Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

Nå har fjellfjotten slått til igjen. Var nede i kjellern for å hente frem fjellstanga bare for å oppdage at den var spjelka midt på med teltplugg og sportstape, med snella litt på hell.  Nå er jeg på jakt etter nytt sett. 

Er litt usikker på hvordan teleskopstenger er i bruk, men ser fordeler når det skal vandres gjennom skog og kratt på tur til fjellet. Trenger ikke det beste av det beste, men noe "lite og lett" som ikke knekker på tredje kastet hadde vært flott 😉

Noen som har et tips til tele-sett rundt 1300,- og/eller erfaringer med settet nevnt under her?

Har titta litt på denne

https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/fiskesett/teleskopsett/shimano-combo-teleskop-allround-catana-snelle-og-stang-pluss-sene-170327-p0000199398

Det går stort sett i fjellfiske i Saltfjellet-Svartisen området, og forhåpentligvis Femundsmarka til neste år 😄

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Kan også anbefalle Shimano Exage BX STC minitele serien. Er meget fornøyd og den kommer i et hendig futeral hvor du får plass til snella og fiskeutstyr. Kombinert med en Shimano Exage 1000 FD snelle så får du et veldig fint kit.

+1 jeg har selv to slike og er godt fornøyd med dem. Bra stenger til å være teleskop. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker bra den der, har samme kombo selv. Stengene i den serien er gode, men kan ikke sammenlignes med delbare stenger selvfølgelig. Fordelen er at du får dem oppi en liten sekk, godt beskyttet i det medfølgende futeralet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme stang, annen snelle :) Fikk en Okuma Ceymar C-25 i julegave (bare 20-30 gram lettere enn den i settet der, tror jeg), og kjøpte stanga i etterkant (rundt et år siden, tror jeg). Angrer slett ikke, transportvesken synes jeg er svært god og det er mange ganger når den har fått seg en dult at jeg har tenkt "pokker, det der må da skadet noe" - men det har gått bra hver gang. 

Ellers er jo stangen både teleskop og tredelt, så det er jo litt mer arbeid enn å bare skyve den sammen når den skal ned i vesken sin. Men det går fort med litt trening :) Og en liten Abu boks for sluker kan også romme en liten kniv for sløying - boksen får fint plass ved siden av snella i vesken. Da snakker vi komplett og kompakt :thumbsup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig så liker jeg ikke teleskopstenger, de blir lett litt stive, og 7-21 g slukvekt synes jeg er vel mye til den typen fiske som trådstarter beskriver. Av flere lettspinnstenger så er det to stenger som blir mest brukt hos meg. Det er to Shimano beastmaster med slukvekt 3-14 g. (180 / 210 og 240 / 270) De har forskjellig lengde av den enkle grunn at den korteste er kjøpt for å brukes i kanoen. Hvis en stang blir for lang når jeg fisker fra kano så må stangen holdes veldig mye rett opp for å kunne lande fisken og da er faren for brudd mye større enn om stangen holdes med en slakere vinkel.

Jeg har ingen erfaring med Shimano sneller, men jeg har et par Mitchell Avoset sneller som fungerer kjempefint. Shimano sine sneller har et godt rykte så det burde ikke vær noe i veien for å velge disse. Oppgitt størrelse burde vel også passe, men bør vel ikke vøre større i hvert fall.

Jeg la for moroskyld den ene snella mi på vekta og den var 196 g. med snøre og svivel. Oppgitt Shimano Exage 2500 FD veier vel 250g. uten snøre.

Endret av REs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan få fisk på det aller meste av utstyr, men om du også fisker for opplevelsen, så anbefaler jeg Shimano BeastMaster STC 7-21g: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/stenger/haspelstenger/shimano/beastmaster-reisestenger/beastmaster-cx-stc-270-300ml-7-21g-140834-p0000123730

Stangen er fem-delt, så transportlengden blir veldig kort. Med en 10-fot stang og en kastevekt på 7-21g, så er du perfekt rustet for fjellfiske. Lengre stang betyr ofte lengre kast. 

Stangen er noe myk, som gjør den mer anvendelig for både duppfiske og generelt markfiske (man kaster ikke marken så lett av). I tillegg vil den kunne kaste sluker fra 5-25g så langt som du vil/trenger. Stangen tåler også mye og røff bruk. Det finnes stenger som er enda bedre enn denne, men dette er vel noe av det beste man får i kategorien fem-delt til denne prisen. 

Til denne stangen ville jeg gått for en snelle i 2500-klassen. En Shimano Exage er en fantastisk snelle til den prisen, og passer perfekt til stangen: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-frontbrems/exage/shimano-exage-2500-fd-148604-p0000132659

Vil du bruke litt mer penger, så kan den nye utgaven av Exage, som heter Sahara, være et veldig godt alternativ: https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/shimano-frontbrems/sahara/shimano-sahara-2500-fi-183448-p0000243114 

------------

Jeg har både stangen og snellen (i 1000-størrelse), og dette er virkelig bra saker, og superhendig å dra med seg på fjellet. Når det kommer til fiskeutstyr så kan du få det så dyrt som du vil ha det, men denne komboen gir utrolig mye valuta for pengene. Lykke til! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noe og si om denne stangen https://www.magasinet.no/fiskeutstyr/fiskesett/teleskopsett-shadow-tele-minispin-7-5-15g da. Er selv på jakt etter en stang med kort transport lengde. Har Cardinal stx-5 snelle(196g med sene) 

Har Fenwick Wild wings 764L 3-12g.  Veier 130g. 4 delt, Rar aksjon(kort) syntes ikke den var lettkasta med sluker i vektklassen sin. Mitt 8 fots Shimano zeric sett, 700kr ish.. Kaster bedre i vektklassen sin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av NattUgle
      Hei 
      Skikkelig nybegynner her. Aldri sovet ute på fjellet før og skal ikke gå så langt

Jeg trenger et telt som er LETT å bære for sekken. 2 personer kanskje om jeg får en eller ei med der ute, uansett alenetur
      Skal sove på Hardangervidda på sommerstid
      Noen kjøpsanbefalinger, tips råd, erfaringer ute, kjøpshjelp?

Gjerne produkt linker tips råd

• Av Kim HLT
      Hei, fjellfolk! 
      Jeg og gamlefar pratet lenge om en tur over Hardangervidda, desverre ble han brått syk og gikk bort før vi fikk realisert dette. Av oss to var det definitivt han som var mest turvant,men med én uke barnefri, har jeg bestemt meg for en fire/femdagers vandring i uke 27. Jeg har kommet så langt at jeg har konkludert med at Finse er et fint sted å starte i fra, men her kommer første spørsmål; hvor vil dere anbefale at ferden går videre om man har som utgangspunkt at jeg ikke skal overnatte i noen hytter og at jeg bør være på et tog til Bergen i fra hvor som helst fire/fem dager etter oppstart.
      Det andre spørsmålet er Hva er det jeg absolutt bør ha med meg som jeg nesten helt sikkert ikke har tenkt på? 

Med vennlig hilsen Kim.
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av Tørris
      Heisann!
      Jeg og en kompis planlegger en måneds villmarkseventyr med packraft gjennom Nord Finland.
      Vi vurderer å starte selve padle-eventyret i elven Repojoki så langt mot norskegrensen det går.
      Jeg ser for meg vi kommer til å fly til enten Tromsø/Alta, og lurer på følgende: Er det noen der ute som har erfaringer med å komme seg til Kalmankaltio i Finland med offentlig transport/lokale helter e.l.?
      Jeg ser for meg første steg blir å ta seg mot Hetta i Nord Finland (Mulig buss fra kautokeino?) for deretter å gå for taxi/lokale helter. =)

• Av Ingstad
      Det er mye mestring i å bevege seg raskt oppover lange ruter i fjellet. F.eks å klatre 10 taulengder og rekke lunsj nede i campen er veldig moro. På lengre ruter som Mongejura er det en ren nødvendighet med fart for å i det hele tatt kunne vurdere å klatre så lange ruter. Høy fart krever erfaring og disiplin og kunnskap for å få til. Det sistnevnte er kanskje letteste å gjøre noe med nå som sesongen er over, så jeg  samlet det jeg fant på nett om rask multipitch-klatring i en lang liste, og poster den her.
      Mesteparten av tiden som kastes bort kastets bort på standplass; Å bygge standplassen, å ta av og på vonde sko, jakker, sekker, kveile tau, overleverer rack, sortere rack, selvforankre, spise, tisse, og prate om hvor kul taulengden var. Derfor handler denne listen seg om effektive standplassrutiner. 
      – Første regel: Aldri gjør ingenting. Hold begge klatrerne i arbeid hele tiden. Hvis du ikke har noe å gjøre på standplass kaster du bort tid.
      – Når følgeren er inne i taubremsen, rens selen for det du har igjen av utstyr på en av slyngene i ankeret, så de henger klart til andremann kommer opp.
      – Bruk så behagelige klatresko at du ikke trenger å ta de av og på på hver eneste standplass
      – Print ut topoen i 2 eksemplarer. Har dere en hver i lomma slipper man å tenke på å bytte osv.
      – På ruter med bolta standplasser: Bruk tauet, dropp cordeletten: https://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=8857
      – Bruk forlengere kun der det er nødvendig.
      – Som andremann bør du begynne å gjøre deg klar når det er 10-20 meter igjen av tauet. Når du hører «Standplass!» er du allerede i gang med faffingen. 
      – Dropp sekk og klatre med en 0,5l vannflaske med karabiner i selen sammen med anmarssko og varmejakke, og mat og en hodelykt i lommene. Elektrolyttpulver i drikkeflasken gjør at du klarer deg med mindre vann.
      – Klatrer med en 60-slynge rundt skulderen, og rack alt på denne. Å bytte utstyr blir dermed lett: Bare gi hele slynga til lederen, så er hun klar.
      – Finn ut mest mulig om ruta, innmars og utmarsj på forhånd.
      – «Lunsjpauser» med store måltider, kaffe fra termos osv er ikke vits. Spis lite og ofte, gjennom hele dagen. Med taubremsen i guide-modus kan man spise mens man drar inn tau, venter på at den andre sorterer racket osv.
      – Kutt ned nøtte-racket fra 2 karabinere til 1 karabiner med alt mulig på, og ta bort ekstra nøtter.
      – Avtal på forhånd at man skal holde tempoet oppe: Gjør hverandre gira på å bevege seg raskt. Er dette avklart gjør man hverandre raskere.
      – Sett flere kammer en nøtter.  Disse er mye raskere å sette og rense en nøtter og hekser. Setter seg ikke fast.
      – Stå opp grytidlig(!!!)
      Andy Kirkpatrick skriver at å bevege seg raskt i fjellet handler om å finne et tempo du kan holde hele dagen, som i et maraton. Synes det er en god måte å se på det på.

Hva er dine tips for å bevege seg raskt i fjellet?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.