Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt med hund


Golden123

Anbefalte innlegg

Hei, dette virker nok som et innmari amatør-spørsmål for dere erfarne jegere, men uansett...

Jeg er ny i jakt-miljøet og skal etter hvert starte jaktprøver med hunden min. Når jeg leser rapporter fra ulike konkurranser eller leser om meritter hos avlshunder osv, står det ofte oppført ting som 2.AK, 3.AK, CK, BIR, 1UK, UKK, KVAL, SNUM osv. Hva betyr disse? 

På forhånd - takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS. du må lese både utstillingsreglementet (linket til over) og jaktprøvereglementet for din aktuelle rase for å finne svaret på disse forkortelsene.

2.AK og 3.AK, er i alle fall 2. og 3 premie åpen klasse på jaktprøve for stående fuglehund (uten at jeg skal si at andre jaktprøver ikke bruker samme benevnelser) CK og BIR er knyttet til utstilling (championkvalitet/best i rasen). UK er unghundklasse både jaktprøve og utstilling, men kravene for å stille i unghundklasse er forskjellige. KVAL går jeg ut i fra er kvalitetsklasse pleier vel å være med en benevnelse til, det bedømmes etter excellent, very good, good osv. SNUM er Sør-Norsk Unghundmesterskap for stående fuglehunder. 

Jaktprøvereglementet for stående fuglehund her: http://web2.nkk.no/filestore/Jakt_og_bruks/Regelverk_for_jakt_og_bruks/Jaktproveregler-for-staende-fuglehunder-2014.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en fordel at TS kommer "på banen". Og forteller om type hund vedkommede har, før vi "tar helt av her, som mange i andre tråder. :)

Kan kort kommentere litt. Utstilling er det jeg er minst kjente med, selv om jeg har stillt på noen, som en plikttjeneste.

Som Henriks er inne på. Uansett kunkuranse (utstilling og jakt), brukes UK, om unghunder; dvs. hunder som ikke har fylt 2 år. AK, om hunder som er eldre enn 2 år.

Utstilling har mange forskjellige betegnelser, men begynner på 3. premie, 2. og til slutt 1. pr. Har hunden oppnådd 1., går den videre i konkuransen og jeg tror det første "hederstegnet" er BIR. Og det står for "Best i rasen", av de som deltar på aktuell utstillingen. Utdyper ikke videre betegnelser, da jeg er noe usikker. Men "beste hund" innen hver "hundegruppe", premieres, og "beste hund" på utstillingen uannsett rase. Så skilles det også på om det en national og international konkuranse, da tror jeg det brukes noe egne initialer for det også. Muligens bare "INT".

For jaktprøver, så skilles det på hundegrupper (alle jakthunder tilhører en egen gruppe, eks. "stående fuglehunder", tilhører gruppe 7.) og så på type jaktprøve. Stående fuglehunder har flere typer jaktprøver. Eks;

1) Vinter. Foregår på vinteren og på rype i fjellet.

2) Høst. Foregår i samme område, men da på barmark (noen mindre fuglearter er også godkjent)

3) Lavland. Foregår i blandingsterreng , men i hovedsak på kulturbeite, normalt etter fasan.

4) Skog. Som navnet antyder, så er det en prøve som foregår i "skogsterreng", etter skogsfugl som bl.a. storfugl, årfugl, jerpe, rugde, o.l.

Og her som på utstillinger, skilles det på premieringsgrad (med tall) og om det er hunder i UK, AK eller VK (Vinnerklasse, godkjent 1AK) .

Det finnes også egne Apportkonkuranser, for de forskjellige "hundegrupper". Videre detaljer fines hos NKK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du bør sjekke nøye både fart og jaktlyst for vorstehhund, da dette er noe rasen sliter med. Se på kritikken fra prøvene, og dann deg et bilde.  Se også på antall starter vs premiering. Hvis du i tillegg velger fra lette linjer (ikke før tunge hunder) så er det lettere å lykkes.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er ikke noe problem med verken fart, eller jaktlyst hos SV og KV, hvis du søker råd hos avelsrådet og får råd om egnede linjer og Godkjente parringer! Avelsrådet gir også ut liste over forhåndsgodkjente parringer, som skal sikre MER, enn det to nevnte områdene. Og rasene er vel blandt de med minst helsproblemer, noe de fleste andre raser sliter med. Mitt intrykk er et LV kan varriere mer og det er får premieringer.

Vorsteh hunder som er fra Godkjente parringer, er ikke unødig store og kraftige. De har også fart, jaktlyst, m.m., samt bra helse. Dette er noe av det Avelsrådet ser etter, når de gir sin Forhåndsgodkjenning av av en parring. Dette i motsettning til andre raser som har en fortilatlig holdning til avl og overlater slikt til oppdretterene.

Kan nevne - at av de stående fuglehundene som er vanlig i Norge, så er det KV som er målt i høyest toppfart (63 km/t). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.