Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp og innspill til valg av stang


Cato-L

Anbefalte innlegg

Driver på å setter sammen "drømmelista" over grunnutstyret mitt for fiske fremover. Kommer til å holde meg til ferskvann og det meste av de klassiske fiske metodene (sluk, spinner, dupp & mark, wobbler). Utstyret skal være med rundt i Oslo marka og på en to ukers tur til Femundsmarka og på alle turer fremover som potensielt er i nærheten av ett vann eller en liten elv med noe liv i :)

Jeg har blinket meg ut ei nydelig snelle, Shimano Stradic 2500 FK HG og nå trenger jeg en god venn til den som den skal sitte på.

Valget mitt så langt står mellom Beastmaster CX STC 240/270L 3-14g og SpeedMaster BX Spin 240L 8'/3-14g. Prisforskjellen mellom disse to er ett par hundre kroner og i det store og hele spiller ikke de hundrelappene noe. Så da lurte jeg, hvilken skal jeg ta? Eller... Burde jeg ta en annen stang, fra en annen produsent i 1300-1700 kroners klassen på skittfiske.no? Ett krav er at den skal kunne transporteres fint på en sekk, så en to-delt stang blir for langt, mens en tre-delt stang burde være perfekt. Beastmasteren er interessant I den forstand at den kan settes sammen til 240 eller 270 cm. Men er bekymret for at alle delene vil gjøre den skjørere enn en tre-delt stang både under transport og under kamp med fisk.

Jeg har lett og det er flere "Beastmaster vs SpeedMaster" tråder på forumet men, jeg øyner ett håp om at det kanskje har skjedd noe nytt og spennende siden knivingen om hvilke av disse er best. Har jo fått med meg at mange har nevnt stenger fra Guideline og Lawson som fantastiske, men igjen, håper at noen kan komme med gode forslag og råd til en som elsker å fiske, men har ikke hatt verken tid eller penger til å kunne gjøre det før nå nylig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

jeg har  Beastmaster CX stc 240/270L. 

Kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd med min. Liker at den er kompakt, uten å være teleskop. Samtidig er det et stort pluss at den både kan "kort" og "lang". jeg bytter ofte ut fra omstendighetene, og liker å guerilljafiske mellom trær, busker og kratt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BeastMasteren i 270/300-versjon, og jeg har aldri brukt 270-versjonen. Man bruker stort sett bare den lengste varianten, fordi det nest nederste leddet har en ekstra stangring. Har lest (ikke prøvd) at stangen kaster mye dårligere om du bruker det minste leddet.

SpeedMasteren er en bedre fiskestang enn BeastMasteren (i mine øyne). SpeedMasteren har en (i mine øyne) bedre aksjon - den er raskere, noe som gir lengre kast. BeastMasteren føles noe mer "løsere". Dette er bra om du skal kaste med agn (mark), fordi du ikke kaster marken så lett av. Men for alt av sluk/spinner/wobbler etc., så vil SpeedMasteren være bedre.

Når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med min BeastMaster, og det at den er fem-delt (det er i alle fall min i 270/300-versjonen) er jo helt supert med tanke på transport. BeastMasteren tåler MYE juling, og er en veldig god stang. Den er nok en del tyngre enn SpeedMasteren.

BeastMasteren er litt mer "slaskete" enn SpeedMasteren. Om dette er fordi den er fem-delt eller fordi den har en mykere aksjon vet jeg ikke, men jeg foretrekker mer spenstige stenger.

Til ditt bruk kan du også vurdere å gå opp en klasse, til kastevekt 7-21g. Dette gir deg litt flere muligheter, men det går litt ut over kastelengden på de minste slukene og spinnerne. En 7-21g-BeastMaster kan man fint bruke i sjøen (fra land) uten noe problem. Fisker du på høyfjellet der vinden kan spille en rolle, så er medisinen ofte å velge litt tyngre sluker slik at du kan kaste mot vinden. Da vil 7-21g være veldig hendig.

Jeg har selv BeastMaster CX 9/10 fot 7-21g  og SpeedMaster 9 fot BX 3-14g, og er veldig fornøyd med begge - men velger mellom den avhengig av hvor jeg fisker og hva jeg skal kaste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har den nevnte Beastmasteren for 3-14 g, og synes det er en veldig fin stang til fjellfiske. Kaster godt, passe følsom, praktisk transportlengde. Jeg har ikke prøvd Speedmaster'n, men har en Forcemaster stang som er hakket rimeligere enn Beastmaster'n igjen, og forskjellen mellom disse er at det blir litt mer snert i kastene med sistnevnte, og den er mer følsom og har jevnere aksjon. Det blir vel noe tilsvarende forskjell mellom Beastmaster'n og Speedmaster'n igjen, men på ett punkt blir det vel et spørsmål om hva som er bra nok. Beastmaster'n er vel forøvrig viden kjent som en veldig slitesterk stang som tåler mye juling. Muligheten til å skifte mellom 8 og 9 fot har blitt flittig brukt. I skogen synes jeg i grunn at 8 fot i seg selv er for langt, men det er da fortsatt 1 fot kortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtte fot er ei kort stang, og jeg lurer da på hva du skal med ei 2500-snelle? Blir ikke den stor på den stanga?

Til ferskvann synes jeg at sånn ca 3-15 gram er god vekt, og minst ni fot. Da kaster man spinnere og lette agn lengst. Ikke minst om man skal prøve mark innimellom. Det er også mye bedre å kjøre fisk på ei lengre stang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nøyaktig den stangen som diskuteres (beastmaster 9 fot 3-14g), og har testet den med både Exage 1000 og Exage 2500, og jeg foretrekker definitivt 2500-størrelse på den. Jeg synes det gir mye bedre balanse. 1000 går, men føltes langt mer "klumsete" å bruke, i mangel på et bedre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lompa skrev:

Åtte fot er ei kort stang, og jeg lurer da på hva du skal med ei 2500-snelle? Blir ikke den stor på den stanga?

Til ferskvann synes jeg at sånn ca 3-15 gram er god vekt, og minst ni fot. Da kaster man spinnere og lette agn lengst. Ikke minst om man skal prøve mark innimellom. Det er også mye bedre å kjøre fisk på ei lengre stang.

Grunnen til at jeg har valgt 2500 er fordi snella er "tøffere". Maks drag på 1000 snella er 7 pund, mens 2500 snella har 20 punds drag styrke. http://fish.shimano.com/content/sac-fish/en/home/products/fishing-reels/spinning/stradic.html

I tillegg vil jeg tro at en 2500 vil være mye mer fleksibel. Den vil dekke behovene for lett elv og innlandsfiske, samt lett sjøfiske om dagen skulle komme at det ville være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en beastmaster 270L, med ei 2500 snelle, perfekt kombo!:) solgte en speedmaster i samme lengde og vektklasse, da jeg rett og slett likte beastmastern bedre... synes den har litt dypere aksjon, og følte at den var litt mindre "jålete" i kastinga enn speedmastern... mest sannsynlig er det bare vanesak siden jeg hr hatt beastmastern en del år.

har litt lyst å kjøpe beastmaster med 7-20(?) kastevekt, da kan jeg bruke den litt mere i sjøen, samt til dorging med større sluker/wobblere/markdrag samt større dupper:) men fisker stort sett med flue likevel, så får klre meg med den jeg har!:)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca2: Jeg tror du gjør/gjorde et godt valg med 2500. De eneste ulempene med 2500 kontra 1000 er vel at den veier 40-50 g mer i sekken og det går med litt mer snøre om du bruker multi, men den er nok bedre balansert (Beastmaster er en forholdsvis tung stang), og du har som du sier en kraftigere snelle. Synes 2500-sneller er lettere å bruke også med litt større bøyle og sveiv. Om du er som meg og foretrekker mono, og trenger litt solid snøre så du må oppi 0.25, så må det nesten en 2500-snelle til for å få plass til nok snøre også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, foroll skrev:

Ca2: Jeg tror du gjør/gjorde et godt valg med 2500. De eneste ulempene med 2500 kontra 1000 er vel at den veier 40-50 g mer i sekken og det går med litt mer snøre om du bruker multi, men den er nok bedre balansert (Beastmaster er en forholdsvis tung stang), og du har som du sier en kraftigere snelle. Synes 2500-sneller er lettere å bruke også med litt større bøyle og sveiv. Om du er som meg og foretrekker mono, og trenger litt solid snøre så du må oppi 0.25, så må det nesten en 2500-snelle til for å få plass til nok snøre også.

Jeg er heldigvis ikke noe gram-jeger, og SkittFiske har sagt de vil hjelpe meg med å tape opp snella så jeg slipper å fylle 500 kr med fireline på den for å fylle den. Nei, blir stas å få noe som er hakket kvassere enn 500 kr biltema fiske sett!

Endret av Ca2
fikse vs fiske
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tape er lurt uansett. Multi kan gli rundt uten tape.

Det er forøvrig rimelig dumt å sette seg selv i en posisjon hvor man ikke lenger kan skylde på utstyret når man kommer tomhendt og mager hjem fra fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, foroll skrev:

Tape er lurt uansett. Multi kan gli rundt uten tape.

Det er forøvrig rimelig dumt å sette seg selv i en posisjon hvor man ikke lenger kan skylde på utstyret når man kommer tomhendt og mager hjem fra fjellet.

Heller tomhendt og sulten i viten om at jeg har mye å lære, enn å gå med troen at alt har skyld i dårlig utstyr! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ca2 skrev:

Grunnen til at jeg har valgt 2500 er fordi snella er "tøffere". Maks drag på 1000 snella er 7 pund, mens 2500 snella har 20 punds drag styrke. http://fish.shimano.com/content/sac-fish/en/home/products/fishing-reels/spinning/stradic.html

I tillegg vil jeg tro at en 2500 vil være mye mer fleksibel. Den vil dekke behovene for lett elv og innlandsfiske, samt lett sjøfiske om dagen skulle komme at det ville være interessant.

Nå er jeg litt usikker på hva "drag" betyr, men må vel ha noe med bremsekraft å gjøre? Det er uansett nok bremsekraft i ei 1000-snelle for bruk med de linetykkelsene man har for å kaste langt med lette sluker. Dess kortere stang, dess større krav til jevn gange i bremsen, fordi stanga ikke demper like mye av rykk i utras osv.

Men skal du i sjøen med den, så er det klart at det er greit med litt større greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedmaster er nok (noe) bedre til å kaste med. Beastmaster tåler MYE mer juling... Kastet min over en dyp bekk engang før jeg selv skulle hoppe over. Istendenfor at den traff bakken med buttenden, traf den bakken med tuppen først. Stanga overlevde :-) først

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stradic snellene er helt gull.  du bør vurdere shimano beast master 1-13g. en liten kort og hendig 2 delt stang med en lengde på ca 140-160. 

denne stangen bruker jeg hele tiden og er min favoritt. store stenger kjøper jeg aldri. kan jeg holde med til slike korte lett spinn stenger så gjør jeg det. har landet mange store fisk med denne. største var en SØ på 2.5 kg.  det som er morro med disse stengene er at fisk på 2-300g også blir utrolig gøy og få på kroken.

Folk bare ler når jeg kommer med den lille pisken. men kaster like langt og kan lande like store fisk. Så er det ikke ofte du får fisk på over 2kg heller, hvis ikke du fisker saltvanns fisk.

Har du mulighet så prøv en slik. kaster utrolig langt og med den lille tassen. Bruker for det meste 8g sluk Rogerdraget fra sølvkroken er min favoritt, man trenger ikke så stor fart på sluken for at den skal logre fint i vannet. ellers så er det spinnere fra mepps 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RElling skrev:

Stradic snellene er helt gull.  du bør vurdere shimano beast master 1-13g. en liten kort og hendig 2 delt stang med en lengde på ca 140-160. 

denne stangen bruker jeg hele tiden og er min favoritt. store stenger kjøper jeg aldri. kan jeg holde med til slike korte lett spinn stenger så gjør jeg det. har landet mange store fisk med denne. største var en SØ på 2.5 kg.  det som er morro med disse stengene er at fisk på 2-300g også blir utrolig gøy og få på kroken.

Folk bare ler når jeg kommer med den lille pisken. men kaster like langt og kan lande like store fisk. Så er det ikke ofte du får fisk på over 2kg heller, hvis ikke du fisker saltvanns fisk.

Har du mulighet så prøv en slik. kaster utrolig langt og med den lille tassen. Bruker for det meste 8g sluk Rogerdraget fra sølvkroken er min favoritt, man trenger ikke så stor fart på sluken for at den skal logre fint i vannet. ellers så er det spinnere fra mepps 

Kan skive under på dette

Min er en Shimano Beastmaster 1-7 gr 165UL stang, dvs den er bare 165cm lang. Helt super stang og jeg bruker ikke annet. Parret med en bittelitten snille i 500 størresle fra Okuma. Har hatt den i kansje 15 år nå. Spinnere på 3 gr flyr utrolig langt med den stangen. Ia lle fall langt nok til at jeg får den fisken jeg vil ha med den. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.