Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped DownMat 9 - Valg


Anbefalte innlegg

På tide med nye liggunderlagt og trenger råd:)

Valg av modell er enkel, vi går for en DownMat 9. Men hvilken og hvorfor?

Valget står mellom disse:

- LW  kr 2399 (1240 g med integrert pumpe)

- TT LW kr 3199 (1485g inkl pakkesekk pluss  pumpe)

- XP LW  kr 2799 kr (1215g inkl pumpe og pakkesekk)

 

Hva anbefaler dere? Med integrert pumpe, uten eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den "vanlige" med integrert pumpe og angrer på det valget. Jeg har også et synmat hvor man bruker drybagen som pumpe og det går ekstremt mye fortere å pumpe opp på den måten. Litt vel stor den drybagen, men reiser ikke på tur uten nå. Dersom du har mye tålmodighet og helst til slippe den store drybagen så kan du gå for den vanlige.

TT-versjonen er vel kanskje litt i drøyeste laget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar. Ser valget blir enkelt nå.

Har lest om flere som sliter med integrert pumpe, og iom at TT ikke finnes i en lang variant antar jeg at det blir XP, den er lettere i vekt også.

Drar man flere på tur, holder det lenge med 1 pumpe, så da sparer vi litt på vekta også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke så dumt det, pulk blir kanskje ny investering til høsten. Foreløbig har det blitt lite med overanntingsturer ute om vinteren. Kan hende når jeg får lavvoovn i hus, da forsøket på bål i lavvo gikk heller dårlig for oss😂

Men nå står nye soveposer og liggunderlag for tur😁

Hvordan opplever du underlaget mot bakken? Kjenner du bakken godt, 9 cm er jo egentlig ikke allverden, men mange som skryter veldig av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SynMat 9 LW med innebygd pumpe.
Etter å ha brukt den innebygde 3-4 ganger så kjøpte jeg Expeds pumpesekk str.M (40 litern)
Eneste feilen med det underlaget er at jeg ikke har kjøpt det før.
En nytelse å ligge på 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for dine råd også tubbs :D Herlig å høre at det blir en fornøyelse med disse. Endte siste turen vår i helga i Lavvo på bakken da de gamle (1 år?!) underlagene lekket luft og bakkekulden trengte seg dypt inni ryggmargen. Blir deilig å slippe dette fremover😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg ligger utmerket hele året på det hårfint tynnere Synmat 7LW så tror ikke du skal slite med komforten. Det er imidlertid viktig å slippe ut luft så du ligger sånn passe mykt til din liggestil. Det mest utfordrende er om du veksler mye mellom å ligge på rygg/mage og siden.

2. Jeg har både vanlig og UL og følgelig både med og uten integrert pumpe. Fordeler og ulemper med begge. Jeg har adapter så jeg kan bruke schnozzle bag til begge, men dersom jeg f.eks må ha i litt ekstra luft etter at jeg først har lagt meg så foretrekker jeg integrert pumpe. Spjærer schnozzle baggen så har jeg altså den integrerte og slipper å blåse opp med lungene og presse inn fukt. Det går klart raskest med schnozzle baggen selvsagt, men fin oppvarming om man er litt frossen å pumpe for hånd ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.