Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turloggFire på tur - igjen.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Brusaknuten - igjen.

P5211328.JPG
Regn og tåke - igjen. Forrige gang vi gikk til Brusaknuten fikk vi regn og tåke. Denne gangen hadde YR nevnt noe om sol da jeg sjekket noen dager før turen skulle gå. Lørdag var det fortsatt rimelig greit varsel, men sola var nå visket vekk. Søndags morgen varslet YR regn...

Men med mulighet for noe bedre vær utover dagen.

Denne gangen fikk YR rett. Det ble bedre. Etter at vi hadde kommet hjem.
P5211294.JPG
Det var litt tøft å igjen ta fatt på turen mot Karten og Brusaknuten i dårlig vær. Nå var temperaturen grei, og det blåste lite. Likevel er ikke tur i regnvær det kjekkeste.

Vi var de fire vanlige. Det har blitt en del søndagsturer på oss den siste tiden. En tur til Alpene med masse fjell gjør at vi prøver å toppe formen.  Og  vi hadde noe uoppgjort med turen til Karten og Brusaknuten. Det hadde jo vært kjekt å fått sett utsikten fra disse toppene. Nå er de ikke spesielt høye, men over 400 moh, og rager litt over flate Jæren.
P5211305.JPG
Denne gangen var vi sikre på hvor vi parkerte, og var klar over hvor vi skulle gå. Selv om det igjen ble tåke og dårlig sikt, var vi hele tiden sikre på hvor vi befant oss. Det skulle jo bare mangle, etter å ha rotet rundt forrige gang...

Nå er det jo likevel greit å være på tur i god selskap. Det var ikke mange sure miner å se, selv om det var surt vær. Vi fikk jo også litt opphold inne i mellom. Omtrent så mye at buksa ble tørr før det igjen begynte å regne.

Det hjelper å ha sikt, og ikke minst å ha vært på plassen en gang før.
P5211314.JPG
Denne gangen var det egentlig bare på toppene det var skikkelig tåke. ellers kunne vi se oss rundt i blant. Det var vanskelig å forstå at vi hadde rotet rundt forrige gang- selv med kart...

Det gikk adskillig bedre denne gangen. Uten hele tiden å måtte sjekke hvor var - og hvor vi skulle, gikk det greit. Vi holdt god fart. Det kan virke som om vi alle begynner å komme i god form.
Sigbjørn og jeg prøvde å lokke bestyrerinen og Anne Lise ut på ville veier, men denne gangen var alle klar over hvor vi var og hvor vi skulle...
P5211337.JPG
Det ble ingen pause. Det var meningen å ta en stopp på toppen av Brusaknuten, men der var været så pass dårlig at det kun ble et kort opphold.

Det dukket et par andre ut av tåka da vi var på toppen. Nedover mot bilen kunne vi se folk på forskjellige stier. Parkeringsplassen opp av Mellomstrandsvannet var full da vi kom ned.
Det er et greit terreng å gå i - tror jeg - om bare været er bra. Det vil antakelig bli mer populært område etter hvert. Det vil kreve en større parkeringsplass. Vi får håpe bonden er med på dette og kan ordne mer plass.

Les hele artikkelen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er egentlig "hovedparkering" for denne turen?  Jeg har vært der en gang men fant heller ikke parkering - trur eg.  Parkerte ca helt nede ved hovedveien ved et skur der det også sto andre biler (rødt kryss)- men ut fra kartet her er gjerne hovedparkering ved "o km"?  ikke merket fra veien? Jeg ombestemte meg jo med hvor jeg skulle etter å ha startet hjemmefra og hadde ikke med kart og da jeg skulle sjekke beskrivelse for start av turen var det jo ikke nettdekning mens jeg var I bilen så matte bare ta en sjanse..  Jeg endte med å gå tur-retur pga tid men neste gang får det bli rundtur siden jeg nå har fått studert kartet:-)   ER merkingen under ca den rundturen dere gikk eller finnes det alternativer?

 

 

IMG_1104.png

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, dede skrev:

Hvor er egentlig "hovedparkering" for denne turen?  Jeg har vært der en gang men fant heller ikke parkering - trur eg.  Parkerte ca helt nede ved hovedveien ved et skur der det også sto andre biler (rødt kryss)- men ut fra kartet her er gjerne hovedparkering ved "o km"?  ikke merket fra veien? Jeg ombestemte meg jo med hvor jeg skulle etter å ha startet hjemmefra og hadde ikke med kart og da jeg skulle sjekke beskrivelse for start av turen var det jo ikke nettdekning mens jeg var I bilen så matte bare ta en sjanse..  Jeg endte med å gå tur-retur pga tid men neste gang får det bli rundtur siden jeg nå har fått studert kartet:-)   ER merkingen under ca den rundturen dere gikk eller finnes det alternativer?

 

 

IMG_1104.png

Denne gang parkerte vi der du har merket med et kryss. Det v ar  et grønt stiskilt ved parkeringsplassen.  Helt greit å finne fram (når det ikke er tåke). Vi tok rundt og opp til Karten, men kunne se andre som tok en mer direkte rute, (Ned samme vei og tilbake til Kartavannet.)  Litt langt mellom merkene enkelte plasser, men  skilter flere plasser.

(En hel flokk ungdyr under Brusaknuten, jeg har med stokk, men det tok ikke mye notis av oss.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre parkeringen? er kanskje litt høyere opp men får ha denne som utgangspunkt - har vel bare godt av noen bakker....  Har jo nå innstallert GPS med kart på mobilen så neste gang jeg surrer rundt der vet jeg I alle fall hvor jeg er (forrige gang hadde jeg ikke helt kontroll selv uten tåke...).  Anbefaler det.  Jeg installerte den som fjell-vandring.net har foreslått og lastet ned turforslag fra dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dede skrev:

Den andre parkeringen? er kanskje litt høyere opp men får ha denne som utgangspunkt - har vel bare godt av noen bakker....  Har jo nå innstallert GPS med kart på mobilen så neste gang jeg surrer rundt der vet jeg I alle fall hvor jeg er (forrige gang hadde jeg ikke helt kontroll selv uten tåke...).  Anbefaler det.  Jeg installerte den som fjell-vandring.net har foreslått og lastet ned turforslag fra dem. 

Det kan være Ognedalstølen du mener. Den er et stykke opp fra veien, men veien opp er sperret med (ulåst) bom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.