Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Terrengsykkel, en irriterende jungel.


TomasOH

Anbefalte innlegg

Vel, det har omsider gått opp for meg at sykling er god trening, morro trening og ikke minst at sykkel er greit å ha. Jeg er så heldig at jeg har Bymarka i Trondheim 5min uttafor stuevinduet med de fantastiske stiene og grusveiene den kan by på. Tanken har derfor slått meg at en sykkel kanskje ikke er så dumt. 

Enkel fakta først:
Makspris - 9000kr
Låsbar demper - Trenger ikke være heldempet
29" hjul

Jeg fikk idag tilbud på en DBS Intruder S7 til 7000kr NY! Er dette et tilbud jeg bare burde hoppe på? 
Da håper jeg at dere her inne med deres ufattelige kunnskap kan hjelpe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

På dette merket har det vært 20% salg 2-3 ganger i år, og senest frem til i dag. https://bikeshop.no/komplette-sykler/komplette-sykler/terrengsykkel/superior/superior-xp-909-29-terrengsykkel-aluminium-shimano-10-delt-nysuperior005-p0000098154

Har du tid å sjekke bikeshop.no i blant kommer nok tilbudet igjen. Det er begrenset hva du kan få for 9000 kr i en terrengsykkel med 29er hjul. Tror den koster 11 990 hos importøren. Mye for pengene. Alternativt er finn.no eller XXL. Sist nevnte har kun 27,5 til den prisen.

Jeg er dessverre ikke ufattelig kunnskapsrik, bare sykkelfrelst. Jeg er avhengig av korrekt rammegeometri og størrelse, derfor bruker jeg litt tid på å finne den rette. En sykkel som passer meg kan være håpløs til deg, derfor vanskelig å anbefale en spesifikk modell. Jeg kjøper ikke dyrere sykkel uten å prøvesyklet først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke gi så mye tips utover demping, har kun følt at fulldemping er en fordel når man driver med downhill/freeride, på stier ol. mister man en del kraft med demper bak og det kan føles ganske tungt. Finnes sikkert med låsbar bakdemper men da drar man jo på litt dødvekt. Downhill/freeride sykler har også ofte en rammegeometri som legger deg godt bakpå sykkelen og det er ikke noen god løsning for "bortoversykling".

 

Det er anbefalt å prøvesitte sykler i.f.m det @JanRH sier, det som funker for naboen kan være ubrukelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøvde den sykkelen jeg nevner, den virket å passe meg ganske godt. Blir prøvd igjen på torsdag ettersom jeg fikk et tilbud som han kunne holde til 18. mai. Den har også bare demper fremme (Jeg velger bevisst bort bakdemper siden sykkelen ikke er tiltenkt slik bruk) som kan låses for sykling på asfalt og hardt underlag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er det denne? http://spinn.no/SYKLING/SYKLER/Terrengsykkel/DBS/DBS-Intruder-S7-SRAM-27-5-48cm-SRAM70708-p0000087309  Fant den ikke på nett i 29er. Vanskelig å finne på nett da Intruder er erstattet av Core. Til det bruket du beskriver er 27,5 like greit. Jeg har syklet en del ritt og 29er er da å foretrekke. En billigere og tyngre 29er kan føles ganske tung og dorsk. Da vil en 27,5 føles kvikkere. Nå har man jo vunnet Birken på 26 tommer, men 29er har tatt over i rittsammenheng. 27,5 brukes også en god del, mens 26 tommer er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, JanRH skrev:

Ja det stemmer, ble feil i tankene her når innlegget ble skrevet da en annen sykkel var 29er. 27.5 var det jeg mente. Tenker at i utgangspunktet skal ikke sykkelen brukes til noe ritt, kun treningsturer i Bymarka i Trondheim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, TomasOH skrev:

Ja det stemmer, ble feil i tankene her når innlegget ble skrevet da en annen sykkel var 29er. 27.5 var det jeg mente. Tenker at i utgangspunktet skal ikke sykkelen brukes til noe ritt, kun treningsturer i Bymarka i Trondheim. 

Da er 27.5 et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at det blir ned igjen på butikken på torsdag og et lite sykkelkjøp. Siden tiden ikke strekker til for så mye teltturer man vil så må man finne andre måter å utforske bymarka på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.