Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips til Lofoten?


Maline

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to stykker som ønsker å dra til Lofoten på ferie i sommer (i juli en gang). Har aldri vært der før så trenger noen tips.

Er det noen steder dere anbefaler å overnatte? Vi har i utgangspunktet tenkt telt, men trenger en dusj og litt vask av klær en gang i blant (har tenkt å være der en uke ca). Eller hvis noen vet om noe fint og rimelig så kom med det :-)

 

Er det noen toppturer/ andre fine steder man absolutt må få med seg når man først er der?

 

Andre begivenheter/ aktiviteter/ opplevelser?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvor i Lofoten dere planlegger å oppholde dere. (Vestvågøy eller austvågøy)

Tror dere er litt sent ute når det f. eks gjelder leing av rorbu. Telt høres ut som en god idé.. også kan dere kanskje benytte dere av Airbnb et par netter? 

Fine fjellturer som jeg anbefaler dere å sjekke ut:
Himmeltinden
"Mannen"
Festvågtinden
Hermanndalstinden (Enorm tur, men bruker en hel dag) 
Ryten & Kvalvika 
Helvetestinden & Bunes
Fløya & Djevelporten

Finn fram instagram og søk etter disse plassene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har mulighet, er en tur til Trollfjorden og opp på Trollfjordhytta en flott tur. Men man må da komme seg inn Trollfjorden med båt, vet ikke hvem som evt. gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Hvor i Lofoten er det best å ligge mtp fjellturer da? Vestvågøy eller Austvågøy? Er det langt imellom? Tenker da hvor det er mest muligheter for oss som er turister ;)

Noen her som har klatrer på Svolværgeita? Vi vurderer å bestille en tur opp dit med guide :)

Endret av Maline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Maline said:

Takk for tips!

Hvor i Lofoten er det best å ligge mtp fjellturer da? Vestvågøy eller Austvågøy? Er det langt imellom? Tenker da hvor det er mest muligheter for oss som er turister ;)

Noen her som har klatrer på Svolværgeita? Vi vurderer å bestille en tur opp dit med guide :)

Flakstadøya og Moskenesøya er eldorado for fjellturer og toppturer, valgmulighetene er enorme. Mange muligheter på Vestvågøya også. Du trenger ikke guide for å gå opp til Svolværgeita, men skal du på toppen (hornene) må du klatre i tau, så da skal du ha med noen med erfaring. Kjøp boka "På tur i Lofoten", utgitt av Lofoten turlag, der får du masse gode turforslag til både lette og mer krevende turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2017 den 14.16, Maline skrev:

Hvor i Lofoten er det best å ligge mtp fjellturer da? Vestvågøy eller Austvågøy? Er det langt imellom? Tenker da hvor det er mest muligheter for oss som er turister ;)

Noen her som har klatrer på Svolværgeita? Vi vurderer å bestille en tur opp dit med guide :)

Spørs helt hvilke fjell dere tenker å gå på. Har dere tenkt til å leie dere en bil under oppholdet? Med bil så kommer dere selvfølgelig dere greit fra plass til plass og da kan dere ligge i telt hvor som helst. Tar rundt 2 timer å kjøre fra Svolvær til f. eks Reine. 

Har klatret på geita med guide 1 gang og det anbefales sterkt. Morsom opplevelse. Greit om dere får med dere noen til å ta bilde mens dere hopper. Minne for livet. 
Selve klatreturen er ikke spesielt vanskelig og kan være fort unnagjort, men det er mye kø på sommeren. Og dette kan gjøre at dere fort må vente leeenge.. 

Jeg tror nok jeg ville teltet på Vestvågøy, hvis jeg var dere. F. eks på Hauklandstranda er det populært å campe. Da har dere flere flotte fjellturer 50 meter unna. (blant annet Mannen og Himmeltinden). Da er dere ca midt i i smørøyet. Dere kan kjøre en vei og komme til Svolvær og Svolværgeita, eller dere kan kjøre i motsatt retning og komme til Kvalvika & Ryten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere først skal til Lofoten, anbefales for øvrig å komme seg utover. Jo lenger ut, jo flottere, spør du meg. Ferga ut til Værøy og en tur opp i  høyden der kan også være fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for alle innspill! :)

Vi kommer til å kjøre dit med bil, slik at vi har bil under oppholdet, og fordi vi tenker kjøreturen er en opplevelse i seg selv. Fra her vi bor tar det ca 16 timer å kjøre, så vi regner to kjøredager.

Vi skal være der ca en uke. Det jeg har tenkt til nå er at vi starter turen nede ved Reine og Moskenesøy, før vi fortsetter videre opp til Flakstadøy og Vestvågøy. Deretter tenker vi å ligge på hotell de siste dagene i Svolvær hvor vi blant annet skal på toppen av geita. Vi har ca to dager å tilbringe på hver plass.

Tar gjerne imot flere tips, vi gleder oss stort og ønsker å oppleve mest mulig av naturen og fjellene i disse områdene :)

Endret av Maline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Miamaria skrev:

Dersom dere først skal til Lofoten, anbefales for øvrig å komme seg utover. Jo lenger ut, jo flottere, spør du meg. Ferga ut til Værøy og en tur opp i  høyden der kan også være fint.

Har sett litt på Værøy, det ser også helt fantastisk ut! Kunne tenke oss opp på Heia. Vet du hvor lang tid det tar med ferge fra Moskenes, mulig å ta en dagstur dit? :)

Endret av Maline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det tok bare en drøy times tid imellom der. Fin fergetur også, forsåvidt. Sånn sett burde det gå fint å ta en dagstur ut dit, men de fergerutene har jeg ikke oversikt over. Det går ikke kjempeofte, men vil tro det gå an å komme seg att og fram samme dag. Du kan jo ta en titt på turvenninnene mine sin tur opp i høyden der ute, det ser ut til å ha vært veldig flott. Jeg skal tilbake for å gjøre den turen selv. :)

http://lenesintur.blogspot.no/2017/04/topp-topptur-pa-vry.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Miamaria skrev:

Dersom dere først skal til Lofoten, anbefales for øvrig å komme seg utover. Jo lenger ut, jo flottere, spør du meg. Ferga ut til Værøy og en tur opp i  høyden der kan også være fint.

Støttes - og det kommer fra meg som er oppvokst på Aust-Vågøy. Mange fine fjellturer her også, men jo lenger ut, jo flottere. 

Anbefaler dere i alle fall å bruke en av dagene på Ryten&Kvalvika. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen dere!

I skrivende stund sitter vi og planlegger turen vår til Lofoten. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre egen bil, men har regnet litt på det og det vil bli en del mer utgifter enn vi hadde trodd ettersom fergene koster så mye. Vi hadde lyst til å starte turen i Værøy og videre oppover mot Moskenes før vi endte i Svolvær, og tar fergen ned til Skutvik når vi skal hjem. Bare fergene vil koste over 4000,-, i tillegg kommer bensin selvfølgelig.

Vi har derfor vurdert å ta fly istedet og leie bil der nede. Men så har vi med oss to hunder og det blir sabla mye bagasje med bur osv, i tillegg må vi stort sett ligge i telt og det er upraktisk dersom vi for eksempel vil utforske en restaurant om kvelden (liker ikke tanken på å ha hundene igjen i teltet).

Dere som har vært i Lofoten tidligere, hvordan la dere opp reisen? Trenger gode råd her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.