gods, så den veier mindre enn vanlige alupanner: https://www.xxl.no/eagle-products-stekepanne-rust-fritt-stal-m-teflon/p/1053130_1_style?gclid=CLrh_MXzktQCFVuJsgodN0QElA&gclsrc=aw.ds&dclid=CNiemsbzktQCFUOKGQodNzAKoA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/25/2017 den 23.40, Hege P. skrev:

Off topic: Hva er det med disse bushcraft -folka borte i USA og Canada. Alle ser ut til å elske små sekker med masse dingeldangel på utsida av sekken. ;)

De går ikke på ekspeidosjoner på høyfjellet, men går småturer med jansje en overnatting i ei hengekøye eller under en poncho,  og klarer seg med en dagstursekk. Dingeldangel gjør ingenting for dem. de syns det er praktisk siden man slipper å lete seken rundt etter ting de skal bruke. Og mye av poenget er å klare seg med minimalt med utstyr, og gjerne helt tradisjonelt utyr fra gamel dager. Dete r noe av moroa. Det er en helt annen type friluftsliv en mange bedriver her.

 

 

 

Endret av Humle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.