Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig-telt


bevern

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte det billigste teltet jeg fant på Clas Ohlson i fjor. Dette teltet:
http://www.clasohlson.com/no/Telt,-3-personer/31-4952

Teltet har blitt brukt to ganger, en gang i finværet midtsommers, og en gang på fjellet sensommer, hvor vi opplevde noe duskregn. På disse turene har teltet oppført seg eksemplarisk.

I sommer har jeg tenkt meg ut på litt mer seriøse (lengre) turer, med mer forflytning og mer potensielt regn. Jeg ser for meg at det i hovedsak vil bli turer i skogsterreng. Jeg har ikke all verdens erfaring, og må i den anledningen høre med dere som kan dette:

Vil jeg angre hvis jeg tar med meg dette billigteltet på en "ordentlig" tur?

Må påpeke at utenom teltet, har jeg generelt bra utstyr (liggeunderlag, sovepose, stormkjøkken, osv.). Planlegger å ta en liten miniekspedisjon i nærområdet for å få litt erfaring og teste ut nytt utstyr før jeg evt. tar en lengre tur.

Hilsen bevern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
45 minutter siden, Thomas E skrev:

Helt fint det teltet der. Går nok fint å bruke det om sommeren. Ikke vits å kjøpe noe nytt enda.

Om du har begrenset budsjett kan du sjekke ut denne tråden om du vil oppgradere: 

Mange gode tips der.

Har nettopp vært på en helgetur med naturhike cloud 3. Bra telt. Lett oppsett. Sto fint i vinden på åpen slette mens tarpen sto som et seil og røska i bardunene. Veldig god lufting grei plass for 2 personer i innertelt. Picnicmat(extra bunn) følger med. minuset er mangel på fortelt, ergo tarp i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikker veit, dette er ganske dårlige greier, men mye telt for penga. Kan nok funke i skogen, men ikke noe jeg ville tatt med på fjellet. Clas Ohlson beskriver det jo som et festival telt og et telt som unga kan ha glede av i hagan. Været på fjellet kan fort endre seg så du tar en risiko hvis du drar avgårde med dette på fjelltur. Både XXL og G-sport har en serie med ganske rimelige telt som jeg heller ville valgt. Jeg startet selv med Helsport Nordmarka til 1.299.-for noen år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Per Fredrik said:

Som du sikker veit, dette er ganske dårlige greier, men mye telt for penga. Kan nok funke i skogen, men ikke noe jeg ville tatt med på fjellet. Clas Ohlson beskriver det jo som et festival telt og et telt som unga kan ha glede av i hagan. Været på fjellet kan fort endre seg så du tar en risiko hvis du drar avgårde med dette på fjelltur. Både XXL og G-sport har en serie med ganske rimelige telt som jeg heller ville valgt. Jeg startet selv med Helsport Nordmarka til 1.299.-for noen år siden. 

I stedet for disse billigmodellene til f.eks. Helsport og Bergans ville jeg mye heller valgt noe billig og lettere fra Naturehike. Påstanden min der er at disse "dyrere" produsentene velger billigere materialer til sine billigmodeller enn billigmerkene. Dette pga marginkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Thomas E skrev:

Påstanden min der er at disse "dyrere" produsentene velger billigere materialer til sine billigmodeller enn billigmerkene. Dette pga marginkrav.

De bruker ihvertfall tyngre materialer.
Nevø har Helsport Nordmarka (selges vel kun av XXL)og har vært ute i ganske rufsete vær med det på høsttur i fjellet.
Designmessig er de ganske like de dyrere seriene men de senker vel vekta litt ved å senke takhøyde og evt. minske fortelt o.l.
Skal man holde seg godt nedafor tregrensa så klarer man seg vel strengt talt med en litt stor tarp om man har bra sovepose og
liggeunderlag.
Og rimelige tarper har jo folk her på forumet finni ser det ut som 🙂
https://www.aliexpress.com/item/Silver-Coating-Anti-UV-Ultralight-Sun-Shelter-Beach-Tent-Pergola-Awning-Canopy-210T-Taffeta-Tarp-Camping/32694314022.html?trace=msiteDetail2pcDetail

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har visst tilbud på det her Bergansteltet om dagene: https://www.xxl.no/bergans-trysil-2-tomannstelt-forpris-xxl-no-1199/p/1088460_1_style

Er nok ikke på nivå med langt dyrere telt, men ser for meg at det har langt bedre muligheter for bardunering og lufting enn ClasOhlson-telter, og burde vært bedre egnet til fjellbruk. Det veier 700 g mindre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Juni-Juli-August er mygg/knott periode og man trenger derfor god myggnetting i telt, velger du tarp så må du finne en løsning for myggnett.
Generelt vil jeg si at de kjipeste festivalteltene kun er brukende i finvær i sommerperiodene i lavlandet - alt annet er å strekke strikken langt. Mer normale billig telt som Normarka osv (prisklasse 1500-2500) fungerer veldig fint til tre sessonger bruk i lavlandet og til nød i fjellet om du er erfaren og har vindsekk eller annet nødly i tillegg. 

Det spørs jo også hvor mye du kommer til å bruke teltet, lite poeng og svi av 5000,- og oppover på et bra telt om du bruker det et par ganger i året. Smart å velge et billig telt som første telt hvis du ikke er vant til å sove ute så mye. Da kan du bygge erfaring og heller investere når bruken øker og turene blir mer krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, bevern said:

Jeg kjøpte det billigste teltet jeg fant på Clas Ohlson i fjor. Dette teltet:
http://www.clasohlson.com/no/Telt,-3-personer/31-4952

Teltet har blitt brukt to ganger, en gang i finværet midtsommers, og en gang på fjellet sensommer, hvor vi opplevde noe duskregn. På disse turene har teltet oppført seg eksemplarisk.

I sommer har jeg tenkt meg ut på litt mer seriøse (lengre) turer, med mer forflytning og mer potensielt regn. Jeg ser for meg at det i hovedsak vil bli turer i skogsterreng. Jeg har ikke all verdens erfaring, og må i den anledningen høre med dere som kan dette:

Vil jeg angre hvis jeg tar med meg dette billigteltet på en "ordentlig" tur?

Må påpeke at utenom teltet, har jeg generelt bra utstyr (liggeunderlag, sovepose, stormkjøkken, osv.). Planlegger å ta en liten miniekspedisjon i nærområdet for å få litt erfaring og teste ut nytt utstyr før jeg evt. tar en lengre tur.

Hilsen bevern!

Jag har haft ett liknande tält. Fungerar helt OK så länge det inte ösregnar. Gör det det, så tar det in vatten. 

Mitt tält är nu mera materialföråd och packpåsar... Hilleberg Unna har köpts in (brukt) som tält istället.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, foroll skrev:

XXL har visst tilbud på det her Bergansteltet om dagene: https://www.xxl.no/bergans-trysil-2-tomannstelt-forpris-xxl-no-1199/p/1088460_1_style

Er nok ikke på nivå med langt dyrere telt, men ser for meg at det har langt bedre muligheter for bardunering og lufting enn ClasOhlson-telter, og burde vært bedre egnet til fjellbruk. Det veier 700 g mindre også. 

Interessant info. du kommer med her, da er sesongens priskrig igang igjen. Teltene Bergans og Helsport lager for XXL er gode tilbud. De bruker en rimeligere duk, men den tåler like godt regn og fuktighet som de dyrere teltene, men den veier litt mer og det blir litt mer volum. Flere mener som meg at skal dere være to på tur er det ofte bedre å velge et tremannstelt. Kundeservice til Helsport er unik. Det er bare å ringe eller maile hvis du trenger hjelp. Jeg har veldig god erfaring med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilbud på telt hos Magasinet, til under 800 kr.  3 manns med storm matter. 

https://www.magasinet.no/friluftsutstyr/telt-lavvo-gapahuk/dovrefjell-vidda-tunneltelt-3p

De har også en "gapahuk" type til under 350 kr. https://www.magasinet.no/friluftsutstyr/telt-lavvo-gapahuk/dovrefjell-backpacker-classic-ii-gapahuk

 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene folkens. Konklusjonen må vel bli at jeg går for et nytt telt ettersom jeg ikke ønsker å bli overraska over et lekkende telt, som ble beskrevet ovenfor.

Så starter teltjakta...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2017-5-22 at 5:24 PM, Tiur3 said:

Det er tilbud på telt hos Magasinet, til under 800 kr.  3 manns med storm matter. 

https://www.magasinet.no/friluftsutstyr/telt-lavvo-gapahuk/dovrefjell-vidda-tunneltelt-3p

Jeg ville ihverfall ha sjekka målene og faktisk uforming på dette 3 pers teltet før kjøp om det skulle brukes av 3 personer. Iflg skissen så ser det ut som om innerteltet etter 150 cm lengde skrår kraftig innover (i tillegg til også å smalne litt hele veien)?? 

30160_1_1.jpg

30160_3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Terka skrev:

Jeg ville ihverfall ha sjekka målene og faktisk uforming på dette 3 pers teltet før kjøp om det skulle brukes av 3 personer. Iflg skissen så ser det ut som om innerteltet etter 150 cm lengde skrår kraftig innover (i tillegg til også å smalne litt hele veien)?? 

30160_1_1.jpg

30160_3.jpg

Hvis du ser litt nøyere på skissen, så er det 150 + 80 cm. Jeg har sett det oppslått i Drammen og det ok ut. Men, lange folk bør selvfølgelig alltid sjekke kritisk lengde. At dette smalner i fotenden, er ikke uvanlig. Sikkert plass til 3 par føtter der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, djing0 skrev:

Lengden er nå en ting, men hvis bredden i innerteltet er under 110-120cm, blir det vanskelig med to liggeunderlag i bredden uansett hvor kort man er.

Man skal være ekstremt gode venner om man skal ligge 2 stk. i ett 110-120cm bredt telt mer enn ett par netter 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tubbs skrev:

Man skal være ekstremt gode venner om man skal ligge 2 stk. i ett 110-120cm bredt telt mer enn ett par netter 1f642.png

Der er jeg helt enig. Reinsfjell 2 er ypperlig til meg og fruen, men jeg kvier meg for å invitere en venn med på tur... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Tiur3 said:

Hvis du ser litt nøyere på skissen, så er det 150 + 80 cm.

......

 At dette smalner i fotenden, er ikke uvanlig. Sikkert plass til 3 par føtter der. :)

Ser den. Men i f.eks mitt Svalbard 3 telt som er et vintertelt er det ikke plass til 3 stk kvadratiske liggeunderlag  (som jeg liker å bruke på vinteren for god isolasjon mot bakken.) Selv her må det brukes dråpeformede liggeunderlag når man er 3, og det teltet har nok mer bredde og lenge i innerteltet. 

grriss_3_highcamp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, djing0 skrev:

Lengden er nå en ting, men hvis bredden i innerteltet er under 110-120cm, blir det vanskelig med to liggeunderlag i bredden uansett hvor kort man er. Gitt at innerteltet ikke er så langt at skråen kommer bak liggeunderlagene. 

Hvor har du breddemålet til innerteltet, på Dovreteltet fra? :) Anntar det er min. 160 cm, noe alla Tydal 3, som det finnes planskisse over lengre opp her. Og liggeunderlag, kan da ligge om hverandre. Hva så? Hvis et er et problem, så kjøp et større telt. :)

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tiur3 skrev:

Hvor har du breddemålet til innerteltet, på Dovreteltet fra? :) Anntar det er min. 160 cm, noe alla Tydal 3, som det finnes planskisse over lengre opp her. Og liggeunderlag, kan da ligge om hverandre. Hva så? Hvis et er et problem, så kjøp et større telt. :)

Nå siktet jeg ikke til noe spesifikt telt, men observerer at det er mange telt som oppgis som to-tre persons, og som har en bredde i fotenden av innerteltet på godt under bredden av to liggeunderlag. Å stable oppblåsbare liggeunderlag i høyden virker veldig upraktisk i mitt hode. Jeg syns det er villedende markedsføring og ville blitt skuffet om jeg bestilte et slikt telt i god tro. Å svare på dette med "kjøp et større telt" fremstår særs lite konstruktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, djing0 skrev:

Å stable oppblåsbare liggeunderlag i høyden virker veldig upraktisk i mitt hode. Jeg syns det er villedende markedsføring og ville blitt skuffet om jeg bestilte et slikt telt i god tro. Å svare på dette med "kjøp et større telt" fremstår særs lite konstruktivt. 

Det må da være konstruktivt og løsningsorientert. :) Klarer ikke du (og andre) å ha liggeunderlag "noe om hverandere" i fotenden, så er det vel bare å kjøpe større telt. :) Selv har jeg benytter både oppblåsbare og andre liggeunderlag, som har ligget "noe om hverandre", så jeg ser ikke det problemet heller. Men, du valg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.