Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips Nytt fiskesett


Roger_Raccoon

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Nå har fjellfjotten slått til igjen. Var nede i kjellern for å hente frem fjellstanga bare for å oppdage at den var spjelka midt på med teltplugg og sportstape, med snella litt på hell.  Nå er jeg på jakt etter nytt sett. 

Er litt usikker på hvordan teleskopstenger er i bruk, men ser fordeler når det skal vandres gjennom skog og kratt på tur til fjellet. Trenger ikke det beste av det beste, men noe "lite og lett" som ikke knekker på tredje kastet hadde vært flott 😉

Noen som har et tips til tele-sett rundt 1300,- og/eller erfaringer med settet nevnt under her?

Har titta litt på denne

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/teleskopsett/shimano-combo-teleskop-allround-catana-snelle-og-stang-pluss-sene-170327-p0000199398

Det går stort sett i fjellfiske i Saltfjellet-Svartisen området, og forhåpentligvis Femundsmarka til neste år 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Kan også anbefalle Shimano Exage BX STC minitele serien. Er meget fornøyd og den kommer i et hendig futeral hvor du får plass til snella og fiskeutstyr. Kombinert med en Shimano Exage 1000 FD snelle så får du et veldig fint kit.

+1 jeg har selv to slike og er godt fornøyd med dem. Bra stenger til å være teleskop. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker bra den der, har samme kombo selv. Stengene i den serien er gode, men kan ikke sammenlignes med delbare stenger selvfølgelig. Fordelen er at du får dem oppi en liten sekk, godt beskyttet i det medfølgende futeralet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme stang, annen snelle :) Fikk en Okuma Ceymar C-25 i julegave (bare 20-30 gram lettere enn den i settet der, tror jeg), og kjøpte stanga i etterkant (rundt et år siden, tror jeg). Angrer slett ikke, transportvesken synes jeg er svært god og det er mange ganger når den har fått seg en dult at jeg har tenkt "pokker, det der må da skadet noe" - men det har gått bra hver gang. 

Ellers er jo stangen både teleskop og tredelt, så det er jo litt mer arbeid enn å bare skyve den sammen når den skal ned i vesken sin. Men det går fort med litt trening :) Og en liten Abu boks for sluker kan også romme en liten kniv for sløying - boksen får fint plass ved siden av snella i vesken. Da snakker vi komplett og kompakt :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så liker jeg ikke teleskopstenger, de blir lett litt stive, og 7-21 g slukvekt synes jeg er vel mye til den typen fiske som trådstarter beskriver. Av flere lettspinnstenger så er det to stenger som blir mest brukt hos meg. Det er to Shimano beastmaster med slukvekt 3-14 g. (180 / 210 og 240 / 270) De har forskjellig lengde av den enkle grunn at den korteste er kjøpt for å brukes i kanoen. Hvis en stang blir for lang når jeg fisker fra kano så må stangen holdes veldig mye rett opp for å kunne lande fisken og da er faren for brudd mye større enn om stangen holdes med en slakere vinkel.

Jeg har ingen erfaring med Shimano sneller, men jeg har et par Mitchell Avoset sneller som fungerer kjempefint. Shimano sine sneller har et godt rykte så det burde ikke vær noe i veien for å velge disse. Oppgitt størrelse burde vel også passe, men bør vel ikke vøre større i hvert fall.

Jeg la for moroskyld den ene snella mi på vekta og den var 196 g. med snøre og svivel. Oppgitt Shimano Exage 2500 FD veier vel 250g. uten snøre.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få fisk på det aller meste av utstyr, men om du også fisker for opplevelsen, så anbefaler jeg Shimano BeastMaster STC 7-21g: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/shimano/beastmaster-reisestenger/beastmaster-cx-stc-270-300ml-7-21g-140834-p0000123730

Stangen er fem-delt, så transportlengden blir veldig kort. Med en 10-fot stang og en kastevekt på 7-21g, så er du perfekt rustet for fjellfiske. Lengre stang betyr ofte lengre kast. 

Stangen er noe myk, som gjør den mer anvendelig for både duppfiske og generelt markfiske (man kaster ikke marken så lett av). I tillegg vil den kunne kaste sluker fra 5-25g så langt som du vil/trenger. Stangen tåler også mye og røff bruk. Det finnes stenger som er enda bedre enn denne, men dette er vel noe av det beste man får i kategorien fem-delt til denne prisen. 

Til denne stangen ville jeg gått for en snelle i 2500-klassen. En Shimano Exage er en fantastisk snelle til den prisen, og passer perfekt til stangen: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-frontbrems/exage/shimano-exage-2500-fd-148604-p0000132659

Vil du bruke litt mer penger, så kan den nye utgaven av Exage, som heter Sahara, være et veldig godt alternativ: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-frontbrems/sahara/shimano-sahara-2500-fi-183448-p0000243114 

------------

Jeg har både stangen og snellen (i 1000-størrelse), og dette er virkelig bra saker, og superhendig å dra med seg på fjellet. Når det kommer til fiskeutstyr så kan du få det så dyrt som du vil ha det, men denne komboen gir utrolig mye valuta for pengene. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe og si om denne stangen https://www.magasinet.no/fiskeutstyr/fiskesett/teleskopsett-shadow-tele-minispin-7-5-15g da. Er selv på jakt etter en stang med kort transport lengde. Har Cardinal stx-5 snelle(196g med sene) 

 

Har Fenwick Wild wings 764L 3-12g.  Veier 130g. 4 delt, Rar aksjon(kort) syntes ikke den var lettkasta med sluker i vektklassen sin. Mitt 8 fots Shimano zeric sett, 700kr ish.. Kaster bedre i vektklassen sin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.