Gå til innhold
  • Bli medlem

I morgen!!


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, Tom42 skrev:

Ha, ha.  Jeg kan knapt gå.  Men å planlegge krever mer en bred bak enn to bein.

Du får ha god bedring Tom. General, senere President Eisenhower sa før D-dagen, planen er ingen ting, planlegging er alt. Så kos deg med planleggingen så lenge. Fagerheim Fjellstugu har nå åpnet så da regner jeg med at jeg er i gang til helgen hvis været holder. Jeg holder vekten på sekken på max 14 kg. Det går greit nå etter vinterens prøvepakking 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Du får ha god bedring Tom. General, senere President Eisenhower sa før D-dagen, planen er ingen ting, planlegging er alt. Så kos deg med planleggingen så lenge. Fagerheim Fjellstugu har nå åpnet så da regner jeg med at jeg er i gang til helgen hvis været holder. Jeg holder vekten på sekken på max 14 kg. Det går greit nå etter vinterens prøvepakking 

Men en vekt på 14 kilo - for en ukestur?  Deler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tom42 skrev:

Men en vekt på 14 kilo - for en ukestur?  Deler du?

Jeg har lagt meg på 4, max 5 dager, jeg kan ikke strekke strikken lenger. Kroppen begynner å protestere. Har en del skader og bivirkninger. Etter at helsevesenet fikk meg igang igjen så må jeg akseptere at vikingtiden er over, men turopplevelsen er ikke noe dårligere selv om jeg ikke klarer så lange dagsetapper, kommer litt an på terrenget. Har med litt fersk mat, men mest Real tur mat til frokost og middag samt div. supper og rett i koppen drikke. Går gjerne lit ned i vekt etter en tur. Barbariske greier dette i forhold til matstellet ditt, men detter er løsningen for meg for å komme av gårde. Ellers går jeg mye i Nordmarka og på Krokskogen med en overnatting. Det er like ved der jeg bor. Telt, sovepose og ryggsekk veier 2,9 kg. Da bruker jeg den letteste soveposen min og den letteste sekken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Per Fredrik skrev:

Jeg har lagt meg på 4, max 5 dager, jeg kan ikke strekke strikken lenger. Kroppen begynner å protestere. Har en del skader og bivirkninger. Etter at helsevesenet fikk meg igang igjen så må jeg akseptere at vikingtiden er over, men turopplevelsen er ikke noe dårligere selv om jeg ikke klarer så lange dagsetapper, kommer litt an på terrenget. Har med litt fersk mat, men mest Real tur mat til frokost og middag samt div. supper og rett i koppen drikke. Går gjerne lit ned i vekt etter en tur. Barbariske greier dette i forhold til matstellet ditt, men detter er løsningen for meg for å komme av gårde. Ellers går jeg mye i Nordmarka og på Krokskogen med en overnatting. Det er like ved der jeg bor. Telt, sovepose og ryggsekk veier 2,9 kg. Da bruker jeg den letteste soveposen min og den letteste sekken.

Takk for godt og vel velbegrunnet svar.  Det har tatt sin tid, men på siste tur trakk også jeg noen lignende konklusjoner, og selv om jeg dermed står i fare for å havne i den andre grøfta kommer mitt valgspråk fra nå av til å bli:  Så enkelt som mulig.  :

Dette betyr:

et oppgjør med "lysten".  Tross alt mine lykkeligste øyeblikk er "en natt ved bålet"

turopplevelsen blir ikke mindre ved å søke steder i nærområdet.  For min del vil det vel si Lardalsskogene/Skrim/Luksefjell.

mat.  Også jeg kommer i fremtiden til å slenge et halvt brød i sekken + et par tre Real

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 timer siden, Tom42 skrev:

Takk for godt og vel velbegrunnet svar.  Det har tatt sin tid, men på siste tur trakk også jeg noen lignende konklusjoner, og selv om jeg dermed står i fare for å havne i den andre grøfta kommer mitt valgspråk fra nå av til å bli:  Så enkelt som mulig.  :

Dette betyr:

et oppgjør med "lysten".  Tross alt mine lykkeligste øyeblikk er "en natt ved bålet"

turopplevelsen blir ikke mindre ved å søke steder i nærområdet.  For min del vil det vel si Lardalsskogene/Skrim/Luksefjell.

mat.  Også jeg kommer i fremtiden til å slenge et halvt brød i sekken + et par tre Real

Hvis det hjelper noe har jeg også ganske nylig hatt noen runder hos helsevesenet, og selv om jeg er relativt ung må jeg justere ned mine ambisjoner. Jeg kjemper også mot lysten, og som idrettsmann er jeg vant til å presse meg rett under og over rødsonen, lange sykkelturer (+10 mil) og ett par mil jogging. I tillegg ukesturer over vidda med tung sekk.

Det betyr for meg:

  • ikke la lysten ta overhånd, men heller lytte til kroppen
  • lange dagsetapper over dager med tung sekk er historie

Hva som må prøves ut:

  • 4-5 dagers telttur med kortere dagsetapper og lettest mulig sekk (har planlagt slik tur i år)

Hva vet jeg at fungerer og som gir meg nok glede:

  • foto, fiske og "topp"turer i telt ganske nær bilen/togstasjonen (bruke teltet som base med turer ut fra teltet)
  • ukes hytte til hytte tur - kun aktuelt når hyttene ikke er overfylte (tror det kan gå med lett sekk og ikke alt for lange dagsetapper)
  • en kombinasjon av telt og DNT-hytte med kortere dagsetapper og ikke for tung sekk

Med fornuftige prioriteringer tror jeg at jeg kan ligge i telt til jeg blir 70 :)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å ønske deg god tur på etterskudd, og si at jeg så frem til turrapporten :( Trasig at turen gikk i dass!

Du tror ikke at en packraft kan være noe for deg? Redusere vekten på sekken, samt redusere lengde på dagsmarsjene er vel en god plan. Om du kan padle litt så kan du jo fremdeles nyte et godt friluftsliv, samtidig som du reduserer belastningen på knær etc.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2017 den 19.31, Mareng skrev:

Så enig med deg. Jeg tar jo med fjordland i sekken om jeg ikke skal langt 1f61d.png

Lakkede fyrstikker har jeg ikke prøvd, jeg har prøvd å dyppe de i stearin, og det fungerer ok nok. Problemet er "riveren" fra fystikkesken. Hvordan hindrer dere den i å bli våt/ødelagt?

Jeg har fyrstikker i ett gjennomsiktig uringlass (med rødt lokk fra apoteket), og 4 rivere. Men tømmer jeg den i en dam er det også vått...

Jeg har hatt fyrstikker og strikeren (som man klipper av) i en ballong. Knyt igjen, og man har i reserve hvis alt annet skulle bli vått :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

I dag kl 0800 var hoffsorgen slutt, og jeg har begynt å se fremover.

Slik jeg se det i dag har jeg nå avsluttet turer med tung sekk.  Uansett lengde.  I stedet har jeg som før nevnt på nytt kastet øynene på gamle jaktmarker, hvor jeg som du nevner kan padle.  Har en oppblåsbar båt hvor jeg kan bruke en el motor.  Den kan brukes dersom det er kort vei fra bil til vann.

Det er klart at en packkraft er et alternativ, jeg har faktisk sett på slike for en tid tilbake.  På den andre siden er jeg nå 75 år og det er grenser for hva jeg skal bruke penger på.   

75, det er ingen ting. En venn av meg hadde for en tid tilbake meg med på noen dugnader og fester på Krokskogen på et sted som heter Frøshaug. Der var det en kæll som het Lucas. Siste gang han gikk Birken var han 84 år, da hadde han gått Birken 60 ganger. Da mente han at han nå var blitt gammel for nå orket han ikke å gå tilbake samme løypa for å hente bilen slik han pleide å gjøre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

En syklist jeg kjenner på 65 år, henger med 20-åringene og eliten helt inn til mål. Det er ikke ille når 168 km tilbakelegges med 40 km/t i snitt i en alder av 65 år.

Jeg tolker det slik at en mann i grei form kan gå inn til Vibekkfjellet i en alder av 80 :) Telte og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tom42 skrev:

Det er klart at en packkraft er et alternativ, jeg har faktisk sett på slike for en tid tilbake.  På den andre siden er jeg nå 75 år og det er grenser for hva jeg skal bruke penger på.

Du kan jo kanskje vurdere å melde din interesse i denne budsjettmodell-fra-Kina-packraft-tråden, selv om det har vært stille de siste dagene:

... og så finnes det en packraft-tråd for folk som liker å lage ting med egne hender, men det er vel ikke noe for deg i det heeeleee tatt ;) :

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎06‎.‎2017 den 11.13, Tom42 skrev:

I dag kl 0800 var hoffsorgen slutt, og jeg har begynt å se fremover.

Slik jeg se det i dag har jeg nå avsluttet turer med tung sekk.  Uansett lengde.  I stedet har jeg som før nevnt på nytt kastet øynene på gamle jaktmarker, hvor jeg som du nevner kan padle.  Har en oppblåsbar båt hvor jeg kan bruke en el motor.  Den kan brukes dersom det er kort vei fra bil til vann.

Det er klart at en packkraft er et alternativ, jeg har faktisk sett på slike for en tid tilbake.  På den andre siden er jeg nå 75 år og det er grenser for hva jeg skal bruke penger på.   

Packraft tipset var bedre enn det jeg regnet med.  har seriøst begynt planleggingen ( les påvirkning).  Skrev ar jeg har en opplåsbar båt.  Status på den er nå forandret til hadde.  Altfor tung.  .    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tom42 skrev:

Packraft tipset var bedre enn det jeg regnet med.  har seriøst begynt planleggingen ( les påvirkning).  Skrev ar jeg har en opplåsbar båt.  Status på den er nå forandret til hadde.  Altfor tung.  .    

Foreløpig har jeg landet på denne.  Synspunkter?

Sevylor KK55 Caravelle Kit gummibåt
VARENR:
116105821
ENHET:
Stk
Leverandørbeskrivelse:

På lager
Pakketilbud med årer og pumpe
Antall:
Legg i handlekurv
VEIL PRIS:
1199,-
VÅR PRIS:
999,-
 
 
sevylor kk55 caravelle kit gummibat
picf_dim.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til den båten. Men i utgangspunktet så er jeg skeptisk til robustheten av den båten. Vekta på båten er fin. 

Men det kan jo være at det er en båt som kan gjøre jobben du ønsker at den skal gjøre. Men jeg tror ikke jeg ville valgt den båten selv for typen bruk hvor jeg hiver en stor ryggsekk på bauen og padler innover diverse vann. 

Men som sagt så kjenner jeg ikke til den båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.