Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag Øst- og Nordmarka


Lisbre

Anbefalte innlegg

Ikke akkurat fjellvandring, men når man bor i Oslo rekker man ikke alltid komme seg til et fjell om helga er kort.

Jeg lurer derfor på om noen har noen fine tips til rundturer med litt utsikt og teltmuligheter i Øst-/Nordmarka, hvor det kanskje ikke er alt for mye folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke veldig mye erfaring i Øst- og Nordmarka, men den beste utsikten jeg har funnet er Vettakollen. Men det er ikke langt å gå, og det er mye folk der. Litt bedre er Kikut, bak Kikutstua, med ca 600 moh. Der ser du sørover til Oslofjorden og ganske langt nordover også. Et par brukbare steder å sette opp teltet finner du også. En kan gå dit fra Skar via Liggeren/Helgeren/Fortjern, eller fra Frognerseteren via Kobberhaugene. Det er en drøy mil å gå fra begge utgangspunktene, og mye opp og ned så det kjennes litt lengre. En kan holde blåsti det meste av veien og trafikken er ikke all verden.

Jeg leter etter en god inngang til Kjerkeberget, som er enda litt høyere enn Kikut, men jeg er ikke kjent nok med hvor det er bra å starte.

For øvrig er min erfaring med Nordmarka og Østmarka at en ikke har all verdens utstikt. Eller sol. Men det er kanskje andre som har bedre erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maridalsalpene. Ta bussen til Skar og gå opp mot Tømtehytten og derfra mot Mellomkollen og videre bort mot Movann men før du kommer helt dit, så drar du mot Vaggestein og Skar igjen. 

Veldig fin rute men ta med kart da det ikke er merka sti i naturreservatet. 

Du får i hvert fall utsikt der og litt høydemeter. Dit jeg drar når jeg får  fjellabstinenser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til @Gittiamo sitt forslag.
Man kan gå på kryss og tvers fra Hammeren eller Skar og få flotte naturopplevelser kort vei fra Oslo sentrum.
Kan anbefale Turkart Kikut i 1:25 000. for planlegning av evt tur 🙂

Tok dette for ett par år siden på vei ned mot Maridalen skole. Ikke så ille utsikt (og finere er det innover)

maridalen.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, tubbs skrev:

+1 til @Gittiamo sitt forslag.
Man kan gå på kryss og tvers fra Hammeren eller Skar og få flotte naturopplevelser kort vei fra Oslo sentrum.
Kan anbefale Turkart Kikut i 1:25 000. for planlegning av evt tur 1f642.png

Tok dette for ett par år siden på vei ned mot Maridalen skole. Ikke så ille utsikt (og finere er det innover)

maridalen.jpg

Dette er opp Turter mot Fagervann :) Kjenner igjen utsikten da vi alltid drar hesten opp den bakken der om de har for mye energi og vi for liten tid :P og utsikten der er tipp topp. 

Utsikten fra Mellomkollen en tidlig morgen er heller ikke så verst :) 

IMG_9947.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ovenfor branntomta🙂
Vil man ha litt ekstra stigning så kan man jo kjøre inn til Skar og rusle til Tømtehyttene over Øyungskollen.
Nordmarka er suveren både til kvelds/dagsturer samt lengre turer både sommer og vinter. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Avhenger litt av om du har tilgang til bil, hvor langt du vil gå og hvor mange overnattinger du tenker selvfølgelig.

Noen anbefalinger i Nordmarka.

Har du tilgang til bil kan en tur over Pershusfjell med utgangspunkt fra Tverrsjøstallen på Jevnaker anbefales. Det samme kan en tur opp til Gyrihaugen, med start fra Damtjern ved Åsa. Begge stedene er det folk - som alle steder i Nordmarka - men ikke nødvendigvis påtrengende mange.

Med buss kommer du deg til Skansebakken innerst i Sørkedalen og kan f.eks. gå til Oppkuven, med overnatting langs Store Oppkuvvann. Eller som andre foreslår, med buss til Skar og videre til Tømtehyttene, Sellanrå og over Mellomkollen. Med litt eventyrlyst finner du også den umerka stien til Gaupekollen!

Eller du kan ta toget til Hakadal og finne en teltplass langs Elvannet, Langvann eller Trehørningen. Ingen spektakulære topper i nærheten, men utsikt over en langstrakt innskjø er jo flott det også. I disse dager er det nok enkelte fiskere der oppe.

Mulighetene er egentlig ganske mange i Nordmarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ArveS Til Kjerkeberget kan det nok lønne seg å gå blåsti fra Elnes eller sykle fra Stryken eller Maridalen. Ca 30 km fra Brekkekrysset til Sandungen gård.

 

Til ts:

Du kan ta toget nordover og gå tilbake. Hakadal-Skar er en fin tur med to overnattinger. Hakadal-Finnerud er også en fin tur. Mange liker Spålen (Tverrsjøen som utgangspunkt), men det er et vått område. 

 

Dagsturer fra Maridalen kan være fra Hammeren til Bjørnholt opp til Kobberhaugene med valgfri retur. Fra Skar rundt Helgeren er også en god dagstur.

 

Stiene er godt merket så det er bare å velge. Kommer du 6-7 km inn i skogen så er det lite mennesker.

Endret av Kristin_E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.