Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft rute


Anbefalte innlegg

Med voksende antall folk som har skaffa seg Packraft, regner jeg med mange har vært på tur med den, og kanskje sitter inne med turtips som flere kan ha glede av. 

Jeg tenker mest på fler-dagertur, gjerne med kombinasjon av padling og vandring, om det er start/slutt samme sted, eller mulighet for buss/tog hjem igjen. 

Håper folk vil dele og inspisere 😊 Her er par turer jeg har prøvd

1. Rondane , start ved Grimsbu , padla ned til mellom Storkringla og Veslkringla, bar ned til Atna, og et lite stykke videre før padla ned Atna til Straumbu. Derfra gikk jeg stort sett merka sti tilbake over fjellet tilbake til Grimsbu. Snaut 4 dager. Grimse må ha litt ekstra vann for at skal kunne padle helt fra Grimsbu. Ett parti med stryk på Grimse som måtte bæres forbi ved et juv, ellers en god del artig padling. Herlig tur. 

2. Vassfaret

Fins mange varianter her, jeg starta ved Grunntjenn, til Buvatn,Alketjern, Steintjern, Vangen, Vangstjern, så inn i selve dalen ved Strøen. Fulgte vassdraget helt ned til Aurdalsfjorden. Noen bæringer, mye vakker natur. Litt ekstra vannføring er ingen ulempe her heller, men mest padling på flate vann. Tilbake kan man følge omtrent samme vei, eller f eks gå over hedalsfjellet. Tror jeg brukte 4 dager. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

God tråd! 

Logistikken er ofte det vanskeligste når man skal padle, uansett om det er Packraft, kano eller kayakk, selv om ting er enklere med packraften der. Har selv vurdert en kombi-tur i Rondane som innebærer at man må være minst 2, men helst 3-4 på tur. Logistikken er alfa og omega her.... Man parkerer en bil med padleutstyr der man ønsker å begynne padlingen (et stykke oppi Atna elva, alt ettersom), så kjører man den andre bilen ned til Ringebu og parkerer der. Togtur til Hjerkinn og der begynner vandringen gjennom Rondane (velg rute selv) ned til Atnaelva hvor man finner farkosten(e) sin(e) og padler til Atnasjø og får skyss fra kafeen tilbake til bilen ved elva. 

En annen tur, tipper 3 dager, er Røros - Røros. Hit kan man ta tog/buss/fly (må reklamere for egen arbeidsgiver.... 😉) for så å ta rutebuss til Synnervika ved Femunden. Padle nordover, gjennom tømmerfløterkanalene (må visst bære forbi noen av dem), ut i Fergaen og ned Håelva til Røros. Mener det er noen åpne buer/koier underveis. Er også noen videoer på YouTube av denne ruta. 

Litt mer lokal tur for meg, som bor ved Hamar, er å padle Svartelva fra så langt opp man gidder og ned til Åkersvika ved Hamar. Har vært i Åkersvika med Ally noen ganger, og det kan anbefales for en kveldstur. "After-raft" ved byens andre vannhull er også en god avslutning 😂👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 2.6.2017 at 11:53 AM, kortbanebjørn said:

 

Litt mer lokal tur for meg, som bor ved Hamar, er å padle Svartelva fra så langt opp man gidder og ned til Åkersvika ved Hamar. Har vært i Åkersvika med Ally noen ganger, og det kan anbefales for en kveldstur. "After-raft" ved byens andre vannhull er også en god avslutning 1f602.png1f44d.png

Svartelva har jeg padlet med ungene i packraft. Vi startet ikke langt oppe, for jeg måtte returnere til bilen til fots med ustyr og to småunger, men kunne tenkt meg å prøvd en lengre tur. :)  Hvor langt oppe fra kan man starte? Har du tips til andre turer i "området"? (Har padlet Flagstadelva og Åsta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i utgangspunktet starte i Rokosjøen, men det er kronglete med en del bæringer ned til Ådalsbruk. Ser for meg strekningen Ilseng til Åkersvika er fin lazy river aktig. 

Vært på Åsta med kano på de stille områdene. Fint for en kveldstur. 

Ellers synes jeg vannveien øverst i Odalen, fra ca Malungen og så langt man gidder ned mot Rasensjøen, ser bra ut. 

Julussa, litt øst for Elverum, som renner ut i Renaelva, er nevnt i flere blad som en fin 2-3 dagers mini-villmarkstur. 

Finnskogen har uante muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.