Gå til innhold
  • Bli medlem

Regjeringen selger unna statlig skog til private


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Veldig trist lesning dette https://www.nrk.no/norge/jegere-blir-ikke-hort_-_-de-selger-unna-garantien-for-jakt-og-fiske-1.13516686

En landbruksminister fra Frp er ikke det beste for fellesskapet og for jakt, fiske og friluftsliv. Nitrist og leit. Blir så opprørt at jeg har lyst til å si noe mindre pent.

I mitt hode forvalter staten skogen til det beste for fellesskapet, mens private skal tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vel egentlig en plikt til å ivareta de ressurser vi har fått overlevert fra forrige generasjoner og overlevre disse til neste generasjon i bedre stand enn da vi fikk det. Ved salg av naturressurser til private skal en ikke være noen stor spåmann for å si at det i fremtiden blir  en begrensning for almenheten i å drive jakt, fiske og friluftsliv i disse områdene.Skulle ikke Regjeringen jobber for friluftsliv og bedre folkehelse? Vet ikke det ene regjeringskontoret hva det andre gjør?  Lite gjennomtenkt dette av Regjeringen, det er bare ideologi  I tillegg skal jo Regjeringen selge seg ned i både Statkraft og Kongsberg. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å selge pengemaskiner, bruke opp pengene og så sitte igjen med ingenting og så påstå at dette var lurt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk! All historie både her og i resten av verden beviser jo at statlig eierskap og fovaltning på natur ressurser alltid er bedre for fellesskapet en private eiere med kortsiktige mål for øyet. Håper noen kan få snudd denne utviklingen, gjelder bare å få kastet disse høyrevridde populistene fra makten :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har bare ikke tillit til at en landbruksminister fra Frp er til det beste for for fellesskapet og for jakt, fiske og friluftsliv. Bare å få stemt dem ut ved valget slik at de ikke får fire nye år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis er det nærmere 20 år siden jeg leste følgende sitat i Bergensavisen;

Eling Folkvord; 90% av alle vedtak som fattes på stortinget er mot folkets vilje.

 

Jeg tror vi kan være relativt enig i at mennesker på generell basis aldri lærer av historien...og det er det i all hovedsak penger/økonomi som forårsaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en forutsetning for at Statskog skulle få kjøpe de 1,1 millioner dekarene i Borregaard skoger at man skulle legge ut endel mindre og spredte eiendommer for salg. Ikke fullt 1,1 millioner dekar tror jeg selv om det opprinnelige arronderingssalget ble utvidet i 2016 (unødvendig) Men enn så lenge har vel statskog fått mer areal enn de har avgitt. Men en stadig utvidelse av disse arronderingssalgene er jeg ikke noe særlig for.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Heriks skrev:

Det var vel en forutsetning for at Statskog skulle få kjøpe de 1,1 millioner dekarene i Borregaard skoger at man skulle legge ut endel mindre og spredte eiendommer for salg. Ikke fullt 1,1 millioner dekar tror jeg selv om det opprinnelige arronderingssalget ble utvidet i 2016 (unødvendig) Men enn så lenge har vel statskog fått mer areal enn de har avgitt. Men en stadig utvidelse av disse arronderingssalgene er jeg ikke noe særlig for.  

Det er nå større områder som selges/er solgt, og ikke som hva bl.a. AP støttet. Her er hva Knut Storberget sa til NRK.

Sitat

Arbeiderpartiet har støttet et arronderingssalg, salg av mindre og spredtliggende skogseiendommer, men Storberget mener Høyre og Frp utnytter enigheten om salg og går for langt.

Uansett er jeg imot salg av statlig skog da jeg mener staten er de beste til å forvalte den, til det beste for fellesskapet. Noe bør være i statlige hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, JanRH skrev:

Det er nå støøre områder som selges/er solgt, og ikke som hva bl.a. AP støttet. Her er hva Knut Storberget sa til NRK.

Nåja, det kan vel hende det er litt sånn valgår tendenser ute og går, de eiendommene som ligger ute for salg nå er ikke noe større enn de som er solgt før, forøvrig ikke så fælt vanskelig å finne ut oversikt over solgte eiendommer Statskog  Det er klart, når man begynner å dra seg opp på teiger på 9-10 000 daa da begynner det jo å bli litt størrelse. Jeg mener det er verre med alle de eiendommene det står "andre" kjøpere på, for hvis det skal være et arronderingssalg burde det jo forutsettes at det bedrer arronderingen og at lokale eiere kjøper arealene (jeg kan gå med på at det er ok at kommune eller DN kjøper) men målet om at det skal selges til høystbydende .. nja, der er jeg ikke helt enig. 

Uansett, arrondering av landbrukseiendommer er vel ikke akkurat tema for dette forum :P
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
8 minutter siden, Heriks skrev:

Uansett, arrondering av landbrukseiendommer er vel ikke akkurat tema for dette forum :P
 

Å belyse at regjeringen selger unna skog til private, som kan få konsekvenser for jakt, fiske og friluftsliv synes jeg passer under "samfunnsdebatt". I forhold til landbrukspolitikk har regjeringen kommet med andre kontroversielle forslag, som nok ikke passer inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, JanRH skrev:

Å belyse at regjeringen selger unna skog til private, som kan få konsekvenser for jakt, fiske og friluftsliv synes jeg passer under "samfunnsdebatt". I forhold til landbrukspolitikk har regjeringen kommet med andre kontroversielle forslag, som nok ikke passer inn her.

Ja, det var den mer spesifikke "arronderingsbiten" jeg begynte å dra meg inn i jeg tenkte på .. jakt- fiske - friluftsdelen passer inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

I følge TV2-artikkel den 17/1-2015 eier staten 14 prosent av skogen i Norge, mindre enn i de fleste andre europeiske land.

I USA eier staten prosentvis dobbelt så mye som i Norge. Der eier staten 31 prosent av skogen, i Canada eier staten hele 92 prosent. I Sverige (27%), Finland (30%) og i Danmark (20%) eier staten også mer enn i Norge.

Etter de siste salgene minker denne prosenten. De blå-blå har sin politiske ideologi, som etter min mening ikke er til det beste for oss som driver med friluftsliv, jakt og fiske. Uansett er jeg imot salg av statlig skog da jeg mener staten er de beste til å forvalte den, til det beste for fellesskapet. Noe bør være i statlige hender. Hvis de private eierne hadde fått utfolde seg fritt, kan vi jo bare tenke oss hvilken reguleringen som kunne kommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et bredt stortingsflertall som sa ja til arronderingssalget. Jeg ser at AP de siste par årene har vært ute og fremmet forslag som går imot det flertallsvedtaket de selv stemte for for i 2011.

Det er en skitten bissniss, denne politikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg klikket liker på at politikk er skitten "bissniss", MEN regjeringen har gått lenger enn hva AP var enig i. 

Jeg mener uavhengig av dette at staten er den beste til å forvalte skogeiendommer, til det beste for fellesskapet og våre etterkommere. Privat = størst mulig profitt. Må være passe naiv for å tro noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.