Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellsko som faktisk er tette og holdbare


sigvmar

Anbefalte innlegg

Hei,

Kort oppsumert: Eg ønsker nye fjellsko. Dei må være holdbare og vanntette. Lett vekt er eit pluss, men først og fremst må dei være holdbare og vanntette.

Bruk: Ca. ein overnattingstur i månaden (telt eller hytte-til-hytte) inkl. toppturar og kortare skogsturar innimellom. Går opp til 30 km på ein dag. Eg er ikkje så altfor stor og sterk så eg har vanlegvis lett oppakning (10-15 kg, sjølv med telt). Skal bruke skoa på ein tre-vekers tur i sommar så eg bør begynne å gå dei inn snart.

Tidlegare erfaringar: Hadde Crispi lærsko i over 10 år som eg stelte litt dårlegare enn eg kanskje burde, men likevel holdt dei så lenge. Etterpå kjøpte eg LaSportiva som eg stelte litt betre med, men som likevel byrja å lekke etter eit halvår (eg burde sjølvsagt reklamert, men no er det litt i seinaste laget). Eg kjenner også to andre som har hatt problemer med holdbarhet på LaSportiva-sko og slikt kjem gjerne ikkje fram i ein test.

Eg har sett litt på f.eks. Arc'Teryx Bora Mid2 GTX Hiking. Den ser veldig bra ut, men virkest litt pes å gå rundt i en konstant søledam ettersom det kjem vatn inn mellom skoen og "fôrsokken". Ein anna sko er Alfa Orre A/P/S GTX M, men den har veldig lite omtale. På ein sko med liknande materiale har eg sett to tilfeller her inne av at stoffet rivnar.

Eg har nærmast mista litt trua på moderne turutstyr (har problemer med vann-"tett" jakke frå Norrøna også). "Lett" er sjølvsagt bra men har produsentane pressa ting litt for lett? Er det nokon som har anbefalingar å komme med til ein oppgitt turgåar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Jeg er fornøyd med Alfa Walk King, men de er nok ikke lette.

mange år gammel, brukt mye og pottetett enda. Smører de med snoseal inimellom, det er alt som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi Skarven har vært relativt slitesterke for meg men var ikke lenger skikkelig vanntett etter ca. 4 år. Lundhags Syncro kjøpte jeg for 3-4 år siden. Disse er fremdeles potte tette og virker å tåle hard bruk bedre enn crispi - skoa. Men de er vanskelige å gå inn, relativt stive i læret. Tør ikke smøre med noe som kan mye opp læret i frykt for å miste ankelstøtten for mine slitne ankler ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte nye Crispi Skarven til rypejakta i fjor og etter ca 900.000 skritt ihht til skrittellerappen på mobilen så er jeg veldig godt fornøyd både med vanntetthet, slitestyrke og ikke minst synes jeg sålen sitter veldig godt. Overraskende godt vil jeg si for jeg hadde lest noe om at noen hadde opplevet glatt såle. (Det kan ha vært tidligere produksjon dog).

De passer trolig føttene mine bra også for satte de rett på beina nye og gikk 4 timersmarsj på direkten uten noen antydning til gnaging eller lignende (det er selvsagt ikke veldig mange like føtter i Norge så dette blir veldig individuelt). 

Jeg har også gått en del med de med sekk opp til 35 kg og det har fungert bra. Jeg har ikke beveget meg i veldig ulendt terreng, noe jeg uansett forsøker unngå med tung sekk....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Alfa Walk King i 10-12 år nå. Ser fæle og slitne ut, men de er fremdeles potte tett og støtter bra nok til de fleste turer. Går mest helgeturer på jakt etter storfisken i mye myr eller på høyfjellet med middels tung sekk.

Hender jeg legger ut med 25-30 kg, og da kjenner jeg at de ikke støtter like godt lenger når jeg kaver gjennom steinrøysa, men kan nesten ikke forvente mer etter så mange år.

Hvis de nye modellene er like bra så blir det et nytt par når de jeg har endelig kaster inn håndkleet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at så mange nevner Alfa King! Har ikkje erfaring med denne sjølv, men hadde frå tidlegare inntrykk av at dette var ein robust sko. Den nye utgåva ser ut til å vege 1.5 kg for paret, som tross alt ikkje er så mykje meir enn mine noværande LaSportiva på 1.2. Denne skal eg definitivt prøve på foten dersom eg kjem innom ein butikk som har den. Crispi Skarven er nok også på vurderingslista.

Lundhags Syncro er ein sko eg ikkje blir klok på, kanskje fordi eg ikkje har noko erfaring med denne type sko. Ser den manglar Gore-Tex men likevel skriv alle anmeldelsar at dette er ein solid og tett sko som sitt veldig godt på foten, men er det virkelig nødvendig med 1.8 kg? Hmm..

Takker for alle svar så langt. Skal tenke meir på dette, samt gå i butikkar og prøve litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags Syncro oppleves ikke tung på foten. Den har en svært solid og ganske tykk såle. Dessuten er den relativt høy så det kan være noe av grunnen til høy vekt. Dette er en såkalt skall-sko der det er læret som gjør at den er tett. En fordel er at den tørker raskt men den har altså opplevdes som vanskelig å gå inn for min del. Om den passer din fot er det absolutt verdt å vurdere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner Bora2. Har du vurdert ordinær Bora? Kjøpte nettopp disse selv, så kan ikke uttale meg om holdbarheten. Derimot kan jeg si så mye som at jeg gikk i godt bergensvær i 3 timer på gjørmete og klissbløt sti på min første tur med dem. Ingen gnag, ingen sølepytt/rusk og rask mellom inner- og yttersko og de holdt seg knusk tørre - i motsetning til Salomon Gore tex'en til de jeg gikk på tur med. 

 

Angående holdbarhet ble jeg overbevist av denne reviewen: https://lesserplaces.com/2016/12/13/the-arcteryx-bora-mid-one-million-step-review/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎05‎.‎2017 den 23.11, Lofoten-Møring skrev:

....er læret som gjør at den er tett...

Hovedårsaken til at Lundhags er tett er ikke læret, selv om dette, med riktig vedlikehold, gjør jobben bra oppover skaftet, men det faktum at de har gummiert fotdel. Og den er potte tett, men fordi gummieringa er lav, og lærforet, så blir de ikke så klamme som gummistøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte L. Syncro  High sist uke, turen inneholdt alt fra knusktørr sti til blaut gjørme opp til støvlekanten. Helt tørr på beina. Var relativt varmt, men opplevde det ikke som ubehagelig. Støvlene har ikke så mange mil bak seg, men ikke hatt noen problemer med inngåing av disse av typen gnagsår. Sitter bra på foten (to par med sokker), greit feste på det meste av underlag (ok, tryna en gang sist uke da det lå gjørme på berg i nedoverbakke). 

Har også ett par med Lundhags Luffare (tror jeg de heter) som er enda enklere enn Syncro og endel lettere - minner på mange måter om M77, bare att man holder seg tørr på beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gikk over til å bruke neoprene støvler for noen år siden og har aldri kjøpt lærsko siden. Denne sommeren har jeg brukt Muck Boots. Mange tror du svetter for mye med gummistøvler på beina, men så lenge ikke skaftet på støvelen sitter helt inntil låret så får du god nok lufting. Jeg er hvertfall ikke svett på beina når temperaturen ligger rundt 15-17 grader. På bildet har jeg kappet av halve skaftet på støvelen for best lufting. Jeg svetter vel mindre på beina med neoprenesko enn hva jeg gjorde med lærsko.

Neoprenesko er ca halve prisen av lærsko,100% vanntett, null vedlikehold, ingen tørking ved bålet osv osv. Skal sies at jeg ikke bærer på mer enn 15-17 kg på ryggen med tanke på ankelstøtte.

 

IMG_20170607_015807.jpg

Endret av sovelenge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første skoene du nevner, Arc'Teryx Bora Mid2 GTX Hiking, ser ut til å være en helsyntetisk sko som er limt eller vulket sammen. Lite sømmer som ofte kan være en kilde til lekkasje. Den andre skoen du nevner, Alfa Orre A/P/S GTX M, ser ut til å ha litt flere sømmer, men er vel også en helsyntetisk sko. Lærsko krever nok en del mer vedlikehold enn syntetiske sko og jeg vil tro at en del av de syntetiske stoffene som brukes i til produksjon av sko er vel så tette og slitesterke som lær. Lær har vert brukt til sko siden de første menneskene gjorde sitt inntog i dette landet og årsaken til dette er nok bare at det ikke har vert andre gode alternativer. Jeg har hørt at noen av indianerne i Nord Amerika laget høye mokasiner av lakseskinn, men erfaringene vi har med sko av fiskeskinn er vel stort sett fra siste verdenskrig, og de erfaringene er, hva jeg har forstått, ikke særlig gode. I dag er det nok de syntetiske stoffene som vil overta mer og mer, og de blir nok også bedre og bedre.

Mine første fjellsko var et par norskproduserte Falk fjellsko som var laget av lær, men senere har jeg vert innom ganske mange forskjellige typer og merker av sko. Jeg har endt opp med Lyndhags, og selv om de er dyre så er det noe av det beste jeg har prøvd. Jeg sliter nå par nr. 2 fra Lundhags, et par Lundhags synkro high. Dette er desidert de beste skoene jeg har hatt, både med tanke på tetthet, passform og stabilitet. Jeg går for det meste i Lyse- og Ryfylkeheiene og disse områdene er kanskje de tøffeste og mest opprevne og steinete fjellområdene i landet. 

Men jeg vet at andre Lundhagsbrukere har stikk motsatt erfaring med disse skoene. Se tidligere tråd angående dette emnet.

Men ellers så synes jeg at passform er like viktig som vanntetthet og stabilitet. Hvis ikke skoen passer din fort så hjelper det lite om den er en supersko på alle andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, REs said:

Jeg sliter nå par nr. 2 fra Lundhags, et par Lundhags synkro high. Dette er desidert de beste skoene jeg har hatt, både med tanke på tetthet, passform og stabilitet.

Signerer på denne - selv om 2,5 dag med veldig mye vassing i myr gjorde at skinnet var bløtt, sokken var greie nok. Tror som sagt at støvlene ikke er gått inn enda og at det må noen omganger til med med voks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden membrandiskusjonen dukket litt opp igjen; Fra dinside om skopleie "Uansett hvordan overflaten (tekstil eller skinn) er behandlet, skal membranen holde beina tørre. Men om vannet får trekke gjennom overflatematerialet inn til membranen....derfor må de impregneres..."

Sååå..membran skal holde vannet ute, med vannet må ikke trekke inn til membran?...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
17 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Siden membrandiskusjonen dukket litt opp igjen; Fra dinside om skopleie "Uansett hvordan overflaten (tekstil eller skinn) er behandlet, skal membranen holde beina tørre. Men om vannet får trekke gjennom overflatematerialet inn til membranen....derfor må de impregneres..."

Sååå..membran skal holde vannet ute, med vannet må ikke trekke inn til membran?...  

Hehe, ser den.

I praksis så holder mine lærfjellstøvler med membran potte tett, selv uten behandling, men jeg behandler de allikevel da med sno-seal. Ikke noe problem med vann som "låses" mellom membran og lær, det er bare en teori - ikke hva som faktisk skjer i praksis.

Goretex membran forurenser mye under produksjon, jeg vil hellee ha lærstøvler uten mebran. Det går nok litt mer sno-seal voks, hvor mye forurenser denne i forhold mon tro?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil ha mer å velge i: Scarpa.

Jeg kjøpte et par Scarpa SL for ca 25 år siden og først i fjor ble det ugjenkallelig sprekk mellom såle og overlær. De hadde ikke fått utrolig mye bruk, men de holdt veldig, veldig bra. Jeg fant dem ikke igjen da de skulle erstattes (men jeg ser på nettsiden at de har modellen fortsatt), så jeg gikk for Kinesis Pro GTX. Jeg ville egentlig ha membranfri, men selv om Outdoor Gear Lab påstår at de finnes uten membran fant jeg kun med. Veldig god passform, gikk 2,2 mil på to dager som første tur uten gnagsår. 

OGL gav dem best i test, i den grad det teller for noe.

Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Siden membrandiskusjonen dukket litt opp igjen; Fra dinside om skopleie "Uansett hvordan overflaten (tekstil eller skinn) er behandlet, skal membranen holde beina tørre. Men om vannet får trekke gjennom overflatematerialet inn til membranen....derfor må de impregneres..."

Sååå..membran skal holde vannet ute, med vannet må ikke trekke inn til membran?...  

Selvfølgelig! En membran slipper damp ut, men hindrer vann fra å trenge inn. Hvis fuktigheten utenfor membranen blir høy nok vil derfor ikke fuktigheten innenfor slippe ut. Da blir du våt. Derfor er det også viktig at man ikke impregnerer skoene så de blir helt tette. Dampen må kunne slippe ut. Membransko er bra, men jo mer man svetter på beina jo dårligere funker de.

Selv så bruker jeg Walk King. De passer meg perfekt og holder lenge. Siste paret jeg slet ut holdt seg tette til membranen tøt ut gjennom raknede sømmer. De var brukt MYE! Men det aller viktigste er at skoene passer deg. Det kan aldri gjentas ofte nok. Verdens beste sko blir et mareritt hvis den ikke passer deg. De kjente merkene lager alle sko av høy kvalitet. Det gjelder å finne de som passer deg best.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Trango said:

Selvfølgelig! En membran slipper damp ut, men hindrer vann fra å trenge inn. Hvis fuktigheten utenfor membranen blir høy nok vil derfor ikke fuktigheten innenfor slippe ut. Da blir du våt. Derfor er det også viktig at man ikke impregnerer skoene så de blir helt tette. Dampen må kunne slippe ut. Membransko er bra, men jo mer man svetter på beina jo dårligere funker de.

Jeg ville bare påpeke selvmotsigelsen i teksten, nemlig at om vannet ikke når inn til membranen, så er den jo også overflødig. (At skoene mugner fordi det kommer inn vann, som de påstår, er jo bare tull. Man lar dem jo tørke.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt puster en membran i kaldt vær. Et lite og enkelt membranforsøk som er lett å gjennomføre:

Ta en tesil og pust gjennom den en dag det er kuldegrader ute. Se hvor mye damp som slipper igjennom og hvor mye som blir igjen på tesilen. Membraner i plagg og sko er mye mye tettere enn en tesil og resultatet skulle da nødvendigvis bli enda verre. 

Kanskje ikke en helt vitenskaplig test, men like vel . . .  

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Skallstøvler, eks: Lundhags Professional/Vandra, er å foretrekke. Jeg hadde Alfa sine Hunter og noen tyske noen, begge med GoreTex, men her gikk membranen temmelig fort i stykker. Alle membranstøvler går i stykker når membranen utsettes for sand som har kommet inn i skoen. I praksis ved at tyngden fra hælen eller tåballen maser sanden inn i membranen.   Derfor skal membranstøvler ha sålen fjernet, og aller helst støvsuges etter hver tur. Tråkker du gjennom med membransko blir de meget tunge.  Bytter du sokker, så trekker vannet fra det tykke støvleforet inn i sokken, og du er igjen våt.  Hvis det nå fryser i tillegg, så blir det tunge og stivfrosne. 

Skallstøvler er ganske uslitelig. Jeg foretrekker dem med minst mulig dill-dall. Jo mindre sømmer, jo mindre som kan gå i stykker. Lundhags Vandra er ifmm de beste på markedet nå. Med tykke sokker fungerer sokkene og lufta i dem, som en skorstein, og slipper fotdamp opp og ut. Med brynje på fungerer dette enda bedre. Skal du over en elv, tar du sokkene av, såla ut, og vader over barbeint i støvlene. Etterpå tømmer du dem for vann og tørker dem innvendig med håndkle. På med sokkene, inn med sålene, og gå videre som intet var hendt.  Isoleringen bestemmer du selv ut fra hvilke sokker du har på beina. 

Passform kan være et problem, men selv med lav vrist og Donald Duck føtter, så får jeg dem til å sitte perfekt med litt kreativ snøring. Det tok meg ca. 10 timer å gå dem inn, til og fra jobb. 

Siden du ber om råd, så er mitt råd Lundhags Vandra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med det  Svthom  skriver.

For ca 25 år siden var jeg på skarpskytterkurs i HV, camperte ei uke i bushen med en reindriftssame. Han og resten av familien brukte Lundhags Luffare, en tidligere utgave av dagens "Forest". Det er vel ingen som går mer i variert terreng enn denne yrkesgruppen, så jeg kjøpte samme støvel. Utrolig lette og praktiske, hvis de passer foten. Noen sa en gang at Lundhags ikke tilpasser seg føttene, det er føttene som tilpasser seg Lundhags....

Læret og cellegummien er like fine i dag, men sålen er jo for lengst blankslitt, så nå nyter de sitt otium i vedbua og tas fram når vinterveden skal hugges :-)

Etter noen år med membransko gikk jeg tilbake til Lundhags, nå slites Professional.

Endret av SteinarL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Svthom skrev:

Skallstøvler, eks: Lundhags Professional/Vandra, er å foretrekke. Jeg hadde Alfa sine Hunter og noen tyske noen, begge med GoreTex, men her gikk membranen temmelig fort i stykker. Alle membranstøvler går i stykker når membranen utsettes for sand som har kommet inn i skoen. I praksis ved at tyngden fra hælen eller tåballen maser sanden inn i membranen.   Derfor skal membranstøvler ha sålen fjernet, og aller helst støvsuges etter hver tur. Tråkker du gjennom med membransko blir de meget tunge.  Bytter du sokker, så trekker vannet fra det tykke støvleforet inn i sokken, og du er igjen våt.  Hvis det nå fryser i tillegg, så blir det tunge og stivfrosne. 

Skallstøvler er ganske uslitelig. Jeg foretrekker dem med minst mulig dill-dall. Jo mindre sømmer, jo mindre som kan gå i stykker. Lundhags Vandra er ifmm de beste på markedet nå. Med tykke sokker fungerer sokkene og lufta i dem, som en skorstein, og slipper fotdamp opp og ut. Med brynje på fungerer dette enda bedre. Skal du over en elv, tar du sokkene av, såla ut, og vader over barbeint i støvlene. Etterpå tømmer du dem for vann og tørker dem innvendig med håndkle. På med sokkene, inn med sålene, og gå videre som intet var hendt.  Isoleringen bestemmer du selv ut fra hvilke sokker du har på beina. 

Passform kan være et problem, men selv med lav vrist og Donald Duck føtter, så får jeg dem til å sitte perfekt med litt kreativ snøring. Det tok meg ca. 10 timer å gå dem inn, til og fra jobb. 

Siden du ber om råd, så er mitt råd Lundhags Vandra. 

Hmm, skallstøvler. Høres spennende ut om det er sant at de tørker fortere enn sko med goretex fòr.

Jeg har selv Alfa Walk King. Jeg trodde at membranet lå innerst i skoen, og da burde det ikke være mye forskjell på å tørke innsiden av en slik sko i forhold til en skallsko etter en vading slik du beskriver?

Ser de har Lundhags Vandra på fjellsport.no: https://www.fjellsport.no/merker/h-m/lundhags/lundhags-vandra-mid-gold-brown.html

Hva anbefaler du å ha i slike sko på sommer, vår, høst og vinter? Er det slik at man må ha en tykk ulsokk i disse på sommeren også, for at de skal være behagelige? Eller er det ikke forskjell fra andre sko på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.