Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til ny stang


Svandal

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger hjelp til å velge en ny stang til ørretfiske på høyfjellet. 

stanga skal brukes til sluker opp til 18-20 g men aller mest til wobbler i fra 5-10g. Har også en Lawson Norwegian 5-25g som jeg til nøds kan røske med for de tyngste slukene.

Jeg driver å lukter på speedmaster 3-14 g 9" evt 7-21g 10', Lawson Arctic Trout 10' 4-16g, og Skeletor XCD 2-12g 10'

Det aller viktigste kriteriet er kastelengde(langrunne vann) for wobblerene samt at stanga tåler multiline

snelle har jeg fra før av en aernos 2500

tar gjerne i mot andre tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nå så og si umulig å ha ei perfekt stang til sluk på 20g og wobbler på 5g. Tror jeg i denne sammenheng hadde vurdert to stenger. Selv bruker jeg ei beastmaster 7-21, 10fots stang på fjellet. Men jeg kaster da primært med 12g og oppover til 20g. På denne stanga ville nok en 5g sluk/wobbler ikke klart å bøye stanga nok til å få nevneverdig lenge på kast (skal sies at jeg aldri har prøvd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, tklami skrev:

Er nå så og si umulig å ha ei perfekt stang til sluk på 20g og wobbler på 5g. Tror jeg i denne sammenheng hadde vurdert to stenger. Selv bruker jeg ei beastmaster 7-21, 10fots stang på fjellet. Men jeg kaster da primært med 12g og oppover til 20g. På denne stanga ville nok en 5g sluk/wobbler ikke klart å bøye stanga nok til å få nevneverdig lenge på kast (skal sies at jeg aldri har prøvd)

er det jeg også tenker og derfor vil nok Norwegian stanga være med i sekken for de tyngste slukene. Har også hatt beastmasteren(3-14g) og den fungerte godt i nesten syv år men knakk toppdelen i fjor. er nysgjerrig på speedmaster vs beastmaster og hva som utgjør forskjellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svandal skrev:

Det aller viktigste kriteriet er kastelengde(langrunne vann) for wobblerene samt at stanga tåler multiline

 

Jeg kjøpte en Berkley Phazer II i kastevekt 2-12 gram til litt av samme typen fiske.
Har bare hatt noen få kast med den men 4 grams spinnere går overaskende langt (bruker 0,07 multisene) og en 10gr Møresilda mer enn langt nok.
Den er 5 delt noe som gjør at den er rundt 70cm lang. Passer ypperlig i tube nedi ene sidelomma på sekken.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som 3-14gr blir korrektvektklasse. selve lengden på stanga demontert er ikke ett så viktig kriterie for meg. Kan fjerne kun være i to deler så lenge det er "rette" stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har en stang for 5-25 g hadde jeg definitivt ikke luktet på noe tyngre enn en 3-14 g stang. Jeg har ikke prøvd noen av stengene du vurderer, men kjører selv en Beastmaster 9' 3-14 g-stang (billigvarianten av Speedmaster'n), og er godt fornøyd med den til fjellbruk. Allikevel må jeg si at den er langt bedre med 10 g sluker enn spinnere og sånt nede i 4-5g, så om kastelengde på små wobblere er prioritet nummer 1, hadde jeg muligens vurdert Skeletor-stangen på 2-10 g nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Speedmaster 3-14g 9' BX, tredelt, har blitt stanga jeg bruker mest til ferskvannsfiske i lavlandet, men har storebroren i 10' med på fjellet og til sjøørretfiske. Begge fantastisk gode stenger synes jeg.

:)

 

Hvordan synes du kastelengden på 10´eren er når slukvekta ligger på rundt 7g? Lurer på om en fot lenger er mer verdt i høyfjellet pga kastelengde. Vi går jo å trasker i mange av de samme vanna i etnefjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke store forskjellen i kastelengde synes jeg, ikke mange meter i såfall. Jeg bruker forøvrig en 1000-snelle på 9-foten og en 2500 på 10'. Prøver forresten ut et nytt multisnøre for tiden på 1000-snella fra japanske Sunline. Det synes jeg er virkelig godt. Artig med fargekoder på snøret også som forteller hvor mange meter som er ute.

17097535_641492676057627_8940548344656067389_o.thumb.jpg.2167ecd2cd52239598df364f1cec81b2.jpg

Ble kilosørret i går kveld på nevnte stang, snelle og snøre :) :

DSC05050.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.