Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til valg og DIY "allround" fjell / markaski


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg tok min første skitur på 28 år i vinter, det endte riktignok med knall og fall, men det gav mersmak!

Grunnen til at jeg har unngått ski så lenge er en skjevhet i lengden på bena, som jeg til vanlig kompenserer for med 10 mm oppbygging av den en skosålen. Uten dette blir jeg ubalansert og det medfører smerter. Denne løsningen er derimot ikke noe jeg ønsker å gjøre på et par skistøvler da det fører til en svakhet i konstruksjonen og til tider må limes på nytt. Jeg er lite keen på å stå med en delt støvel på tur. 

Løsningen jeg bruker på snowboard er en oppbygnings plate på 10 mm under den ene bindingen, en så kalt carving riser. Det funker sånn der, påvirker nok fleksen noe, men til min kjøring gjør det jobben og jeg er vant til det. 

Tanken er derfor om jeg kan få til en likende løsning på et par ski "som skal funke til alt". Og i den forbindelse trenger jeg litt input fra folk som har mer kunnskap om ski, bindinger, støvler og mulig DIY oppsett enn meg selv.

Jeg sov ute i vinter for første gang, og det er noe jeg ønsker å utforske mer. Hensikten med skiene er således å komme meg ut i skogen på vintertid, men også til fine søndagsturer. Jeg har ikke behov for å gå fort, ei heller skal jeg opp eller ned de bratteste strekker. Da jeg bor i Oslo er Marka et naturlig sted å begynne, både for camping og skigåing, med og uten sekk, eventuelt pulk etterhvert. Men med tid, kompetanse og mer utstyr ønsker jeg å gå kortere turer over tregrensen, alt fra helg camping i telt til hytte til hytte turer med sekk.

Jeg er klar over at det ikke finnes et par ski som er best på alt, men jeg håper å finne noe som kan funke til mitt bruk både i oppkjørte spor i marka, men også utenfor på fjellet. Har ikke hund btw, så stålkanter er innafor. 

  1. Hvilke typer ski bør en mann på 1,90 som primært skal lære å stå på ski i marka men også ønsker å gå bortover snaufjellet se nærmere på? 
  2. Er det slik at det er kun Rottefella bindinger som passer i preparerte skispor?  
  3. I henhold til Rottefella kan en "Xcelerator monteringsplate på 4,5 mm monteres dobbelt oppå en NIS plate". Det vil utgjøre 9 mm oppbygning, men jeg aner ikke hva en NIS plate er eller hvordan dette ville fungert i praksis. Har noen erfaring med dette? 
  4. Jeg har lest at det anbefales å bygge opp 75 mm bindinger med 10 mm plate grunnet kanting osv. Men hvordan vil en 20 mm oppbygning fungere og påvirke bruken? Dvs 10 mm på en ski og 20 mm på den andre. 
  5. Kom gjerne med tips til gode skistøvler til overnevnte bruk. 
  6. Eventuelt, er dette bare tull å forsøke å få til og jeg bør likeså godt undersøke truger først som sist.. 

Jeg takker og bukker for alle innspill! Er ganske så grønn på dette området, og da jeg må kjøpe "alt" håper jeg å bruke sommeren på gode hestehandler på ting som faktisk vil fungere ;)

Mvh

Christian 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du gå i marka er langrennski å foretrekke. Det er dette spacer settet de mener. Det sklir innpå skien som en "skuff" og det er spor som fester den, det lille verktøyet brukes til å montere. 

Billigste er her: 

http://www.intersport.no/produkt/531203/rottefella-xcelerator-skate-spacer-magenta?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CMbE8KKxiNQCFVVeGQodAXYK9A

Kan du sette bindinger oppå, går det med 2 plater også.

 

75mm vil skrape i sidene i spor pga bredden. Er også vesentlig tyngre å gå med. Du kan bruke 10 + 20 plater, men på smale ski er 20 stengt tatt for høyt. Skien kan vingle litt sideveis. Det går å kjøre med kun 10mm på ene også. Men fjellski er mer for upreparerte forhold på fjellet eller andre steder uten spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange bindinger som passer i skispor, men velg gjerne rottefella.

Rottfella har tre standarder. Den gode gamle 75 mm, og to systemer med festepinne, NNN (New Nordic Norm) og NNN BC (Back country). NNN BC er bredere og stivere, og det er denne du bør velge om du tenker å ha noe bredere og stivere enn markaski. Skal du gå med sekk på overnattingstur er det fjellski og BC-bindinger eller 75 mm som gjelder. Så lenge du ikke skal på lange ekspedisjoner er nok 75 mm litt overkill. (BC-bindinger er bedre i skispor enn 75 mm så lenge skiene ikke er for brede.)

Ingen av disse standardene er kompatible med hverandre.

NIS er en bindingsplate som enten er fast i skien fra produsent, eller som kan skrus på. Med denne kan en NNN binding som er laget for formålet monteres uten verktøy eller skruer. Jeg tror ikke det finnes NIS for NNN BC.

Min konklusjon:

Velg markaski med NNN og bygg opp den ene med spacer, dersom du i all hovedsak vil gå i løyper, og uten tung sekk.

Velg moderate fjellski med NNN BC, og bygg opp den ene. Hvis ikke du finner en spacer for dette kan du improvise og bruke 10 mm plast. (Skjærefjøl fra Ikea?)

Velg brede ski og 75 mm dersom du ikke ser for deg å gå i spor i det hele tatt. Med stive støvler kan du da bygg opp 20-30 mm uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Er ikke svaret enkelt? 75 mm binding evt. BC binding og 10 mm oppbyggingsplate på èn ski? (Evt 10 mm på en ski og 20mm på den andre skien?)

eller?..

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg tror jeg ville valgt en lett fjellski som også går i spor, og brukt en 10mm oppbygningsplate under den ene bindingen. Ville valgt BC-bindinger. Det bør være mulig å modde en sånn plate for å få den til å passe skruehull fra BC.

https://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-oppbygningsplate-10-mm-5748.aspx?nosto=productpage-nosto-1

Det er ingen skruehull som er sammenfallende med BC og 75mm plater, ihvertfall hva plassering av montasjehull på skien angår. Dog har de to doble hullene samme avstand mellom seg, de andre hullene stemme ikke. Rottefella platen er i hardplast og er "hul", det er kun et rutemønster under. Der hullene er er er det forsterkninger. Borer du nye hull i den vil det trolig føre til at den sprekker fordi et nytt hull vil lage et stresspunkt i platen. BC har også et skruehull midt under (i tillegg til hælen). 

Jeg har hatt disse platene under Voile 3pin bindinger. De ble pulverisert etter 3 turer. Voile sine originale plater er i bedre plastmateriale, men er også "hul" inni.

Til BC tror jeg å DIY tilpasse en nylon skjærefjøl vil være det beste og som er foreslått tidligere i tråden. Det vil gi en vektforskjell, men det bør være mulig å "frese" bort noe av materialet for å gjøre den lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sett denne ideen med skjærefjøl. Er helt enig i at det er en god ide, og bedre enn klossene. Tror jeg ville valgt å ha den i to deler med en cm opphold midt under skoen, så blir ikke skien for stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lompa skrev:

Tror jeg ville valgt å ha den i to deler med en cm opphold midt under skoen, så blir ikke skien for stiv.

Enig. En kontinuerlig plate vil også gi stor skjærbelastning på skruene når skien bøyes. Ta gjerne mer enn en cm også, for den delen av platen som ikke er under binding eller helkloss har ikke mye funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for responsen! 

Da har Rottefella vært så vennlige og sendt tekniske tegninger slik at jeg kan lage en egen plate, og en montør i Oslo har en ide om modifisering av en 10mm plate tilhørende 75mm binding. Skal oppdatere hva den endelige løsningen til slutt blir. 

Jeg har blitt anbefalt et utall ski nå, og har et par spørsmål i forhold til det. 

Hva er forskjellen på Fischer E89 og E99 i praksis? Skjønner at det er en differanse i bredde, men hvor mye vil det påvirke bruk? Er en forskjell i pris for å si det sånn. 

Også det samme med Åsnes Amundsen og Mountain Race 46. Har noen noe godt, eventuelt mindre godt å si om disse? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har brukt plast skjærefjøl som heveplate under 75 mm binding i mange år. Enkelt, billig  og greit! Kan sikkert også benyttes på BC og NNN bindinger, men bør nok være delt på midten av hensyn til fleksen.

Elgen

 

 

 

 

592ca63c6528e_heveplate5.thumb.JPG.db5e662cc7b42e5e1ccb42d032637ebb.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Oppdatering for de som er interessert. 

Sendte ut en mail til ulike aktører i området om dette var noe de kunne fikse. Oslosportslager skisserte en løsning likende flere har nevnt dog usikker på om det faktisk blir en skjærefjøl under ;) 

Kjøpt et par Fisher 89 Easy Skin Xtralite med BC Manuell bindinger og Crispi Stetind støvler. Jeg vil nok ikke gå forbi så mange i sporet med dette, men kan forhåpentligvis karre meg stødig frem med sekk på ryggen.

Legger ved bilde av løsningen når det er i bruk :)  Nå kan snøen bare komme for min del..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.